Hogere gain

Hoi ik heb deze schema gevonden wat ik heb bijgevoegd.
Mijn vraagje is hoe kan ik een maximale gain uit krijgen ?

Thevel

Golden Member

Pen 1 en pen 8 doorverbinden.

Niet eenvoudig; de gain is bij de LM386 instelbaar tussen 20 en 200.
Hij staat hier met pnnnen 1 en acht voor AC doorverbonden op 200.

Zie de datasheet: https://www.ti.com/lit/ds/symlink/lm386.pdf

Het is ongebruikelijk om de gain van de FET in de (elektreet-) microfoon te regelen, het is creatief maar ik heb geen idee wat het resultaat zal zijn.

Zou ik bij deze schema de electret mic gelijk op de input kunnen zetten of moet er nog een weerstand bij ?

[Bericht gewijzigd door Pomba op vrijdag 8 mei 2020 11:26:24 (78%)

Arco

Special Member

Condensator moet erin. Maakt voor de versterking ook niets uit, staaat zo al op maximum...
(beter aan ander type opamp nemen)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Hoi Arco heeft u een suggestie welke opamp ik zou kunnen gebruiken voor een betere versterking ?
Het is mijn bedoeling om met een parabool vogelgeluiden op een grotere afstand op te nemen op mijn telefoon.
Het liefst iets met zo weinig mogelijke componenten zodat ik het compact kan bouwen.
Als input gebruik ik een electret microfoontje ... zoeen button.
Mvg Rob

Arco

Special Member

Voor fatsoenlijke versterking van een microfoon is een enkele lm386 niet voldoende (en hoogst ongebruikelijk)
Er moet een opamp voor om het signaal 'op te krikken'... (bijv. zo: https://www.nutsvolts.com/magazine/article/the_big_ear )

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
blackdog

Golden Member

Hi,

Weer een lange stuk tekst kwijd doro browser gedrag wat ongewenst is #%#$%#
Maar goed, nogmaals mijn opmerkingen :-)

1e
Zet tussen pen 1 en 8 een 10uF elco, een draadverbinding werkt wel, maar kan ook een te grote DC shift geven van de offset.
Hierdoor hangt dan de uitgang niet meer mooi in het midden.

2e
Plaatst minstens 100uF van pin-6 naar pin-4 voor de voedingspanning ontkoppeling.

3e
Plaats een 1uF elco van pin-7 naar pin-4 om het bias punt in de LM386 te ontkoppelen, dit is een maatregel tegen genereren.

4e
Plaats het Zobel netwerkje dat is de 47nF en seire met10Ω van de uitgang van het IC (Pin-5) naar Pin-4.

Met al deze maatregelen zorg je er voor dat het versterkertrapje netjes versterkt en niet genereerd bij de hoge versterkingen.

Hoeveel versterking je echt nodig hebt, hangt af van je toepassing.
Ik heb eens een versterkertje gemaakt met een electret microfoon welke een zeer hoge versterking had, mijn Vader toen al op leeftijd,
repareerde voor zijn hobby klokken.
Hij werd met de dag dover en kon daardoor het tikken niet goed meer horen mijn hoofdtelefoon versterker samen met een electret microfoontje helpte hem darbij.

Het helpt als ik weet wat je toepassing is, moet het HiFi zijn of heb je een andere toepassing?
Alleen maar "veel versterking" is meestal niet zinnig , dit i.v.m. ruis, rondzingen, wind enz, enz.

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Heel erg bedankt Arco dit is echt super !
Blackdog en Aart ook heel erg bedankt voor jullie reacties.
Ik ben hier super blij mee !!!