Mosfet PA versterker als eindversterker voor gitaar setup?!

Heeft er iemand ervaring of het mogelijk is om een PA versterker te gebruiken in combinatie met een gitaar preamp? Het is namelijk zo dat ik nu een 19" rack buizen preamp heb als gitaar versterker. Nu gebruik ik eindversterker van mijn andere buizen versterker in combinatie met de 19" preamp.
Nu kan ik voor een schappelijke prijs een 19" Mosfet PA versterker krijgen. Kan ik deze zonder meer gebruiken met een gitaar preamp? Of zitten hier toch meer haken en ogen aan?

Ik verwacht dat dat kan, alleen heb je kans dat hij anders met oversturing omgaat.

Iemand vertelde me dat een PA-versterker meer hoge tonen zou versterken dan een gitaar eindversterker en hierdoor veel treble aanwezig zou zijn. Met een eq voor de eindversterker zou dit de kop in kunnen drukken. Zou dit echt zo kunnen zijn?

als niveua preout past bij niveau in PA is daar alvast geen probleem.
voor een PA zijn de lage tonen idd van minder belang. speel je basgitaar?.

grootste issue is echter (denk ik toch) de manier waarop de PA in vervorming gaat; clippen bij vol vermogen. gitaarspelende mensen vinden dat niet mooi klinken(luisteraars ook niet). Maar, niet iedere PA clipt op dezelfde manier, de betere gaan ook wat "afronden" (of limiteren), het effect dat je zoekt, je gaat het moeten testen, of iemand met ervaring met het type PA dat je op het oog hebt. trouwens, vermelden merk en model is altijd handig.

Een PA versterker is zo 'perfect' als een versterker wordt, hij heeft geen of bijna geen eigen klank.

Een gitaarversterker is zo imperfect als een versterker wordt, hij heeft een heel sterk eigen karakter.

Je kan wel een prima geluid er uit krijgen, maar je zult al je klankkleur uit effecten moeten halen. Als je gewend bent je eindversterker tot in oversturing te draaien, zul je flink aan de bank moeten om weer een mooie klank te krijgen.

Houd natuurlijk ook rekening met het vermogen dat je speaker aan kan. Een buizenversterker van meer dan 50w is best zeldzaam, terwijl PA versterkers van onder de 100 bijna niet bestaan.

Op 14 mei 2020 10:14:30 schreef Ricotjuh:
Iemand vertelde me dat een PA-versterker meer hoge tonen zou versterken dan een gitaar eindversterker en hierdoor veel treble aanwezig zou zijn. Met een eq voor de eindversterker zou dit de kop in kunnen drukken. Zou dit echt zo kunnen zijn?

Sommige buizenversterkers - zoals geliefd bij sommige gitaristen, jawel - zullen inderdaad wat minder hoge tonen weergeven, daar waar iet of wat PA-versterker een perfect rechte frekwentiekarakteristiek heeft, voor het hoorbare gebied. Alnaargelang de gebruikte voorversterker moet dat aldaar wel kunnen opgevangen worden; het lijkt me weinig waarschijnlijk dat er nog een equaliser dient toegevoegd. Maar het kan natuurlijk wel, op ieder moment.

Op 14 mei 2020 11:20:27 schreef kris van damme:
als niveua preout past bij niveau in PA is daar alvast geen probleem.
voor een PA zijn de lage tonen idd van minder belang. speel je basgitaar?.

grootste issue is echter (denk ik toch) de manier waarop de PA in vervorming gaat; clippen bij vol vermogen. gitaarspelende mensen vinden dat niet mooi klinken(luisteraars ook niet). Maar, niet iedere PA clipt op dezelfde manier, de betere gaan ook wat "afronden" (of limiteren), het effect dat je zoekt, je gaat het moeten testen, of iemand met ervaring met het type PA dat je op het oog hebt. trouwens, vermelden merk en model is altijd handig.

Nee speel geen basgitaar, maar gewoon elektrisch.
De eindversterker waar het om zou gaan is een Ohio PLX 2500.
https://www.mupload.nl/img/8054zrrb71.png

Voor mijn een onbekend merk. Had er wel info gevonden dat het een Nederlands bedrijf zou zijn geweest, gevestigd in Tilburg. Meer weet ik er helemaal niets van.

Op 14 mei 2020 11:46:47 schreef Ledlover:
Een PA versterker is zo 'perfect' als een versterker wordt, hij heeft geen of bijna geen eigen klank.

Een gitaarversterker is zo imperfect als een versterker wordt, hij heeft een heel sterk eigen karakter.

Je kan wel een prima geluid er uit krijgen, maar je zult al je klankkleur uit effecten moeten halen. Als je gewend bent je eindversterker tot in oversturing te draaien, zul je flink aan de bank moeten om weer een mooie klank te krijgen.

Houd natuurlijk ook rekening met het vermogen dat je speaker aan kan. Een buizenversterker van meer dan 50w is best zeldzaam, terwijl PA versterkers van onder de 100 bijna niet bestaan.

Maar de klankkleur wordt voornamelijk toch juist gevormd door de voorversterker?

Ook, en ook door de keuze van het element (als je daarvoor een keuze hebt op de gitaar).
Maar het veranderen van de klank als je harder speelt, dat kenmerkende gitaargeluid waaraan we gewend zijn geraakt, dát is het geleidelijk steeds meer oversturen van de versterker.
Gebruik je een andere versterker, dan klinkt dát anders. Misschien maakt het voor jouw speelstijl niet uit, maar bij 'heftig spelen' is dat dus het onderscheid.

Als elektronicus zeg ik: voor hetzelfde effect zou je gewoon een tussen-doosje kunnen maken, net als ieder ander geluidseffect. Maar voor sommige gitaristen is dat vloeken in de kerk. :)

Je gitaarversterker maakt het geluid. Je MOSFET amp kun je gebruiken om te versterken maar niet om het typische gitaargeluid te vormen.

Dus ofwel je voorversterker kan oversturen etc. Of je doet wat ik vaker gezien heb (vroeger): een microfoon voor de gitaarversterker, en die je amp in.

Je gitaarversterker doet wat maar je gitaarspeaker doet ook veel. Een PA is lineair en vervormt niet, kan dus alleen versterken.

Op 14 mei 2020 14:26:53 schreef Hoeben:
Dus ofwel je voorversterker kan oversturen etc. Of je doet wat ik vaker gezien heb (vroeger): een microfoon voor de gitaarversterker, en die je amp in.

Dat laatste kan alleen met een mixer of voorversterker voor de microfoon.

Ja, maar sommige gitaristen verkiezen het zo, en sommige PA-technici ook: de gitarist heeft nu volledige controle over de geproduceerde klank, en de PA-technica kan in eer en geweten de zaak doorsturen zonder bij te kleuren (tenzij voor de zaalakoestiek, maar dat gebeurt voor alle kanalen gezamenlijk).

Er zijn zelfs gitaar(voor)versterkers met ingebouwde DI, zodat de PA-ploeg alleen maar een XLR-kabel heeft in te pluggen naar de mengtafel; maar daarmee schakel je de eigen kleuring uit van de versterker en de luidspreker ( s ). Nogmaals: sommige muzikanten hechten daar groot belang aan, andere minder, bassisten soms zelfs helemaal geen - die laten het gerust aan de PA-vrouw/man over.

[Bericht gewijzigd door big_fat_mama op (39%)]

Op Marktplaats staat een 19" basgitaar versterker, wellicht ook bruikbaar voor gewone elektrische gitaar:
https://www.marktplaats.nl/a/muziek-en-instrumenten/versterkers-bas-en…

Dank voor alle reacties. Maar de beoogde versterker was al verkocht. Ben nu toch over gegaan op een buizen versterker. Mesa Boogie 50/50

Op 14 mei 2020 13:08:00 schreef Ricotjuh:
[...]

Voor mijn een onbekend merk. Had er wel info gevonden dat het een Nederlands bedrijf zou zijn geweest, gevestigd in Tilburg. Meer weet ik er helemaal niets van.

OHIO Sound was een merk van Jac van Ham, inderdaad in Tilburg.

https://www.jvhgaming.com/nl/content/over-jvh/historie.html