Dag collega's,
Ik ben hier nieuw op het forum, ik weet niet of mijn vraag in het forum van "audio "hier juist geplaatst is ?.....
Hierbij een vraag over de geluidskwaliteit van een standaard audio geluidskaart van een laptop, Lenovo thinkpad P50.....
Ik ga mijn laptop koppelen naar mijn versterker, via de audio jack uitgang, (voor headset / koptelefoon) naar de tuner ingang van mijn versterker ( Technics, Su - 180 )
(doel: weergave van muziek van Cd's via de C schijf, Youtube....)
Ik vraag mij af of de geluidskwaliteit van een standaard geluidskaart in deze laptop wel voldoende is.... kan een standaardkaart een frequentie aan tussen de 100 Hz en de 16 kHz??
dank u
vriendelijke groeten
SteFFe 1
Neovo Geesink
Slechtziend aan linker oog, Blind aan rechter oog. Hosting van Forumbestanden: https://drive.google.com/drive/folders Meetarsenaal welke ik heb: https://drive.google.com/file/d/1vx54QxPe6YS3pJhybK_y0a380MYUFGyb/view
De geluidskwaliteit van een On-Board audiokaart is redelijk tot goed te noemen, zeker in de bekende merken.
Echter, als je een audiphile bent, zal je denk ik liever een volledig Analoog apparaat gebruiken waar het geluid uit komt.
Je zou ook een High End USB-Audiokaart kunnen aanschaffen, en deze in de laptop steken om vanaf daar de audio uit te nemen naar de versterker.
Wel raadt ik u aan om in welke schakeling met laptop / pc / USB device dan ook een zogenaamde "Mantelstroomfilter" (Eigenlijk een Audio scheidingstransfo) in de lijn naar uw versterker te steken.
Dat scheelt enorm in de overdracht van stoorgeluid door de voeding van de Laptop, en van vereffeningsstromen naar aarde vanuit de Laptop naar de versterker.
Link naar USB geluidskaarten (Eigenlijk USB Geluidssticks):
https://www.google.nl/search?q=usb+geluidskaart&sxsrf=ALeKk03PBOQV…
Link naar een mantelstroomfilter voor Audio:
https://www.allekabels.nl/tulp-kabel/9/2322/2x-tulp-2x-tulp.html?gclid…
Neovo.
Ik heb werkelijk nog nooit een 'mantelstroomfilter' nodig gehad met een PC aan een versterker...
Topicstarter... Beste is eerst luisteren en dan zelf oordelen
Wij hebben niet jouw oren en mening. De geluidskaart kan van <20hz weergeven tot ergens boven de 20k...
Als het niet bevalt kun je altijd nog, aan de hand van budget, verder zoeken.
Op 19 juli 2020 22:33:07 schreef maus0611:
Ik heb werkelijk nog nooit een 'mantelstroomfilter' nodig gehad met een PC aan een versterker...Topicstarter... Beste is eerst luisteren en dan zelf oordelen
Wij hebben niet jouw oren en mening. De geluidskaart kan van <20hz weergeven tot ergens boven de 20k...
Als het niet bevalt kun je altijd nog, aan de hand van budget, verder zoeken.
Dag Neovo en maus0611,
Een audiphile ben ik niet.....volgens een laatste onderzoek hoor ik nog tot een frequentie van +- 13 kHz......
Ik had geen info over de geluidskaarten die ingebouwd ingebouwd zijn in "standaard" laptops....
Men had mij gezegd dat de kwaliteit van de headset audio uitgang (koptelefoon)van een laptop minder zou zijn tov de USB uitgang met een DA audio omvormer.....
Ik zal dus de headset uitgang blijven gebruiken naar de tuneringang van de versterker.
Ik zal het ook eens met een mantelsstroom filter testen, ik heb er nog een die ik op de audio kabel kan klipsen.
groeten,
steFFe 1
buckfast_beekeeper
Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
In vele laptops zit een audiouitgang waar je kan kiezen tussen optisch en analoog. Heb je een goede versterker met optische ingang kan je hiervoor opteren. Een optisch naar audio DAC van goede kwaliteit is dan ook een optie als je versterker geen optisch in heeft. Heeft deze wel een digitale coax in, dan kan je eventueel een digitale omvormer optisch/coax er tussen zetten.
USB heeft wel gevolgen op al de andere zaken die op dezelfde bus worden aangesloten.
[Bericht gewijzigd door buckfast_beekeeper op (20%)]
De audio uitgangen van pc's is kwalitatief goed, de ingebouwde DAC-jes zijn prima.
Wat wel eens problemen wil geven is de interne ontsporing/ontkoppeling van de voedingsrails waardoor een 'reutel' hoorbaar is in het uitgangssignaal.
Maar de laatste jaren komt ook dat eigenlijk niet meer voor.
Een tweede probleem kunnen aardlussen zijn (vandaar ook dat mantelstroomfilter) Maar als je dat probleem had dan wist je het al, dat veroorzaakt ook een brom of piep in het audiosignaal.
Zo'n filter (of eigenlijk isolatie transformator) zal altijd het signaal degraderen, dus als je geen problemen hebt niet gebruiken.
Op 20 juli 2020 11:04:09 schreef Sine:
De audio uitgangen van pc's is kwalitatief goed, de ingebouwde DAC-jes zijn prima.Wat wel eens problemen wil geven is de interne ontsporing/ontkoppeling van de voedingsrails waardoor een 'reutel' hoorbaar is in het uitgangssignaal.
Maar de laatste jaren komt ook dat eigenlijk niet meer voor.Een tweede probleem kunnen aardlussen zijn (vandaar ook dat mantelstroomfilter) Maar als je dat probleem had dan wist je het al, dat veroorzaakt ook een brom of piep in het audiosignaal.
Zo'n filter (of eigenlijk isolatie transformator) zal altijd het signaal degraderen, dus als je geen problemen hebt niet gebruiken.
Dag Sine, Raaf12 en buckfast-,
Een reutel in het signaal uit mijn boxen heb ik niet...... 
en een 50 of 100 Hz brom of piep heb ik ook niet.......
Mag ik aannemen dat er een ingebouwde DA converter is in deze laptop die dan naar de audio Jack uitgang gaat? (analoog)
De geluidskwaliteit gaat wel zeer achteruit als ik de laptop audio (via jack plug) koppel aan de "phone" ingang van de versterker...
Zou dat iets te maken hebben met de RIAA correctie?
Ik gebruik wel de ingang van de "Tuner"..... en een mooie geluidsweergave...
Wel moet ik het audio signaal van de laptop instellen op +- 80 % geluidsvolume......als ik hoger ga dan krijg ik toch geluidsvervorming....
Een thunderbold aansluiting of een optische uitgang op mijn Lenovo heb ik niet (wel USB, HDMI en jack audio)
Op mijn vintage versterker Technics SU-Z150 zijn de in/uit kanalen van het type RCA tulp.....
groeten,
SteFF1
vergeten
Golden Member
Doorgaans ben ik duidelijk met wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Op 20 juli 2020 11:54:02 schreef steFFe1:
De geluidskwaliteit gaat wel zeer achteruit als ik de laptop audio (via jack plug) koppel aan de "phone" ingang van de versterker...
Die kans is heel groot, RIAA correctie is niet nodig in dit geval want de geluidsbron is geen pick-up element!
Bovendien is een phono ingang te gevoelig waardoor er snel oversturing plaatsvindt.
Phono zijn inderdaad heel andere signaalniveaus en nog eens een correctie, die wil je inderdaad niet gebruiken.
Maar de tuner, cd, aux en tape ingang zijn prima.
Je wilt inderdaad de ingang niet oversturen, zorg dat je ongeveer het zelfde geluidsniveau hebt als een andere bron.
benleentje
Golden Member
koppel aan de "phone" ingang van de versterker...
Ja daar zit je 100% zeker met de RIAA correctie, heb je geen aux of tape ingang over?
Mag ik aannemen dat er een ingebouwde DA converter is in deze laptop die dan naar de audio Jack uitgang gaat? (analoog)
Je heb in je laptop gewoon een goede geluidschip met goede DAC's daar is helemaal niets mis mee. Uiteraard is er beter spul te koop maar de kans dat je het als niet audiofiel hoort is zeer klein
[Bericht gewijzigd door benleentje op (10%)]
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
jank/brom/zoem is bij een pc naar analoge audio verbinding niet zeldzaam. heb daar altijd ellende mee gehad. sinds dat er een spdif glaskabeltje met converter naar analoge audio tussenzit is dat weg. aarde van pc via de audio via hdmi naar tv via cai naar aarding was 1 der bekende problemen..
Op 20 juli 2020 11:54:02 schreef steFFe1:
Een thunderbold aansluiting heb ik niet
Blijkbaar wel op een USA versie...
Op 20 juli 2020 23:08:29 schreef testman:
jank/brom/zoem is bij een pc naar analoge audio verbinding niet zeldzaam. heb daar altijd ellende mee gehad. sinds dat er een spdif glaskabeltje met converter naar analoge audio tussenzit is dat weg. aarde van pc via de audio via hdmi naar tv via cai naar aarding was 1 der bekende problemen..
en een ferrietfilter zal ook niet helpen tegen de 50 of 10 Hz brom.....een dergelijke filter begint maar te onderdrukken in het HF gebied....
testman
nee, ferriet doet hier niks. vaak schakelende voedingen ed die je terug kon horen als er geen geluid uit kwam, maar wel die bijgeluiden. ook wel gehad dat de koelkast of airco die inschakelde een tik op t geluid gaf, maar dat kon er een week zijn en daarna maanden niet meer.
Je kunt ook een bluetooth/audio adapter aanschaffen, bijvoorbeeld deze: https://www.mediamarkt.nl/nl/product/_logitech-bluetooth-audio-adapter…
Voordelen:
- Geen kabel van je laptop naar je versterker
- Geen brom van aardlussen
- Je kunt ook muziek afspelen vanaf smartphone of tablet
Geluidskwaliteit is vergelijkbaar met rechtstreekse audio-verbinding. Ik ga even mijn anti-audiofielen-uitrusting aantrekken 
Geluidskwaliteit is vergelijkbaar met rechtstreekse audio-verbinding.
Ik ben nog geen BT ontvanger tegengekomen die niet hoorbaar vervormd.
En als zelfs ik het kan horen dan is het echt niet goed.
buckfast_beekeeper
Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
Wil je geen draad, dan kan je beter naar WiFi overschakelen. RPi met een HifiBerry bordje er op en Volumio. Radio streamen, streamen vanaf pc, NAS, ...
Ik gebruik het momenteel op 2 plaatsen. Hobby kamer met een HifiBerry Digi+ Pro optisch naar mijn Onkyo A-8800. In de garage met een HifiBerry DAC RCA+ naar een FX1002A versterker met auto speakers er achter. Klinkt alleszins beter dan de 40 jaar oude FM-(auto)radio, even oude versterker en even oude auto luidsprekers met verpulverde foam rand.
Op 22 juli 2020 12:17:44 schreef Sine:
[...]Ik ben nog geen BT ontvanger tegengekomen die niet hoorbaar vervormd.
Gelukkig heb ik mijn beschermende kleding aan 
Maar zonder gekheid, er zijn heus wel kwalitatief goede bluetooth-ontvangers. Ze worden (zelfde chips) ook gebruikt in goed klinkende draadloze headsets en koptelefoons van serieuze merken.
Er bestaat ook een hoop inferieure ali-rommel, overigens. Daarvan heb ik er ook nog een paar in de rommelbak liggen.
testman
die goedkope bt dingen welke niet te koppelen zijn heb ik een stel gemod, interne voeding eruit en losse 5V erop en het ding werkte ineens goed. het brakke 3,5 jack stekkertje eruit en nu is het ding zelfs bruikbaar te noemen. ook gammele knopjes eruit gegooid, want die geven alleen ellende.