AEG T55840 wasdroger heeft aandrijfproblemen

Goede middag collega techneuten.

Er zijn problemen met deze wasdroger
AEG Type P 502764
Serie 11340400
Mod. T 55840
Prod 916096276-14

De foutsignalering was eenmalig E51 maar vaker E54

Als de trommel een zet kreeg, dan ging hij wel

De bedrijfselco en de startelco zijn beiden vervangen.

Met proeflampje op de motor wordt duidelijk dat er iets in de stroomkring staat te "branden" en de motor niet voldoende voeding krijgt.

Alle 4 de relais zijn vervangen

Het probleem blijft.

Nu ligt de verdenking nog op de aansturing van de triac die de motorstroom schakelt en op het deurcontact.

Het is niet zo moeilijk om het deurcontact even te overbruggen, om dit uit te sluiten.

Maar hoe sluit ik de Triac uit?

mag ik de beide hoofdklemmen doorverbinden?

Om zo te controleren of de motor dan wel loopt?

Of maak ik een denkfout en blaas wat op?

Graag jullie mening

EL83

Special Member

Heb je ook de aansluitingen van de triac doorgesoldeerd?

Dat kan ook zulke taferelen opleveren. AEG droger van mij deed wel met een lege trommel draaien maar met was erin niet meer als een 'zetje'.

Oorzaak bleek uiteindelijk een losse soldering 'ergens' op het bord, na het doorsolderen van de vermogenscomponenten was namelijk het probleem voorbij.

Alle vermogenspunten zijn goed.

Met de proeflamp was duidelijk te zien dat er ergens vermogen weggebrand werd.
Daarom ging ik er van uit dat het rotte relaiscontacten waren.

Als zulke vermogens tijdens de start weggebrand worden elders op contacten moet dit bij solderingen zichtbaar zijn.

Daarom verdenk ik de sturing van de triac dat die knettert, waardoor de hoofdkring natuurlijk mee knettert in het kwadraat. En ik weet dat het vaker voorkomt dat R99 hiertoe een oorzaak kan zijn.

Om het even simpel te kunnen uitsluiten, zou ik de hoofdcontacten van de triac willen shunten, wat kan ik daarmee fout doen?

Tja, er is iets geweest met een 100ohm smd weerstand dewelke slechte soldering had(iets groter type).
De triac heeft een sense terugkoppeling dus de print gaat onmiddelijk in fout gaan.
Wat ik niet kan afleiden uit je uitleg is ofdat dit een constant probleem is of een occasioneel. Bv toestel start perfect maar valt na een tijdje uit of toestel geraakt nooit gestart...
enfin zoek zelf nog wat uit, hier huiswerk:

Dank je wel Eric,

Het probleem uit zich in het zeer moeizaam en intussen helemaal niet meer opstarten van de motor.

Deze machine heeft twee condensatoren en op het proeflampje die begon te gloeien als een warme spijker (en flikkerde ernstig) en er geen puf in de motor zat. Toen begon even later de motor wel te pakken en en stopt daarna helemaal en bromde zelfs niet dus helemaal geen spanning meer.

Dus mijn vraag is mag ik de vermogenscontacten van de triac doorverbinden zonder dat dit schade aanricht. Om te kunnen constateren dat het probleem uit deze hoek komt.

Ik denk niet dat het een probleem oplevert gezien andere drogers gewoon met relais aangestuurd worden en niet met triac. Ik vermoed dat je wel onmiddellijk een error gaat krijgen gezien de terugkoppeling. Een defecte in kortsluiting liggende triac doet de boel normaal ook niet in de fik gaan. Ik zou gewoon de triac vervangen, of de gate nameten (scope, opgepast met massa) op signaal. Zit de 100R in jouw model?

Edit: "Deze machine heeft twee condensatoren en op het proeflampje die begon te gloeien als een warme spijker (en flikkerde ernstig) en er geen puf in de motor zat."
kun je dit verduidelijken? De condensators zijn toch vervangen of nagemeten dacht ik?

[Bericht gewijzigd door EricN op 14 november 2020 19:16:28 (24%)]

https://photos.app.goo.gl/WDu8xodQvo4HyGTB9

Dit was voor de wissel van de nieuwe elco's. Nu doet hij niets meer dus ook geen film.

Weet jij toevallig hoe die bewaking dan werkt?

Vergelijkt hij stuursignaal vanuit de computer soms met het uitgangssignaal van de triac?

Zoiets van ingang niet hoog, dan mag uitgang ook niet hoog zijn?

Oei, dat klinkt als een verbrande motor. Ik zou de motor met een stekker verbinden en dan rechtstreeks in het stopcontact. Dan wel een stroom of wattmeter bij opzetten. Het te meten vermogen staat normaal op de motor of in de service informatie. Eerst zeker zijn dat de motor ok is.

Het sensing circuit is idd zoals je omschrijft. Meestal een 470 kohm maar in het geval van een triac weet ik het niet zeker. In ieder geval moet er een terugkoppeling te vinden zijn op de plaats waar het op het schema getekend is (J9.3)

Nee Eric de motor is goed, die loopt prima op vreemde voeding. Dat was al uitgesloten.

Dat kun je ook zien als de lamp vol brandt dan wil de motor ook wel maar juist bij de aanloop staat er haast geen spanning op en trekt hij het dan ook niet . Maar dat is volgens mij ook logisch.

Het geluid klonk dramatisch maar het is uiteraard maar een opname. Dus nog eens voor de zekerheid: je hebt de motor onafhankelijk aangestuurd MET vermogen meting (of stroommeting)? Lopen op vreemde voeding zegt nog niets over defecte wikkeling.
Ik blijf bij het vervangen van de triac, kost haast niets. Tenzij je met scope het signaal nameet. Iets wat dieper in de print zit vraagt al veel skill of een gouden tip van iemand die dit al voor gehad heeft. Enkel de slechte 100R verbinding heb ik al voorgehad. Dat al ingekeken?
Triac kortsluiten kan ook. Zet wattmeter tss stopcontact. En kies "koude lucht" programma (tijdgestuurd).

De condensator rechts is maar heel even in gebruik bij het opstarten.
De linker doet altijd mee ,hou daar rekening mee.

Ja dat weet ik want ik heb het schema ervan en bij vreemde voeding wordt de startcondensator even handmatig parallel gezet aan de bedrijfscondensator. Maar dank je wel voor de tip.

Het ging mij er speciaal om dat ik even zeker wilde stellen dat het probleem uit de TRIAC en zijn sturing komt en of ik wat fout doe als ik de hoofdklemmen doorverbind.

Het vermoeden nu is dat het bewakingsalarm van de triac ingrijpt en dat lijkt me plausibel. Maar hoe dat precies zit, is nog de vraag.

De motor stekker los en dan gewoon 230v op 1 en 3 of 2 en 3 L/R om
wat doet de motor dan?

@Lampje45. Daar ga je snel genoeg achter komen als je de a1, a2 kortsluit (anode-kathode). Wattmeter, koud programma...

@ad12345
Het probleem zit niet in de motor dat heb ik getest.

Zelfs zonder startelco ging hij vlot en goed.

Ik ben op 't ogenblik een week ver weg van het apparaat, dus kan even niets uitproberen.
Maar ik ga de mainterminals eens even kortsluiten en zie waar het schip strand. Alleen al om te weten hoe het nu echt in elkaar steekt.

Allemaal bedankt voor het meedenken.

Op de print in het midden zit een weerstand naast de motor tryac iets groter model SMD weerstand met 470 er op, die zit los in de soldeer.Hersoldeer beide contacten en probleem is opgelost!

Ja SMD, dit zwakke punt ken ik.
Maar het gaat om een manier om snel en op een makkelijke manier een diagnose te kunnen stellen om zaken uit te kunnen sluiten, zonder eerst van alles te moeten solderen.

Dus in dit geval als ik de Triac shunt en de motor gaat lopen dan weet ik dat ik het in die kring moet zoeken. Dus een eerste analyse.

Doe ik wat fout als ik de triac shunt?

Nee, dat niet edoch electronica detecteert dit als Shorted Tryac.. Beste is altijd de printen door te solderen daar het altijd een euvel is met die printen...

Ja SMD dat bleek nu ook weer, de onderbreking is niet meetbaar, net zoals zovele koude lassen, domweg doorgesoldeerd met een goede flux en de machine draait weer als voorheen.

Iedereen bedankt voor de input

Het kon niet anders... Weer veel droogplezier!!