Gerber files opdruk veranderen

Hallo,

Ik zit met een klein probleempje..

Graag zou ik de tekst willen verwijderen en aanpassen van een printplaatontwerp dat als gerber op internet te vinden is. De gezipte file bevat volgens mij alle benodigde bestanden. Het probleem zit hem in het feit dat ik ze in Eagle niet kan aanpassen. Ik neem aan dat ik het GTO bestand moet aanpassen? Helaas kan ik de tekst hierin niet bewerken.. Wat doe ik fout? Wellicht dat iemand deze bestanden, als het mogelijk is, om kan zetten naar een Eagle Brd file / schematic.

Het bestand is te downloaden via

Gerber files

http://audioworkshop.org/downloads/BALANCED_OUTPUT_DRV134.zip

Schema

http://audioworkshop.org/downloads/UNBALANCED_TO_BALANCED_BOARD.pdf

[Bericht gewijzigd door 12345 op 29 juni 2020 13:35:22 (17%)

buckfast_beekeeper

Golden Member

De tekst staat niet als 'platte' tekst in het bestand. De tekst is vertaald naar een hoop coördinaten. Je zal dus de coördinaten van de tekst moeten vervangen door je eigen coördinaten.

Andere methode. Schema zelf uittekenen en printplaat daarna routen. Dan zet je op de print wat je zelf graag hebt.

Andere methode gerbers importeren in Eagle.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Op een of andere manier lukt me dat niet ;-( In het verleden wel een keer zo`n .brd file met goed geluk aangepast. Is het bestand wel compleet?

[Bericht gewijzigd door 12345 op 29 juni 2020 13:50:07 (11%)

buckfast_beekeeper

Golden Member

Een *.brd file is een XML bestand en daar staat de tekst nog als dusdanig in.

code:

<text x="22.225" y="42.8625" size="1.27" layer="1" font="vector">>last_date_time</text>

Dat kan je dus probleemloos aanpassen.

Zodra het gerbers worden zijn het niet anders dan coördinaten.

code:

X000300Y019067D02*
X000300Y038752D01*
X019985Y038752D01*
X019985Y019067D01*
X000300Y019067D01*
X001300Y023167D02*

Gewoon een X en Y coördinaat met een D02 wordt een verplaatsing gedaan zonder lijn met D01 met lijn.

bprosman

Golden Member

Board zelf stelt niet zoveel voor.
Ik zou m dan zelf even natekenen, is "copyright technisch" ook iets sjieker.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Ik ben daar niet zo handig mee.. Kan ik dat schema ook op een of andere manier kunnen laden in Eagle ( ik bedoel dan die pdf )

bprosman

Golden Member

Als je Kicad ervaring hebt en/of er mee door wil gaan wil ik wel een poging wagen (overtekenen schema).

Dat is zo gebeurt.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Uhh.. ervaring heb ik hierin niet. Kan wel in Eagle de tekst aanpassen ( haha, dit op goed geluk ) Als iemand dit kan omzetten naar een eagle .brd bestand ben ik geholpen. De rest lukt me dan wel

Thevel

Golden Member

Op 29 juni 2020 13:32:04 schreef 12345:
Graag zou ik de tekst willen verwijderen en aanpassen van een printplaatontwerp dat als gerber op internet te vinden is.

De silkscreen file (.GTO)kun je aanpassen met GerbView.
Je kunt hiermee bestaande tekst wissen en nieuwe tekst toevoegen.
Als de tekst goed is kies je met de rechtermuis toets "Burn In", daarna save je het bestand als RS-274X.
Daarna kun je de opgeslagen GBR extentie wijzigen in de GTO extentie.

Ik heb de bestaande GTO file ge-edit:

Test.zip

Okay, ik heb gerberviewer open staan. Zodra ik dat test bestand open zie ik dat je de tekst aangepast hebt. Waar kan ik dat in gerberview zelf doen ?

Ik open het gto bestand in gerbview, en dan ?

Thevel

Golden Member

Kies TOOLS en daarna Select and Delete, je kunt dan de bestaande tekst selecteren en wissen.
Kies Markup en daarna Tekst, je kunt de tekstgrootte aanpassen, de kleur maakt niet uit.
Met de Select pijl kun je de tekst verplaatsen, met de R toets kun je de tekst draaien.
Als je zeker bent dat de tekst goed is selecteer je de tekst en kies je met de rechtermuis toets Burn in, de tekstkleur veranderd nu.

Om het bestand op te slaan kies je Conversion, kies dan Save as RS-274X.
Daarna kun je met de verkenner de opgeslagen GBR extentie wijzigen in de GTO extentie.
Succes!

Wow, goede tip! Ik ga het meteen strakjes testen

Dankjewel

Het is gelukt! Dank voor jullie tips. Nog een vraagje en dan ga ik verder met bouwen.

Stel, ik heb een brd file in Eagle, en ik wil dit ontwerp in spiegelbeeld roteren, zeg maar 1 printplaat voor het linker en een 2e in spiegelbeeld voor het rechter kanaal..

Doet Eagle dan in de optie "tools-mirror board" dan ook alle lagen van de printplaat aanpassen? Ik begrijp dat ik de tekst dan zelf moet roteren van het originele ontwerp. Het oog wilt ook wat :)

buckfast_beekeeper

Golden Member

Nog niet geprobeerd maar ik vermoed dat je zelf alle componenten zal moeten spiegelen en ook de layers. Ik vermoed dat je rare zaken zal krijgen. Ik denk dat je sneller uit bent met opnieuw tekenen.

Thevel

Golden Member

Stel, ik heb een brd file in Eagle, en ik wil dit ontwerp in spiegelbeeld roteren, zeg maar 1 printplaat voor het linker en een 2e in spiegelbeeld voor het rechter kanaal..

Dat gaat je nooit lukken, immers ligt de nummering van bijv IC's vast en die kun je dus niet mee spiegelen.
De printbanen zullen dan een grote ravage worden.
Zoals eerder gezegd kun je beter opnieuw tekenen.

Okay, het zou wel makkelijk zijn geweest toch. Alvast bedankt