Samsung SyncMaster 940MW op 12V

Ik heb hier nog een oude LCD-TV Liggen en heb recent een Mobilhome gekocht. Nu vroeg ik me af of ik de interne voeding van 220 naar 12v kan overslaan, zodat de TV op 12v van de leefbatterij in de Mobilhome kan werken.
Ik heb de TV al eens open gedaan en de voeding is een samsung ip-48135t. Als ik hiernaar Google vind ik wel handleidingen om condensatoren te vervangen, maar ik kan op het eerste zicht geen punten vinden waar ik eventueel de 12v op zou kunnen zetten.

Merci alvast!

Niet. De inverter (de voeding voor de CCFL backlight in het panel) loopt direct op de gelijkgerichte 230V.
Deze voeding is dus niet geschikt om omgebouwd op 12V te laten werken.

Om de boel werkend te krijgen, heb je een aparte inverter nodig voor de backlight, die wèl met 12V gevoed kan worden (let op voor het pittige stroomverbruik!) en een aparte voeding voor het signaalbord. Uit het schema van de originele voeding kun je afleiden welke voedingsspanningen het signaalbord nodig heeft; meestal 5V en 12V.

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)
maartenbakker

Golden Member

Iets nieuwere monitoren willen nog wel eens een losse 230->12V voeding hebben in plaats van een ingebouwde. Dat is een stuk makkelijker. Aan ombouwen van een voeding zoals deze zou ik niet beginnen, van de moeilijke types is dit de lastigste variant vanwege de voeding van de inverter.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

En dan nog zou ik er zoiezo een stabilisator tussen zetten.

Een camper (Mobilhome) heeft geen 12V, die heeft iets wat afhankelijk van de accusoort/staat/al dan niet rijden tussen een voltje of 10 en 15 kan liggen.

Een simpele DC-DC converter ertussen is dan toch wel de beste veilige optie naar mijn mening.

Dat ding ombouwen is nog een aardige operatie, zoals gezegd moet je ook iets met de inverter aan.

Een simpel LED schermpje is een klap goedkoper, dunner, helderder en praktischer (en heeft bv ook HDMI)

Op 11 augustus 2020 14:29:21 schreef DJSmiley:
En dan nog zou ik er zoiezo een stabilisator tussen zetten.

Een camper (Mobilhome) heeft geen 12V, die heeft iets wat afhankelijk van de accusoort/staat/al dan niet rijden tussen een voltje of 10 en 15 kan liggen.

Een simpele DC-DC converter ertussen is dan toch wel de beste veilige optie naar mijn mening.

Dat ding ombouwen is nog een aardige operatie, zoals gezegd moet je ook iets met de inverter aan.

Een simpel LED schermpje is een klap goedkoper, dunner, helderder en praktischer (en heeft bv ook HDMI)

En dan kom je in een winkel (of je zoekt online) maar nergens kun je filteren op 12V schemren met een externe voeding...
Heb je suggesties voor bruikbare schermen?

Dat is idd lastig. Enige optie is zoeken en foto's / handleidingen bekijken.

Als je overigens ook nog geluid erin wilt wordt de keus nog dunner. Maar goed, het geluid van een schermpje vind ik zoiezo erg slecht. Met een los setje speakers, of aansluiten op een bluetooth speakertje, of een bestaande radio is het zoiezo al beter

Zonder geluid is de Acer EK serie een optie.

Uit de handleiding
) DC power supply
• Use the power adapter provided by the manufacturer, the specifications are:
22 inch/24 inch Input: 100-240 V Output: 12 V 2.0 A
27 inch/32 inch Input: 100-240 V Output: 12 V 3.5 A

https://tweakers.net/pricewatch/1570320/acer-ek220qa-zwart.html
https://tweakers.net/pricewatch/1564994/acer-ek240ya-zwart.html

Heeft ook VESA dus is ook op een beugel te monteren.

Of bv de PEAQ PMO Slim (S240-IFC) bij de Mediamarkt (24", 99 euro). Heeft ook een 3.5mm output voor een speakertje oid.

En met bv https://nl.aliexpress.com/item/32868026249.html krijgt ie ook een stabiele 12V, ongeacht de ingangsspanning

Merci, blijkbaar is die actie bij Mediamarkt al voorbij en alleen in NL geldig :-(

Ik zal dus zelf ook maar wat verder zoeken, in de hoop iets nuttigs tegen te komen. Misschien dat we ons voorlopig behelpen met een 12V => 220V omvormer om de TV waarvan hierboven sprake, voorlopig te gebruiken.