PCB vraagjes / cam processor

Heren

In mijn vorige topic in deze rubriek had ik allerlei vragen over het tekenprogramma eagle. Ik heb nu pas tijd gevonden om verder te werken aan mijn projectje en ik loop helaas weer vast. Ik heb nu de actie met de cam processor achter de rug maar weet totaal niet welke bestanden ik nu moet zippen om dan naar de fabrikant te sturen. Eerst even meegeven dat ik met de 7.7.0 versie van eagle werk. De 8 bestanden die ik in verkenner onder mijn project vind zijn :Fancontrol.cmp/drd/dri/gpi/plc/sol/stc/sts. Ik heb er dus totaal geen benul van welke ik moet zippen om dan naar de fabrikant te sturen?
Terwijl ik jullie aandacht heb (eerst toch nog even vermelden dat ik een complete leek ben , zie mijn topic in deze rubriek van een tijdje geleden onder de naam PCB vraagjes) , ik heb nog een vervelend probleem. Vraag me niet hoe ik het gedaan heb maar mijn schema kan ik alleen openen vanuit verkenner : computer/boot(c:)/EAGLE-7.7.0/projects. Als ik in eagle het project wil openen in het control panel / eagle /projects / fancontrol dan gebeurt er niets en er staat ook empty project naast fancontrol. Is er een mogelijkheid om mijn project vanuit verkenner toch in eagle te krijgen. Kopiëren en plakken lukt alvast niet.
Alvast hartelijk bedankt.

MVG
Chris

Ik stuur ze allemaal.

Van ieder deel-process onstaat er geloof ik altijd een GPI bestand. Die hebben ze dus niet nodig. (dus terwijl ie met GTL (toplayer) bezig is, maakt ie de GTL en de GPI. dan als ie GBL (bottom layer) doet, dan maakt ie de GBL en overschrijft ie de GPI enz. )

Als jij alleen printjes laat maken, dan hebben ze bijvoorbeeld ook niet nodig waar de soldeer-pasta (GTP en GBP) moet komen.

Alles wat ze niet nodig hebben kunnen ze prima negeren. Gaat goed. Gewoon alles sturen. (behalve de brd en sch).

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Bedankt heren.Hiermee kon ik mee verder. De gerber files zitten in een zip bestandje dus dit kan ik naar de PCB fabrikant sturen (wel eerst nog eens uitzoeken wie dat zal worden). Niemand die weet hoe ik mijn project in eagle kan krijgen vanuit verkenner?

MVG

Chris

fatbeard

Honourable Member

Hoe het bij hogere versies gaat weet ik niet, maar bij 5.12 maak ik een nieuw (leeg) project aan in Eagle, sluit Eagle af en gooi dan met de verkenner alle bestanden erin.
Bij het opnieuw opstarten van Eagle zijn ze dan beschikbaar.

Het 'sleutelbestand' is eagle.epf, dat staat er voor elk project.

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
buckfast_beekeeper

Golden Member

Is de map zichtbaar in Eagle? Zoals fatbeard ook aanhaalt nieuw project maken. Desnoods geef je een schema en een bord dezelfde naam als je eigenlijke benaming. Eagle afsluiten en de bestanden vervangen door de correcte.

edit: allpcb was bij mijn laatste zending duidelijk goedkoper dan seeed. Even rondkijken kan dus zeker geen kwaad.

[Bericht gewijzigd door buckfast_beekeeper op 16 april 2020 14:24:41 (21%)

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Heren , daar ik het erg waardeerde dat jullie de tijd genomen hebben om mij een antwoord te geven wil ik jullie het voorlopige vervolg laten weten. Het is dus uiteindelijk gelukt om de gerber files te sturen naar allpcb (op aangeven van buckfast-beekeeper).Ik heb de files op donderdag 16 april doorgestuurd en heb 25€ (het transport met DHL kostte mij 20€)moeten betalen. Ik heb dan nog een paar mails gekregen met vragen (ik had oa op de site van allpcb andere afmetingen van de PCB ingevuld dan hetgeen op de gerber files te vinden was) heb ik nu bericht gekregen dat de PCB's op maandag 4 mei geleverd zouden worden. Ik ben erg benieuwd naar het resultaat.Ik hou jullie op de hoogte. Grtz Chris

buckfast_beekeeper

Golden Member

Daarom maak ik altijd de outline in mm. Altijd een rond getal als dat maar enigszins mogelijk is. Ik zet de afmetingen ook op de print.

Verder kan het zeker geen kwaad om maximaal duidelijkheid te scheppen. Bijvoorbeeld zet ik in de linkerbenedenhoek een vierkant mount hole en de andere een rond. Staat er dan toevallig spiegelen in de cam prcessor gaat dit direct opvallen.

Van de vragen die je hebt gekregen kan je alleen maar leren. Weet je weer waar je speciaal moet op letten. Ik neem altijd de standaard verzending. Ik heb tijd.

Hallo. Ik heb dus niet eens moeten wachten tot 4 mei want op maandag 27 april stond DHL al aan mijn deur met mijn PCB's. Het ziet er allemaal erg netjes uit (zie foto's) al heb ik wel een paar foutjes gescoord (eerste PCB vandaar ook de eenvoudige schakeling). Eerst en vooral zit er een gat aan de rand van de print waar er geen hoort te zitten. Dat is het gat die in de behuizing (TO220) van de 7812 zit. Ten tweede kloppen de pin afstanden van de schroef connectoren en de 4 pin jst connector niet.Van de schroefconnectoren moest het 5 mm zijn terwijl het maar 2,54 mm is op de PCB en de pin afstanden van de jst connector moesten 2,54 mm zijn terwijl het op de PCB maar 2 mm is.Gelukkig is dat makkelijk op te lossen door andere connectoren te bestellen en dat heb ik intussen al gedaan (en die kosten in dit geval niet veel geld). Alles valt uiteraard terug te voeren door het gebrek aan ervaring EN een gebrekkige controle EN het niet gebruiken van een gerber vieuwer. Het zal mij niet meer overkomen (denk ik / hoop ik). Misschien nog een vraagje voor de pro's! Hoe kan ik de soldeereilanden groter maken (eagle of fabrikant?) en hoe kan ik de boorgaten van de onderdelen bepalen (eagle of fabrikant?). Alvast bedankt.

bprosman

Golden Member

Hoe kan ik de soldeereilanden groter maken (eagle of fabrikant?) en hoe kan ik de boorgaten van de onderdelen bepalen (eagle of fabrikant?). Alvast bedankt.

Dat kan op 2 manieren, op de PCB zelf als het ontwerp klaar is, de eilanden stuk voor stuk aanklikken en aanpassen. Of je past de libraries aan. Ik gebruik zelf Kicad en maak eigen libraries met footprints, bijvoorbeeld mijn IC voeten hebben standaard grotere eilanden.

Steekafstanden en gaten te veel was natuurlijk makkelijk te voorkomen geweest door de print een keer uit te printen en na te meten.

Van de schroefconnectoren moest het 5 mm zijn terwijl het maar 2,54 mm is op de PCB en de pin afstanden van de jst connector moesten 2,54 mm zijn terwijl het op de PCB maar 2 mm

Dat is dan verkeerde "Footprints" gebruikt en bij de 7812 heb je waarschijnlijk een "Horizontal" gepakt en niet de "Vertikal".

Ik zie dat je het voor elkaar gekregen hebt enkelzijdige PCB's te bestellen dat is mij nog nooit gelukt :+

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Op 4 mei 2020 16:32:19 schreef Thunderace:
... de pin afstanden van de jst connector moesten 2,54 mm zijn terwijl het op de PCB maar 2 mm is.

Doe jezelf een lol en print gewoon in eagle met "print" de boel effe uit op een A4tje. Dan zie je gewoon dingen als 2.54 vs 5mm direct, en de 2.0mm vs 2.54mm daar moet je even het onderdeel naast houden (als je niet veel ervaring hebt). De 1:1 uitdraai is echt heel nauwkeurig wat dat soort dingen betreft.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
buckfast_beekeeper

Golden Member

Zoals bprosman ook al zegt, voor de 7812 heb je de horizontale variant gebruikt. Vaak staat er dan een H bij de package. Maar dit moet je normaal ook zien op je bord indien je de layers tPlace, tNames en tValues hebt aan staan.

Maak je een dubbelzijdig bord, dan hoef je geen traces te wringen tussen je pootjes door. Autorouter gebruikt?

Je eilandjes maak je groter in je DRC rules. 6mil

18mil

Zoals je ziet krijg ik dan problemen met de eilandjes die de traces gaan raken.

Ook opletten bij elco's en c-tjes. Kies de juiste omtrek en steek.

CPOL-EUE2,5-6 is dan bijvoorbeeld een elco van 6mm doorsnede en een steek van 2,5.

De grootte van de boorgaten ga je moeten aanpassen in de librarie zelf. In 99% van de gevallen zijn die wel correct.

Hoi Heren
@bprosman : bedankt voor de tips. Daar ik totaal geen ervaring heb met het laten maken van PCB’s heb ik veel zelf opgezocht en ook heel veel hulp gekregen op dit forum. Buckfast_beekeeper besteld zijn PCB’s blijkbaar altijd bij allPCB en dat heb ik dan ook maar gedaan. Ze hebben alvast op geen enkel ogenblik moeilijk gedaan over het feit dat het een enkelzijdige PCB was.
@rew : dat zal ik de volgende keer zeker doen maar nu wist ik dat nog niet. Bedankt voor het advies.
@buckfast_barkeeper : bedankt voor de gedocumenteerde uitleg kerel! Klasse dat u de tijd en moeite doet. Waardeer ik enorm! Ik heb wel degelijk auto router gebruikt maar heb aangegeven dat ik een enkelzijdige PCB wou. Het leek mij op dat moment eenvoudiger maar ik besef nu dat een dubbelzijdig PCB waarschijnlijk niet moeilijker geweest zou zijn en mijn printplaat een stuk kleiner uitgevallen zou zijn? Ik val in herhaling maar het was vooral de bedoeling om het super eenvoudig te houden om te zien wat ik er van terecht bracht.
Elektronica is voor mij vooral een winter hobby. In de zomer wil ik buiten zijn. Echter nu ga ik toch asap tijd maken om de componenten op de PCB te solderen want ik ben reuzebenieuwd of de schakeling gaat werken. Ik hou jullie op de hoogte. Nogmaals bedankt heren.
MVG
Chris

buckfast_beekeeper

Golden Member

Typisch autorouter:

Als fysiek persoon ga je niet routen tot links in de hoek. Blijf je korter onder de holes. Bovenaan ga je normaal iets sneller naar links zodat je recht op je pad uitkomt.

Ook hier weer gaat een fysiek persoon eerder mee schuin gaan zoals de trace er naast. Ook hier wordt er heel kort bij de hole afgebogen naar links. Terwijl dit al veel sneller kan.

Dat het ook anders kan. Even snel getekend.

Teken je de rechtse lijn wat meer naar rechts dan kan ook het spoortje tussen de 2 pootjes mee rond gaan.

Met het wisselen van aansluitingen of draaien van componenten kan je waarschijnlijk nog veel plaats winnen.

Allemaal opbouwend bedoelt. Zeker geen kritiek.

@buckfast_beekeeper : nu u het zo uitlegt zie ik het ook. Het kon inderdaad beter en compacter. Ga ik de volgende keer aandacht voor hebben. Terug auto routen maar ook eens controleren of het niet beter kan en bijsturen. Geen zorg , ik zie dit zeer zeker niet als kritiek. Integendeel. Van zo een posts leer ik heel veel bij. Dank u wel!

ritmeester

Golden Member

Mag ik jouw .brd en .dru file hebben ?

I love it when a plan comes together !