A-RGB ventilator aansturen door Arduino???

buckfast_beekeeper

Golden Member

Ik bekijk de mogelijkheden om een waterkoeler te maken op basis van peltier elementen en heatpipe. Naar het voorbeeld van deze instructables. Een actieve chiller gaat al snel naar 700€.

Peltier, temperatuurmeting en flowmeting is allemaal niet zo moeilijk. Ik zou meer zaken controleren dan in het voorbeeld zodat er bijvoorbeeld geen ijsvorming kan optreden. Glycol kan dat uiteraard ook wat voorkomen maar dan is de temperatuur sowieso al heel laag.

Als heatpipes zou ik deze nemen. Bedoeling is dan dat de kleur mee verandert met de watertemperatuur. Blauw indien te koud, groen indien OK en rood indien te warm. Probleem is dat ik weinig of geen info kan vinden rond het aansturen van de A-RGB leds. Van de producent krijg ik voorlopig niet meer info dan het is 4 pin PWM. Zoeken op het net in combinatie met arduino heeft me voorlopig ook geen hits opgeleverd. Net zo min dat ik een datasheet kan vinden.

Wie weet er meer over A-RGB en de aansturing via een 4 pin PWM?

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

De kleur van deze leds zal naar mijn inschatting niet stuuurbaar zijn. De 4-pins inderface (gnd, +12, tacho, pwm) is / was vrij standaard op moederborden, waar deze koeler voor gemaakt is.

Waar heeft u de koeler voor nodig / hoeveel vermogen hoopt u af te voeren bij welke temperaturen ? Heeft u de peltier doorgerekend ? Er wordt bij de koeler geen thermische weerstand genoemd, de enige hier relevante specificatie..

Onze leverancier van laserbuizen raad juist aan de buis niet onder de 15 graden te bedrijven.

buckfast_beekeeper

Golden Member

De koeling bestaat hier uit 2 circuits, 1 die water uit de ton door de laser pompt en 1 die water door de koeler pompt. Je water mag al serieus koud zijn voor je van water van 20°C plots 15°C gaat maken.

Hoeveel ik aan vermogen nodig heb? Ik plan een laserbuis van 80W. Hoe groot dan de warmte afvoer moet worden vind ik nergens terug. De kans dat deze uren aan een stuk aan 100% gaat draaien is heel klein. Het zal eerder minuten worden om acryl te snijden.

Wordt uiteindelijk de temperatuur toch te hoog, dan kan ik deze chiller in de toekomst nog gebruiken als koeler voor een spindel.

Als peltier zou ik deze nemen. ΔT ≥66°C.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Reken op iets van 10% rendement, allicht wat meer. Dat gaan de peltiers niet halen.. Ik zou een gewone waterkoeling met een directe radiator maken of kopen. De "30W" klasse graveer machines is echt een orde van grootte kleiner.

Wij hebben jaren geleden een Lasersaur gebouwd, er staat nog wat op de Wiki. De eerste laser (130W RECI S6) opgeblazen met te veel stroom (40mA), daarna een iets grotere geplaatst en de stroom beschaafd ingesteld (30mA). Zorg voor een goede afzuiging, pittige air assist en uitstekende mechanica. Slecht snijden door slecht uitrichten of vervuilde optica geeft meer rook, waardoor alles vervuild en hij slechter gaat snijden etc.

Zo een ding bouwen is één keer leuk. Wilt u hem vooral gebruiken dan is kopen voordeliger. Moest ik het over doen dan zou ik iets maken waarbij de buis op een as mee beweegt, dat scheelt de helft van het uitlijnen. En dan een geheel gesloten optisch systeem.

Sine

Moderator

Ik heb een 2ehands watertap gescored om de laser te koelen.

Daar zit een voorraadvaatje in wat op een paar graden wordt gehouden, en met een 2e pomp houdt ik daarmee een extern water tankje op 15o
Er hangt een pt100 in het reservoir, en het pompje wordt in/uit geschakeld door de temperatuurregelaar

Uit dat tweede reservoir (de plastic bewaardoos) haalt de pomp van de laser het water.

Ja, dat was een tek scope kar. I regret nothing ...

buckfast_beekeeper

Golden Member

30mA wordt overal als uiterste opgegeven. 600x900 met beweegbare Z geven ze niet weg. Probleem was ook dat deze op een specifieke plaats moet kunnen staan wil ik de auto nog binnen krijgen. De mechanica draait zoals het hoort. Uitlijning moet uiteraard nog gebeuren.

Lucht is er voldoende Een 200 liter ketel op 10 bar met een debiet van 400l/min.

@sine: dat is ongeveer de opzet die ik wil bouwen alleen het systeem van koeling is anders. Met een paar DS18B20 kan ik perfect alle temperaturen controleren. Een arduino/AVR kan een relais aantrekken en laten afvallen als er een parameter buiten zijn toegelaten range loopt. Bijvoorbeeld temperatuur in het vat >18°C. flow naar laser <10 l/min. Ook de flow van het koelsysteem kan gecontroleerd.

[Bericht gewijzigd door buckfast_beekeeper op dinsdag 21 juli 2020 22:33:28 (36%)

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
Sine

Moderator

Ohja, die mA meter liegt ... die van mij in ieder geval, dus die heb ik al vervangen.

- Groter dan 20mA wil je de buis toch niet bedrijven, dat is funest voor de levensduur, en voor die laatste 10 mA krijg je niet veel extra vermogen.
PMMA snij ik zelden boven 8mA, of het moeten al dikke stukken zijn (8mm+)

- Die buis heeft het graag koud, onder de 20o als het even kan.

- Als je een K40 hebt, kijk dan even de bedrading na, de spaghetti naar de externe ventilator en wcd's is levensgevaarlijk.

- Als je toch bezig bent, koppel die hele ventilator los, die blaast alleen maar dampen die je eigenlijk wilt afvoeren de ruimte in. Voor koeling is hij zeker niet nodig.

[Bericht gewijzigd door Sine op dinsdag 21 juli 2020 22:45:18 (18%)

buckfast_beekeeper

Golden Member

Bedrading is allemaal fool proof. Afgeschermde Igus voor alle bewegende delen. GND lussen worden voorkomen. Geen enkele mantel wordt via een connector aan GND gelegd. Alles via een EMC klem van Rittal. Alle 230V wordt bedraad met 2,5mm². Verdeelblokjes Phoenix PTfix. Overal adereindhulsen. Inrush limitter voor de 3 PSU.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
Sine

Moderator

Dan heb ook ook vast geen K40, dat klinkt iets heftiger.

Voor zelfbouw van een controller was ik net wat te lui, er lag nog een temperatuur regelaar in de rommeldoos, en voor de flow door de buis gebruik ik een mechanische flowswitch.
Dat geheel staat ook nog in serie met het alarmcontact van de temperatuurregelaar en die hangen samen in de laser interlock

Op 21 juli 2020 21:38:39 schreef buckfast_beekeeper:
Ik plan een laserbuis van 80W. Hoe groot dan de warmte afvoer moet worden vind ik nergens terug.

Het natte vinger getal is dat je 100% van de elektrische energie in warmte omzet. Zit je altijd veilig.

Wat ik van lasers weet is dat je met CO2 lasers (deze dus) tot wel 20% efficient kan zijn. 20 jaar geleden was het met UV lasers zo dat ze blij waren met 0.002% efficientie.....

Nu is het net als met motoren zo dat je bij lasers vaak het uitgangsvermogen opgegeven krijgt. De 600W lasers die ik ken trekken zo'n 8kW elektrisch. Dat moet allemaal gekoeld worden (dus 8kW-600W is verlies. Dit afronden op 8kW koelvermogen is niet eens zo heel ver naast de waarheid.... )

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
buckfast_beekeeper

Golden Member

Een CW-5000 actieve koeler wordt opgegeven voor een laserbuis tot 130W. Deze heeft volgens de handleiding een koelvermogen van 0,692kW of 692W. Of zowat een factor 5 (wat overeenstemt met de 20% van rew). De temperaturen die daar genoemd worden zijn 25°C als normale temperatuur (blz9). Factory settings is dan ook 25°C. Case 3 lijkt me het meest logische maar met een wat lagere temperatuur.

Hou ik de 20% aan bij een buis van 80W dan zou ik naar een koelvermogen van 400W moeten. De omgevingstemperatuur is nooit hoger dan zeg maar 25°C. Het zou dan ook nog toeval zijn dat ik dan de laser lange tijd wil gebruiken.

Een CW-3000 is geen optie. Deze zou de temperatuur worst case 8°C boven omgevingstemperatuur laten stijgen.(50°C/W blz 5).

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.