Gelijkgerichte wisselspanning - condensator

Dag iedereen,

Ik heb een transfo die 56 v AC levert. Als ik die gelijkricht met een brug, dan zal ik ik ongeveer 78v bekomen. Ik wil die gebruiken om een DC motor die 80 v DC nodig heeft, te sturen. (trekt ongeveer 1A)
Ik wil daar een elco tussen zetten van 4700 uF, 100 V om de spanning een beetje te stabilizeren. Is dat voldoende of zie ik hier iets over het hoofd? (Zo een elco is iets minder courant te vinden en blijkbaar dus minder gebruikelijk ... )
Dank

Is die 56V onbelast? Die zal bij belasting nog gaan zakken. En daar helpt geen elco tegen, die vlakt hooguit de rimpel op je gelijkgerichte spanning af. Stabiliseren gaat daar niet mee.

vergeten

Golden Member

Inderdaad stabiliseren (stabiel houden op een waarde)
is wat anders dan afvlakken, AC rimpel gladstrijken, mooiere gelijkspanning maken.

Kan je trafo die 1 ampere wel leveren?

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Arco

Special Member

Voor afvlakken alleen is de grootte van de elco bij een motor niet zo interessant: 1000 of 2200 uF zal ook werken (of zet er een paar parallel)
(Bij kleinere elco kan de motor hooguit wat luidruchtiger worden)
Je kunt ook eens op 160v exemplaren zoeken, die zie je wat meer.

De stroom is inderdaad waar je op moet letten. Een motor die nominaal 1A trekt, trekt bij zware belasting en/of opstarten vele malen meer stroom...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 17 mei 2020 11:44:20 schreef Martingent:
Ik heb een transfo die 56 v AC levert. Als ik die gelijkricht met een brug, dan zal ik ik ongeveer 78v bekomen.

Nee, als je alleen maar gelijkricht blijft de spanning 56V (iets minder door spanningsverlies in de brug). Pas na afvlakken met een elco wordt de spanning hoger.

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Ik heb een transfo die 56 v AC levert. Als ik die gelijkricht met een brug, dan zal ik ik ongeveer 78v bekomen.

Neen. Als je enkel trafo en bruggelijkrichter inzet, dan krijg je 56V=. Probeer het maar. Als je die gelijkspanning op de scoop zet, dan varieert ze tussen 0 en 56*v2, zowat 79 volt. Door nu een voldoende grote elco toe te voegen blijf je altijd bij (of dicht bij) die piekwaarde van 79V. Dat is het enige dat een condensator kan doen op de betreffende plaats.

Stabiliseren zou ook niet mogen nodig zijn, voor een motor.

@KlaasZ hierboven: pintje? :)

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
pamwikkeling

Special Member

Ik dacht dat als je (zonder condensator) dubbel fasig gelijkricht je 90% van de ingangsspanning krijgt en als je enkelfazig gelijkricht je 45% van de ingangsspanning krijgt.

dus 56Vac geeft 50.4Vdc (dubbelfazig gelijkgericht)
en 56Vac geeft 25.2Vdc (enkelvoudig gelijkgericht)

Daar zit wat in, het komt door de manier van meten. Bij wisselspanning meet je de effectieve waarde, bij gelijkspanning de gemiddelde waarde. Het verschil tussen die twee is de vormfactor. Voor een sinusvorm is die 1,1 d.w.z. de effectieve waarde is 10% hoger dan de gemiddelde waarde.
Maar als je gaat afvlakken dan vervalt dit verschil weer, dan kom je uit op de topwaarde.

Anoniem

Bij dubbelzijdig gelijkrichten
Vdc = Vac x 0,9

Bij dubbelzijdig gelijkrichten en afvlakken
Vdc = Vac x √2
Urimpel = I / (100 × C)
Idc = Iac x 0,62

Bedankt iedereen voor jullie bijdrage. Het is interessant om lezen, en alle bijdrages ( discussies) samen geven een goed beeld over het onderwerp. Dat is nu net het toffe aan dit forum.
Inderdaad, de spanning wordt door een elco niet gestabiliseerd, maar afgevlakt. Het is een vrij zware transfo, die kan de 1 A wel aan.
Ik vernoemde een " motor" , maar eigenlijk is het een magnetische rem op een motor. Voor wie het zich afvraagt: de motor bedient het mechanisme op een liftkooi om de deuren van de kooi en schacht te openen. Als de deuren open zijn, wordt de motoras geremd zodat de deuren open blijven staan.
Het is voor een hobbyproject, niet voor in de praktijk.
Dank voor alle info

pamwikkeling

Special Member

Best een VDR (varistor) voorzien als bescherming voor de gelijkrichter om netvervuiling weg te houden, eventueel de gebruiksspanning van de gelijkrichter hoog genoeg kiezen, maar dat had je zelf ook wel kunnen denken.