Tips voor audio reparatie

Hallo Allemaal,

Ik wil me bezig gaan houden met de reparatie van audio. Hiervoor heb ik een paar kapotte versterkers en subwoofers, niks bijzonders maar goed spul om mee te oefenen.

Nu weet ik dat er voor elke categorie reparatie een aantal veelvoorkomende symptomen zijn die vaak dezelfde oorzaak hebben. Zo kijk je bijvoorbeeld bij een tv die geen beeld maar wel geluid heeft naar de backlights. Dit zal bij audio niet anders zijn.

Om wat tijd te besparen ben ik op zoek naar iemand die kan vertellen in welke richting ik moet zoeken bij de volgende fouten:

-Een subwoofer die kraakt
-Een subwoofer die in het begin kraakt en daarna niets
-Een subwoofer met ruis
-Een versterker die tikt bij het wisselen van kanaal (tik komt toevallig overeen met knipperende ledjes op het bedieningspaneel die aan gaan bij kanaal wissel)
-Waarom ik bij audio soms zie dat er een keramische condensator over 2 lijnen heen is gesoldeerd (lijkt op achteraf gedachte)
-Als iemand anders nog tips heeft met audio hoor ik het graag!

Alvast bedankt!

maartenbakker

Golden Member

Ruis en kraken in audioapparatuur zijn meestal slechte schakelaars, slechte halfgeleiders of tantaalcondensatoren. Bij apparaten van de jaren '70 uit Japan zijn slechte halfgeleiders regelmatig zwarpoottorren.

Kleine ceramische condensatortjes op willekeurige plekken zijn tegen radiofrequente instraling.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
alexandre

Golden Member

Wat zijn zwarpoottorren?

Pak het bovenste apparaat van de stapel en begin!

Ervaring komt niet uit een potje of boekje.

Nog vragen?

Damn the torpedoes, full speed ahead!
Lucky Luke

Golden Member

Op 9 mei 2020 16:36:53 schreef alexandre:
Wat zijn zwarpoottorren?

Transistoren (torren) waarvan de pootjes zwart zijn.

Er is schijnbaar iets dat die pootjes doet oxideren/corroderen dat ook het binnenste van de tor aantast ofzo, het loont in elk geval de moeite om bij torren met zwarte pootjes even te kijken of ze niet toevallig stuk zijn.

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)
Kruimel

Golden Member

Op 9 mei 2020 16:36:53 schreef alexandre:
Wat zijn zwarpoottorren?

Dat zijn transistoren die gemaakt waren van een materiaal dat zwart corrodeerde. Er waren ook veel schakelaars die ditzelfde probleem hadden, maar bij transistoren schijnt het ook de behuizing binnen te komen en de halfgeleider zelf te beschadigen, al heb ik die informatie tweedehands. Bij schakelaars is schoonmaken best vaak wel te doen.

Af en toe repareer ik wel audio-apparaten, maar dat zijn vaak de wat betere merken die door ouderdom kuren krijgen. De bovenstaande schakelaars komen wel voor, daarvoor gebruik ik vaak wat contactreiniger, verzet de schakelaar een aantal keren, en spoel de hele boel uit met IPA.

Andere problemen die je nog wel ziet is dat kleinere elco's slecht worden. In de wat oudere apparatuur zitten er ook wel elco's in de signaalweg, zoals bijvoorbeeld in de 'loudness' filters, en dat levert dan problemen op met kraken. Ze gebruikten toen ook elco's voor condensatoren van 0,1 of 1µF, terwijl je die veelal ook wel kan vervangen met filmcondensatoren. Vaak is dat een indirect effect van ht feit dat er dan DC stroom door je potmeters gaat lopen waardoor ze lijken te kraken. Dat ligt dan maar ten dele aan de potmeter, maar in zo een geval ook aan de elco.

Als je een specifiek probleem hebt zou ik toch maar beginnen met het openen van het apparaat en kijken of je wat ziet. Zo niet, begin de signaalweg maar te meten. Vaak verdwijnt het signaal ergens tussen de ingang en de uitgang, en als je kan vinden ongeveer waar ben je een stap dichterbij. Als je het dan nog niet kan verklaren zijn een paar scherpe foto's, een merk/typenummer en een duidelijke beschrijving van hoe je gemeten hebt handig en dan kijken we wel weer verder.

vergeten

Golden Member

Op 9 mei 2020 17:10:16 schreef Kruimel:
[...] Dat zijn transistoren die gemaakt waren van een materiaal dat zwart corrodeerde.

Zoals ongetwijfeld bekend doet zilver dat ook maar het gaat hier vast om een ander materiaal, welk materiaal of toplaag?

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Nee joh, dat zijn de zwartpoottorren!

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
maartenbakker

Golden Member

Op 9 mei 2020 17:01:10 schreef Lucky Luke:
[...]
Transistoren (torren) waarvan de pootjes zwart zijn.

Er is schijnbaar iets dat die pootjes doet oxideren/corroderen dat ook het binnenste van de tor aantast ofzo, het loont in elk geval de moeite om bij torren met zwarte pootjes even te kijken of ze niet toevallig stuk zijn.

Het vermoeden is dat het alleen voor kruipstromen aan de buitenkant van de behuizing zorgt. Ik meen dat het Johan Coremans is die constateerde dat je ze ook gewoon schoon kunt maken. Ik vervang ze voor de zekerheid toch maar als het een reparatie of verkoop met garantie is.

Ik heb zelf door tijdens het solderen te ruiken geconcludeerd dat het zwarte waarschijnlijk een zilververbinding is, maar omdat er dendrieten zichtbaar zijn is het vermoeden dat het ook iets met tin te maken heeft.

En inderdaad tot slot wat anderen ook al zeggen. Structureel storingzoeken is ook gewoon onderdeel van het repareren. Je kunt door een symptoom wel een bepaalde richting op denken, maar veel diagnoses op basis van anamnese (combinatie van symptomen) zijn ook weer heel specifiek voor een bepaald merk en type en anders alleen maar een ruwe aanwijzing in wlke richting je ongeveer moet denken.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op zaterdag 9 mei 2020 18:22:06 (18%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Henk H.

Golden Member

De spanningen uit de voeding controleren is ook een goede eerste stap. Net als controleren of er geen hoge gelijkspanning op de uitgangen voor de luidsprekers staat. Schakel het apparaat aan met een gloeilamp in serie. Blijft die na opstarten van het apparaat fel branden dan is er ergens kortsluiting. Gebruik voor aansluiten en meten vermogensweerstanden in plaats van luidsprekers, daarmee voorkom je dat je luidsprekers opblaast als een transistor in de eindtrap in sluiting ligt (waardoor er gelijkspanning op de uitgangen voor de luidsprekers staat).

Uitvallen van één kanaal bij laag volume terwijl dat kanaal mee gaat doen bij hoger volume kan duiden op een slecht relais voor die luidspreker.

[Bericht gewijzigd door Henk H. op zaterdag 9 mei 2020 19:06:41 (19%)

Bij deze iedereen alvast bedankt voor de reactie!

Foutzoeken ben ik al een hele tijd mee bezig. De standaard dingen lukken zeker wel, als ik een apparaat heb is openmaken de eerste stap. Daarna kijken op visuele schade (bolle elco’s, bruine pcb, verbrande plekken etc.). Het gaat mij er vooral om dat er veel veelvoorkomende fouten zijn.

Een brom in de speaker is bijvoorbeeld iets dat veel voorkomt waarna ik altijd de main filter caps loshaal en nameet. Voor de zekerheid heb ik bij mijn eerste sub alle elco’s vervangen en het probleem was toen ook opgelost. Bij kraken heb ik echter wel veel problemen met het zoeken, volgens mij kunnen hier ook meerdere dingen de oorzaak zijn? Wat is jullie gedachtegang bij het zoeken hiernaar?

Tweede vraag? Hoe volgen jullie het audiosignaal? Als ik een audio jack naar 2tulp aansluit en met de scope meet kan ik zelfs bij de ingang niet altijd een signaal meten. Is hier een trucje voor?

@maartenbakker heel erg bedankt voor de tips, ik ga deze onderdelen bij mijn oefenstukjes even nakijken

Kruimel

Golden Member

Op 10 mei 2020 05:09:42 schreef Mahsjong:
Tweede vraag? Hoe volgen jullie het audiosignaal? Als ik een audio jack naar 2tulp aansluit en met de scope meet kan ik zelfs bij de ingang niet altijd een signaal meten. Is hier een trucje voor?

Op 9 mei 2020 17:10:16 schreef Kruimel:
[...]Als je het dan nog niet kan verklaren zijn een paar scherpe foto's, een merk/typenummer en een duidelijke beschrijving van hoe je gemeten hebt handig en dan kijken we wel weer verder.

Je probleem is niet specifiek genoeg. Nu zeg je dat het af en toe niet werkt, maar zonder verdere informatie. Ga gewoon eerst aan de slag en laat het weten als je tegen dit probleem aanloopt. We kijken dan naar de details en wellicht vinden we dan een fout in je methode. Spoiler alert: we hebben geen universele oplossing voor alles. ;)

benleentje

Golden Member

Als ik een audio jack naar 2tulp aansluit en met de scope meet kan ik zelfs bij de ingang niet altijd een signaal meten. Is hier een trucje voor?

Meetresultaten moeten reproduceerbaar zijn. Dat houd in dat je bij gelijkblijvend signaal altijd dezelfde meetresultaten hebt ook als je de probe en of de kabels los neemt en weer terug plaatst. Als dat niet lukt dan zit er meestal een fout in je probe of in de gebruikte verloopkabeltjes en hopelijk niet in de meetapparatuur zelf.

Standaard verloopkabel in audio zijn van bedroevende kwaliteit connectors zijn vaak met een tang gekrompen maar dan op de verkeerde manier. Soldeer zulke kabels of maak je eigen betrouwbare kabels. Ik heb uit ervaring geleerd dat je basis moet bestaan uit betrouwbare meetapparatuur en set kabels daar moet geen goedkope namaak tussen zitten.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Ik heb al heel wat slechte chassis pluggen gezien tulp/jack/din etc.
Van binnen verbogen en maakt daar door geen of slecht contact.
Print breuken door te te zware belasting van de plug .

Een ohm meter liefst een analoge , en dan bewegen met de plug.

Voor audio is een audio tracer ook handig , je hoort waar het mis gaat , op een scoop zie je waar het mis gaat.

fred101

Golden Member

Er zijn 2 manieren van repareren. "Truukjes en internet" ofwel dingen doen
die andere deden zonder dat je weet waarom of wat je nu eigenlijk doet.

De tweede manier is meten en analyseren gebaseerd op eloectronica kennis.

De eerste methode werkt alleen voor dingen die in enorme hoeveelheden zijn gemaakt als TV's, laptops etc waar vaak het zelfde kapot gaat. Zoals domweg alle elcos vervangen of printplaten met BGAs in ovens duwen. Hoe langer je het doet hoe meer truukjes je leert maar meestal weet je na een paar jaar nog steeds niet wat je nu eigenlijk doet.

De tweede methode werkt voor alles, met of zonder schemas. Dit heb je nodig om dingen te repareren die goed ontworpen en gebouwd zijn. Dus bv die dingen waar de elco's na 40 jaar nog gewoon goed zijn. (en ja, elco's kunnen heel lang meegaan)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
bprosman

Golden Member

De tweede manier is meten en analyseren gebaseerd op eloectronica kennis.

Blijf een fan van de "CuriousMarc" video's op Youtube

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.