Beste medeforummers.
Ik ben op zoek naar een nieuwe 3d printer, waarbij ik kan vertrekken vanuit Autocad. Dit omwille van het feit dat ik dagdagelijks voor mijn werk met Autocad bezig ben en hiermee al vrij aardig overweg kan.
Ook omwille van het feit dat ik reeds Autocad heb.
Ik heb al eens gegoogled en las dat je slicer software nodig hebt die dan de DWG omzet naar 3d printer code. Maar meer weet ik eigenlijk niet.
Dus zijn er hier mensen die me op weg kunnen helpen? Wat zijn jullie ervaringen en tips ?
Bedankt, Koen
Guy.v2
Ik heb geen spijt dat sommige mensen verloren zijn gegaan met de tijd, maar de tijd verloren is gegaan met sommige mensen
Op 8 juni 2020 17:41:10 schreef kohen:
Beste medeforummers.Ik ben op zoek naar een nieuwe 3d printer, waarbij ik kan vertrekken vanuit Autocad. Dit omwille van het feit dat ik dagdagelijks voor mijn werk met Autocad bezig ben en hiermee al vrij aardig overweg kan.
Ook omwille van het feit dat ik reeds Autocad heb.
Ik heb al eens gegoogled en las dat je slicer software nodig hebt die dan de DWG omzet naar 3d printer code. Maar meer weet ik eigenlijk niet.
Dus zijn er hier mensen die me op weg kunnen helpen? Wat zijn jullie ervaringen en tips ?
Bedankt, Koen
Als het goed is kan je met Autocad je 3D model al opslaan als een STL of 3MF. Deze kan je inlezen met het programma Cura (speciaal programma voor 3D printers om 3D model te slicen naar Gcode). Kijk dus even in je settings van Autocad of je je model kan opslaan als een 3MF of STL file. Zo ja, dan gaat er een hele wereld voor je open! Ultimaker Cura wordt, namelijk door heel heel veel printers ondersteund.
Een 3d-printer wil gcode zien, punt uit.
Dus ofwel kan uw software, Autocad of wat dan ook, direct gcode produceren, ofwel is er een conversie nodig. Zelf teken ik met openscad, vanuit openscad sla ik dan op in het formaat "stl", en dan gebruik ik een slicer om van de *.stl een *.gcode te maken. Het parametreren van die slicer is wel een lastige klus, ik ben er nog maar mee aan het beginnen en het lijkt erg op zwarte magie - maar ik kom er wel uit, hoop ik. Zoniet ziet men weldra een Ender-5 te koop komen 
Een "alles in één" oplossing kan Cura zijn, zoals reeds genoemd, daarin kan men tekenen en dan gelijk 3d-printen.
Inderdaad, maar er zijn meerdere slicer versies, Cura is wel een van de bekendere en maakt met de standaard instellingen al leuke prints.
Maar men mag cura niet omschrijven als een slicer, tenzij ik iets verkeerd begrepen heb.
Een slicer is een programma dat een 3D-object aangeleverd krijgt, bv. in formaat *.stl of *.amf of *.3mf of wat dan ook, en dan een overeenkomstige *.gcode aflevert. Typische toevoegingen van slicers zijn infill, buitenwanden van een op te geven dikte, temperatuurinstelllingen voor bed en spuitkop, en nog veel meer.
Cura is - nogmaals, zover ik heb begrepen - een 3D-editor die gelijk gcode aflevert. Ik heb het ooit geïnstalleerd op een debian, maar heb het nooit zover kregen dat ik er vanaf de command line een *.stl kon mee omzetten naar een *.gcode.
Het beste dat ik totnogtoe vond is slic3r, maar dat lijkt nog zeer pril, ik vond er volop bugs in.
Cura zet een 3D model om in gcode. Is dus een slicer.. Binnen cura kan je van alles en nog wat instellen..zoals grootte support, samenvoegen van modellen infill enzovoort. Dus ook een editor.
Tsja, het is een kwestie van woorden natuurlijk - maar in die hoek heb ik een sterke reputatie, tot spijt van wie 't benijdt
.
Ik zou cura - in de mate dat ik het heb ontdekt, en erg diep ging dat niet - omschrijven als "een 3d-editor en slicer in één gesloten zwarte doos".
Als stand-alone slicer heb ik het niet toegepast gekregen.
Een slicer is een programma dat een 3D-object aangeleverd krijgt, bv. in formaat *.stl of *.amf of *.3mf of wat dan ook, en dan een overeenkomstige *.gcode aflevert. Typische toevoegingen van slicers zijn infill, buitenwanden van een op te geven dikte, temperatuurinstelllingen voor bed en spuitkop, en nog veel meer.
"If it looks like a duck, swims like a duck, and quacks like a duck, then it probably is a duck"
Een "Slicer" vertaald een 3D bestand naar "laagjes" die de 3D printer kan printen. Dat is ook wat Cura kan en doet.
https://en.wikipedia.org/wiki/Cura_(software)
Typische toevoegingen van slicers zijn infill, buitenwanden van een op te geven dikte, temperatuurinstelllingen voor bed en spuitkop, en nog veel meer.
Dit kun je ook allemaal in Cura instellen, zit in je printer profiel.
Op 8 juni 2020 18:41:25 schreef big_fat_mama:
"alles in één" oplossing kan Cura zijn, zoals reeds genoemd, daarin kan men tekenen en dan gelijk 3d-printen.
Heb ik iets gemist ? Kan je in cura ook tekenen ?
ik gebruik cura en slic3r. Cura kan gewoon een STL openen en slicen naar je printer.
hier gewoon een STL geopent, klaar om te slicen. ik zou niet weten hoe ik daar in kan tekenen. ik teken gewoon in sketchup.
http://www.fordcapri.be/off/pics/curascreen.jpg
Kan je in cura ook tekenen ?
Hm, als dat niet kan dan heb ik het verkeerd ingeschat, wat zeker niet onmogelijk is. Excuus!
Cura zou dan blijkbaar niet meer zijn dan een slicer, alleen eentje die enkel via een gui kan gebruikt worden, blijkbaar.
Op 9 juni 2020 10:34:27 schreef big_fat_mama:
[...]Hm, als dat niet kan dan heb ik het verkeerd ingeschat, wat zeker niet onmogelijk is. Excuus!
Cura zou dan blijkbaar niet meer zijn dan een slicer, alleen eentje die enkel via een gui kan gebruikt worden, blijkbaar.
Nee cura is meer dan alleen een slicer. Je kan er ook aanpassingen mee doen aan je 3D model. Zoals grootte, welk deel er geprint wordt of modellen samen geprint moeten worden of samengevoegd. Daarnaast diverse parameters zoals infill, wall dikte, support type, hoe de eerste cq laatste laag geprint moeten worden enzovoort.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Ik gebruik Openscad samen met Cura, werkt heel prettig. (cura heeft beperkte 'tweak' mogelijkheden, maar is niet om een heel project in te tekenen)
Openscad is daar veel beter en handiger in...
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Op 9 juni 2020 10:39:20 schreef vincent1971:
Zoals grootte, welk deel er geprint wordt of modellen samen geprint moeten worden of samengevoegd. Daarnaast diverse parameters zoals infill, wall dikte, support type, hoe de eerste cq laatste laag geprint moeten worden enzovoort.
Dat zijn allemaal dingen die ook in een "standaard slicer" kunnen worden ingesteld.
STL is een "primitief" formaat (ik herinner me dat ik daar eens 20 jaar geleden mee heb moeten werken). Aan hoe het in mekaar zit merk je dat het uit de jaren zeventig dateert: De tijd dat technische mensen in FORTRAN programmeerden.
Dus STL files zijn allemaal relatieve coordinaten. Het is tegenwoordig relatief standaard om de kubus tussen 0,0,0 en 10,10,10 als "10mm" te zien, maar dat staat eigenlijk nergens. STL files zijn schaalloos Dus formeel MOET je slicer bij import STL vragen: Zijn de eenheden mm of tiende-inch? Dan is die kubus ineens 25.4x25.4x25.4 mm!
Dingen als wanddikte en infill zijn gewoon parameters die bij het slice-process horen en nergens anders. Dus dat /dat/ kan met de slicer is logisch.
Laatste keer dat ik cura gebruikt heb was het puur een slicer. Maar van "octoprint" hoor ik dat oude versies van Cura gebruikt kunnen worden om STL files naar m'n octoprint server te sturen, terwijl de moderne versies dat niet meer kan. Mogelijk omdat ze allerlei dingen aan het toevoegen zijn die niet in een slicer horen.
(Ik ben voorstander van het Unix princiepe: Doe 1 ding en doe dat goed. Cura als slicer was goed en de "workflow" wordt eenvoudiger als ie dat ene ding doet en geintegreerd kan worden in octoprint. Maar door het toevoegen van dingen die je in je 3D-cad-programma hoort te doen, kan dat kennelijk niet meer. )
bedankt iedereen om te antwoorden.
Het is uiteindelijk een Ender 3 Pro printer geworden. Ben er heel tevreden me en de printkwaliteit is uitstekend vind ik.
Via autocad lukt het ook goed: 3D objecten exporteer ik naar .STL file en dan deze simpelweg binnenhalen in de Creality slicer.
Dat STL een oud formaat is (zoals Rew zegt) maakt me niet veel uit, want de printen zijn goed.

Ik heb een ender-5 pro (“ “). Echter ziet eruit als een kubus(niet zoals op deze foto). Ik heb een glazen hotbedplaat gekocht en een nieuwe nozzle. De x en y as werken maar z positie doet het niet. Als ik de plaat naar home positie breng lijkt deze door te drukken naar boven tegen de nozzle.
De z positie werkt wel handmatig via display besturing maar niet tijdens het printen.
Ik kan TF-kaaarten of SD-kaarten niet formatteren na 1x gebruik. Ik wil ook printen via LAN verbinding met Sonic Pad maar ik moet hiervoor de laatste firmware van het moederbord uploaden en ik zie niet of deze is geüpload. Verder kan ik de SD-kaarten dus niet goed beschrijven. Iemand zei dat deze kaarten niet stuk te krijgen zijn. Ik heb mijn printer voor 100 euro op deze site gekocht.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Al een bejaard topic, en over een heel andere printer...
(Ender 3 ipv Ender 5)
De Ender 5 is inderdaad een kubus, de Ender 3 niet.
Het beschrijven van de SD card doe je toch niet op de printer, maar op een PC?...