signaal via Wifi

Hallo.

Ik zou graag, indien mogelijk een signaal sturen via mijn wifi netwerk.
Bv analoog signaal (drukknop) -> wifi -> puls die relais schakeld

analoog signaal naar wifi zal wel lukken via esp8266 board maar hoe kan ik een relais laten schakelen via wifi.

thnx

Evarist

Golden Member

Je wil verbinding maken tussen een schakelaar met ESP naar een relais? Dat gebeurt ook via een ESP. Eventueel via je router. Dan kan je van op het www je relais bedienen.

Nihil est verum, quod non probatur primo.

Op 7 juli 2020 21:36:41 schreef Evarist:
Je wil verbinding maken tussen een schakelaar met ESP naar een relais? Dat gebeurt ook via een ESP. Eventueel via je router. Dan kan je van op het www je relais bedienen.

Bedankt.

dus schakelaar aan ESP en deze kan dan andere ESP bereiken via wifi.

GJ_

Moderator

ter informatie: drukknop naar relais is niet analoog maar digitaal.

Hans, heb je toevallig ook een Raspberry Pi of iets dergelijks staan? Daarop zou je een MQTT server kunnen starten. Voor de knop en relais neem je dan een ESP12 die beide abonneren op een topic op de server (=broker in mqtt speak). De knop post steeds z'n status in het topic. Het relais luister naar dat topic en schakelt indien nodig.

PS, voor relais boardje kun je mooi een Sonoff Basic nemen, daar zit alles op. Stekker er aan en gaan.

PS2, ik weet niet of je een broker op een ESP kunt draaien, misschien moet je dan een ESP32 nemen. In dat geval heb je geen aparte RPi of zo nodig.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Op 8 juli 2020 09:06:38 schreef flipflop:
Hans, heb je toevallig ook een Raspberry Pi of iets dergelijks staan? Daarop zou je een MQTT server kunnen starten. Voor de knop en relais neem je dan een ESP12 die beide abonneren op een topic op de server (=broker in mqtt speak). De knop post steeds z'n status in het topic. Het relais luister naar dat topic en schakelt indien nodig.

PS, voor relais boardje kun je mooi een Sonoff Basic nemen, daar zit alles op. Stekker er aan en gaan.

PS2, ik weet niet of je een broker op een ESP kunt draaien, misschien moet je dan een ESP32 nemen. In dat geval heb je geen aparte RPi of zo nodig.

Mqtt server is helemaal niet nodig, raspberry dus ook niet. Met de juiste firmware (espeasy) kunnen de esps direct met elkaar communiceren. Zonder tussenkomst van een centrale node.

Met vriendelijke groet, Rob

Op 8 juli 2020 09:17:22 schreef Robvansuilen:
Mqtt server is helemaal niet nodig, raspberry dus ook niet.

Er is zoveel niet nodig :-) Nee, ik snap dat het best simpeler kan, ik ken EspEasy niet, misschien een prima oplossing. Maar als ie toch al een RPi heeft draaien, bv voor Domoticz oid, dan is het wel een vrij simpele oplossing. Voordeel is dat je ook uitbreidbaar bent. Je kunt zoveel sensoren/actuatoren bijschakelen als je wilt. Of koppelen met Domiticz (wat ik dus doe).

Andere optie is om in de relais module een webserver te draaien waarmee je het relais stuurt. De module met knop doet dan een http request naar het relais als ie moet schakelen. Zoveel mogelijkheden :-)

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Bedankt voor de oplossingen.

kga de verschillende manieren proberen