Op 13 juni 2020 15:38:28 schreef big_fat_mama:
[...]
Ja, er bestaat powershell, maar zelden heb ik van iets zo'n "foei"-gevoel gehad - toegegeven, na een slechts oppervlakkige blik. En ik moet er de eerste entoesiaste gebruiker nog van ontmoeten, het beste dat ik al heb gehoord kwam zowat neer op "ja, men kan daarmee wel iets gedaan krijgen" ...
Ik ben bijna elke dag verbaasd over de mogelijkheden van Powershell (C-achtige scripttaal).
Ik ben rond 2013 begonnen met het ontwikkelen van simpele Powershell (V2 onder Windows 7) scripts op het werk (daarvoor had ik enkel wat ervaring met DOS logon batch scripts in combinatie met Kix32).
Bij Powershell versie 2 en 3 moest men wel nog dikwijls modules importeren (Active Directory, MS Exchange,...) om specifieke omgevingen/applicaties te kunnen beheren maar sinds Windows 10/Server 2016 met Powershell V5.1 zijn vele modules standaard geïntegreerd (versie 6 is in de maak).
Powershell kent ondertussen vele duizenden commandlets en is het quasi onmogelijk zonder internet om zelfs het bestaan ervan te kennen.
Ondertussen heb ik reeds honderden scripts ontwikkeld, sommigen worden uitgevoerd bij elke logon via General Policy Objects (bvb. audit van elk workstation: computernaam, datum/uur, username, full name, BIOS versie, IPadres, MACadres, Windows versie/build, MS Office versie/build, HDD/SSD merk/model/capaciteit, geheugen e.v.a.).
Andere scripts draaien op servers via de Task Scheduler (backups naar NAS, dagelijkse check van de vrije diskcapaciteit, FTP upload van gegenereerde rapporten naar de bevoegde instanties/ministeries, ...)
Nog andere scripts zijn ontwikkeld voor éénmalig gebruik of manuele uitvoering wanneer nodig (import van exportbestanden van onze VOIP provider met alle users/telefoonnummers naar onze Active Directory omgeving, ...)
Toen we een jaar geleden overgestapt zijn van een eigen mailserver (Exchange 2010) naar een externe Exchange mailprovider (via het Centrum voor Informatica voor het Brusselse Gewest (CIBG)) heb ik meerdere scripts ontwikkeld om automatisch alle users/mailboxen en hun eigenschappen (telefoonnumer, dienst, localisatie, functie e.d.) vanuit de AD exporteren en vervolgens te importeren naar de CIBG Exchange servers. Omgekeerd elke mailbox van alle users in de AD naar de nieuwe domeinnaam veranderd (van .be naar .brussels).
Elk van mijn scripts creëert altijd een logbestand en/of mailbericht met de resultaten.
Voor onze VMware omgevingen is er een VMware PowerCLI-module waarmee ik rechtstreeks de ESXi-hosts kan beheren.
Ik kan zo nog vele tientallen voorbeelden aanhalen.
Ik ben geen Microsoft fan maar het is de enige omgeving waar ik me echt thuis in voel, veel ervaring heb en trouwens meerdere certificaties van bezit.
Powershell is in mijn ogen één van de beste/krachtigste applicaties die Microsoft ooit ontwikkeld heeft (de kracht van Powershell heeft ook het nadeel dat je met een simpel commandlet een hele omgeving kan kapotmaken/corromperen (dus vooraf vele tests uitvoeren/debuggen met logbestanden zonder de actuele schrijfacties uit te voeren, en indien mogelijk de commandletoptie '-WhatIf' gebruiken!).