Afscherming FM-storingen door voedingsadapter

Hallo,

Ik heb hier een oude laptop van een goed merk, gevoed door een losse voedingsadapter welke niet de originele is (maar komt uit het land waar ze vleermuizen eten).
De voedingsadapter werkt goed (voor zover het het voeden betreft) maar stoort nogal op de ontvangst van mijn FM-tuner (die een kamerantenne heeft).

Kan ik iets doen om die storing te verhinderen?
Een Faraday-kooi van metaalgaas eromheen knutselen misschien (warmte moet wel weg kunnen)?

Dank van
electronono

maartenbakker

Golden Member

Stoort hij via het net of door de lucht? Een netfilter om hem in te pluggen kan al helpen, net als een ferrietkraal vlak achter de uitgang. Of zelfs een ferrietkraal in het netsnoer.

Waarom zou je ueberhaupt melden dat de laptop van een goed merk is en de adapter vleermuizen eet als je niet van plan bent om de merken en types daadwerkelijk te benoemen? Je hebt best kans dat de adapter niemand iets zegt en dat de laptop niet relevant is, maar alsnog.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Hoe moet ik uitvinden of de storing door lucht of door het net gaat?

Het is een chinese adapter (namaak), en ik houd het voor mogelijk dat vele van deze apparaten dit soort storingen geven.
Ik denk (zelf) ook dat de laptop niet relevant is (voor het probleem).

'Een ferrietkraal achter de uitgang': is de uitgang de kabel tussen adapter en laptop?

electronono

Arco

Special Member

Doe een rf clamp om de kabel(s) vlakbij de adapter en kijk of het minder wordt...
https://www.ruggedradios.com/images/intercom-accessories/intercom-accessories/AUDIO-CHOKE/AUDIO-CHOKE-OPEN.jpg

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Anoniem

Die clampen zijn slechts een bijkomend hulpmiddel. Als je ze op kabels ziet is dat meestal om de laatste dBtjes te dempen om conform te zijn.
Het kàn helpen, maar het is niet het eerste waar je moet naar grijpen.
Tenzij je er enkele liggen hebt natuurlijk. Dan is de proef snel op de som genomen.
Naar mijn ervaring zijn die clampen nuttig maar niet het wondermiddel tegen alle kwalen behalve Covid , wat sommigen schijnen te denken. je moet eerst kijken waar het binnenkomt en hoe .

FM wordt door zn modulatie eigenschappen weinig gestoord door amplitude gerelateerde signalen. Vermoedelijk komt het niet langs de antenne binnen. Maar het kan wel.

Toch simpel hoe je kunt nagaan of het via de antenne binnenkomt. Je neemt een draagbaar fm radiootje dat op batterijtjes werkt en nadert de adaptor. Als de storing sterker wordt weet je het al. Het kmot niet via het net binnen

Maar het stoorsignaal kan dan nog wel door de bedrading van de adaptor uitgestraald worden.

Het kan ook binnenstralen via gevoelige audio ingangen. Maar daarvoor moet het signaal al vrij sterk zijn.

Misschien is het een optie om een originele adapter te kopen van datzelfde goede merk als de laptop.

heeft de lader wel een randaarde netsnoer? en heb je ook randaarde wcd's op je kamer waar die gebruikt word?

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Anoniem

Zal op 100MHz wel niet veel uitmaken, Maar het pad van stoorsignalen is grillig. Daarom moet je eerst en vooral bepalen hoe en waar het signaalpad ligt.
Op de gis vanalles proberen zonder dat het ondersteund wordt door een aanwijzing vind ik niet slim. Het wil wel eens lukken, maar is meestal niet de beste weg.
Logisch denken en de weg volgen die het meest waarschijnlijk is.
Dus eerst maar even met een klein radiootje als low budget richtingzoeker een proefje doen. En dan pas proberen een conclusie te trekken en dan een remedie zoeken.

@grotedikken:
dank voor je testmethode: de draagbare fm-radio gaat ondraaglijk ruisen wanneer ik de voeding nader.
Het komt dan niet via het net binnen, dus die ferrietmantels zijn onwerkzaam?
Ik denk dat de storing gewoon stralig is vanuit het voedingskastje.
Gaat Faraday hier niks helpen?

@KlaasZ: 'goede' was niet om op te scheppen, het is een goed merk maar wel een oude laptop.
De originele voeding was er niet meer bij, is mogelijk -maar niet zeker- nog leverbaar.

@testman: nee, de lader heeft geen randaardesnoer.
Ik meen regelmatig te zien dat dit soort apparaten (en ook alle apparatuur van mijn stereoinstallatie, tv etc.) -af fabriek- gewoon van die eurostekers(?) heeft.

Welk model / merk heb je nodig, ik heb er hier nog een heel stel orginele liggen, ondermeer voor HP.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
Arco

Special Member

Als een radio dichterbij harder gaat ruisen zegt weinig over hoe de uitstraling plaats vindt.
Dat kan direct, of via een van de aansluitkabels zijn. Een beetje fatsoenlijke adapter heeft standaard al zo'n ferriet om de kabels heen zitten...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Anoniem

Dat de storing zich verspreidt via de lucht betekent niet dat de bekabeling daar geen rol in speelt.
Het kastje kan stralen, maar een radiosignaal plant zich niet enkel voort via de bekabeling, maar kan er ook door uitgestraald worden.

Het is niet altijd simpel een fout ontwerp simpel en goedkoop goed te krijgen, anders had de fabrikant dat natuurlijk zelf al gefixt.

Misschien zijn de suggesties om een ferrietje te plaatsen toch te overwegen. Succes niet gegarandeerd, maar voor iemand die zich met elektronica bezig houdt kan het vast nog van pas komen er enkele in huis te hebben.
Had je er eentje gehad, dan wist je al reeds meer.
Als je de behuizing moet gaan afschermen en/of aarden,of opengooien en filters inbouwen is dat misschien te ingrijpend en doe je beter zoals klaasz zegt en een betere adaptor op de kop tikken.

Op 19 april 2020 14:28:51 schreef Arco:

Dat kan direct, of via een van de aansluitkabels zijn. Een beetje fatsoenlijke adapter heeft standaard al zo'n ferriet om de kabels heen zitten...

Dat is geen vereiste. Veel degelijke adaptors hebben helemaal geen ferriet rond de kabel. Heel vaak is dat een last minute oplossing van de fabrikant om een niet-compatibel apparaat toch te kunnen op de Europese markt gooien.
Een goeie adaptor straalt weinig door een geheel aan goede ontwerppraktijken.
Als er een sterk signaal buiten de poorten moet gestopt worden met ferrieten is het ontwerp op zich doorgaans al fout. Maar een ferriet plaatsen is makkelijker dan het concept te wijzigen natuurlijk.

Arco

Special Member

Alle HP, Toshiba, en Fujitsu adapters die ik hier heb liggen hebben zo'n kraal om de kabel... (allemaal slechte ontwerpen?... ;) )

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ha electronono,

Mooi hé dat prutsspul >:) maar wel een leuk en interesant experiment al heeft @KlaasZ de echte oplossing al gegeven.
Probeer eens een stuk (als je dat heb) keuken aluminium folie en rol de boosdoener er in kop houden :X
Dat ferriet werkt niet zo goed in de FM-band.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
Frederick E. Terman

Honourable Member

Zelfs al zou de adapter aan de normen voldoen, dan nóg kun je hem mogelijk wel horen op een radio waarvan de antenne in dezelfde ruimte staat.

Enfin, een proefje met alufolie kost geen geld en geen tijd. Ik zou alleen zo gauw niet weten of en hoe je dat ergens zou moeten 'aarden'. Misschien is het inpakken alléén al voldoende.
Mocht het werken, dan kun je daarna altijd nog zien hoe je verder wilt. En zo niet, heb je je tenminste moeite en geld bespaard. :)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Op 19 april 2020 15:07:40 schreef Arco:
Alle HP, Toshiba, en Fujitsu adapters die ik hier heb liggen hebben zo'n kraal om de kabel... (allemaal slechte ontwerpen?... ;) )

Ik heb een HP met originele adapter en die heeft geen kralen.

maartenbakker

Golden Member

Testen of hij via het net uitstraalt gaat eigenlijk het makkelijkst met een netfilter. Klinkt flauw, want dan moet je er een hebben.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

van mijn FM-tuner (die een kamerantenne heeft).

Klinkt éénvoudig; de antenne en de radio een aantal meters verplaatsen, zodat de afstand tot de mogelijke stoorbron en de ontvanger zodanig is dat er geen storing meer is.
Zet de antenne bij voorkeur voor het raam of in ieder geval zo ver als mogelijk is van wcd's.

Telefunken Sender Systeme Berlin
Anoniem

Op 19 april 2020 15:07:40 schreef Arco:
Alle HP, Toshiba, en Fujitsu adapters die ik hier heb liggen hebben zo'n kraal om de kabel... (allemaal slechte ontwerpen?... ;) )

Niet noodzakelijk, maar het is een feit dat heel wat adaptors gemaakt buiten Europa niet voldoen voor de import.
Gewoon omdat Europa strenger is. De oplossing is dan een aangepaste reeks op de productieband zetten waar in het netsnoer of de uitgang een ferrietklamp voorzien wordt.

Dat betekent geenszins dat de aanwezigheid van een klamp altijd op een slecht ontwerp qua EMC zou duiden, maar heel vaak wel. Dit hoeft evenmin te betekenen dat het apparaat op andere vlakken minder waardig van kwaliteit is, maar gezien minder onderdelen goedkopere productie mogelijk maken gaat dat wel vaak samen.

Het kan heel goed zijn dat een Hp apparaatje ontworpen voor de USA, van degelijke kwaliteit is maar niet voldoet voor de strengere Europese EMC regels.

En dan gaat men dat uiteraard proberen op te lossen door het plaatsen van makkelijk toe te voegen onderdelen, liever dan terug aan de ontwerptafel te gaan zitten.

Maar de zaak omdraaien en besluiten dat goede adaptors herkenbaar zijn aan de ferrietklamp is onzin.

De maatregelen tegen ongewenste uitstraling via behuizing en bekabeling zit bij goeie ontwerpen in de eerste plaats binnenin.