Koudemiddel r407c voor mobiele split unit airco

Hoi,

Ik heb afgelopen winter een tweedehands mobiele split airco gekocht, maar naar nu blijkt, is er een koperen leiding gebroken en is het gas ontsnapt.

Ik dacht dus even dat ding te laten maken en afvullen bij een koelbedrijf, maar dat valt dus tegen. Eigenlijk wil er niemand aan beginnen.

Ik heb nu dus iemand gevonden die het wel wil proberen te maken op mijn eigen risico. Hij is gekwalificeerd en werkt voor een horecakoelbedrijf.

Het probleem is alleen dat hij zelf geen F-gas certificering heeft en zijn bedrijf het koudemiddel R407c niet gebruikt.

Ik heb inmiddels al een aantal koelbedrijven benaderd, maar tot nu toe is er geen één die het nog heeft.

Toen bedacht ik me om eens te gaan zoeken naar een forum wat hier over zou kunnen gaan. Derhalve dat ik hier ben beland.

Een lange intro, maar mijn vraag is of iemand een idee heeft hoe ik hier aan kan komen of dat er nog een airco man is die nog wat heeft staan en waarvan ik het zou kunnen overnemen.

Alvast bedankt voor de moeite om het te lezen.

Groetjes,

Jeroen

Vraag misschien Linde of een andere gas-groothandel, of zij weten welke retailer of reparateur dat gas van hen afneemt.

Shiptronic

Golden Member

R134A, R407C EN R410A INSTALLATIES
Op de synthetische koudemiddelen met een GWP waarde <2.500 is een productiebeperking van toepassing. Hieronder vallen veelgebruikte koudemiddelen als R134A, R407C, R407F en R410A.De productie van de koudemiddelen R134A, R407C, R407F en R410A wordt stapsgewijs afgebouwd. In 2020 zal de totale productie van synthetische koudemiddel met ca. 40% zijn afgebouwd. In 2030 mag er nog slechts 20% van de huidige geproduceerde synthetische koudemiddelen op de markt worden gebracht.

Voor deze groep synthetische koudemiddelen geldt geen gebruiksverbod. Dat betekent dat R134A, R407C, R407F en R410A installaties na 2030 gewoon bijgevuld mogen worden. De verwachting in Europa is echter dat op lange termijn alle synthetische koudemiddelen verboden gaan worden.

CONSEQUENTIES VOOR R134a, R407C en R410A?

In de nabije toekomst zal er fors minder synthetisch koudemiddel beschikbaar zijn. Dit zal een prijsopdrijvend effect hebben op de prijs van het koudemiddel. Bijvullen van een installatie met een synthetisch koudemiddel wordt daarmee fors duurder. Mogelijk gaan er zelfs tekorten ontstaan aan bepaalde typen koudemiddelen.

bron: https://www.pct.nl/consequenties-uitfasering

Hier kan je online bestellen : https://nl.climalife.dehon.com/r-407c

De koudemiddelen markt is onderworpen aan een hele serie nationale wetgevingen. Bij aankoop van deze producten kan het gebeuren dat naar bepaalde toelatingen wordt gevraagd.

Grote kans dat je zonder STEK erkenning het niet kan aankopen :(

Toen hier R12 allang verboden was en je speciale certificaten moest hebben om er mee te werken/aankopen, kon je in America gewoon doe-het-zelf flesjes kopen bij Autozone e.d. :)

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op 21 mei 2020 22:26:28 (17%)]

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Op 21 mei 2020 22:13:03 schreef Ledlover:
Vraag misschien Linde of een andere gas-groothandel, of zij weten welke retailer of reparateur dat gas van hen afneemt.

Dat kan ik wel eens doen. Ik heb contact gehad met Westfalen, maar die geven alleen aan dat er alleen met een certificering te bestellen is.

Ik heb ook gekeken of ik het op de een of andere manier uit China kan halen, maar daar gaven ze aan dat er geen gevaarlijke stoffen vluchten zijn ivm corona. Aangezien het via een aparte vlucht verstuurd wordt, neem ik aan dat het in beslag genomen zou worden.

Er wordt ook wat op marktplaats aangeboden via verschillende advertenties, maar met hetzelfde tel nr, dus dat vertrouw ik niet zo.

Het prijsopdrijvend effect is er al, want het kost al tegen de 80 euro de kilo. Blijkbaar is er wel een zwarte handel in, maar ik heb daar geen contacten in dus dat is ook geen optie.

Op 21 mei 2020 22:17:25 schreef Shiptronic:
[...]

bron: https://www.pct.nl/consequenties-uitfasering

Hier kan je online bestellen : https://nl.climalife.dehon.com/r-407c

[...]

Grote kans dat je zonder STEK erkenning het niet kan aankopen :(

Toen hier R12 allang verboden was en je speciale certificaten moest hebben om er mee te werken/aankopen, kon je in America gewoon doe-het-zelf flesjes kopen bij Autozone e.d. :)

Je hebt een F gas certificaat nodig. Daarnaast zijn het cilinders van 11 kilo dus dat kost tegen de 8 a 900 euro. Op de sticker van het apparaat staat dat ik maar 1040 gram nodig heb, dan wordt het wel erg duur.

kijk eens op marktplaats, R407C is nog gangbaar koudemiddel, zei het dat er productiebeperking opzit, nog maar 40% productie per dit jaar, prijzen zijn dus al een stuk hoger geworden.

koeltechnische bedrijven doen idd niet snel iets aan lekke huis tuin en keuken airco's en koelkasten, teveel kans op ellende ermee. pomp ook nog kapot en klant betaalt niet, want dat kan helemaal niet volgens hun.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ik weet je woonplaats niet maar misschien is er op dit forum wel een koelmonteur wat in de buurt woont en bereid zou zijn om je ermee te helpen.

Zelf heb ik ook een inventaris voor dergelijke reparaties en ben ook niet de beroerdste.

Op 22 mei 2020 07:43:46 schreef EL83:
Ik weet je woonplaats niet maar misschien is er op dit forum wel een koelmonteur wat in de buurt woont en bereid zou zijn om je ermee te helpen.

Zelf heb ik ook een inventaris voor dergelijke reparaties en ben ook niet de beroerdste.

Ik woon in de omgeving Tilburg.

Er is een koperen leiding kapot. Daar zou een jack overheen gezet kunnen worden en dan gasdicht afgedicht en dan afvullen dan maar zien of ie het nog doet. Zo niet, jammer, maar dan weet ik het iig.

Jammer, Tilburg is 100km enkel.

Als het een Mizushi mobiele split betreft dan is het zeer zeker de moeite waard om deze te repareren.
Bij dit soort mobiele split airco's is de buiten condensor zo klein dat deze niet onder het bouwbesluit als zijnde vergunningsplichtig valt.

Als je het de rit waard vindt dan kun je altijd bij mij terecht, de prijs zal niet buitensporig hoog zijn want het is tenslotte ook een stuk hobby.

Ik vind het ook zonde als zo een apparaat afgeschreven zou worden omwille het feit dat de bedrijven tegenwoordig zich niet willen inzetten voor een dergelijke reparatie.
Ik kan het ze niet kwalijk nemen want we leven in een tijd waarin klanten het een bedrijf kwalijk nemen als zij een 'niet te redden' apparaat daadwerkelijk niet kunnen redden.

R407C is te krijgen op Ebay, Italaanse leverancier, stuurt het zo op voor je.. Vreemd, R407 is nog vrij gangbaar, later R410.. Is niet uitwisselbaar!

Op 22 mei 2020 14:06:29 schreef EL83:
Jammer, Tilburg is 100km enkel.

Als het een Mizushi mobiele split betreft dan is het zeer zeker de moeite waard om deze te repareren.
Bij dit soort mobiele split airco's is de buiten condensor zo klein dat deze niet onder het bouwbesluit als zijnde vergunningsplichtig valt.

.

vergunningsplichtig? in de zin van buitenunit op de gevel, want gezien het een mobiele is zou ik daar geen moer om geven. hoe kleiner des te meer herrie ze maken doorgaans, en daar gaan anderen wel over zeuren.. in geval stek en meer als minimale gewicht van het koudemiddel, denk ik dat de gemiddelde airco thuis daar te klein voor is..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

want gezien het een mobiele is

Een split airco is geen mobiele Airco.

bprosman

Golden Member

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Henk H.

Golden Member

Wij gebruiken 407C, via leverancier voor de maritime sector in nederland of een italiaanse leverancier (euro refrigerants als ik het me goed herinner). Maar vermoedelijk gelden voor gebruik op zee andere regels. Leveren alleen per cilinder en nederlandse leverancier niet aan particulieren.Ik kan helaas niet een kilo voor je achterover drukken.

Bij onze systemen persen we ze af met stikstof om te controleren of er geen lekken zijn en vacumeren daarna voor het koudemiddel erin gaat. Ombouwen naar ander koelmiddel kan soms, met invloed op capaciteit en vervangen van expansieventiel (en soms de olie, afhankelijk van het vorige koudemiddel).

Op 22 mei 2020 21:47:07 schreef benleentje:
[...]Een split airco is geen mobiele Airco.

startpost niet gelezen dus?

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Recent probeerde ik er achter te komen of er nog een betaalbare manier was om mijn auto-airco te laten vullen met R134a en toen ontdekte ik ook de beperkingen en de invloed hiervan op de prijs die Shiptronic noemt. Ik zou persoonlijk vrij 'pissed' zijn met zo een verkoper, want die heeft je dus iets verkocht dat al economisch 'total loss' was. Die heeft vast ook geweten dat repareren geen makkelijke optie was. Niet netjes! :(

Ook kwam ik er achter dat je bij een apparaat dat langdurig zonder gas heeft gestaan je die ook moet ontvochtingen en (wanneer aanwezig) de droger vervangen omdat je systeem anders vervuild raakt of vast loopt. Bovendien moet je de juist hoeveelheid smeerolie en gas in het systeem steken, en het hangt er dus van af hoe groot je apparaat is en of de benodigde dosering bekend is. Wellicht is het voor niet-auto airco's iets anders, maar het (juist) hervullen vereist specialistische apparatuur.

Conclusie: Het gaat niet makkelijk worden, en waarschijnlijk duur. Je bent waarschijnlijk ook gewoon afgewimpeld door die bedrijven die geen zin hadden in een klusje waar ze nooit zinvolle bedragen mee gingen verdienen en ze een grote en dure tank gas voor moesten aanschaffen en/of aanbreken.

oude systemen met R22 worden gewoon verkocht aan t buitenland, heel die ouwe compressoren en paar honderd liter freon brengen goed op. je zou ook oude r407c uit een systeem kunnen halen en filteren, dat wordt vaker gedaan. helaas komen veel koudemiddelen bij elkaar in 1 fles als men oude units opruimt. in die ene gascylinder zit dan r22, r407c, r410 enz bij elkaar. ook zit er olie bij, dat moet ook gescheiden worden..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

r407C recupereren uit een ander systeem is nog niet zo eenvoudig. 't is een zeotropische blend. Je kan niet zomaar "een beetje " aftappen.( dat was vragen om problemen van in het begin, nooit fan van geweest)

Op 22 mei 2020 21:33:33 schreef testman:
[...]

vergunningsplichtig? in de zin van buitenunit op de gevel, want gezien het een mobiele is zou ik daar geen moer om geven. hoe kleiner des te meer herrie ze maken doorgaans, en daar gaan anderen wel over zeuren.. in geval stek en meer als minimale gewicht van het koudemiddel, denk ik dat de gemiddelde airco thuis daar te klein voor is..

Ik ben niet iemand wat zich strict aan alle voorschriften houdt, regels zijn voor orde en verder niet altijd even handig/ gewenst.

Een airco aan de zij/ achtergevel zou mij ook niks interesseren.
In de vorige woning had ik een airco op de gang (1e verd) gehangen en na overleg met de buren de buitenunit pal er tegen aan de zijgevel.
Je moest al weten dat de airco aan was en als je dan ging luisteren kon je deze horen.

Enkele weken later stond iemand van de gemeente aan de deur.
Het was iemand van de afdeling welstandscommissie met de mededeling dat de buitenunit als een vergunningsplichtig bouwwerk beschouwd werd, voor de gekozen locatie sowieso geen vergunning afgegeven zou kunnen worden en dat dit 'bouwwerk' binnen x periode verwijderd of verplaatst zou moeten worden.
Toen ik de vraag stelde waar ik deze wel zou mogen hangen, kreeg ik als antwoord dat de locatie wat ik had gekozen normaal wel gedoogd werd maar indien er een klacht wordt ingediend de unit verwijderd of verplaatst moet worden.
Ik zou de unit wel aan een zij/ achtergevel mogen hangen als de bovenkant zich onder het niveau van het eerste betondek zou bevinden.

Achteraf kwam een koppel zich verontschuldigen over het feit dat de buitenunit verplaatst moest worden.
Hun (uitwonende) zoon had er een enorm probleem van gemaakt en kwam met argumenten zoals waardevermindering van hun woning, geluidsoverlast en zichtvervuiling.

In het geval van een (semi) permanente opstelling in de stad/ monumentaal pand etc is een mobiele split een uitkomst.
Vergunningen zijn dan bijna niet te realiseren en zo een buitencondensor is klein genoeg om buiten dergelijke vergunningsplicht te vallen.

2,5kw/ 3,5kw opgegeven koelvermogen zijn met een mobiele split ook echt haalbare waarden.
Als je een gewone mobiele airco pakt dan is 2,5kw al eerder 2kw (wegens de 110mm uitblaas slang wat al gouw langer is dan de 1M max) en dan heb je ook nog eens honderden M³ warme lucht wat terug de kamer in komt (afgevoerde lucht komt toch ergens vandaan).
Ik denk dat je van geluk mag spreken als je 1Kw netto koelvermogen overhoudt (met 1kw opgenomen vermogen).

Tegenwoordig heb je ook een gevel airco zoals je vroeger de gevelkachel had maar dit is ook beperkt aan een 2kw koelvermogen omdat je nu eenmaal niet veel kan met 110mm aanzuig en 110mm uitblaas voor de condensor.

Op 22 mei 2020 14:06:29 schreef EL83:
Jammer, Tilburg is 100km enkel.

Als het een Mizushi mobiele split betreft dan is het zeer zeker de moeite waard om deze te repareren.
Bij dit soort mobiele split airco's is de buiten condensor zo klein dat deze niet onder het bouwbesluit als zijnde vergunningsplichtig valt.

Als je het de rit waard vindt dan kun je altijd bij mij terecht, de prijs zal niet buitensporig hoog zijn want het is tenslotte ook een stuk hobby.

Ik vind het ook zonde als zo een apparaat afgeschreven zou worden omwille het feit dat de bedrijven tegenwoordig zich niet willen inzetten voor een dergelijke reparatie.
Ik kan het ze niet kwalijk nemen want we leven in een tijd waarin klanten het een bedrijf kwalijk nemen als zij een 'niet te redden' apparaat daadwerkelijk niet kunnen redden.

Hoi!

Het betreft een argo oscar twin 14, waarvan zo'n koperen leidinkje is gebroken. Ik

Het apparaat vermeldt een vermogen van 3,7kw. En idd ik woon in een huurflat op de bovenste verdieping onder een platdak. Ze hebben van alles lopen doen om de boel energiezuinig te maken, maar sindsdien is de temperatuur in mijn woning standaard 5 graden hoger. Leuk in de winter, maar een ellende in de zomer (nu is het ook 26 graden binnen).

Ik heb gebeld met de woonstichting en die komen even kijken, maar toen ik een airco suggereerde toen kreeg ik ook al meteen te horen dat ik daar niet op te hoefde rekenen.

Ik stel je aanbod zeer op prijs, en die afstand is ook te overbruggen, maar ik zit een beetje met het probleem dat ik dat ding op en neer moet sjouwen en ik bang ben dat dat pijpje weer breekt, want ik moet het in een personenauto vervoeren dus ik moet de slang dan weer gaan buigen.

Op 22 mei 2020 18:49:30 schreef smd:
R407C is te krijgen op Ebay, Italaanse leverancier, stuurt het zo op voor je.. Vreemd, R407 is nog vrij gangbaar, later R410.. Is niet uitwisselbaar!

Ik heb er nu ook een gevonden bij directrepair in belgië. Ik weet alleen niet of die ook aan particulieren verkopen.

Op 22 mei 2020 21:49:13 schreef bprosman:
Ze bestaan wel hoor :
https://www.dewitschijndel.nl/eurom-ac2401-airconditioner/

De nieuwe versie van degene die ik heb, is deze:

https://www.airsain.nl/mobiele-airco-argoclima-ulisse-13-dci...dYQAvD_BwE

Wellicht als we straks de gevolgen van de economische depressie gaan zien, worden ze een stuk goedkoper. Ik vind 1589 nogal wat voor iets, wat eigenlijk zeer kwetsbaar is.

Op 24 mei 2020 15:28:37 schreef Jeroen75:
[...]

het probleem dat ik dat ding op en neer moet sjouwen en ik bang ben dat dat pijpje weer breekt, want ik moet het in een personenauto vervoeren dus ik moet de slang dan weer gaan buigen.

Dat risico zal op zich wel meevallen aangezien het zwakke punt (eerste 30cm) aangepakt zal worden zodat dit in principe weer net zo sterk is als nieuw.
Waarschijnlijk is de leiding meermaals tot over het maximum verbogen geweest (geknikt) en daarmee de leiding gescheurd. Als je na de reparatie een klein beetje voorzichtig bent met buigen zal het risico op een nieuwe scheur vrij gering zijn.

Op 24 mei 2020 15:35:04 schreef Jeroen75:
[...]

De nieuwe versie van degene die ik heb, is deze:

https://www.airsain.nl/mobiele-airco-argoclima-ulisse-13-dci...dYQAvD_BwE

Wellicht als we straks de gevolgen van de economische depressie gaan zien, worden ze een stuk goedkoper. Ik vind 1589 nogal wat voor iets, wat eigenlijk zeer kwetsbaar is.

dat denk ik niet, ik sprak een airco verkoper, de productielanden hebben ook stilgelegen met de covid crisis, de prijzen van airco's gaan stijgen ivm minder aanbod als vraag. dat zal tijdelijk zijn, maar wrs is nu gaan vervangen duurder als komende herfst/winter..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 24 mei 2020 16:58:36 schreef EL83:
[...]

Dat risico zal op zich wel meevallen aangezien het zwakke punt (eerste 30cm) aangepakt zal worden zodat dit in principe weer net zo sterk is als nieuw.
Waarschijnlijk is de leiding meermaals tot over het maximum verbogen geweest (geknikt) en daarmee de leiding gescheurd. Als je na de reparatie een klein beetje voorzichtig bent met buigen zal het risico op een nieuwe scheur vrij gering zijn.

Zal ik je een foto mailen van de breuk?