verouderde firmware Philips smart tv : updaten nog mogelijk ?

Heb hier een wat oudere smarttv 42pfl6007 van Philips waarbij de app galerij niet meer geupdate wordt. En dan is het ook hier wéér de Netflix app en Youtube app vaak (net als bij de wat oudere Samsungs ook) die niet meer werken en ook niet te updaten zijn. Rare is dat ik bij een ander model type van de pfk 4/5 serie de software bijna helzelfde is (de firmware dus) en daar wel de apps nog werken. Tv's zijn ook uit 2014 ofzo. Kan ik die firmware misschien uitwisselen om die apps te updaten? Of gaat dat zowiezo fout ivm de geheugen of hardware configuraties) En hoe komt het toch steeds dat altijd die netflix en youtube apps als eerste niet meer werken. Bewust marketing van Philips of juist van Youtube /Netflix om het niet meer te ondersteunen ? Zo wordt bewust een tv verouderd, terwijl de nieuwere apps echt niet veel meer toevoegen qua functionaliteit.

*hier heb ik geen app voor nodig
maartenbakker

Golden Member

Om welke chassistypes gaat het?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

qfu2.1e la

Ik heb wel de firmware via USB bij kunnen werken maar dat heeft totaal niet geholpen. DE app galerij is niet veranderd. DE youtube app geeft een 'bij aanklikken keer een melding dat ie weer geupdate moet worden maar dan blijft het logo 'geprogrammmeerd staan. Daarna werkt de app dus niet meer goed.En geen netflix app meer terug te vinden... DUs hoe kan je app galerij updaten ?

[Bericht gewijzigd door Bart64 op maandag 18 mei 2020 19:16:17 (79%)

*hier heb ik geen app voor nodig

Mijn Panasonic kan ook geen Youtube meer weergeven, Google heeft de app geupdate en is niet meer compatibel met de hardware van de TV.
Niet de schuld van het merk maar van Google ;)

Heb dan maar een Chromecast gekocht.

LDmicro user.

Ja het concept smart tv wordt dan nu echt een dom concept want uiteindelijk leidt het tot veel tv's die onbruikbaar zijn op het smart gebeuren en leidt het alleen maar tot veel frustratie en wordt de tv net zo makkelijk weggegooid ( oh ja en nog meer chemisch afval) als een smartphone die na 2 jaar dan al weer te oud is. Maar van die smartphone kan je nog wel eens een nieuwere Android versie erop zetten, maar van de smartv bijna nooit, een firmware update is nl geen update vaak van het smartgebeuren... maar van een A merk vind ik het toch echt heel jammer...zeker als een iets nieuwer toestel precies dezelfde looks heeft van de instellingen menus en daar in het smartmenu dan nog wel deze apps werken... en verder de appgalerij dus hetzelfde lijkt ...en de Philips 'android' versie ook

*hier heb ik geen app voor nodig

Wat is anno 2020 nog de definitie van een 'A-merk'?

Veel merken zijn gewoon stickerplakkertjes waarbij de merknaam ooit is opgekocht en/of in gebruik gegeven is.

Smart: Ja, de eerste 1-3 jaar ofzo, daarna is het 'oud en niet meer ondersteunt'.
Maar dat zie je ook met telefoons... Enige die nog wat langere support geeft kwa softwareondersteuning is Apple.

Persoonlijk is 'smart' op een TV leuk als t erop zit, maar voor de lange termijn is een Chromecast/AppleTV een veiligere route. Die kun je tzt nog eens vervangen. Een TV gaat langer mee dan de supportperiode van een fabrikant.

EricP

mét CE

Philips is toch meer een B of C merk geworden. Ze teren alleen nog op de 'roem' van vroeger - toen ze nog wel knappe consumenten spulletjes maakten.
Die TV is feitelijk een monitor met een computer in 1 kassie.
Van een computer accepteer je dat die na 5 jaar toch wel een soort van verouderd is. Welnu, de monitor doet het nog.

Het verhaal zal wel zijn dat de techniek verder gaat (is het niet in technische ontwikkeling, dan is het wel in goedkoper produceren). Welnu, dat klopt. Als er niemand de motivatie heeft of met de software bij te blijven, dan houdt het op. Bij een computer zijn er nog best een hoop mensen die dat wel doen (kijk naar Linux). In de TV heeft men blijkbaar geen interesse. De fabrikant doet er ook geen moeite voor - daar waar van een computer toch wel redelijk bekend is hoe de hardware aangestuurd moet worden, is dat bij een TV 'geheim'. Voordeel voor de fabrikant: mensen menen het niet meer te kunnen missen en kopen een nieuwe kwelbuis. Het ding is tenslotte al 6 of 7 jaar oud!

High met Henk

Special Member

Dus koop je beste een domme TV en hang er zelf pc aan.
Kunnen je kids nog gamen ook.
Webcam erop en thuiswerken kan ook. Iedereen happy.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

JA ik begrijp de discussie, die ook al uitgebreid op Tweakers is gevoerd al in 2016 ,nl. dat apps niet moeten verdwijnen maar als de levensduur van de tv mee moeten gaan, dus blijven, maar zoals ik zei op een iets nieuwer model zit bijna dezelfde firmware en daar werkt die netflix app en youtube dus wel. Op dit model, trouwens niet de goedkoopste ooit met 3d en ambilight uit 2012 geloof ik wordt het bewust naar mijn idee uit de app galerij gesloopt omdat volgens mij de policy gewoon is van Philips dat tv's maar max 5 of 6 jaar economisch mee mogen gaan, en economisch is hier dan in de betekenis: voor de veeleisende consument afgeschreven. Dus het is toch de fabrikant die de updates zo maakt dat de apps verdwijnen ipv ze gewoon in stand te houden en daarmee de consument manipuleert om zijn ooit luxe en dure product inferieur te maken en dat vind ik strafbaar. En dus ronduit niet kunnen. Ze zouden een update voor een nieuwe interface moeten maken dus bijv naar een Android platform ofzo, desnoods tegen een bescheiden betaling, zodat Philips zijn naam kan zuiveren. maar ook om het recyclen te promoten. En dan wordt er toch nog wat geld verdiend op een positieve manier door Philips....op de wat oudere maar nog hele goede smarttv's/ Samsung handhaaft wel op de E series de oudere netflix app tenminste nog, en de youtube app ook niet, en heeft met de nog oudere D series precies hetzelfde beleid uitgevoerd, daar werken youtube en netflix nl ook al niet meer. JAmmer dat er geen ontwikkelaar is die deze firmware kan omzetten naar een android platform voor deze tv's..zo moeilijk kan dat toch ook weer niet zijn??

*hier heb ik geen app voor nodig

Niet de tv fabrikanten beslissen of een app moet blijven werken want dat doet de maker van de app. De laatste update van uw tv is in 2015 geweest en dat was net in de tijd dat youtube is gestopt met de ondersteuning van oudere smart tv's. Apps gebruiken meer functies die ook meer geheugenruimte vragen en die ruimte heeft de tv niet dus heeft een update van de software ook weinig nut. Ik zie niet in dat een tv fabrikant voor de grillen van de app makers verantwoordelijk gehouden kan worden an daarbij is een tv van 8 jaar redelijk gedateerd en loopt qua technische ontwikkelingen hopeloos achter.

En toch kan een TV fabrikant best langer updaten om apps langer te laten werken, maar is een policy 5 jaar na eerste productie datum en niet langer... Waarom niet 5 jaar nadat laatste van de band liep??

Jammer dat zo de producten toch eerder dan vroeger 'obsolete' zijn en daardoor niet goed 2e hands te verkopen of gebruiken. En we zo veel meer dan vroeger een gigantische berg chemisch afval krijgen... omdat niemand meer een oud product wil hebben, en dat is je tv al dan als je m uit de doos hebt gehaald...

[Bericht gewijzigd door Bart64 op woensdag 20 mei 2020 05:28:42 (62%)

*hier heb ik geen app voor nodig

Men koopt een mediaplayer met de nodige apps en het werkt nog beter dan met de rommel die op een tv staat. Een tv hoeft niet afgedankt te worden omdat Youtube of Netflix niet meer werkt.

Nee maar dat zijn nu wel de meest favoriete apps onder jonge gebruikers en die willen allemaal wel vaak dat ook op hun tv hebben. Ik vind trouwens dat er toch sprake is van een soort censuur ook omdat je dus niet meer iets kan zien omdat iemand 'besloten' heeft dat de app niet meer ondersteund wordt. Terwijl je er wel ooit voor betaald hebt en nog doet in je abonnement. Als we dit in de autoindustrie zouden doen, ja meneer uw airco is verouderd met uw telefoon werkt ie nog wel, en oh ja die km teller doet t ook nog alleen met uw telefoon. Of de cruise control kunt u niet meer gebruiken.

*hier heb ik geen app voor nodig

De vooruit strevende techniek gaat sneller dan de tv fabrikanten kunnen toepassen maar dat is met veel producten zo. In 2012 toen de smart tv in opkomst kwam en betaalbaar werd was er nog geen android implementatie en google playstore was voor tv's nog niet beschikbaar. Konden tv fabrikanten in de toekomst kijken?, nee dat konden ze niet en nu nog steeds niet dus als je nu een nieuwe tv aanschaft is die morgen al verouderd. Een verouderde smart tv heeft voor een koper geen waarde maar voor de eigenaar zijn er legio apparaatjes te koop die android apps wel ondersteunen.
Geheel off topic maar toch, we gaan hetzelfde meemaken met de volledig elektrische auto's, na acht jaar is de accu einde oefening en een nieuwe accu kost meer dat de auto tweedehands oplevert. binnen acht jaar is de techniek zover gevorderd dat accu's zestien jaar meegaan maar jammer en triest ook die accu past niet in het model auto acht jaar geleden gekocht is.

maartenbakker

Golden Member

Met die accu's gaat het wel lukken.

Ellende met de televisies is niet dat de fabrikanten niet vooruit kunnen kijken, maar dat ze de hardware precies pas maken. En in flashrom van 8MB past nou eenmaal geen 16MB firmware en als het om te beginnen al traag was, gaat het niet sneller worden als je ingewikkelder apps moet maken. Ook is het kostbaar om nog uitgebreid nieuwe software te ontwikkelen als een contentleverancier zoals Youtube er de brui aan geeft.

Maargoed, je hoeft alleen maar in het (NL) woordenboek te kijken als je niet weet wat "smart" betekent ;)

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op woensdag 20 mei 2020 18:33:58 (11%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Smart tv is een slogan die inderdaad nergens op slaat maar wel verkoopt want smart/slim is een tv echt niet. Sec gezien is het een tv die verbinding met internet kan maken en met een druk op de knop de keuze uit verschillende apps laat zien. Als mijn tv zo slim zou zijn hoefde ik de tv bij thuiskomst niet aan te zetten en direct mijn favoriete programma in het scherm te krijgen.

Arco

Special Member

Ellende met de televisies is niet dat de fabrikanten niet vooruit kunnen kijken, maar dat ze de hardware precies pas maken.

Zelfde was er bijv. met de Rebox satontvangers.
Na een paar jaar kwamen er nieuwere modulatiemethoden als 8psk, waardoor (na een firmware update) de processor erin harder moest gaan werken.

Gevolg slecht beeld, doordat de processor meer (te veel) stroom nodig had en daar was de voeding en koeling niet op berekend.
(voeding moest extra elco's en koelplaatjes hebben om dat op te lossen...)

(er waren ook processors met ingebakken hardware daarvoor, maar ja, die waren iets duurder... ;) )

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ikzelf heb op mijn oudere Samsung niet- smart tv een 4k pro kastje dat snel en goed werkt met 2 gb aan geheugen sneller dan welke smarttv dan ook. Ik vind die tv "Smart" technologie ook wel erg vervelend en privacy schendend, want zowel bij Samsung als Philips moet je je akkoord gaan met het privacy reglement wat al je data verkeer mag zien, je ip adres vastlegt, welke pagina's enzo je hebt bekeken, zelfs ook welke zenders je hebt gekeken, en bij de voice control functies wordt je stem via een bedrijf in Ierland geloof ik je stem speciaal geanalyseerd om je commando's voor je tv te 'herkennen'. Die internet pagina's van de browser laden ook altijd zo extreem langzaam alsof de inhoud ook eerst 'gecontroleerd'wordt....voor je toegang krijgt... ik heb ook al vaak gehad dat bepaalde pagina's opeens op zwart gingen of dat er ontoereikend geheugen was om de pagina te laden....maar of dat ook echt zo was laat zich raden....

*hier heb ik geen app voor nodig
maartenbakker

Golden Member

Reken maar dat dat echt zo was, zo brak / krap zijn die ontwerpen wel.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Turbokeu

Golden Member

Huidige TV: Samsung UE32B7020 (full HD) gekocht in juli 2009 (3 maand op moeten wachten, was één van de eerste LED-backlighted TV's in België).
Indertijd 1500€ voor betaald (voor een 32" teeveetje!).
Was zogezegd ook 'smart' (internettoegang) maar de functie is totaal onbruikbaar wegens te traag.
Alhoewel reeds een oudje werkt deze TV nog perfect (alle settings - backlight/brightness/contrast - staan op 50% sinds het begin, op 100% nog meer dan teveel 'licht in de pijp').
Ik heb wel het geluk dat er geen tot weinig direct zonlicht in de woonkamer terechtkomt.

Is voorzien van de laatste FW update (februari 2011) maar dat belet niet dat ik met bepaalde AVI-bestanden geen geluid heb (wèl op een 22" TV'tje van een paar jaar oud).

Jarenlang smartfunctionaliteit toegevoegd via een Raspberry 3B met OSMC/Kodi maar sinds Kodi v18 had ik setupproblemen naar mijn NAS toe dus alles verwijderd en toch maar een Sony BD/DVD playertje (BDP-S6700) aangekocht.
De ingebouwde apps (o.a. Joetjoep) en netwerktoegangen voldoen ruimschoots.

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"

De Samsung B-series is nooit gepromoot en/of verkocht als SmartTV. Er zat dan wel een netwerkaansluiting op (bij bepaalde uitvoeringen), waarmee internettoegang mogelijk was, maar dat was slechts heel beperkt.

Ook de C-series was nog geen SmartTV, hoewel de netwerk- en internet functionaliteit t.o.v. de B-series enorm was verbeterd. (Vooral de mediaspeler vond ik persoonlijk èrg goed!)

Pas vanaf de D-series waren het SmartTV's. Helaas had deze serie 'last' van een ondermaatste processor, waardoor de hele bediening van het toestel erg traag was, inclusief kanaal/signaalbron wisselen en menubediening.

AVI bestanden zijn overigens, net als MKV en MP4, media containers. Dat betekent dat de audio- en videostream(s) niet specifiek één bepaalde codec hoeven te hebben.

Met Media Player Classic kun je uitzoeken welke audio codec er is gebruikt bij de AVI bestanden die geen geluidsweergave hebben op je TV. Met FFMPEG (command line tool) kun je dan de audio stream omzetten naar een codec die wèl door de TV wordt ondersteund.
Met een beetje vlotte PC is dat transcoderen van de audio stream in een paar minuten voor elkaar.

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)

Op 24 mei 2020 11:53:10 schreef Turbokeu:

Alhoewel reeds een oudje werkt deze TV nog perfect (alle settings - backlight/brightness/contrast - staan op 50% sinds het begin, op 100% nog meer dan teveel 'licht in de pijp').
Ik heb wel het geluk dat er geen tot weinig direct zonlicht in de woonkamer terechtkomt.

.

TV kijken doe je toch nooit in te klare ruimte? blijkbaar doen sommigen dat wel, en branden dan op twee jaar tijd hun backlights erdoor. Snap niet dat zo gekeken wordt, met veel helderheid. beeld houdt geen dynamiek over. Is zoals naar de hifi luisteren met de stofzuiger aan..

Patrick de Zeester

Golden Member

Voor de afvalberg/milieu zou het beter zijn als het "smart" gedeelte los zou staan van het TV gedeelte. Zelf heb ik aan de TV zo'n goedkoop Android tv kastje hangen en dat werkt beter dan de ingebouwde "smart" functionaliteit, en dankzij HDMI-CEC kan dit kastje ook gewoon via de afstandsbediening van de tv bediend worden. Op het moment dat het Android kastje het niet meer trekt (d.w.z. door de tijd achterhaalt) hoeft alleen dit kastje vervangen te worden i.p.v. hele tv.

@Patrick de Zeester: Welk "goedkoop Andriod TV kastje" heb je dan?

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)