Geluid meten in Hz

Dag CO'ers,

het is al even geleden sinds ik nog eens de website heb bezocht en telkens sta ik verwonderd van de hoeveelheid informatie hier te vinden is en hoe vriendelijk iedereen elkaar help. Dikke pluim voor dit forum.
Nu mijn vraag, misschien heel dom maar toch stel ik ze.
In mijn werk- en tuinhuis zitten we met ongenode gasten nl. muizen. Gezien het om de kleine soort ga wil ze er wel weg hebben maar niet doden. Daarom kocht ik laatst een ultrasoon toestel om deze diertjes op een diervriendelijke manier te verwijderen.
Dit apparaat wordt in het stopcontact gestoken.
Het werk op 220-240V - 50/60Hz, energieverbruik 0,9mA - 0,2W en zou een frequentie van 35.000 Hz produceren wat voor die diertjes onaangenaam is.
Nu vroeg ik mij af, gezien we dit zelf niet kunnen horen, hoe ik hiervan de werking kan testen. Met wat of hoe kan ik zien dat er wel degelijk 35 kHz geproduceerd wordt? Ik heb al enkele apps op de smartphone geprobeerd maar dat geeft geen resultaat. Ik bezit ook geen oscilloscoop.
Heeft iemand een idee a.u.b.?

Alvast bedankt.
Groeten,

Karl

Een wijs man is diegene die steeds meer gaat beseffen hoe weinig hij wel weet.
benleentje

Golden Member

Ik denk dat een smartphone het bij 20kHz al moeilijk heeft.

Een PC met een goede geluidchip of kaart kan dat wel meten.

Maar waarom wil je dat meten gaan de muizen niet weg?

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

@benleentje : probleem is dat ik niet op elk ogenblik van de dag deze plaatsen in het oog kan houden. Er liggen droppings van de diertjes en ik zie veel schade aan kartonnen dozen, onze partytent en verscheidene nesten maar nog geen diertjes direct gezien. Ik ga zeker eens proberen op te nemen met een goede laptop en kijken wat daar uit komt.
@T-sec : bedankt voor de link, ik heb hem al eens vluchtig doorgenomen en gelukkig werkt deze niet op het veranderen van het EM. Bovendien staan de stopcontacten op afzonderlijke kringen die enkel voor deze plaatsen zijn voorbehouden.

Bedankt alvast voorde reacties.

Een wijs man is diegene die steeds meer gaat beseffen hoe weinig hij wel weet.
benleentje

Golden Member

Zelf denk ik dat het geluid op de diertjes weinig effect heeft. Mijn kat heeft beter gehoord dan ik maar slaapt net zo makkelijk naast de speaker van mijn stereo. Natuurlijk zullen de muizen het geluid wel hinderlijk vinden maar de honger overwint dat snel. Of het geluid moet zo hard zijn dat oorschade oplopen maar dat lukt niet met 0,2W
Ze gaan alleen weg door al het eten voor ze weg te halen, een kat inhuren of ze dood maken.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Heb je een hond of een kat?

Heb je een multimeter?
Sommige multimeters kunnen ultrasone frequenties nog meten.
Dan kun je daar een geschikte microfoon, eventueel met high pass filter, op aansluiten.

Dit is ook een mooie aanleiding om een oscilloscoop aan te schaffen. ;)

Sommige vleermuizen maken geluiden in dit bereik en er zijn dus ook
detectoren hiervoor.
Niet goedkoop in de aanschaf maar misschien een leuk hobbyprojectje?

Waar woon je?

Hallo,
we hebben geen huisdieren ... buiten die muizen dan :)
Ik heb twee multimeters, wel met Hz op maar zonder aansluiting voor een microfoon. Een oscilloscoop zou inderdaad leuk zijn maar ik gebruik die veel te weinig om de investering te doen.

@jeroen79, ik woon in Putte in België.

Een wijs man is diegene die steeds meer gaat beseffen hoe weinig hij wel weet.

Leuk bedacht hoor, een goede PC of een oscilloscoop. Maar welke opnemer dan? Je zult toch een microfoon moeten hebben die zo hoog kan opnemen. Dat lijkt me nou juist het meest kritische element van de keten. PC input zal overigens ook niet zo hoog komen, en de ADC ook niet.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
mel

Golden Member

Je kan mn kat (hij heet Mousekillarski ;) ) lenen.. O-)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Ha X-Fusion,

Heb je niet een afstandsmeter in je toolbox liggen ?
Er zijn een aantal manieren om simpel te testen maar je heb in alle situaties iets nodig !
Je kunt optisch akoestisch testen met een kleine aanwijs laser en een detector.
Door het ultra geluid op een dun reflecterend voorwerp te richten en de laser er op schijnen onder een hoek en de uittredende gemoduleerde golf te detecteren.
Maar je je zal iets moeten knutselen er is een goede app op de Google play store UltraSound Detector van Sergio Gudkov maar je blijft afhankelijk van je microfoon.
Nu is het wel zo dat de meeste ingebouwde microfoons van die ceramische elementen zijn en die halen 150 kHz op de sloffen :P

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Mel,

Heb je ook een poes die de vogels onder mijn zonnepanelen kan weg jagen? Een poes met apestreken zeg maar.

Had Tom Manders geen goede muizenval uit gevonden? Vaag herinner ik me nog iets uit vroeger tijden.

@Mel hieronder. Waardeloze kat. Heb je weer niets aan.

[Bericht gewijzigd door Ex-fietser op zaterdag 23 mei 2020 16:33:27 (12%)

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

@T/S, ik woon maar twee dorpen verder, en gebruik mijn scoop zelden, dus die zou best beschikbaar kunnen zijn. Maar om eerlijk te zijn: ik geloof er niet in. Ook hier liepen er af en toe van die beestjes, mijn oplossing bestond in enerzijds het onbeschikbaar maken van voedsel en anderszijds vangen. Niet met zo'n KLAP-muizenval, wel met een hoge emmer met wat lokvoer erin.

Electronica is een schone discipline maar soms zijn er effectievere manieren.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
mel

Golden Member

Op 23 mei 2020 16:29:39 schreef Ex-fietser:
Mel,

Heb je ook een poes die de vogels onder mijn zonnepanelen kan weg jagen? Een poes met apestreken zeg maar.

Nee, hij reageert aleen op muizen.. :P(hij krijgt genoeg te eten.. ;) )

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
TinusTech

Golden Member

Meten van ultrasoon geluid is lastig. Je hebt een geijkte meetmicrofoon nodig. Niet alleen de frequentie is belangrijk, maar vooral ook de geluidsdruk (want je wilt die dieren tenslotte verjagen...). En dat volume geven de meeste ondierverjaagkastjes niet op.
Dit is een voorbeeld waar het wel gebeurt.

Ikzelf heb een hondenverjager (Dazer, te koop in buitensportzaken). Het ziet eruit als een soort afstandsbediening. Ik vond de eigenschappen van de transducer op internet. Door meten van het signaal (22 kHz) naar de transducer kun je dan schatten wat de geluidsdruk is. Inderdaad meer dan 120 dB. Je kunt er een kaarsvlam mee uitblazen. Ik kan je uit eigen (en andermans) ervaring vertellen dat dat werkt. De meeste honden gaan op de loop (alleen de dove niet).

Die muizenkastjes heb ik nooit in handen gehad, maar als de geleverde geluidsdruk niet in de eigenschappen vermeld wordt, reken maar dat het niet veel voorstelt.

N.b. ik vraag me af of continu blootstelling aan het (onhoorbare) lawaai van dat KEMO kastje toch geen gehoorbeschadiging kan geven

Inderdaad meer dan 120 dB. Je kunt er een kaarsvlam mee uitblazen.

Ik vraag me af dit wel zo leuk is om permanent om je heen te hebben. En 22Khz is nogal aan de lage kant. Jonge mensen, baby's enzo, zouden dat kunnen horen. En een baby kan (nog) niet vertellen wat er is. Die blijven alleen janken totdat de oortjes zo beschadigd zijn dat ze het niet meer horen natuurlijk.

Ik zou er dan minimaal één of andere vorm van muizendetector bijzetten die pas inschakelt als er ook daadwerkelijk een muis is.

Beter nog, is iets anders verzinnen dan dergelijke herrie.

https://www.youtube.com/watch?v=eF0TmnCr4E0

Zet een muizenval. Niet zo een die het diertje een nekklap geeft, maar een kooitje waarvan het deurtje dichtklapt. Eenmaal gevangen breng je het diertje dan naar een park.

Alvast heel erg bedankt voor alle reacties.
@mel : in het ergste geval kom ik uw kat eens lenen ;)
Nochtans lopen er hier veel katten maar het zijn meer salonkatten dan jagers :)
Voor de rest ben ik ook eens aan het grasduinen geweest en ik denk deze wel te kunnen gebruiken : https://www.veldshop.nl/nl/magenta-bat4-bat-detector.html
Alleen is de vraag of de investering het wel waard is.
@KlaasZ : tja, maar als je dan vergeet te gaan kijken sterft het diertje aan honger en dorst, ook niet echt diervriendelijk.
@TinusTech : men geeft een ruimtelijke effectiviteit op tot 25m²
@electron920 : de UltraSound Detector van Sergio Gudko heb ik al geïnstalleerd op mijn smartphone maar ik krijg niets hogen dan 20 kHz door.

[Bericht gewijzigd door X-Fusion op zaterdag 23 mei 2020 17:02:26 (11%)

Een wijs man is diegene die steeds meer gaat beseffen hoe weinig hij wel weet.
joopv

Golden Member

Op 23 mei 2020 16:29:39 schreef Ex-fietser:Had Tom Manders geen goede muizenval uit gevonden?

Dat waren motten, in zijn oude jas.

Jinny

Golden Member

Neehoor, ook een muizeval met karteltjes.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
benleentje

Golden Member

PC input zal overigens ook niet zo hoog komen, en de ADC ook niet.

De audiochip op mijn moederbord gaat tot 192kHz gespecificeerd. Digitale High-end audio is tegenwoordig al 192kHz

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
TinusTech

Golden Member

Op 23 mei 2020 17:55:15 schreef benleentje:
[...]De audiochip op mijn moederbord gaat tot 192kHz gespecificeerd. Digitale High-end audio is tegenwoordig al 192kHz

192 kHz is de samplefrequentie. De verwerkte signalen gaan dan tot 96 kHz. Ruim voldoende voor deze toepassing, maar de microfoon die die frequenties aan kan heb je dan nog niet. En de ijking is ook belangrijk als je echt wilt weten hoe hoog de geluidsdruk is.

fatbeard

Honourable Member

Ik had ook last van muizen.
Zo'n ultrasoon module van KEMO en wat ultrasoon speakertjes aangeschft via Conrad (12V adapter had ik nog liggen) en sindsdien (al een jaar of acht) geen enkel probleem meer. Ligt gewoon in een hoek van de keuken.
Ingesteld op maximum frequentie, zal iets 40kHz zijn (mijn 3½ digit universeelmeter kon het niet meten op stand HI).
Van tijd tot tijd schakel ik hem uit en aan, dan hoor ik hem opstarten en weet dat-ie het nog steeds doet.

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
TinusTech

Golden Member

Op 23 mei 2020 16:40:25 schreef Ex-fietser:
[...]

Ik vraag me af dit wel zo leuk is om permanent om je heen te hebben. En 22Khz is nogal aan de lage kant. Jonge mensen, baby's enzo, zouden dat kunnen horen. En een baby kan (nog) niet vertellen wat er is. Die blijven alleen janken totdat de oortjes zo beschadigd zijn dat ze het niet meer horen natuurlijk.[...]

De hondenverjager (Dazer) die ik beschrijf gebruik je alleen als je wandelt en een hond je de weg verspert (of erger) het is een ding wat je hoogstens 1 minuut aanzet. Dan is de hond weg.
Het ding zou een continugebruik ook niet overleven. De transducer wordt over de grens van continugebruik belast.

Op 23 mei 2020 17:17:27 schreef Jinny:
Neehoor, ook een muizeval met karteltjes.

Oo..geen kaas vandaag :-)

Velleman heeft een heel betaalbare stereobatdetector die nog goed werkt ook.

Je moet hem wel in elkaar steken..

Frederick E. Terman

Honourable Member

Met zo'n vleermuisdetector kun je in elk geval horen wat er gebeurt. Het is trouwens erg interessant met zo'n ding te spelen. Zelfs binnen: je hoort er bijvoorbeeld ook het 32 kHz kristalletje in allerlei apparaten (klokthermostaat, horloge, ..) mee, zelfs op meters afstand. Ik heb er een, maar Putte is net te ver voor eventjes.

Is er anders toevallig een natuurvereniging in de buurt, waar je zo'n ding eens een paar uurtjes kunt lenen (desnoods met de eigenaar erbij; meer dan een pintje hoeft dat niet te kosten :)).

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org