Hallo, ik heb sinds kort een klein probleem en ik hoop dat er iemand is die de oplossing weet.

Ik heb in mijn 3fasen meterkast 2 groepen zitten voor mijn zonnepanelen. nu wil ik van deze de opbrengst monitoren en heb me hiervoor een 3fasen KWHmeter geplaatst waarop L1 en L2 ik de PV groepen heb staan.

Nu heb ik dus vanuit de S0 meter een draadje getrokken naar een Youless meter en deze hierop aangesloten zoals aangegeven in de handleiding.

De KWH meter functioneert goed, ik kan op het display alle gegevens aflezen, de youles werkt ook normaal via zijn webinterface.

Maar het S0 signaal gaat niet van de KWH meter naar de Youles.
Dit is zo dood als een pier.
Nu vraag ik me dus af wat er niet werkt de youles of de KWH meter.

Het meest eenvoudig lijkt me de S0 uitgang te meten maar hoe doe ik dit?
Als er een gelijkspanning uitkomt kan ik er een meter op zetten maar dat weet ik niet.
Hoop op tips en/of suggesties. Alvast bedankt Jo!

Blackfin

This is the world we know best, the world of madness

Polariteit goed aangesloten? S0 lijkt namelijk open collector en heeft dus een polariteit.

bprosman

Golden Member

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

En een pull-up weerstand en het handshake signaal moet geactiveerd woorden voor de S0 data gaat spugen.

Oke er moet nog iets aan de KWH meter gebeuren.
Dacht dat dit standaard is.
Maar waar kan ik de documentatie hiervoor vinden?
Kan er niets over vinden in de handleiding.
Misschien handig erbij te vermelden:
De KWH meter is een ytl dts-353 F-2

De polariteit heb ik + op + en - op -, maar kan hem natuurlijk wel eens omdraaien.

bprosman

Golden Member

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Ik vraag me af of die Dts353 wel DSMR 2.1, 2.2, 3.0, 4.0, 5.0. praat.
Het is een vaag metertje en wat ik er van kan vinden komt er op de S0 bus een 800 pulsen per kwh, dus geen telegram bericht.

S0!=P1 poort

Klopt, die dts353 geeft alleen pulsen uit dmv een ingebouwde optocouler. Dat heeft niks met de P1 te maken.

Het is hier de YouLess die de P1 uitleest en de S0 pulsen telt om zo een totaal plaatje te kunnen maken.

Althans, dat is de bedoeling maar blijkbaar gaat er iets mis met de S0 pulsen.

@deKees precies zo had ik het beter kunnen omschrijven, dat zou dus betekenen dat de KWH meter defect is.
Maar nu vraag ik me dus af hoe ik dit kan controleren.
Maar als het uit een optocoupler komt ben ik bang dat het mijn pet te boven gaat.

Het Ledje op de kWh meter zou moeten pulsen als er verbruik is. (800 pulsen/ kWh). Tussen de + en - aansluiting van de SO zou je toch spanning moeten meten, ik schat tussen de 5 en 12 VDC (spanning komt van de Youless). Als het Ledje pulst, zou deze spanning moeten verminderen.
Opgelet, al de andere aansluitingen op de kWh meter hebben wel de volledige netspanning !!

Allemaal bedankt voor het meedenken. Zit me af te vragen of het van invloed kan zijn dat de nul door gelust is op de meter. In het aansluitschema staat dit niet zo aangegeven namelijk daar is aansluiting nr.8 niet aangesloten

Pulst het Ledje als er verbruik is ? Zo ja, dan zou de SO uitgang moeten werken. Meet je spanning over de SO uitgang als deze is aangesloten ?

Nou het ledje pulst niet als er verbruik is, maar draai ik de + en - om blijft die wel branden.

De meter 'meet' je opbrengst wel?

Als je zo'n ding tussen zonnepanelen zet is je paneel uiteraard de leverende kant, dus je sluit het ding net andersom aan als dat je bij een verbruiker zou doen.

Ja dat dat dacht ik ook, maar de meter zelf leest hem wel goed uit. In het display zie ik ook alles correct alleen geen communicatie met de youless via de poort.

Even een update, ben maar voor plan B gegaan.
Heb een andere KWH meter gekocht en deze werkt als een speer.