Accu laden met zonnepaneel

Hallo allen,

Ik heb een rare vraag:
Ik ken iemand die een zonnepaneel (1200W) heeft liggen en hij wilt zijn 1 of 2 accu's (12V, 100Ah) daarmee opladen, om vervolgens dit weer om te vormen naar 230V om zijn elektrische fiets mee op te laden. Of met 1 of andere converter-spulletje gewoon gelijk 230V naar de lader van de fiets pompen zonder accu's e.d.

Nu heb ik belooft het volgende te vragen aan de meerdere ervaren hier op het forum, hoef voor de rest niet te weten wat er allemaal bij komt kijken. In jullie ogen: Is dit nuttig? Levert dit uberhaupt winst op qua geld na tig keer laden? Of kan je dan net zo goed gewoon gelijk, net zoals ik heb, een omvormer met accu in je werkbus knallen en die opladen aangezien je toch al elke dag rijd en dus oplaadt.

Ik denk/gok dat het antwoord al "Nee" zal zijn :'D

.....

Dat is nogal een partij converteren...
Ge zal op een kringloop of ICT sloop / surplus een oude UPS kunnen zien te bekomen (Liefst True Sinewave, en eigenlijk dus die met minimaal 24 Volt accupakket) en die met een laadregelaar direkt de energie van de zonnepanelen in de accu's laten steken.
Mogelijk zijn de accu's defect, dus zal je de externe accu's kunnen gebruiken en die met voldoende dikke kabels in de UPS brengen.

Da kan je de oplader gemakkelijk aansluiten, en heb je mogelijk zelfs enige reserve om andere devices aan te sluiten als er deftige accu's aan hangen.

Neovo.

Slechtziend aan linker oog, Blind aan rechter oog. Hosting van Forumbestanden: https://drive.google.com/drive/folders Meetarsenaal welke ik heb: https://drive.google.com/file/d/1vx54QxPe6YS3pJhybK_y0a380MYUFGyb/view

De generator van een auto of bestelbus is over het algemeen niet bijzonder efficient, en benzine/diesel is een dure vorm van energie.

Diesel bevat ongeveer 37MJ/l, dat is dus 10277Wh. Als we optimistisch zijn en 40% rendement aannemen, krijg je daarvan 4.111Wh mechanisch beschikbaar. Als je dat als consument elektrisch zou afnemen, tegen 22ct/kWh, zou dat ongeveer 90.4ct kosten; minder dan die liter diesel. Daar komt het rendement van de generator nog bij; ik weet niet precies hoeveel dat is, maar ik verwacht in de buurt van 60%. Tenzij iemand anders de brandstof betaald, is het dus niet economisch rendabel om daarmee je accu's te laden.

Als je het paneel en de accu's tegen normaal tarief moet kopen, kan dit echt niet uit, maar als je die toch al hebt liggen, of heel goedkoop kunt krijgen, kan het economisch in principe wel. Echter, hoeveel werk ga je erin steken, en wat is de totale besparing nou? Als je een fiets van 250Wh helemaal oplaadt, kost dat ongeveer 5 cent. Als je dat elke dag doet, is dat 18 euro per jaar. Je systeem moet wel heel goedkoop zijn, en je eigen tijd gratis, wil dit uitkomen.

Als je het wilt doen omdat je het leuk vind, en omdat je ervan wilt leren: absoluut doen! Als het om het geld gaat, nee.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Een elektrische fiets laden is zeg 500Wh (dan heb je al een redelijk forse).

1x laden kost je ongeveer EUR 0.10. Als de fietsaccu 500 laadbeurten meegaat, dan kost je dat totaal dus 50 euro aan stroom. Om alleen daarvoor 1200Wp aan zonnepanelen (EUR 1000?), 2 120Ah accus (2*140EUR) en dan nog een paar omvormers voor in te gaan zetten lijkt me een beetje mijl op zeven.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

nutteloos zoals rew al aanhaalt. lood accu's hebben maar een beperkt aantal laadbeurten dat ze aankunnen.

je fietsaccu van 500Wh opladen zal je 550-600Wh aan energie kosten omdat de inverter en de lader ook bepaalde verliezen hebben
een 12V 100Ah lood accu is 1200Wh, loodaccu mag je niet volledig ontladen, maar tot ongeveer 50%. elke laadbeurt is dus 1 cyclus voor de loodaccu ook. dus na 500keer je fietsaccu laden (50€ stroom) heb je een 180€ accu omzeep geholpen.
net zoals die powerwalls van tesla is de kostprijs van de accu hoger dan de energie die je er ooit mee kan uitsparen

[Bericht gewijzigd door fcapri op woensdag 16 september 2020 19:11:54 (11%)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Een goed behandelde loodaccu gaat veel meer dan 500 beurten mee.

Vroeger draaiden telefooncentrales altijd op accus. Op even dagen op de ene bank op oneven dagen op de andere. En dan in bijna een dag weer rustig laden. Het schijnt dat ze hiervan nauwelijks slijten, en dan dus het eeuwige leven hebben.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Je kan het ook andersom uitleggen:

In NL streep je de gebruikte elektra weg tegen de teruggeleverde.

Elk uur dat jij een paneel in de zon hebt liggen maar je niet teruglevert of oplaad is dus verlies.

Alle systemen die je verzint die 'vol' kunnen (accu's) of niet aanwezig kunnen zijn (elektrische voertuigen) leveren minder op dan terugleveren aan het net.

Een uitzondering kan zijn dat je converter (plus eventuele accu's) veel goedkoper zijn dan een netverbonden inverter. Bijvoorbeeld een pomp die 24/7 loopt zou je tijdens zon met een simpele converter kunnen voeden. De energie wordt dan altijd gebruikt. Erg simpel is dat echter niet.

Iets in je bus opladen kost extra brandstof.

Precies wat ik al dacht. Bedankt voor de antwoorden allen. Zaten interessante tussen. :D