Calor stoomgenerator

Juist mijn Calor stoomgenerator ontkalkt, strijkijzer gaf bruine vlekken op kleding
Nu blijkt er meer water dan stoom uit te komen, de klep sluit nochtans goed af
Bij indrukken stoomknop stoom en waterdruppels, bij lossen stoomknop sluit alles mooi af
Iemand een oplossing?
Dank bij voorbaat

Ik zie 2 problemen. Probleem 1 de bruine vlekken. Deze komen mede door een met kalk verzadigde zool. 2 mogelijkheden. Ten eerste zet de strijkijzer thermostaat op koud en laat met een koude zool stomen zodat het water en stoom dat er uit komt de zool proper spoelt. Mogelijkheid 2 koppel in de stoombak de stoomdarm af en laat er water door lopen. Dit is sneller maar meer vijswerk en risico's. Het ander probleem dat ik zie is dat er door waterdruppels kalkdeeltjes meegenomen worden van de verzadigde zool. Verschillende mogelijkheden hier. Te veel water in de boiler door slecht contact in de ntc of hangende relais op de print of door een ander printprobleem. Het kan ook zijn dat het boilerwater schuimt en alzo water door de darm forceert. Het zou ook kunnen dat de zooltemperatuur te laag is. Ik zie nergens een model nummer dus mijn reactie is volledig gebaseerd op veronderstellingen betreffende welk toestel je daar hebt.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Dag Eric
Ik heb met een koude zool alles eens goed laten doorstomen, en nu nog maar een klein beetje druppels
Het is een Calor Comfort
Na eerdere moeilijkheden bij ontkalken doe ik het nu zo:
Stop van stoomtank afdraaien en opvullen met een ontkalkings product
Een half uurtje laten inwerken en daarna het product in een bak gieten
Een plastiek bak met vlakke bodem vullen met 5 mm ontkalkingsproduct en daar de strijkzool inzetten
Zo heb ik het minste probleem om magneetventiel en de rest te beschadigen

"comfort" zegt weinig een foto van de onderkant met model nr of een foto vh toestel is veel nuttiger. Als je nog een probleem ondervind moet je op dat moment (na het afkoelen) de boiler leeg laten om te zien wat de water inhoud is. Normaal zit daar maar een heel klein beetje in (orde 100ml). Is dat enorm veel dan is dat het probleem. (ntc, print, relais beluchtingsventiel...). Is de hoeveelheid normaal dan is het ofwel schuim (dit hoor je aan het stoten van water door de monotube (strijkijzerdarm) stijdens het stomen) ofwel door een probleem in de zool (temperatuur te laag, stoomschotten verstopt). Sommige toestellen hebben geen temperatuurcontrole op het ijzer. Deze toestellen hebben veel last van druppels na verkalking(brol).

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?