Algemeen: Askoll motor M500 serie draait niet,tikkend relais of niets???

Hallo mede strijders! De laatste tijd een explosieve stijging van deze defecte motoren, maar de reparatie van de machines staakt IVM te dure motor (200+ Euro) of in sommige gevallen onder garantie/coulance vervangen... Inmiddels al een aardige berg van die motoren hier liggen maar al enkele weer aan de gang gekregen welke wel door de zelftest kwamen maar E21 genereerde op Whirlpool, 0 Ohm weerstandje defect onder de kit, maar andere bekrachtigen elke 5 sec het relais even en doen niets... voedings IC OK.. Deze motoren zitten OA in de low budget machines zoals Beko,Grundig, Blomberg, Bauknecht, Whirlpool etc.. Wie o wie heeft hiervan ook al een studie gemaakt en wil dat evt delen? Als er bij mijn al 22 st van deze motoren liggen,hoe is het dan wereldwijd?? De meeste nooit ouder dan 3 jaar!!

Zie hieronder de bekende "vliegwiel" motor

Welk soort motor is dit, hoe aangestuurd?

[Bericht gewijzigd door fabrice op zaterdag 23 mei 2020 19:24:21 (26%)

maartenbakker

Golden Member

Als ik het zie gok ik op brushless DC? Helaas ken ik ze ook niet.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

wasmachinemotor zo te zien wat ik ervan zie is dat er een grote print in dat ding zit, wrs 1 der driver igbt doorgeklapt. of de besturing verwacht een communicatie terug na aansturing, geen communicatie en weer uit, error. kan me indenken dat die dingen met veel gewicht aan was erin nekken door de hoge stroom met aanlopen.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 23 mei 2020 21:28:08 schreef testman:
of de besturing verwacht een communicatie terug na aansturing, geen communicatie en weer uit, error.

Maak eens een goede foto van die print.

Zit er inderdaad een communicatie-verbinding tussen deze motor en de wasmachine-besturing?? Dan KAN daar inderdaad de fout zitten.
Misschien ligt deze communicatie eruit (mogelijk met opzet door de fabrikant na X wasbeurten, sluit dit nooit uit), of is het communicatie circuit domweg slecht ontworpen. Denk aan tolerantie-analyses.

Ik heb vaker meegemaakt dat de communicatie bij elektronica niet goed werkte omdat het circuit niet in alle gevallen goed werkte.
Je hebt een zender, en een ontvanger. Alleen als beide "goed zijn afgestemd" werkt de boel.
Zo kan je bv krijgen dat de "defecte" motor niet werkt bij wasmachine 1, maar wel bij machine 2,3 en 4. En weer niet bij machine 5. etc etc.
En en dan hebben we nog de temperatuur van de elektronica. Dat zou bovenstaand voorbeeld ook weer kunnen veranderen...

Er ist wieder da...

temperatuur en losse solderingen, ook goed mogelijk. oa met laptops wel gehad dat een gum onder 1 hoek leggen, aanduwen en aanzetten het ding wel liet functioneren, los concact ergens op het bord. gezien de motor en print lekker meewiebelt met centrifugeren best mogelijk dat er een rotte soldering aanwezig is..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ik ben ook al zo'n motor tegengekomen in een Whirlpool. Machine afgedankt. Interessant topic. Ik volg.
Ik heb al iets meer info: https://www.berlin-repariert.de/askoll-m500-2/
Ook niet slim om de motorsturing achterop te zetten.

[Bericht gewijzigd door rdonne op zondag 24 mei 2020 14:19:37 (13%)

Het is een motor met 230V aansluiting, een massa verbinding,clock en data draad. dus totaal 5 draads. Enigste is dus die verrekte 0 Ohm brug die spontaan scheurt onder de kit... En ja wie verzint het om2 van die knotsen van elco's op een enorm schuddende motor /kuip te monteren... ja met een zooitje grijze kit... Maar ja, nu die andere gevallen met tikkend relais...

Yep Rdonne, van Berlin repariert gelezen, maar kwamen niet tot een oplossing...

smd, ik heb dit gevonden:

https://translate.google.be/translate?hl=nl&sl=cs&u=https://si…

Onderaan de pagina staat een pdf met het schema.

[Bericht gewijzigd door rdonne op zondag 24 mei 2020 20:11:48 (15%)

Schema. bekend maar bedankt er voor! ik ga me er verder in verdiepen want qua prijs moet dat wel gaan sukkels van Askoll

Als meten aan de defecte motor niet tot resultaat leidt kun je bv eens proberen wat er gebeurt als je onderdelen (zoals de microprocessor?) verplaatst van een verdachte motor naar een compleet nieuw exemplaar (lees nieuwe motor).
Deze tactiek heb ik meerdere keren gedaan als ik het echt niet meer wist. Met resultaat vaak.. (microprocessors of eproms die "locked" waren).
Het is maar een idee.

Er ist wieder da...

Als motor een paar tientjes was deed ik het meteen, maar ruim 200 Eu?? Het is wel een idee als ik een werkend exemplaar heb uit bijv een sloper...

Er word hier en daar ook gesuggereerd dat het door de gebroken ferriet kernen komt, maar is dat zo?? Wie kan dit bevestigen of juist ontkrachten??

200 euro, jazeker, dat ligt eraan.

Als je goed uitzoekt hoe dit ding werkt, goed schema maakt, en je verdiept in hoe je dit ding kan repareren kun je er een leuk zakcentje aan verdienen door ze met regelmaat te repareren.

Over de ferietvraag:

Als de ferriet van het flybacktrafootje gebroken is krijg je mogelijk problemen met de laagspanningsvoeding.
Maar alleen als dat kerntje loskomt of loszit.
Maar dat moet je zo kunnen zien. En makkelijk kunnen meten met een scoop met de motor in bedrijf (of een poging daartoe).

Verder:
Ik vind de toepassing van een kristal of resonator in schuddende printplaten ook geen goed idee. Heeeeeeeeeeeeeeeeeele slechte ervaring mee gehad bij oud-werkgever. Resonatoramplitude zakte weg, en micro stopte ermee..
En dat was bij hele lichte trillingen. Niets vergeleken met de wasmachine. Slecht gevoel bij.

Als ik er geld op moest inzetten dan zou ik denken aan slecht ontworpen communicatie circuit (optocouplers !!!!) of een EOL timer van de producent die graag bij elke machine 7 motoren wil verkopen :)

Er ist wieder da...

Volgens het schema met begeleidende tekst heeft het niets met gebroken ferrietkernen te maken.

Er staat OK, maybe not normal but should work,... Maar ga me meer concentreren rond comms. Zelftest is niet zoals beschreven en er zit ook een andere processor in. Deze is een M500 en ik heb een M505 uit een Whirlprul

Wel vreemd dat de inducties iets afwijken alsmede de Ohmse waardes, zou er fijnsluiting wezen??

[Bericht gewijzigd door smd op dinsdag 26 mei 2020 19:55:24 (19%)

There is all kinds of necessary information about askoll m500. Contact me at armonisalih@gmail.com

@SMD,

dat zou de motor weten, doorgaans voor er PWM naar de motor gaat word er eerst een meting uitgevoerd van de spoelen.

"Stupidity is also a gift of God, but one mustn't misuse it." - Pope John Paul II

@Armoni: wel benieuwd over info je beschikt. Kun je uitweiden?
Or "en anglais": very curious what sort of info you are thalking about. Please elaborate.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

motoren zijn ook niet gelijk, data circuits zijn van de. m500,504 en 505 totaal anders.. why??

Er weer eens ingedoken en kom weer wat wijzer... In meeste gevallen 0 Ohm weerstanden defect dan tikt relais continu om data verbinding op te bouwen/ resetten. daarnaast ook motoren die onbelast werkte maar belast niet, bleek relais kapot gerammeld.

verder nog 2 hier liggen met problemen (Blomberg), Relais doet niets en geen communicatie..

Kom geen nieuwe machines meer tegen met deze motoren, was geen succes??

Worden deze niet in bepaalde merken, modellen gebruikt?
Whirlpool, Blomberg, beko, ...

Hoeveel jaar zijn deze motoren nu op de markt?

[Bericht gewijzigd door fabrice op zaterdag 9 oktober 2021 19:26:09 (23%)

Blomberg, Grundig, Sommige BEKO's Whirlpool Bauknecht EVA.. Zijn maar paar jaar gebruikt en alle merken zijn er mee gestopt... Was geen succes...

Ja staan er inderdaad veel met motorproblemen op 2e hands

Klopt.. En probeer een betaalbare reparatie er van te maken..