Bosch oven schakelt willekeurig uit en aan

Beste lezers,

Al enige tijd schakelt de ovenfunctie tijdens het voorverwarmen of het warm houden op willekeurige momenten uit en weer aan. Soms kort uit, soms secondes lang. Zowel de ventilator als de verlichting gaan dan uit. Het geluid klinkt als een relais die schakelt.

Ik heb de oven inmiddels open gemaakt en zie geen verkleurde plekken op de print en de condensatoren zien er op het eerste gezicht ook normaal uit.

Omdat ik geen multimeter heb, kon ik niets doormeten. Ik ga er wel een kopen, want volgens mij kom ik anders niet verder. Maar eerst wilde ik even mijn vraag hier posten.

Wat ik wel al heb gedaan, is het bypassen van de thermostaat. Het bleek dat de thermostaat geen rol speelt in dit probleem.

Ik ben benieuwd of hier iemand een idee heeft en als ik moet gaan meten, waar ik dan het beste mee kan beginnen.

Merk en type
Bosch HTHB84K E-Nr: HBC84K550N / 04

Bijlagen
- foto van de print
- filmpje van het uit- en inschakelen

Bij voorbaat dank!

Met vriendelijke groeten,
Richard

Kan ook de keuze schakelaar zijn, ventilator en verwarming zijn aparte relais namelijk..

Shiptronic

Overleden

De MP4 is niet te bekijken, maar heb je een duidelijke fot van de onderkant van de print, klinkt als een relaispootje wat uit de tin gekropen is.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
vergeten

Golden Member

VLC (videolan) kan hem wel afspelen.
Hij duurt maar 1,x seconde (2Mb bestand) en je hoort enkele relais klikjes, dus er is denk ik wat mis mee.

[Bericht gewijzigd door vergeten op woensdag 13 mei 2020 21:31:04 (14%)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Op 13 mei 2020 18:50:21 schreef smd:
Kan ook de keuze schakelaar zijn, ventilator en verwarming zijn aparte relais namelijk..

Bedankt voor je reactie!
Dat zou ik moeten kunnen testen door te bypassen en/of te meten.

Op 13 mei 2020 18:54:38 schreef Shiptronic:
De MP4 is niet te bekijken, maar heb je een duidelijke fot van de onderkant van de print, klinkt als een relaispootje wat uit de tin gekropen is.

Bedankt, ik ga komend weekend de print eruit halen en goed bekijken. Zo nodig post ik nog een foto. Ik heb zelf alleen met een spiegeltje eronder gekeken om te zien of er geen brandplekken te zien waren. Ik zag toen geen kleurverschillen.

vergeten

Golden Member

Hier een voorbeeld van losgewerkte pootjes in de soldeertin.

Zie je niet met een spiegeltje alleen met een goed vergrootglas.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Shiptronic

Overleden

En niet alleen de middelste, ze zitten alle 3 los.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Beste mensen,

Vandaag heb ik de print er even uitgehaald en alle pootjes gecontroleerd.
Ik zie geen losse pootjes of scheutjes in het soldeertin, wel een bruinige verkleuring die een beetje vettig aanvoelt. Geen idee waar dat vandaan kan komen.

Ik heb geen schema's kunnen vinden, dus ik weet niet hoe ik de deurschakelaar zou kunnen controleren.

Gr Richard

Op deze foto is de bruine verkleuring iets beter te zien.

[Bericht gewijzigd door RichardF op zaterdag 16 mei 2020 18:08:21 (79%)

vergeten

Golden Member

De verkleuring zelf is het in ieder geval niet. :)
Heb je met een loupe gekeken? een ongetraind oog ziet het slecht.

Wat de deurschakelaar betreft, dat is er niet een maar zijn er minstens 2 vaak zelfs 3.

Als die niet goed werken knalt de zekering of hij doet niets.

Wat is dat voor grijs pluizig uitziend spul in de cirkeltjes?
Het vierkant is 1 deurschakelaar.

Heb je inmiddels al een multimeter?

[Bericht gewijzigd door vergeten op zaterdag 16 mei 2020 18:58:58 (20%)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Ga eens met een haardroger over het voedingsgedeelte. Valt de oven dan uit?

zit er in de kabelboom bovenin geen dik onderdeel tussen 2 draden in? dat is een thermische schakelaar, als die gaar is krijg je dit ook. de boel raakt oververhit omdat de fan niet loopt welke de warmte wegzuigt.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 16 mei 2020 18:38:29 schreef vergeten:
De verkleuring zelf is het in ieder geval niet. :)
Heb je met een loupe gekeken? een ongetraind oog ziet het slecht.

Nee, ik heb geen loupe, maar wel goede ogen. Maar misschien niet goed genoeg.

Op 16 mei 2020 18:38:29 schreef vergeten:
Wat de deurschakelaar betreft, dat is er niet een maar zijn er minstens 2 vaak zelfs 3.

Als die niet goed werken knalt de zekering of hij doet niets.

Ik heb nog iets doms gedaan met de rechter deurschakelaar. Ik had de twee draden met elkaar verbonden, omdat ik dacht dat het twee schakeldraden waren. Dat ligt toch voor de hand? Maar toen ik de deur open trok, trad er kortsluiting op. Ik dacht meteen dit wordt een nieuwe oven, maar dat viel mee.

Op 16 mei 2020 18:38:29 schreef vergeten:
Wat is dat voor grijs pluizig uitziend spul in de cirkeltjes?

Dat was stof, heb ik inmiddels weg gezogen.

Op 16 mei 2020 18:58:41 schreef testman:
zit er in de kabelboom bovenin geen dik onderdeel tussen 2 draden in? dat is een thermische schakelaar, als die gaar is krijg je dit ook. de boel raakt oververhit omdat de fan niet loopt welke de warmte wegzuigt.

Volgens mij zit er niets in de kabelboom, maar ik ga de volgende keer ook daar naar kijken.

@Rdonne: waarom de haardroger?

Hier nog een filmpje. De ventilator blijft altijd doordraaien. De lamp gaat steeds uit, vermoedelijk het verwarmingselement ook.
Vroeger stelde we het klokje in, maar die valt ook weg als het probleem optreedt.

[Bericht gewijzigd door RichardF op zaterdag 16 mei 2020 19:44:39 (24%)

Het lijkt mij een warmteprobleem in de voeding. De oven valt willekeurig volledig uit. Je hoort een relais uitschakelen... dus spoelspanning valt weg. De print koelt even af en de oven start weer. Door met een haardroger over de print te gaan kun je dit probleem 'activeren'. Ikzelf doe dit met een hotair station maar een haardroger lukt ook. Je kan daarna de defecte component zoeken door aan te raken met een warme soldeerbout.

Als ik de foto's van de print bekijk zie ik meerdere verdachte solderingen, waarvan 1 stuks gewoon zo op het oog los zit (ongeveer aan de onderkant waar de 2 bruine condensatoren zitten).

Advies:
Gehele print aan onderzijde (goed) nasolderen met electronica-soldeertin.
Het proberen te vinden van losse solderingen op een print die er zo op het oog al slecht uitziet (de solderingen!!) is zonde van de tijd.

DOM doorsolderen doe ik 4 minuten over.

Daarna gewoon proberen of de oven weer werkt.
Werkt hij niet? Dan bent u slecht 4 minuten van uw tijd kwijt.
Ik denk dat u daar wel overheenkomt.

Er ist wieder da...

Op 16 mei 2020 20:18:10 schreef hobby-ist:
Advies:
Gehele print aan onderzijde (goed) nasolderen met electronica-soldeertin.

Bedankt, ga ik doen!

Vermoed een wegvallende voeding dan, meet dit na. Doordraaien ventilator is vastgeplakt relais...

Ik heb de print nagesoldeerd en helaas geen verbetering.
Vervolgens een condensator die er verdacht uit zag vervangen en daarna leek het probleem aanzienlijk minder voor te komen.
Sinds vandaag heb ik een meter en heb ik de vervangen condensator gemeten en hij lijkt mij niet kapot, maar misschien toch enigszins versleten.
Vanavond de overige vier condensatoren eruit gehaald en daarvoor nieuwe besteld.
Ik ben benieuwd wat dat brengt!

Shiptronic

Overleden

die deurschakelaar is een bewuste beveiliging, onderbreken en keihard kortsluiten , zat meestal in magnetrons.

Het kan ook de stekker, WCD of lasdop in een doos zijn!

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op zaterdag 6 juni 2020 00:07:40 (21%)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Op 6 juni 2020 00:03:22 schreef Shiptronic:
Het kan ook de stekker, WCD of lasdop in een doos zijn!

Die durf ik wel uit te sluiten, omdat dan ook de display uit zou moeten schakelen. Zeker als het een paar seconden duurt.