Ik heb een samsung led tv met verticale strepen over bijna de hele rechterkant.
De strepen lopen helemaal van boven naar beneden.
Ik heb riboncabels gecontroleerd niks geks kunnen vinden.
Op het Tcon board staan testpunten twee lijnen van zeven punten.
Testpunt 600: 1:3,3V 2:6,4V 3: 6,4V 4: 11,6V 5: 11,6V 6: 11,7V 7: 10,1V
Testpunt 601: 1:3,3V 2:6,4V 3:7,5V 4: 0V 5:11,6V 6:0V 7:11,8V
Ik mis dus spanning op Testpint 601 punt 4 en 6.
Mijn vraag is denken jullie ook dat de fout in het Tconboard ligt of toch iets anders?

Dit is vocht in onderrand van scherm. Gevalletje helaas pindakaas...Niets met Tcon van doen helaas

Bart64

*hier heb ik geen app voor nodig

JA en waarom maken ze het zo ? En niet aan de bovenkant ? Omdat ze weten dat er mensen zijn die al te fanatiek zijn met water of dieren die tegen het scherm sproeien... Maar kan ook zijn dat rechstonder iets aan tegen is gekomen en de lcd daar is gescheurd.

[Bericht gewijzigd door Bart64 op dinsdag 5 mei 2020 19:13:29 (21%)]

Dat is dan echt pindakaas.
Tv heeft altijd op kantoor gestaan.
Visueel heb ik niets kunnen ontdekken wat op vocht lijkt.

Komt me bekend voor helaas.. dit is alleen op te lossen toch door de cof kabels te vervangen ?

Ik voel aan de onderkant tussen rechts en links geen verschil in warmte.
Weet iemand waarom die twee spanningen van 12V ontbreken?
Komt dit door sluiting of onderbreking?
Dus jullie houden het echt de COF kabels dus Tcon wordt uitgesloten.

Bart64

Zwarte lijnen betekent geen signaal of spanning dus. Als je niet zeker weet wat er gebeurd is met de tv is vocht de eerste verdachte, maar de flexcable kan ook losraken van het panel, het is een soort van gelijmd (bonding) en dan krijg je ook strepen, de cof cables zijn ook omgebogen en hebben een bepaalde veerkracht die ook op den duur losse verbindingen kan veroorzaken. dat kun je testen door hard te drukken op de glasplaat waar deze vast zit gelijmd. Vaak zie je dan wel de klacht verminderen of juist niet en krijg je strepen met allerlei kleuren vaak. Dan maken ze dus slecht contact. Die kan je met een speciale koperblokpunt aan je soldeerbout nog wel enigszins vastzetten dan. Een breuk in het scherm geeft ongelijke patronen en sterren vaak en donkere vlekken en dat is onherstelbaar (Zie maar de vele gebroken tv schermen op marktplaats met foto's ervan)/ Pas wel op met de lcd kristallen van echt gebroken schermen die schijnen zeer giftig te zijn nl...

Ronald45

Golden Member

Op 5 mei 2020 23:55:46 schreef Bart64:
Pas wel op met de lcd kristallen van echt gebroken schermen die schijnen zeer giftig te zijn nl...

Dat hoor ik voor het eerst :/
Weet je er meer over? Dat vind ik wel interessant.

Bart64

De kristallen verdampen, zeker bij verwarmen, maar ook spontaan tijdens gebruik door oxidatie (de tv of display hoeft dus niet aan te staan). DE kristallen worden nl. in de helft van het huishoudens in het stof aangetroffen volgens dit artikel. https://www.reddit.com/r/science/comments/e94qoq/potentially_toxic_che…

Ja, alle ectronica is chemical waiste.. maar dat realizeren we niet echt geloof ik.

maartenbakker

Golden Member

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Spontaan tijdens gebruik lijkt me onzin, dan zouden alle tv's en monitoren na een aantal jaar een soort "cd rot" aan de randen vertonen. Ooit wel eens gezien, maar absoluut niet gebruikelijk.

Dat er kristallen vrijkomen bij beschadiging lijkt me wel logisch. Ik hoop nog uit te zoeken hoe schadelijk die precies zouden zijn.

Het artikeltje op reddit is voor dat doel erger dan hopeloos. Potentially toxic (compleet iets anders dan zeer giftig) chemicals zitten letterlijk in alles, tot en met een biologisch dynamisch houten interieur aan toe, en specifieker wordt het niet. Misschien staat er ergens iets zinnigs in de comments.

IDD al eens vaker gehoord dat LCD cristallen niet een gezond goedje is,maar of de damp al giftig is weet ik niet.Maargoed,ik ga geen LCD TV leegdrinken, dus zal wel goed komen!

maartenbakker

Golden Member

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 5 mei 2020 19:31:13 schreef ejlvb81:
Komt me bekend voor helaas.. dit is alleen op te lossen toch door de cof kabels te vervangen ?

Gezien de schuine afkadering lijkt me dit eerder een fout in het glasdeel, dus zelfs dat zal niet meer helpen.

Het is niet schuin aan de rechter onderkant het was niet een goede foto.

maartenbakker

Golden Member

Duidelijk. Dan is het toch de verbinding tussen TCON en rechter driverprint of meerdere COF's aan de rechter driverprint los.

Je zou kunnen proberen om de verbinding TCON-zijdig even los te nemen en schoon te poetsen, maar ik betwijfel of dat het is want de verdeling van defecte kolommen lijkt vrij grillig.

Bart64

JA en als we nu in NL een bonding machine hadden dan konden we veel vaker dit soort problemen repareren en heel veel leed en chemisch afval besparen...

maartenbakker

Golden Member

Daar ga je ook niet alle gevalletjes vochtschade mee verhelpen vrees ik.

Gezien de grote breedte van het probleem zouden er meerdere COF's tegelijk moeten zijn losgekomen. Dan is er toch wel iets aan de hand.

Ergens in de loop van dit jaar heb ik hopelijk ruimte om als werkplaats in te richten, dus als iemand anders de machines betaalt en china nog kan leveren zie ik er in gedachten al een bondingmachine, een zhou mao en een laminar flow cabinet staan.