Heb een multimeter van Rhode é Swartz in mijn bezit gekregen. De transformator is verbrand. Het schema die ik in mijn bezit heb vermelden geen secundaire spanningen. Heeft iemand de service handboek ? Of heeft iemand dergelijk toestel en ziet er niet tegenop om deze spanningen op te meten. Alvast dank, Marc
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Arco,
duizendmaal dank. Ik vermoed dat de transfo identiek aan de meter met de EC40. Voor al zekerheid som ik de spanning eens op.
Van boven naar onder.
5,5V
170V
200V
5V (XY)
3,5-4V na pot
gelieve eens te controleren.
Nu kan ik eens zoeken wat de transfo heeft doen sneuvelen.
vgn, Marc
[Bericht gewijzigd door VORENUS op (11%)]
Waarschijnlijk de gelijkrichter of een elco.
EC40 moet ECC40 zijn, een dubbeltriode in rimlock behuizing. De E80CC is de SQ uitvoering van de ECC80, in noval 9 pens uitvoering.
Natuurlijk jammer dat door een defecte elco of gelijkrichter de transformator stuk gaat. Een dergelijke compacte transformator met 2 hsp-wikkelingen zal ik nergens vinden. Inderdaad een dubbele triode, ik had een C vergeten. gn, Marc
VORENUS je hebt mail met bijlage R&S URI (BN1050)_Spannungs-Strom-Widerstands Messgerät Beschreibung Ausgabe_1050A-859.pdf. Succes er mee.
jabo
JaBo49 hartelijke dank voor beschrijving.
Ik overweeg om de transformator te herwikkelen. Ik zit echter met een groot probleem. Ik kan het ijzer van de transformator niet verwijderen. Normaal gezien bestaat het ijzer uit twee helften. Langs beide zijden schuiven plaatjes in elkaar en worden de openingen tussen de plaatjes opgevuld met rechthoekjes blik. Deze transformator is anders. Opnieuw plaatjes maar nu geen twee helften. Er hoeft ook niks te worden opgevuld. Eerst dacht ik dat het ijzer die door de spoel gaat los is van de ijzer er rondom. Nee ieder laagje is één plaatje.
Kan mij geen manier inbeelden hoe ze daar bij R&S zijn in geslaagd.
Voor mij een raadsel. Iemand enig idee hoe het ijzer eraf moet ?
gn, Marc
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Ik ken deze plaatjes ook met een sleuf aan één kant; dus één kant opwippen om te demonteren.
[Bericht gewijzigd door Aart op (29%)]
één kant opwippen zou kunnen. Kan ik echter niet zien. Ik moet dan eerst het stukje opvul pertinax verwijderen en dat zit jammer genoeg vast door de vernis. Langs de andere kant zitten de aansluitingen. Ik zoek het uit. Dank voor de tip.
(afmetingen ijzer: 75x75x33 mm)
Verwijderen ijzer is gelukt. Eén schoonheidsfoutje is dat ik een stukje van de pertinax heb gebroken waar de draadjes doorlopen. Het is tenslotte niet zo eenvoudig om een transformator uiteen te nemen, alles kleeft aan elkaar door de vernis.
Nu volgt het verwijderen van de wikkelingen en alles zorgvuldig te tellen.En dan op zoek te gaan naar het nodige materiaal om te wikkelen.