serialisatie van onderdelen maakt straks repareren onmogelijk

Nog een reden om nooit maar dan ook nooit meers straks onrepareerbare apparatuur (van Apple of ook anderen die hetzelfde gaan doen) te kopen : Apple maakt nu een iphone 12 waarvan alle onderdelen uniek aan het apparaat zijn gemaakt.: ofwel serialisatie van onderdelen. Ook al gebruik je een zelfde onderdeel van een Apple eenzelfde toestel om bijv. camera of touchscreen of iets anders te vervangen dan gaat het straks dus niet werken DUS repareren wordt echt onmogelijk gemaakt! HEt serie nr moet hetzelfde zijn en dat is uniek straks eigendom van Apple en niet meer van de gebruiker.

Echt waar: en dat in dit bewust milieu recycle tijdperk: kijk aub deze video van Louis Rossmann die jarenlang Apple heeft gerepareerd maar nu echt aanstoot neemt tegen grote bevrijven die ons het recht om onze eigen product nog te (laten) repareren. En dat bij een telefoon die je straks wel 1000 euro kost!!

Je bent gewaarschuwd....

https://www.youtube.com/watch?v=PPnz7DjM4CE

*hier heb ik geen app voor nodig
maartenbakker

Golden Member

Beoblofsen deed ook al langer dat soort dingen en in auto's is het helaas ook gebruikelijk...

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

In de automotive hoek is dit al jaren gaande. In veel gevallen zijn de codes gelukkig aan te passen. Zal ook wel een kwestie van tijd zijn dat in dit geval ergens software opduikt om dit toch op te lossen.

Automotive engineer - www.easy-tech.nl
GJ_

Moderator

Ik denk dat de EU hier vroeg of laat gaat ingrijpen, er zijn heel veel redenen waarom dit een slechte zaak is.

Intussen producten als de Fairphone kopen. Daar krijg je zelfs het gereedschapsetje al bij.

Ik vind het een lastig iets, volgde de omgekeerde route en ben na drie jaar Fairphone 2 gisteren terug overgestapt naar een iPhone 12.

De Fairphone hardware is prima, hoewel ik in die drie jaar wel twee reparaties deed en een accu kocht, wat veel lijkt in verhouding tot mijn voorgaande iPhones. De kosten pakken grofweg gelijk uit.
Android en ik passen echter niet bij elkaar.

Respect voor mensen die het goede van de Fariphone e.d. omarmen, maar een fijne handset met een ecosysteem dat ik vertrouw is voor mij te belangrijk, hoewel ik hem niet heel intensief gebruik (enkel vrije tijd, niet voor werk, vooral als camera).

Voor wie al Android gebruikt (en niet heel krap zit) lijkt het mij een no-brianer, maar die groep zal toch al geen iPhone overwegen.

bprosman

Golden Member

Daar krijg je zelfs het gereedschapsetje al bij.

Kreeg je vroeger bij je auto ook :+

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

vraag is waarom ze het doen...

Kan mij inbeelden dat één van de redenen is ongelukken na een slechte herstelling door een of andere schuurputser. andere reden kan zijn diefstal voor kannibaliseren toestellen tegengaan. Het zal alvast niet alleen zijn om Louis de pesten :-)

Op 12 februari 2021 07:42:12 schreef GJ_:
Ik denk dat de EU hier vroeg of laat gaat ingrijpen, er zijn heel veel redenen waarom dit een slechte zaak is.

Misschien zijn aanbevelingen van de EU, naar aanleiding van ongelukken uit het verleden, wel de oorzaak dat het nu zo gaat.

Henk H.

Golden Member

Wellicht in de strijd tegen namaak onderdelen en het gebruik daar van?

Gebruikers en hobbyisten tegen zichzelf beschermen klinkt nobel, maar ik ga er eerder van uit dat het met economische motieven te maken heeft.

Er is een "right to repair" beweging in opkomst, hopelijk wordt dat straks verplicht op een manier dat iedereen (incl. particulieren) daar wat aan heeft.

@Bart64:
Het staat op YouTube, dus het is waar ?
8)7

GJ_

Moderator

Op 12 februari 2021 08:48:12 schreef kris van damme:

Misschien zijn aanbevelingen van de EU, naar aanleiding van ongelukken uit het verleden, wel de oorzaak dat het nu zo gaat.

Nee. Eerder andersom.

Als ik me niet vergis kan je in NL geen losse 230 V stekker meer kopen omdat dit als onveilig beschouwd wordt (als de gebruiker er hem zelf aan zet). En wat rammelen in een Iphone mag dan wel?

Nu ben ik zelf geen voorstander van belemmerende maatregelen maar een beetje consistentie in de logica lijkt me wel wenselijk..

Big Brother is watching you, en dat moet veilig gesteld worden.
Wie is big brother?, het groot kapitaal waar de groot industrie allemaal onderdeel van zijn.
Om een offtopic onderdeel daarvan te belichten, alle corona maatregelen ondermijnen het midden en klein bedrijf, alle macht naar de groten.
https://en.wikipedia.org/wiki/Georgia_Guidestones

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

En wat rammelen in een Iphone mag dan wel?

Dat lijkt me geen goede vergelijking: in zo'n telefoon komen toch geen levensbedreigende spanningen voor?

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
Lucky Luke

Golden Member

Op 12 februari 2021 09:25:42 schreef Henk H.:
Wellicht in de strijd tegen namaak onderdelen en het gebruik daar van?

Nog een ander argument vóór dergelijke hobbels is "de veiligheid van het platform": Niet een aftermarket onderdeel dat via DMA bij stukken geheugen kan die eigenlijk beschermd zouden moeten zijn, of een vervangen vingerafdrukscanner die de linkerpink van mr. Evil ook goedkeurt. Ik heb daar ook maar een keer half iets over gelezen, dus ga vooral zelf op zoek.

En ik ben van mening dat tegen de tijd dat geboefte zo diep in de hardware zit is er al lang iets anders fout is gegaan. Plus xkcd 538: Zo geheim is het meestal niet (voor consumentenspul is een serienummer in elk component zwaar overdreven), en als het dat wel is "alles van waarde is weerloos".

Het zal ook wel namaak tegen gaan.

Het repareren van telefoons tegen gaan kan ook al door alles dicht te lijmen zodat de accu niet vervangbaar is, en door gewoon geen software-updates meer te leveren waardoor mensen wat nieuws willen en/of veiligheidslekken niet meer gefixt worden. Veel makkelijker.

(Er zijn dan wel beter verwijderbare lijmsoorten, van die zijdelings-uitrekken-en-het-plakt-niet-meer tape a la TESA posterstrip, maar dan dunner. Dus wat dat betreft gaat het de goede kant op. Software-updates is geloof ik een groter probleem, maar dan bij Android. Again: van horen zeggen.)

Sowiso is alles in zo'n telefoon veel te klein om door Jan-Met-De-Pet gerepareerd te worden. (Jan gebruikt daar een pincet en een spudger voor, en een hele bende precisie schroevendraaiertjes, geen pet.)

Voor de planeet zou het een stuk beter zijn om niet elke 2 jaar een nieuwe telefoon te willen. Maar voor de winst van de fabrikanten kunnen we beter elke 2 weken een nieuwe kopen met zijn allen. En dan een nieuwe planeet als deze "op" is, want anders draait hun bedrijf ook niet meer door, en het zijn wel banen en pensioenen...

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)
Frederick E. Terman

Honourable Member

Dat lijkt me geen goede vergelijking

Bovendien liggen de winkels vol stekkers.
Oh wacht, daar zijn die corona-sluitingen natuurlijk voor. :)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Op 12 februari 2021 11:34:06 schreef big_fat_mama:
[...]

Dat lijkt me geen goede vergelijking: in zo'n telefoon komen toch geen levensbedreigende spanningen voor?

het is niet de levensbedreigende spanning, maar het gevaar voor brand die de zelf aangezette stekker in een slecht daglicht stelde. en dat kan ook de Iphone overkomen als ie niet vakkundig en elkaar is gezet. Dus vergelijking gaat prima op :-)

Op 12 februari 2021 11:52:01 schreef Frederick E. Terman:
[...]Bovendien liggen de winkels vol stekkers.
Oh wacht, daar zijn die corona-sluitingen natuurlijk voor. :)

haha. +1 Nu kan ik best geloven dat de winkels vol stekkers liggen, maar mag het eigenlijk wel? Ik had via topics op CO begrepen dat het verboden is in NL.

Op 12 februari 2021 11:26:31 schreef kris van damme:
Als ik me niet vergis kan je in NL geen losse 230 V stekker meer kopen omdat dit als onveilig beschouwd wordt (als de gebruiker er hem zelf aan zet).

Ik hoor vanuit Belgie wel eens vaker rare berichten over ons, iet over zuinigheid en zo... :+
Maar dit is wel een heel vreemd bericht.

Gewoon te koop dus

Lekker goedkope stekker trouwens :-)

reading can seriously damage your ignorance
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

het is niet de levensbedreigende spanning, maar het gevaar voor brand die de zelf aangezette stekker in een slecht daglicht stelde. en dat kan ook de Iphone overkomen als ie niet vakkundig en elkaar is gezet.

Sorry hoor, maar dat aanvaard ik niet. Iedere herstelling kan mis gaan, ook als ze door een "professional" is uitgevoerd. Het ligt er vingerdik bovenop dat vanwege de fabrikanten de eigen erkende herstellers beschermd worden, wellicht omdat er geld te verdienen valt over die erkenning.

[Bericht gewijzigd door big_fat_mama op vrijdag 12 februari 2021 12:05:58 (19%)

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Op 12 februari 2021 12:02:18 schreef big_fat_mama:
[...]

Sorry hoor, maar dat aanvaard ik niet. Iedere herstelling kan mis gaan, ook als ze door een "professional" is uitgevoerd. Het ligt er vingerdik bovenop dat vanwege de fabrikanten de eigen erkende herstellers beschermd worden, wellicht omdat er geld te verdienen valt over die erkenning.

Ja, begrijp ik, en ik ben er ook geen voorstander van... maar velen gaan er vanuit dat Apple ons probeert te naaien, echter het omgekeerde gebeurt ook: via klachten en processen proberen slinkse advocaten met regelmaat van grotere bedrijven een goudpotje te bemachtigen. alle redenen zijn daarvoor goed.
Ik ben aan het fantaseren maar het lijkt me zeer redelijk dat Apple af en toe claims krijgt over herstellingen die heel slecht zijn afgelopen maar waar ze totaal geen controle over hadden en via serialisatie dat trachten tegen te gaan.

dat een professionele reparatie ook fout kan gaan is een andere zaak.. het kan dan op zijn minst professioneel opgelost worden en de kosten vergoed. (verzekering)

Op 12 februari 2021 12:01:22 schreef hennep:
[...]

Ik hoor vanuit Belgie wel eens vaker rare berichten over ons, iet over zuinigheid en zo... :+
Maar dit is wel een heel vreemd bericht.

Gewoon te koop dus

Lekker goedkope stekker trouwens :-)

Ik las het met zekerheid op een Nederlands forum, en het verbaasde me.. maar ok, goed om te weten dat het een fabeltje is :-)

Het draait allemaal om the bottom line van de fabrikant. Alles qua veiligheid, beveiliging enzo eromheen is mooi meegenomen maar niet het doel.

Het is voor een groot merk natuurlijk veel beter als je een camera, scherm of wat dan ook niet meer kan vervangen door een 3rd party vervanger door het telefoonwinkeltje in de stad. In plaats daarvan moet je een veel winstgevender nieuw toestel kopen, of een extra dure reparatie betalen bij het merk zelf...

Ik vind het een heel kwalijke zaak en het is ontzettend klote dat er zo tegen gevochten moet worden.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

In dit geval, van de iphone 12, als je het filmpje tenminste afkijkt gaat het het erom dat jij niet meer echt eigenaar van het product bent en je het recht om te doen wat jij wilt zoals openmaken en repareren niet is voorbehouden meer aan de eigenaar maar de fabrikant 'bepaalt' dat hijzelf het voorbehoud heeft maar dus ook de reparateur het recht ontneemt om met goede originele onderdelen van eenzelfde model/type het apparaat dus alsnog niet zal werken. Met als gevolg dat het apparaat dus niet meer te repareren is, daardoor onbruikbaar of minder functioneel zal zijn, en dus de gebruiker eerder een nieuw apparaat zal kopen. En dat in de tijd van duurzaamheid en recyclebaarheid... schandelijk gewoon. Er moet een daarom wettelijk wereldwijd een langere garantie komen op duurzame electronica producten om de werkwijze van dit soort producenten echt aan te pakken. Maar ook consumenten platform zoals Bright tv, Hardware info en dergelijke kijken nooit naar de 'eco' waarde, duurzaamheid, garantietermijnen of repareerbaarheid en dat vind ik ook echt zo jammer..... tenslotte koop je niet iets vanwege de specificaties alleen...

*hier heb ik geen app voor nodig
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

het omgekeerde gebeurt ook: via klachten en processen proberen slinkse advocaten met regelmaat van grotere bedrijven een goudpotje te bemachtigen. alle redenen zijn daarvoor goed.

Ja, dat zal zeker wel voorkomen, en het is heel erg laakbaar. Amerikaanse praktijken, he. Maar wordt het toch niet een beetje uitgelokt, ook?

Ik ben aan het fantaseren maar het lijkt me zeer redelijk dat Apple af en toe claims krijgt over herstellingen die heel slecht zijn afgelopen maar waar ze totaal geen controle over hadden en via serialisatie dat trachten tegen te gaan.

Nee hoor, geen sprake van. Geen fabrikant kan veroordeeld worden voor een niet-aangetoonde fout. Er zullen allicht wel dergelijke claims voorkomen, maar die kunnen pas lastig worden als de betrokkenheid van de aangeklaagde kan aangetoond worden. Dus daartegen hoeven ze zich echt niet in te dekken.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Op 12 februari 2021 07:57:38 schreef Aart:
Voor wie al Android gebruikt (en niet heel krap zit) lijkt het mij een no-brianer, maar die groep zal toch al geen iPhone overwegen.

Er zijn voor die prijs heel veel telefoons te koop, met betere specificaties. Ervanuitgaande dat zo'n normaal toestel 3 jaar mee gaat (intensief gebruik) en zeer waarschijnlijk langer, koop ik liever een andere telefoon. De Fairphone heeft nou niet echt werkgeheugen of een processor waar ik van achterover val, je zult hem dus eerder vervangen omdat hij niet meer meekomt.

Ik koop zo eens in de 4-5 jaar een high end smartphone en op 1 maal een accu en 1 maal defect onder garantie nog niets geks gehad. Upgraden is niet nodig want de hardware is toekomstbestendig. Het vervangen van mijn telefoon is dan meestal omdat de buitenkant teveel versleten is, onverhoopt toch schade aan het scherm, knoppen afgesleten en dergelijke.

Dat mis ik dan weer bij de Fairphone, maar het idee is leuk.