Bij mijn dochter en schoonzoon heb ik ooit een Etna gaskookplaat gemonteerd.
Van de 5 knoppen zijn er nu twee kapot. Het komt omdat de draaiknop veel te zwaar gaat en dan de plastic knop die er op zit aan gruzelementen gaat.
Hoe heten die draaigedeeltes onder de knop waar het gas mee aan gaat?
Wat kan daar mis mee zijn, misschien kan ik er zelf wat aan opknappen met vet ofzo
Op de foto staat de info-plaat die onderop zit.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Gaskranen, ik denk meestal een kwestie van opgedroogd vet verwijderen en opnieuw smeren. Wel het soort klusje dat als je ernaar moet vragen, je op zijn minst een paar youtubefilmpjes moet kijken of op een gas/loodgietersforum vragen en na afloop goed testen op lekken (met zeepsop, niet met een lucifer).
Als je Etna belt of ze knoppen hebben, kun je ook vragen of er iets van revisiesetjes voor de kranen zijn.
Dank je Maarten. Ik ga hem maar eens demonteren. Heb nog wel ergens kranenvet liggen.
Hoop dat je hem nog open krijgt . vastzittende gaskranen is bijna altijd de oorzaak van de veel water gebruiken bij schoonmaken hierdoor meestal ook de schroeven muurvast bij de branders.
Vaak is alleen de kraansteel op het draaipunt van het huis van de kraan aangetast door vocht.
Mijn dochter en schoonzoon maakten inderdaad heel regelmatig met veel water en zeep schoon. Dat gaan ze nu minderen. Speciaal slecht natuurlijk bij een gasfornuis/kookplaat waar de knoppen bovenop zitten en het zeepwater er makkelijk inloopt.
Ik heb 3 knoppen geopend.. De bovendelen ( zie foto) eerst een nacht in azijn. Hielp niet. Toen ingespoten met WD40, en tussen de bankschroef met beleid weer kunnen draaien. Het kranenvet wat ik daarna opsmeerde maakte ze na een tijdje weer soepel draaiend.
Dank allemaal voor de hulp.