Accu schrikdraadapparaat

Ik heb een accu schrikdraadapparaatje dat ik graag aan het 220V wil koppelen. Kan ik gewoon een 220V naar 12V gelijkstroom voeding aan het apparaatje koppelen, of gaat de boel dan kapot? Zou bijvoorbeeld een oude acculader in aanmerking komen?

Alvast bedankt!!

benleentje

Golden Member

Een 12V gelijkstroom voeding moet gewoon werken. Het is wel belangrijk om te weten hoeveel stroom de schrikdraad gebruikt en dat je wel een voeding gebruikt die de stroom aankan. Maar ik denk dat het niet zo heel veel stroom verbruikt.
Niet elke acculader kan je zonder accu als voeding gebruiken. Veel acculaders meten eerst de toestand van de accu voordat ze gaan laden. En als er dan geen accu is aangesloten komt er ook niets uit.

[Bericht gewijzigd door benleentje op vrijdag 8 mei 2020 23:21:59 (28%)

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
Tidak Ada

Golden Member

Ik zou in dit geval wel een trafo met gescheiden kamers zoeken en de kern aarden. Dat is dan voor de veiligheid.

Welk merk is het schrikdraad? Ik heb met Koltec goede ervaringen wat betreft aftersales service en klantvriendelijkheid.

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op vrijdag 8 mei 2020 23:35:10 (36%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Bedankt! Het is een hele oude lader, met een analoog metertje en ik vermoed dat die geen tests uitvoert en gewoon begint te laden.

Het apparaat trekt tot 350mA volgens het opschrift, dus qua capaciteit zit de acculader wel goed neem ik aan.

Morgen maar eens proberen.

Anoniem

Het is een hele oude lader, met een analoog metertje en ik vermoed dat die geen tests uitvoert en gewoon begint te laden.

Dat is dan een transfo met een plaatgelijkrichter
Dat levert een 100Hz gelijkgerichte dc spanning die met een belasting van 350mA ongetwijfeld richting 18V gaat
Afwachten hoe gelukkig de electronica van het schrikapparaat daar van wordt ;(

Afwachten hoe gelukkig de electronica van het schrikapparaat daar van wordt ;(

Hm, dat klinkt als: "Niet doen"
Beter zoeken naar een 12V voeding die ook echt maar tot 12V gaat dan? Heb geen enkele behoefte om mijn schrikdraadapparaat op te blazen.

Bij de kringloopwinkel zijn er vaak adapters te koop voor een paar €. Bij mij in de buurt is deze week weer open gegaan.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
Shiptronic

Overleden

Op 9 mei 2020 00:04:11 schreef anoniem015:
[...]Dat is dan een transfo met een plaatgelijkrichter
Dat levert een 100Hz gelijkgerichte dc spanning die met een belasting van 350mA ongetwijfeld richting 18V gaat
Afwachten hoe gelukkig de electronica van het schrikapparaat daar van wordt ;(

Dat gaat prima als je tussen lader en apparaat een loodaccu zet :)

Hoeveel stroom trekt dat schrik apparaat?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Thevel

Golden Member

Hoeveel stroom trekt dat schrik apparaat?

Bij een batterij gevoed apparaat is dit heel weinig, in 'rust" is dit meestal een paar mA, tijdens het laden van de condensator heb je een heel korte piek van 50 tot 100mA.

Op het apparaat staat 30-350mA.

Rare vraag, is er een reden te twijfelen aan de gegevens van de fabrikant?

Damn the torpedoes, full speed ahead!
Thevel

Golden Member

Op het apparaat staat 30-350mA

Dat vind ik ook vreemd, het suggereert dat het apparaat altijd continu 30mA of hoger verbruikt.
Zal een boer niet blij mee zijn, kost hem heel wat batterijen.

Op de foto is ook een accu-indicator, links onderin. Rechts boven staat dat we de gebruiksaanwijzing moeten lezen. Misschien wordt het dan duidelijker.

Als het 99% van de tijd 30mA is, en dan heel even 350mA, dan kan het meevallen. Afhankelijk van de capaciteit van de accu.

We wachten op de gebruiksaanwijzing...

Damn the torpedoes, full speed ahead!

De gebruiksaanwijzing gaat er niet komen, vrees ik.

Maar ik heb wel een adapter gevonden. Zie foto. Kwestie van polariteit op de draadjes testen en aansluiten toch?

Dat gaat prima als je tussen lader en apparaat een loodaccu zet

Even puur voor mijn beeld: is dat dan de klemmen van de acculader én die van het schrikdraadapparaat samen op de accu zetten?

Als bij netvoeding van een batterijgevoed schrikdraadapparaat het apparaat geen goede verbinding heeft met aarde, dan zal de spanningspuls via de trafo naar het net vloeien. De trafo moet dus minimaal bestand zijn tegen die hoge spanning anders slaat de isolatie door en is het schrikdraad levensgevaarlijk geworden.

Shiptronic

Overleden

Op 9 mei 2020 10:55:15 schreef BertusX:
De gebruiksaanwijzing gaat er niet komen, vrees ik.

Maar ik heb wel een adapter gevonden. Zie foto. Kwestie van polariteit op de draadjes testen en aansluiten toch?

[...]
Even puur voor mijn beeld: is dat dan de klemmen van de acculader én die van het schrikdraadapparaat samen op de accu zetten?

Die adapter lijkt me prima geschikt.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Thevel

Golden Member

Op 9 mei 2020 11:09:08 schreef buzzy:
Als bij netvoeding van een batterijgevoed schrikdraadapparaat het apparaat geen goede verbinding heeft met aarde, dan zal de spanningspuls via de trafo naar het net vloeien. De trafo moet dus minimaal bestand zijn tegen die hoge spanning anders slaat de isolatie door en is het schrikdraad levensgevaarlijk geworden.

Daar heb je een punt.
Bij veel schrikdraad apparaten is de uitgang van de hoogspanningstransformator volledig geïsoleerd van de batterij, geen probleem dus.
Maar er zijn ook apparaten waarbij de MIN van de batterij verbonden is met de aardaansluiting op de uitgang, en dan is het idd tricky.

Ik heb de adapter van de foto gebruikt, en het werkt perfect. Bedankt voor alle input!

RAAF12

Golden Member

Met zo'n metalen kastje wat altijd buiten staat zou ik geen made in China 230V adapter met kabeltje aan het schrikapparaat verbinden. De eerste de beste boer die met de klompen in de drek staat kan dan weleens een optater krijgen als het kastje wordt aangeraakt. Het apparaat is bedoeld voor accuvoeding die is blijkbaar kapot en nu wordt er een andere oplossing gezocht, als ik het goed begrijp.

Shiptronic

Overleden

Dan weet de boer nu dat hij er met zijn tengels vanaf moet blijven :)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Ik denk dat de boeren net als de koeien leren dat ze van bepaalde dingen af moeten blijven. :-)

Dat chinese voedingen soms verder geoptimaliseerd zijn om NOG goedkoper gemaakt te kunnen worden is bekend. Zo kunnen ze om een kleinere behuizing mogelijk te maken kiezen voor "weinig tot geen isolatieafstand". Maar dat betekent nog niet dat eea direct fout gaat. Maar goed. Voorzichtigheid kan geen kwaad.

Anderzijds: Dit is geen "goedkoope chineese adapter" uit de tijd dat je supergoedkoop 12V 1A adapters uit china kan laten komen (nu), maar een ding van tientallen jaren geleden toen ze nog transformatoren in die adapters deden.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Het apparaat hangt binnen in een schuurtje, in een droge omgeving, als vervanging van een kapot, nog veel ouder apparaatje.

Deze komt idd oorspronkelijk uit zo'n metalen kastje, wat overigens met opzet meedoet in de stroomkring, om diefstal te voorkomen. (Ik heb nu dus zo'n kastje te koop...)

Maar goed, de situatie is nu heel anders en ik heb alleen maar een manier gezocht (en gevonden dankzij de adviezen hier) om een accuapparaat op het net aan te sluiten.

De eerste de beste boer die met de klompen in de drek staat

Daar hebben ze sinds kort iets op gevonden: rubber laarzen.