Smeg oven relais defect; hoe doorverbinden

De klemmen die op het relais zaten zijn van slechte kwaliteit. Dit doet door de hoge overgangsweerstand de boel bruin branden en de draden verkleuren (ontkleuren). Het relais hoeft dus niet per se stuk te zijn en aan je uitleg te lezen betwijfel ik dat hij stuk is. Gezien de schade die er toch is moet deze wel vervangen worden. Indien natuurlijk je zinnens bent het origineel te houden. Ga je overbruggen dan moeten enkel de kabels hersteld worden. Dwz de kabels afknippen tot aan het punt dat er terug mooi koper te zien is en daar aan elkaar zetten. Wat het lampje betreft ken je mijn mening ondertussen al.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Op 22 maart 2021 12:13:40 schreef Wendela:
[...]

De conclusie dat het relais dus niet stuk is kan ik niet volgen.

de voeding van de oven incluus verlicht loopt via het relais , is het relais defect dan zou je in het geheel de oven niet kunnen opwarmen of bij een plakkende relais de oven altijd kunnen gebruiken zonder een toets combinatie in te geven , door een toets combinatie te gebruiken lukt het bij jou wel , dus het relais schakelt in en uit en werkt dus naar behoren.
en dat het lampje gaat branden in de oven na het weg drukken van de A bevestigd dit , dat het lampje blijft branden in dit geval heeft een andere oorzaak. en niets met de klok te maken

[Bericht gewijzigd door klaasy op maandag 22 maart 2021 12:30:27 (15%)

Ja, als het licht blijft branden (door een combinatie van knoppen of na doorverbinden over het relais) werkt de oven volledig via de draaiknoppen. Programmeren is dan niet mogelijk maar dat was het al niet en gebruiken we niet.

De deurschakelaar werkt op alle momenten correct behalve in bovenstaande situaties dus daar kan niets mis mee zijn lijkt me.

Op 22 maart 2021 12:25:31 schreef EricN:
De klemmen die op het relais zaten zijn van slechte kwaliteit. Dit doet door de hoge overgangsweerstand de boel bruin branden en de draden verkleuren (ontkleuren). Het relais hoeft dus niet per se stuk te zijn en aan je uitleg te lezen betwijfel ik dat hij stuk is. Gezien de schade die er toch is moet deze wel vervangen worden. Indien natuurlijk je zinnens bent het origineel te houden. Ga je overbruggen dan moeten enkel de kabels hersteld worden. Dwz de kabels afknippen tot aan het punt dat er terug mooi koper te zien is en daar aan elkaar zetten. Wat het lampje betreft ken je mijn mening ondertussen al.

In de oude staat terugbrengen en blijven gebruiken zoals we deden spreekt me gezien het verkleurde relais niet aan. Wat dat betreft dus 2 keuzes; een nieuwe klok of relais overbruggen.

Hoe ik dat doe begrijp ik en aantrekkelijk als de oven dan gewoon gebruikt kan worden met alleen de draaiknoppen maar niet als dan het licht constant brand.

De deurschakelaar lijkt goed te werken, geen idee waarom het licht aan blijft. Waar de witte (en/of grijze) draad vandaan komt/komen moeten ik nog uitzoeken.

Het probleem is ooit ontstaan toen mijn moeder automatisch koken selecteerde. Ik meen dat er tot dat moment wel iets knipperde maar iig konden we de oven gebruiken met alleen de draaiknoppen.

Ik heb de bovenplaat van het fornuis afgekregen en gevonden waar de grijze draad vanaf het relais naar toe gaat: naar de keuzeknop voor de temperatuur.
Vanuit daar gaat een andere grijze draad naar de keuzeknop voor de functies van de oven.

De draad waarbij ik een ster met een blauwe rand zette komt vanaf het relais. De draad met de ster met rode rand loopt van de keuzeknop voor de temperatuur naar de keuzeknop voor de functies van de oven.

Als ik de 2 fastons die naar het relais lopen met elkaar doorverbind verbind/het relais overbrug verbind ik feitelijk (ook) de rode draad rechtstreeks met de keuzeknop van de temperatuur?

Heeft het zin (en is het veilig!) de rode draad rechtstreeks aan te sluiten op de keuzeknop voor de temperatuur?

[Bericht gewijzigd door Wendela op maandag 22 maart 2021 14:30:02 (16%)

Als de keuzeknop er nog tussenzit is het veilig genoeg, alleen thermostaat als aan/uitknop gebruiken zou ik nooit doen..

Op 22 maart 2021 19:01:48 schreef smd:
Als de keuzeknop er nog tussenzit is het veilig genoeg, alleen thermostaat als aan/uitknop gebruiken zou ik nooit doen..

Klinkt wel logisch en het is eigenlijk ook niet anders.

Hè, balen ik heb de oven net weer dichtgeschroefd...
Moet zo gekookt worden en morgen weer een bezichtiging van ons huis.

Dinsdag verder!

Vandaag weer tijd voor de oven en inmiddels ook weer contact met Smeg. Het lijkt er op dat niet alleen het relais stuk is (dat is nu wel zeker) maar vermoedelijk ook de keuzeschakelaar.

Ik heb nu de 3 draden verbonden met een 3-voudige Wago verbindingsklem en de lampjes maar uit de oven gedraaid.

Ik hoop via de hulpdienst van Smeg duidelijkheid te krijgen of het idd de keuzeschakelaar is, die kost €50, is nog wel te doen al mogen wat mij betreft de lampjes er ook uit blijven ;-)

Waarom verdenk je de keuzeschakelaar? Zou je niet beter zijn met een schema? (bij smeg eens achter vragen) Of de lampdraden volgen zoals ik reeds voorstelde? 50 euro en dan nog iets anders de oorzaak zijn lijkt me meer dan mogelijk. Tenzij je een duidelijke fout in de keuzeschakelaar gevonden hebt.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Op 24 maart 2021 22:58:00 schreef EricN:
Waarom verdenk je de keuzeschakelaar? Zou je niet beter zijn met een schema? (bij smeg eens achter vragen) Of de lampdraden volgen zoals ik reeds voorstelde? 50 euro en dan nog iets anders de oorzaak zijn lijkt me meer dan mogelijk. Tenzij je een duidelijke fout in de keuzeschakelaar gevonden hebt.

Dat er iets mis zou zijn met de keuzeschakelaar is de conclusie van de helpdesk van Smeg. Ik heb vandaag weer wat verschillende dingen getest en op de mail naar hen gezet in de hoop dat ze daarmee al dan niet kunnen bevestigen of ook die stuk is.

De lampdraden volgen is best een klus en lijkt mij niet zo zinvol aangezien de lamp eerder volkomen normaal schakelde. Ik denk dat Smeg die optie daarom niet noemde?

De keuze schakelaar gaat alleen mechanisch defect door afgebroken contacten OF dor slechte overgang en daar is vaak de aansluiting volledig verkleurd en verbrand... Dus?? als dat zo is, dan vervangen

Onze verhuizing is over 3 maanden waarvan ik ook nog een aantal weken naar het buitenland moet, reden om er voor te kiezen domweg de lampjes uit de oven te halen. Niet zo'n bevredigend einde maar alles werkt verder.

Ik meld het wel zodra we een koper hebben voor ons huis, kan dan altijd nog afspreken of ik het zo laat of verder op zoek ga.

Iedereen dank voor het meedenken!

De lampjes zitten op contact 2 en 2a van de oven keuzeschakelaar. Dat deze continu doorverbind lijkt mij heel sterk.
Parallel over deze schakelaar zit de deurschakelaar.
Dit is het zwarte pennetje wat je aan de linkerkant ziet na het openen van de deur.
Het kan zijn dat de schakelaar niet wordt ingedrukt als je het pennetje in drukt.
Dit komt regelmatig voor omdat de schakelaar in de houder zit geklikt.
Als je een keer goed hard de deur dicht klapt schiet deze een paar millimeter uit zijn houder vandaan.
Wanneer je het pennetje indrukt moet je een klikje horen.

Op 30 maart 2021 00:06:41 schreef CVT:
De lampjes zitten op contact 2 en 2a van de oven keuzeschakelaar. Dat deze continu doorverbind lijkt mij heel sterk.
Parallel over deze schakelaar zit de deurschakelaar.
Dit is het zwarte pennetje wat je aan de linkerkant ziet na het openen van de deur.
Het kan zijn dat de schakelaar niet wordt ingedrukt als je het pennetje in drukt.
Dit komt regelmatig voor omdat de schakelaar in de houder zit geklikt.
Als je een keer goed hard de deur dicht klapt schiet deze een paar millimeter uit zijn houder vandaan.
Wanneer je het pennetje indrukt moet je een klikje horen.

Ik weet dat de schakelaar problemen kan geven maar dat doet hij niet als ik het relais niet overbrug -dan werkt de verlichting correct- dus dat lijkt mij uitgesloten?

Op 30 maart 2021 00:50:16 schreef Wendela:
[...]

Ik weet dat de schakelaar problemen kan geven maar dat doet hij niet als ik het relais niet overbrug -dan werkt de verlichting correct- dus dat lijkt mij uitgesloten?

controleer je de onderdelen met een universeel meter of deze naar behoren werken , of trek je conclusies aan de hand van los maken en door verbinden ?

Als het lampje correct werkt op de deurschakelaar wanneer het klokje uit staat werkt de deurschakelaar goed.
Als het klokje aan staat zodat het fornuis werkt en het lampje brand ook als deze schakelaar omhoog staat in de uitpositie is of de ovenkeuzeschakelaar defect of de draad van de lamp zit op een verkeerd contact van deze schakelaar.

Goedemorgen, ik heb al enige tijd problemen en dit weekend is de klok helemaal uitgevallen en kreeg ik 'm niet meer aan de praat d.m.v. indrukken 2 knoppen.

Ik ben vervolgens hier terechtgekomen en wil de relais overbruggen, maar ben niet heel erg comfortabel met elektriciteit en gezien het aantal draden hier vragen of iemand o.b.v. de 2 foto's van relais en plaat met zekerheid kan zeggen welke draden ik moet verbinden om de relais correct te overbruggen?

Alvast heel hartelijk bedankt!

Als je de klok niet gebruikt dan is uitschakelen een goedkope optie

Als je de klok wel gebruikt kun je opteren om ze te herstellen.

Blauw: deze 2 draden zitten op het relais en moet je dus aan elkaar koppelen.
Groen: deze condensator is regelmatig de oorzaak van klokproblematiek
Geel: dit is de klok voedingsdraad. Deze uittrekken zorgt er soms voor dat het relais de 2 draden overbrugd daar het een NC model relais kan zijn. Dus begin met deze dubbele rode eens los te leggen en kijk of je probleem is opgelost, anders 2 draden samen leggen, zie "blauw"). Zelfs als je de 2 (blauwe cirkel) samenvoegt zou ik deze (gele cirkel) los leggen om te voorkomen dat de klok verder problemen geeft.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Op 3 oktober 2023 12:32:41 schreef EricN:
Als je de klok niet gebruikt dan is uitschakelen een goedkope optie

Als je de klok wel gebruikt kun je opteren om ze te herstellen.

Blauw: deze 2 draden zitten op het relais en moet je dus aan elkaar koppelen.
Groen: deze condensator is regelmatig de oorzaak van klokproblematiek
Geel: dit is de klok voedingsdraad. Deze uittrekken zorgt er soms voor dat het relais de 2 draden overbrugd daar het een NC model relais kan zijn. Dus begin met deze dubbele rode eens los te leggen en kijk of je probleem is opgelost, anders 2 draden samen leggen, zie "blauw"). Zelfs als je de 2 (blauwe cirkel) samenvoegt zou ik deze (gele cirkel) los leggen om te voorkomen dat de klok verder problemen geeft.

Hi Eic, dank voor je reactie maar ik zie geen blauwe, etc cirkels? Moet je nog een foto uploaden? Thx!

Oeps. Aangepast.

[Bericht gewijzigd door EricN op dinsdag 3 oktober 2023 13:58:57 (60%)

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Op 3 oktober 2023 13:58:17 schreef EricN:
Oeps. Aangepast.

Haha, bekend probleem! Helemaal duidelijk nu, dank voor de duidelijke uitleg. Ik ga eerst de voedingsdraad / geel proberen en kijk wat er gebeurt. Ik laat het je weten.

Op 3 oktober 2023 12:32:41 schreef EricN:
Als je de klok niet gebruikt dan is uitschakelen een goedkope optie

Als je de klok wel gebruikt kun je opteren om ze te herstellen.

Blauw: deze 2 draden zitten op het relais en moet je dus aan elkaar koppelen.
Groen: deze condensator is regelmatig de oorzaak van klokproblematiek
Geel: dit is de klok voedingsdraad. Deze uittrekken zorgt er soms voor dat het relais de 2 draden overbrugd daar het een NC model relais kan zijn. Dus begin met deze dubbele rode eens los te leggen en kijk of je probleem is opgelost, anders 2 draden samen leggen, zie "blauw"). Zelfs als je de 2 (blauwe cirkel) samenvoegt zou ik deze (gele cirkel) los leggen om te voorkomen dat de klok verder problemen geeft.

Hi Eric, ik heb de 2 draden op het relais moet elkaar gekoppeld en ook de voedingsdraad van de klok los gehaald. Tot nu toe alles goed :o)

Beste experts,

Weer een smeg oventimer die het niet meer doet! Ik zou heel graag advies ontvangen over hoe ik de timer kan omzeilen/overbruggen. Want nu werkt de oven niet.

Zo te zien uit testen met de multimeter (weerstand) is de keuzeschakelaar nog goed. Dus ik ga vanuit dat het probleem ligt aan de relais van de klok - een analoog dingetje van ca. 20 jaar geleden.

Zou geweldig zijn als iemand me wijs kan maken van welke draden ik aan elkaar moet verbinden om de oven weer in werking te laten treden! (En of er iets is dat ik niet moet doen!)

Als het goed is zie je de foto van de achterkant van de klok die ik heb geupload.

Bij voorbaat dank!

De 2 middelste vertikale tegen elkaar zijn van het motortje. Als je daar 1 van los legt is dat mogelijk vreselijke getik ook weg. De 2 buitenste witte zijn vd schakelaar.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Helemaal top, EricN! Dank voor de supersnelle reactie. Excuses voor mijn traag antwoord - had pas vandaag de kans om aan de slag te gaan.

Schakelaar omzeilde met de buitenste witte draden in een kroonsteen en meteen raak. Oven doet het weer!

Nogmaals dank voor je advies en deskundigheid!