Magnetron antenne 2M261-M32 vs 2M226

Kan iemand zeggen wat de verschillen kunnen zijn tussen magnetron antennes?
Heb een combi-oven waarvan ik vermoed dat de antenne (2M261) defect is.
Heb van een voorgaande reparatie nog een 2M226 liggen waarvan ik weet dat deze nog functioneel is maar traag/slecht warmt. Zou deze graag even installeren als test om mijn vermoeden te bevestigen.
Is er op elektrisch vlak een belangrijk verschil? Mechanisch op vlak van behuizing lijken ze vrij gelijkaardig.

2M226 is een 900W buis voor een conventionele magnetron opstelling en een 2M261 is een HF inverter buis van 1000W. Inverter is dus 1000W, en kan alleen HEEL KORT werken met de 2M226 buis!!! Test OK niet voor permanent gebruik dus...Maar je had zelf ook de datasheets kunnen googlen...

vergeten

Golden Member

Uit nieuwsgierigheid:
Wat is het verschil tussen een "inverter met diode" magnetronbuis en een conventionele "trafo met diode") magnetronbuis?
Afgezien van het spannings en vermogensverschil, werken ze allebei op een hoge DC spanning.
Die buis "weet" niet of de hoge DC spanning geleverd wordt door een trafo of inverter.

Wat mis ik?

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Op 24 april 2020 18:55:27 schreef smd:
2M226 is een 900W buis voor een conventionele magnetron opstelling en een 2M261 is een HF inverter buis van 1000W. Inverter is dus 1000W, en kan alleen HEEL KORT werken met de 2M226 buis!!! Test OK niet voor permanent gebruik dus...Maar je had zelf ook de datasheets kunnen googlen...

Bedankt smd!
Daar had ik inderdaad niet aan gedacht, dom van me... Hoewel deze ook niet zo eenvoudig te vinden zijn vind ik.

Op 24 april 2020 20:33:28 schreef vergeten:
Uit nieuwsgierigheid:
Wat is het verschil tussen een "inverter met diode" magnetronbuis en een conventionele "trafo met diode") magnetronbuis?
Afgezien van het vermogensverschil, werken ze allebei op een hoge DC spanning.
Die buis "weet" niet of de hoge DC spanning van een trafo of van een inverter komt.

Wat mis ik?

De 2M261 komt uit een combi-oven met elektronische invertor om de 4000V op te wekken. De andere komt uit een klassieke met trafo, diode en condensator. Ik vermoed dat hier het verschil zit.

Hoe dan ook, moesten deze beide hetzelfde vermogen hebben, wat is er dan nog verschillend tussen de antennes? Zijn deze anders gebouwd om te werken met een elektronische invertor ipv met een klassieke trafo?

Heb ondertussen ook even de antenne er uit gehaald. Visueel is mijn vermoeden al bevestigd (zie foto). Enig idee wat aanleiding kan geven tot een dicht gelaste antenne...??
Ik ga nog wel even testen met de 2M226 om uit te sluiten dat de invertor nog werkt.

vergeten

Golden Member

Op 24 april 2020 20:43:43 schreef Bram_1234:
Enig idee wat aanleiding kan geven tot een dicht gelaste antenne...??

Het is een buis die is altijd vacuum. Anders verbrand o.a. het filament.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Op 24 april 2020 21:39:21 schreef vergeten:
[...] Het is een buis die is altijd vacuum. Anders verbrand o.a. het filament.

Dus ik kan er van uitgaan dat het gewoon "pech" is dat de buis zijn vacuum heeft verloren en verbrand is geweest?

vergeten

Golden Member

Denk het wel.
Wat er precies stuk is weet ik niet maar de buis kan stuk zijn en het vacuum nog Ok.
Een elektronenbuis (radiolamp) kan ook versleten zijn en toch nog vacuum.
Ik heb een magnetronoven gerepareerd waarvan een magneet op 2 plaatsen gebroken was. Het duurde erg lang voordat een beetje water ook maar lauwwarm was. Vacuum was dus ook nog in orde.

[Bericht gewijzigd door vergeten op vrijdag 24 april 2020 23:27:24 (22%)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Tidak Ada

Golden Member

Wat bedoel je hier met antenne? De typenummers die je opgeeft zijn van buizen. In dit geval cavity magnetrons.
Een cavity magnetron heeft twee koppelantennes, een van binnen die de energie naar buiten voert middels een coaxiale aansluiting, die de energie naar buiten voert.
Bij een magnetronoven zit die buitenantenne óf direct aan de buis in een soort golfpijp, óf aan een reflector, die middels een motortje ronddraait, wat de reflector rond laat draaien. Bij goedkope magnetronovens is die ronddraaiende reflector weggelaten en draait het te verwarmen product rond op een soort draaischijf (Is goedkoper te fabriceren).
Beide soorten draaiende delen dienen om het product gelijkmatig te verwarmen.
Wat er aan de magnetronbuis stuk kan zijn:

  • Het vacuüm is weg of te laag
  • De gloeidraad is defect
  • De emissie bevorderende coating van de gloeidraad is verouderd, waardoor de emissie is verminderd
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
mel

Golden Member

Alles slijt.Ook magnetrons.Vroeger hadden we vaak dat ,in de scheepsradars, de magnetrons gewoon "op"waren, vervangen en het werkte weer als een trein.Vooral X-band apparaten waren hier gevoelig voor.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Tidak Ada

Golden Member

Zal wel aan het vacuüm of de emissie gelegen hebben. Niet voor niets hadden veel RTV-zaken een buizentester staan. meestal emissie test soms ook vacuüm test en de betere konden ook de µ bepalen...

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

In zo'n weggebrand exemplaar moet je ook de golfgeleider controleren waar de antenne inzit! Indien er een gat ingebrand zit is het einde oven ( Echt wegmikken, nooit meer hergebruiken IVM grote RF lekkage!!), maar ook brandvlekken levert reflectie op en zal je nieuwe buis niet ten goede komen...

Heb enkele foto's toegevoegd.
Er zit geen gat in de golfgeleider. Wel enkele kleine brandvlekken binnenin waar de antenne van de buis zit, voor zover dit visueel te controleren valt.
Vormen deze een probleem volgens jullie?
Ook wel serieus wat roestvorming, ook op de reflector. Kan dit problemen geven?
Wat is jullie advies? Enkel magnetronbuis vervangen, of best ook de golfgeleider en reflector?

Tidak Ada

Golden Member

Op 28 april 2020 14:52:14 schreef Bram_1234:
Heb enkele foto's toegevoegd.
Er zit geen gat in de golfgeleider. Wel enkele kleine brandvlekken binnenin waar de antenne van de buis zit, voor zover dit visueel te controleren valt.
Vormen deze een probleem volgens jullie?
Ook wel serieus wat roestvorming, ook op de reflector. Kan dit problemen geven?
Wat is jullie advies? Enkel magnetronbuis vervangen, of best ook de golfgeleider en reflector?

Ik zie in ieder geval een hoop roest. Of dat vanuit de magnetron uitgaat valt voor mij niet te zien. Veel daarvan kan ook door de hitte van de IR elementen zijn veroorzaakt. Wordt er veel met vocht gekookt (waterdamp!)? Dat kan die roestvorming helpen.
Het zal iig wel het EM-veld beïnvloeden en eventueel daarmee ede belasting van de magnetronbuis, die kan overbelast zijn en daardoor functieverlies hebben.

't Is wel zo'n magnetron zonder draaiplateau en met een 'vlinder' om het veld te laten draaien.

Is het een combi oven?

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Op 28 april 2020 15:10:22 schreef Tidak Ada:
[...]

Is het een combi oven?

Het is inderdaad een combi oven.

Maar in principe vormt de roest op de vlinder/reflector en de lichte brandvlekken in de geleider geen probleem?
En zou hij met een nieuwe buis terug functioneel zijn?

mel

Golden Member

Als het veel roest is , dan kan het de Q van de golfpijp wel degelijk beinvloeden.En schoonschuren (met een pannesponsje) ZOU kunnen,hoewel ik dat nog nooit geprobeerd heb.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Tidak Ada

Golden Member

@ Mel:
Ik ben eerder bang dat de roest en andere ongerechtigheden de buis overbelast hebben.
Ontroesten zal een eerste vereiste zijn, maar als de buis werkelijk is overbelast, zal die ook vervangen moeten worden.

Of dat lonend is, hangt er vanaf of het een lossen combimagnetron is of dat het gaat om een inbouw oven/fornuis.
Een combimagnetron zal veel minder lonen dan een inbouwoven, zeker als die combi-set uit de lagere prijsklasse komt.

Kunnen die brandvlekken overigens niet komen door spetters van het gerecht?

edit:
Oeps het laatste fotootje niet gezien :o
Dat ziet er ernstig gebakken uit! In ieder geval einde buis....

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op dinsdag 28 april 2020 15:44:51 (10%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Op 28 april 2020 15:40:34 schreef Tidak Ada:
@ Mel:
Ik ben eerder bang dat de roest en andere ongerechtigheden de buis overbelast hebben.
Ontroesten zal een eerste vereiste zijn, maar als de buis werkelijk is overbelast, zal die ook vervangen moeten worden.

Of dat lonend is, hangt er vanaf of het een lossen combimagnetron is of dat het gaat om een inbouw oven/fornuis.
Een combimagnetron zal veel minder lonen dan een inbouwoven, zeker als die combi-set uit de lagere prijsklasse komt.

Kunnen die brandvlekken overigens niet komen door spetters van het gerecht?

edit:
Oeps het laatste fotootje niet gezien :o
Dat ziet er ernstig gebakken uit! In ieder geval einde buis....

Om verwarring uit te sluiten: ik ga ervan uit dat de roest die een probleem veroorzaakt enkel de roest aan de reflector en golfgeleider is? De roestvlekjes elders aan de binnenzijde van de combi-oven vormen geen probleem voor de (over)belasting van de buis?

Wil je het eerlijk weten?? stoppen en naar de schroot ermee! In het Emaille zitten ook beste roestvlekken wat kan op duiden dat behuizing het ook aan het begeven is, dit met name putcorrosie veroorzaakt RF lekkage. Gezien gehele staat niets meer aan doen,deze oven heeft meerdere malen met vocht afgesloten geweest.. Oven is minimaal 14 jaar oud

Tidak Ada

Golden Member

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Ik lees nu al 10 keer dit topic maar ik vind maar niet over welke merk/model combi oven we alleenal bezig zijn. Aan de blaaskast te zien is dit een Bosh/Siemens/Neff?
Als wat SMD zegt klopt van die min 14 jaar + rekening houdend met overal die roeste plekken zou ik het persoonlijk 100% zeker niet niet die buis vervangen, maar om op je vraag in te gaan, met de buis te vervangen met zelfde model zal toestel terug werken en nee die roest plekken is voor die buis niet een probleem.

Roestplekken = reflectie.... Multivibbbrator! Nooit eens fatsoenlijk metingen gedaan van vroeger?? Weet je ook niet waarover je praat..Golfgeleiders moeten kakstrak zijn..