Ik heb onlangs een onderbouw keukenradio gekocht, een Soundmaster UR2016i. Met als belangrijkste feature DAB ontvangst. Functioneert goed, DAB (en ook FM) ontvangst ietwat afhankelijk van de weersomstandigheden, maar ala. Het grote minpunt van deze radio is dat de volumeregeling een soort aan/uit functie is, nul is nul, maar stand 1 is al ongeveer -30 dB, veel te hoog om als achtergrond te fungeren. Ook moderne wekkerradio's hebben er last van....
Ik heb de radio al open gehad, maar buiten een groot IC weing componenten, volumeregeling gaat uiteraard digitaal.
Iemand ideeen hoe op een mooie manier volume te regelen? Ik kan wel een potmeter in serie met de speakers zetten om zo het volume te regelen, maar stereopotmeters van een 30 Ohm 4 a 5 W zijn schaars. Afgezien van of de versterkertjes ertegen kunnen dat er zo`n hoge weerstand aan hangt.
vergeten
Golden Member
Doorgaans ben ik duidelijk met wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Een weerstand (potmeter) aan de uitgang kan wel omdat het om weinig vermogen gaat. (kijk naar de impedantie van de speakers voor de juiste waarde, staat er vaak op)
Je kan hem op stand 1 van de digitale volume heel zacht zetten, zodat stand 2 misschien beter is.
De radio is maar 2x3watt RMS (wat jij veel te hard vindt natuurlijk, en lekker zal dat ook niet klinken
)
Dus met een 1 watt potmetertje gaat dat ook echt wel goed.
Als er een apart IC in zit als audio versterkertje dan kan je aan de ingang daarvan een potmetertje plaatsen, alleen intern of ook van buiten bereikbaar. Dat moet dan zowel in het linker als rechter kanaal.
In een terzijde; een potmeter (eigenlijk: verzwakker) voor een luidspreker is bekend onder de naam van de schakeling: L-pad. Maar het lijkt hier wat overdreven.
[Bericht gewijzigd door Aart op (13%)]
Eenvoudiger is misschien om elke luidspreker een serieweerstand te geven, en desgewenst nog een parallelweerstand ook, om een soort vast-ingestelde l-pad te vormen. Men brengt daarmee weliswaar ook het maximale uitgangsvermogen terug, maar dat lijkt hier geen bezwaar.
fatbeard
Honourable Member
Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
Daar bestaan speciale potmeters voor, die heten (gek hè) L-pads...
Zelfs (wat moeilijker) in stereo verkrijgbaar...
Dank aan allen voor de snelle en goede reacties. Wat ik in de gauwigheid zag toen ik de radio had opengemaakt is slechts 1 multipin IC, geen apart eindversterkertje. Ik ga er een 2-traps L-pad inzetten, 3dB en 6dB. Met 2 toggle switches moet dat lukken. Professionele power L-pads zijn een beetje overdone voor dit radiootje.
vergeten
Golden Member
Doorgaans ben ik duidelijk met wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Mooi dat je het zo gaat doen, gaat prima lukken!
Wat ik me afvraag is waarom heet een L-Pad eigenlijk zo, de naam dekt n.m.i. totaal de functie niet, het is en blijft toch gewoon een laagohmige vermogenspotmeter.
@fatbeard zal dat vast wel weten? 
Een L-pad is geen eenvoudige potmeter maar twee potmeters in een L-verzwakker. De ingangs impedantie veranderd niet bij verstellen.
vergeten
Golden Member
fatbeard
Honourable Member
Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
Nou, het is dus wel degelijk een instelbaar L-pad. Moeilijk getekend, maar toch...
Er zitten twéé weerstandselementen in, in een potmeter slechts één.
Als je een gewone potmeter gebruikt verandert de impedantie die de versterker ziet, met een L-pad niet.