Miele KM 5773 -inductie kookplaat - foutcode 35

Goedenavond,

Ik heb een vraag over een Miele KM 5773 inductie kookplaat.
Deze is ruim 10 jaar in gebruik.
Tijdens het gebruik is de automaat in de meterkast uitgeschakeld.
Na het opnieuw inschakelen van de spanning geeft de inductie kookplaat foutcode F35 aan.

Op basis van de informatie in andere berichten op dit forum heb ik de kookplaat geopend om te controleren of er sprake was van condensatoren die bol stonden.
Dit was niet het geval.

Wat wel opviel was dat er een zwartgeblakerd gebied onder op de voedingsprint te zien was.
Ik neem aan dat het hier om een printbaanzekering gaat die blijkbaar geheel is weggebrand. (Zie foto).
Nu is er op de andere zijde van de doorgebrande printbaan een voorziening geplaatst door Miele genaamd "repair option 20A".

1)
Kan het zijn dat de printbaanzekering door veroudering en hoge belasting door de jaren heen is doorgebrand? Of is het waarschijnlijker dat dit een andere oorzaak heeft?

2)
Ik wil een zekering plaatsen in de "repair option" houder.
De afmetingen zijn 6x32 mm (20A, 250V). Moet dit een snelle of trage keramische zekering zijn?

3)
Is er iemand die een vergelijkbaar probleem heeft gehad (foutcode F35 zonder bolle condensatoren), en is hier een oplossing voor?

Alvast bedankt voor uw reactie.

Een bolle condensator is op elke print mogelijk maar bij miele was er 1 reeks die daar extra veel last van had. Niet deze reeks. De condensator vervangen (ook hogere spanningswaarde nemen) kan nooit kwaad. Wat hier gebeurt is is dat er in het vermogen gedeelte waarnaar de inbrand gevlogen voeding gaat in kortsluiting ligt. Check de igbt transistoren op kortsluiting. De transistoren vervangen gaat vrij vlot maar herval is hoogst waarschijnlijk. De brand op zich is ontstaan omdat de fabrikant ervoor gekozen heeft een low budget zekering aan te brengen, namelijk een smal stukje printbaan . Niet abnormaal, gewoon poetsen. Bij een nieuwe vermogenprint (die met de igbt's zit een setje met een nieuwe zekering die gewoon in te pluggen is.

Vriendelijk dank voor je antwoord.

Als de IGBT transistoren geen kortsluiting hebben, is het dan dus mogelijk om gebruik te maken van de "repair option fuse" houder (met een zekering van 20A)?

Het probleem zit hem dus in alle waarschijnlijkheid in onderdeel 11 (de vermogensprint).

Je gaf aan dat in geval van kortsluiting IGBT transistoren vervangen een optie is, maar dat uiteindelijk het defect weer terugkomt. Is hier misschien een verklaring voor? Of is dit "bad design" van de fabrikant?

Zit er bij een nieuwe vermogensprint een zekering die is in te pluggen in de repair option fuse houder?
Of heeft de de nieuwe vermogensprint een aparte zekeringshouder (dit was mij niet helemaal duidelijk).

Enig idee waar die vermogensprint (75.470.436) het beste te bestellen is? Ben er wel een 1 op ebay tegengekomen maar er wordt niet gesproken over een zekering die bij wordt geleverd.

TS:

Als de IGBT transistoren geen kortsluiting hebben, is het dan dus mogelijk om gebruik te maken van de "repair option fuse" houder (met een zekering van 20A)?

-> Er zal zoizo IGBTS kapot zijn 100% zeker, gewoon zekering verv gaat niet werken

Het probleem zit hem dus in alle waarschijnlijkheid in onderdeel 11 (de vermogensprint).

-> Correct

Je gaf aan dat in geval van kortsluiting IGBT transistoren vervangen een optie is, maar dat uiteindelijk het defect weer terugkomt. Is hier misschien een verklaring voor? Of is dit "bad design" van de fabrikant?

-> Moeilijke dingen om te vervangen, vaak kun je exact model niet vinden of is het een en al miserie, indien die complete printplaat wat betaalbaar is, printplaat vervangen.

Zit er bij een nieuwe vermogensprint een zekering die is in te pluggen in de repair option fuse houder?

-> ja 2

Of heeft de de nieuwe vermogensprint een aparte zekeringshouder (dit was mij niet helemaal duidelijk).

-> nee, onderdeel blijft zelfde

Enig idee waar die vermogensprint (75.470.436) het beste te bestellen is? Ben er wel een 1 op ebay tegengekomen maar er wordt niet gesproken over een zekering die bij wordt geleverd.

-> Miele zelf?

Ps niet wakker liggen van die zekering, moet gewoon een 20A snel zekering in, heeft iedere dhz winkel voor een euro. Is die print ernaast die probleem is

Een 400 taal euro en je kan weer verder.

sluiting is idd meestal igbt's eruit van 1 zone. een pan die op 2 zones tegelijk stond kan dit veroorzaakt hebben. toestel is bijna 14 jaar overigens.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Allen,

Bedankt voor jullie reactie.
Er blijken inderdaad 2 igbt's sluiting te hebben.
Ik heb inmiddels een nieuwe print besteld en deze wordt binnenkort geleverd.

Nu maar hopen dat het daarmee is opgelost.

En blijkbaar zijn de printen toch herstelbaar.
Mede dankzij tips en trucs die ik hier ook gelezen heb, me daar tijdens de lockdown eens aangezet.

Ik had ook dergelijke kookplaat liggen van iemand die een nieuwe gekocht had. Wij hadden nog geen inductie en ze paste in mijn uitsnijding, dus het ware mooi.

Twee IGBT's gingen steeds meteen weer stuk. Bleek dat in de sturing een SMD weerstand van 10ohm zat met slecht contact. Met het lossolderen brak die gewoon doormidden. Vervangen en werken.

Een maandje of 4 is ze intussen in gebruik naar volle tevredenheid.

Ik weet niet wat TS zijn vervangmodule betaald heeft; de officiële Miele prijs gaat vandaag toch richting de 600€.
Nu moet ik toegeven dat ik nogal Miele fan ben, maar zulke praktijken weerhouden me om een inductieplaat van Miele nieuw te kopen. Als je weet wat men voor hun nieuwe kookplaten hun sturingen vraagt...
Op z'n Vlaams gezegd "gangsterpraktijken"