Wasmachine printplaat stuk-waterschade

Hallo,hierbij een wasmachine printplaat dat water heeft gehad bij het vervangen van de koolborstels.Machine heeft op zijn kant gelegen.Bij het opnieuw starten kwamen er vonkjes en geknetter vanop de print.Bij nazicht was de ic TNY253 verbrand.bij het verwijderen van de ic zijn de soldeer voetjes er mee af gekomen.Mijn vraag;;is dit te repareren??
Foto's bijgevoegd

pa3gws

Golden Member

Met wat kunst en vliegwerk is dit prima te herstellen er van uitgaande dat je goed met de soldeerbout overweg kan. ;-)
Of alleen de chip stuk is is nog maar de vraag dus beter eerst de omliggende componenten controleren cq nameten.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
EricP

mét CE

Niet leuk, daar die eilandjes deels koeling waren... Maar goed... Het is nog wel op te lappen.

Houd LEO (lomp en onbehouwen) uit de buurt van die print. Iemand die zoiets simpels zodanig verziekt zal het 'kunst en vliegwerk' niet tot een beter einde brengen.

ritmeester

Golden Member

Daarom ook altijd:

- pootjes doorknippen
- behuizing verwijderen
- de rest van de pootjes weg solderen
- met litze de restanten soldeer weghalen
- met een wattenstaafje gedrenkt in aceton de boel schoonmaken

Mocht de behuizing zelf ook nog vastzitten dan kun je deze met een grote soldeerbout warm stoken zodat de tin die eronder zit smelt. Of met hete lucht.

Zo te zien is dit nog prima te repareren maar wel door iemand die er verstand van heeft.

I love it when a plan comes together !

hallo jongens al reeds bedankt voor de uitleg en zal mijn soldeer kunsten eens gaan boven halen.Een vraagje nog,er zit een triac BTB 16-600 BW in.Kan die eventueel vervangen worden door een BTA 16-600.Anders moet ik gaan bestellen.Groetjes

Thevel

Golden Member

De BTA600 heeft een geïsoleerde TAB, de BTB600 niet.
Verder zijn ze identiek.

Bedankt jongens ga nu morgen aan de slag en ik hou jullie op de hoogte hoe het verder verloopt.groetjes

Prima te herstellen, besef alleen dat de water/ zeepsporen goed gereinigd/ verwijderd worden,anders weer boem!