Is het de moeite om AEG LAVAMAT 54840 proberen te repareren ter leering en vermaak?

Beste mensen,
Ik zou graag meer willen leren over wasmachines en drogers. Over basis in werking en reparaties, uit welke (basis) onderdelen bestaat een wasmachine e.d. Nu lees en leer ik hier al veel van lezen in het witgoed topic maar ik heb geen "praktijk" ervaring :P
Nu ga ik verhuizen en tijdelijk ergens wonen. Daar staat nog een oude wasmachine, een AEG LAVAMAT 54840.
Ding is beschimmeld en geen idee of hij nog werkt (moet ik nog navragen aan de eigenaren) Vermoedelijk werkend stilgevallen na overlijden van de oude eigenaar en staat al diverse jaren stil.
Maar ze willen hem naar het containerpark doen en ik was me aan het afvragen of het niet de moeite is om hem te laten staan en er zelf eens naar te kijken. (er is ruimte genoeg ervoor om te laten staan)
Ik ben begonnen met leren van elektronica op jonge leeftijd (schat jaar of 7) door gewoon apparaten uit elkaar te halen. En kijken en onderzoeken wat is nu wat etc Dus waarom niet wat kennis opdoen met die oude machine ;)
Ding is toch al afgeschreven dus misschien leerzaam om eens te kijken hoe het in elkaar steekt. En misschien kan ik hem nog schoonmaken/repareren als hij toch uit elkaar ligt. Wie weet krijg ik hem nog werkend. Niet voor mij zelf, ik ga een nieuwe kopen maar ik ken wel een organisatie die zit te springen om huisraad voor mensen die het hard kunnen gebruiken.

Is dit een modelletje waar ik iets van kan leren? Was het nog eentje die degelijk was?
Ik zie als ik kijk dat het ding ook last heeft vak bekende LNK chips die eruit vlogen maar meer topics vind ik niet.
Gebruikt dit model onderdelen die je ook in andere modellen terug vindt?
Als ik goed lees zijn er vaak vele onderdelen uitwisselbaar of worden gebruikt in andere apparaten van hetzelfde merk/groep.
Dat maakt zoeken naar mogelijke onderdelen gemakkelijker. Of slooptoestellen voor onderdelen.
Alle andere leuke links, tips, leesvoer over wasmachine reparatie en basiswerking is trouwens van harte welkom ;)

Ik ruik de geur van hier al als ik dat zie. Ter leering mss, ter gebruik, jakkes.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Ik zou hem een beetje schoonmaken en leeg een 95 graden was draaien en eens kijken wat die doet.

De geur viel eigenlijk wel mee maar je hebt zeker een goed punt hoor.
Geen idee of zoiets nog schoon te maken is met hoge temperatuur wassen, azijn of soda of zo.
Er lijkt ook veel kalk in te zitten.
Dure nieuwe onderdelen moet ik er toch niet insteken. Ik zag bv dat een nieuwe manchet behoorlijk duur was bij aeg zelf dus dat is zeker niet de moeite.
Maar mocht hij werken kan ik misschien beter een proper donortoestel zoeken en van 2 er 1 maken. Gewoon om te leren ;)
Vlakbij zit een witgoedzaak dus misschien als ik ze lief aankijk mag ik daar misschien af en toe eens kijken bij de afgedankte toestellen :P
@killian
Daar zat ik ook aan te denken. Eerst eens vragen aan eigenaar naar de geschiedenis vragen.
En is het niet verstandig om te checken of die beroemde lnk niet eruit gevlogen is?
Nog een vraagje.
Zijn er service manuals te vinden voor wasmachines en hoe zoek ik die? Van tv weet ik ze vaak te vinden, kan ik zoeken op chassisnummer maar hoe zit dat bij wasmachines

[Bericht gewijzigd door brains op woensdag 1 juli 2020 21:22:34 (10%)

Ter leering en vermaak, altijd doen !

Achterplaat verwijderen en afvoer van waskuip checken op barsten verdroging/verharding.

Merci voor de tip. Ik ga de wasmachine op "operatietafel" leggen zodra ik tijd heb. Dat zal pas over weekje of zo kunnen. Nu alleen nog eens kijken hoe je hem openmaakt.
Ik ga ook eens op youtube kijken naar reparatie filmpjes en uitleg om meer te leren.

Als machine draait, begin eerst met een kopje bleek er in en op 95 Graden wassen, daarna vaatwastablet er in en draaien ook op 90 Graden. Bij erg vuil water herhalen en machine frist weer op!! Anders een machine reiniger met ontkalker kopen.. Zeepbak ff goed reinigen van binnen ook

Zou het zeker doen, waren best goede machines

Het ziet er erger uit dan het is. Ik zou de wasmachine globaal reinigen pomp filter leegmaken en aansluiten. Doet de machine het dan valt er niets te leren behalve de manier om het inwendige van de wasmachine te reinigen.

Helaas ben ik er nog niet aan toe gekomen. Ik wil de basis in het "nieuwe" huis eind juli af hebben. Daarna zal er meer sleuteltijd zijn ;)

Een keer testen of de machine het nog doet kost toch niet veel tijd?

Helaas, er komen nu zoveel dingen op mijn af (en dan bedoel ik niet alleen verhuizen en de spullen) dat het helaas de waarheid is. Maar het komt nog wel ;)