In dit forum is inmiddels veel geschreven over het bekende ION systeem, toegepast in de Sparta, Batavus en Koga fietsen.

De banaan accu's gaan uiteindelijk foutmeldingen geven, meestal veroorzaakt door één of meerdere defecte cellen in het pakket. Met enige moeite zijn cellen te vervangen en draait het systeem weer goed. Ik heb hier zelf ook goede ervaringen mee _/-\o_

Ook wordt er gesproken over het uitwisselen van de pcb-tjes/BMS/printjes in de accu's. Mijn ervaring is dat je een accu "gewoon" in een andere fiets kan plaatsen en dan werkt het "gewoon". Er hoeft niks aangemeld te worden lijkt het; zolang motor en display bij elkaar blijven doet het systeem het.

Mijn vraag is wat jullie ervaringen zijn: wanneer werkt een andere accu (of print) wel of niet zonder aan te moeten melden door de FM?

De bananen/fietsen van mij zijn van tussen 2005 en 2010, mogelijk zijn er extra restricties bij nieuwere varianten of met een software-update?

vraag wat houd 015 in lees Afwijking in het laadmanagement
maar wat houd dit in ?

Sorry voor het kicken van een oud topic.

Ik heb zoals wij hier zeggen een paar weken geleden een Sparta Ion "ge-urven" (uit 2003).
Model met een "Banaan" accu. Laden werkt, duurt ook ongeveer de tijd die in de handleiding staat.
Echter, aan het einde van de straat krijg ik al E01,(Batterijpakket leeg Laad het batterijpakket op).

Volgens een (amateur) fietsen maker hier in de straat hoef je de accu van dit type niet aan te melden ?

En zijn deze batterij pakketten "ge-boobytrapped" (met het vervangen van cellen) ?

Fiets heeft misschien wel 2 jaar stilgestaan. Zou een paar laadcylci nog zin hebben ?

Wat doet ie op de tweede laad-beurt?

MiMh word meestal wel beter na een paar laadbeurten dus gewoon proberen.

Op zondag 19 mei 2024 17:35:50 schreef rew:
Wat doet ie op de tweede laad-beurt?

Ga ik morgen proberen.

Er is niets ge-boobytrapped, je kunt gewoon de zekering eruit trekken, en via die aansluiting alles doen (laden, ontladen, testen) met de accu, na het terugplaatsen wil het BMS wel volledig laden en balanceren voordat de accu weer werkt.

Na 2 jaar stilstaan is de kans aanwezig dat er een cel rot is.

Je kunt cellen vervangen, totdat de accu door herhaaldelijk uitvallen door onbalans of voortijdige onderspanning is afgekeurd, dan is er niets meer aan te doen.

Op maandag 20 mei 2024 00:02:54 schreef SparkyGSX:
Er is niets ge-boobytrapped, je kunt basic de zekering eruit trekken, en via die aansluiting alles doen (laden, ontladen, testen) met de accu, na het terugplaatsen wil het BMS wel volledig laden en balanceren voordat de accu weer werkt.

Na 2 jaar stilstaan is de kans aanwezig dat er een cel rot is.

Je kunt cellen vervangen, totdat de accu door herhaaldelijk uitvallen door onbalans of voortijdige onderspanning is afgekeurd, dan is er niets meer aan te doen.

Mooi dan is dat Plan B
Helaas niet echt fietsweer hier nu

Ik dacht dat deze accus iets deden met: Als de boel "uit balans" is, dan is de accu stuk en kan je niets meer.

Nee, niet direct, als de accu een paar keer kort achter elkaar uit balans is, of eerder leeg dan verwacht, wordt er 5% van de SOH afgehaald. Als de SOH op (of pas onder?) 70% komt doet de accu niets meer.

Dus dan is: "Wat doet ie op een tweede laad / rijpoging" misschien niet het juiste advies?

Al een paar Ni-Cd en Ni-Mh accu's open gezien, maar daar geen vereffeningscontroller tegen gekomen. Zijn cellen van 1,2V. Er is wel een middenaftakking die de spanning van beide helften in het oog houdt en daarop foutcode kan geven.

Ja, bij lood en NiMh accus, als je doorlaad als een cel vol is, dan doet ie "iets" met de toegevoerde energie. Een NiMh maakt er direct warmte van. Een loodaccu maakt knalgas, hetgeen je zou moeten bijvullen met gedestilleerd water. Moderne loodaccus hebben een katalysator aan boord die het knalgas weer zonder de knal tot water laat reageren, en produceert dan ook gewoon warmte.

Dat soort dingen gebeurt NIET bij een lithium accu. Die wordt gewoon voller en voller en daar kan ie niet tegen. Die moet je dus balanceren: Extern de "teveel" aan lading omzetten in warmte.

In een NiMh zit vaak 1 of meerdere temperatuur sensoren en het balanceren gebeurt door gecontroleerd de accu te overladen totdat hij te warm word of de lader zelf ziet dat hij vol is.
Vers opgeladen MiMh accu's zijn dan lekker warm

[Bericht gewijzigd door benleentje op (12%)]

Precies, balanceren per cel wordt nooit gedaan bij NiMH cellen, niet op de laatste plaats omdat de spanning iets zakt als ze helemaal vol zijn.

Die middenaftakking zorgt ervoor dat je kunt detecteren dat één cel leeg is een veel sneller instort dan de rest, door te meten dat de twee helften niet meer dezelfde spanning hebben. Als je dat niet doet, loop je het risico dat je die ene cel omgekeerd gaat opladen, en dat vinden ze echt niet grappig.

@REW: inderdaad, zulke experimenten zijn niet zonder risico, maar eigenlijk alleen als je van plan was een pakket van nieuwe cellen te voorzien, of een slechte cel te wisselen.

[Bericht gewijzigd door SparkyGSX op (17%)]

Ik zal eens aan de slag gaan met alle tips hier. In ieder geval goed te horen dat eea te vervangen is.
Accu is 20 jaar oud dus die zal misschien zn beste tijd toch wel gehad hebben.

hoi allemaal,
ik heb 2 koga's van mijn ouders. staan al paar jaar stil en hebben nog niet de E0003 melding maar dan is er ook alles mee gezegd.

ik had al eens 2 bananen, 10 en 11 ah los gehad en niet veel gedaan ivm mogelijke heftige reacties van accu's
ik heb electronica technisch aardig op de hoogte maar nog nog niet met deze accu's. ik kom uit de tijd van bouwen van stereoversterkers, analoge voedingen, imacs upgraden en de analoge filmnetdecoders bouwen (in 1418):).

ondertussen heb ik de accus opengemaakt van de 11ah, die had zijn spanning nog ook op cel niveau en na laden 2 uurtjes met 2x 5a autokoplampen lekker gebrand.

ik wil nu 1 koga de banaan uithalen en de koga print met soort van "BMS" overzetten. wat een geprul maarja. van de 2 reserve is de 10ah met losse print en de 11ah met blauwe meuk. de koga weet ik nog niet.

1. wat denken jullie dat dat gaat werken ? de cellen onderling zijn vol, halfvol en redelijk leeg met die reserve 11ah van andere fiets op spanning.
zal de koga van mijn ouders de banaan met originele print accepteren (ik weet nog niet of dit 9,10 of 11ah print is ) ?

2. wanneer niet zal ik een chinees controller setje plaatsen. filmpjes van een Geert gezien en verdere info op dit forum.
mijn vragen hierbij is
a. hoe ga ik om met de laadfunctie? ja ik kan laden als ik het printje omzeil, maar die schakelt volgens mij niet uit, omdat ik rechtstreeks met originele lader laad. 3ah.
b. ik heb eigenlijk geen zin in een gashandle. gewoon bij trappen inschakelen.
c. ik zit ook te denken om een 2e accu pakket dan bij te schakelen op die controller, dus 36 of liever nog 48v, geen gevaarlijke snelheden maar meer capaciteit ? iemad ervaringen mee? en dit dan ook het liefst in 1 keer laden.
groeten

Op dinsdag 6 augustus 2024 16:18:48 schreef Misah:
@@@@ de tekst hoop ik wat aangepast, ik ben niet echt schrijver maar hoop dat mijn vraag duidelijk is .

hoi allemaal,
ik heb 2 koga fietsen compleet van mijn ouders. staan al enkele jaren stil en hebben nog niet de E0003 melding maar dan is er ook alles mee gezegd. nu op het moment melding E00001, daarmee accu leeg na 1 blokje fietsen.

Daarvoor had ik al eens 2 bananen accus, 10 en 11 ah van vriend gehad maar nog niet nagemeten. Nu ben ik van plan met die fietsen en alle 2 de bananen,goede fietsen maken.

ik heb electronica technisch aardig op de hoogte maar nog nog niet met deze accu's. ik kom uit de tijd van bouwen van stereoversterkers, analoge voedingen, imacs upgraden en de analoge filmnetdecoders bouwen (in 1418):).

Indertussen heb ik de banaan accus opengemaakt
1. de 11ah, die had zijn spanning nog ook op cel niveau na een paar jaar en na laden, kon hij 2 uurtjes leveren, met 2x 5a autokoplampen lekker gebrand.

2. In de koga fiets zit een rechte 9ah accu. die cellen lijken niet goed dus de fiets koga print met de 11AH kromme banaan cellen weer compleet maken . .

Dus de vraag is ; wat denken jullie dat dat gaat werken 11ah cellen met de originele 9ah ? mbt laden en sturing van de cellen ?

@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
wanneer ik het niet aan de gang krijg ga ik chinees controller setje plaatsen. filmpjes van 'n Geert op yoube gezien en verdere info op dit forum gelezen. ik snap dat het een mindere rijervaring is , maaro ondanks de fietsen zeer goed uitzien , zijn ze afgeschreven voor nieuwe accus.

mijn vragen zullen in dit scenario zijn ;

a. hoe ga ik om met de laadfunctie? ja ik kan laden als ik het printje omzeil, maar die schakelt volgens mij niet uit bij vol, omdat ik rechtstreeks met originele lader laad. 3ah geloof ik .

b. ik zit ook te denken om van 2 accus 1 te maken voor grotere capaciteit, dus 36 of liever nog 48v, geen gevaarlijke snelheden maar meer capaciteit ?
heeft hier iemand ervaringen mee?
groeten

@@@@@@@@@@@@@@@@ps.
ik vond net dat ik een goede oplossing had voor de cellen uit de kit te krijgen zonder de cellen te beschadigen. eerst een smal plamuurmes plaatsen tegen de cel en naar beneden richting kit schuiven. dan een dikke passende platte schroevendraaier tussen de behuisizng en plamuurmes wringen. resultaat cellen gaan er makkelijk uit.
ps. 2 de banaan haal ik makkelijk open met een stanlymes met een mes met haakje. wel voorzichtig natuurlijk

Is dit een topic kick of ben je vergeten er wat bij te typen ?

Ik snap de meeste van je vragen niet, probeer eens wat duidelijk uit te leggen wat je precies van plan bent. Het is ook wel handig om even duidelijk te vermelden wat voor type accu, motor, en scherm je hebt.

De spanning naar 48V brengen kun je vergeten, tenzij je alle elektronica vervangt. 36V zou kunnen, maar niet met het oorsporkelijke BMS, en zonder dat BMS mis je noodzakelijke communicatie, dus dat gaat ook niet werken. Een 2de accu kun je niet zomaar parallel zetten, want die zou ruzie krijgen met de bestaande accu op de communicatiebus, en zonder die communicatie zou hij nooit aan (of weer uit) gaan. Er is een optie geweest om een accu is een soort fietstas als range extender te gebruiken, maar die had andere software.

Je kunt wel een Chineese controller gebruiken, maar bedenk dat dat veel minder fijn fietst dat de elektronica en software van Sparta, omdat die meet hoe hard jij trapt, en dat gebruikt om de mate van ondersteuning te bepalen. Daarbij geeft een Chineese controller doorgaans veel meer trillingen en geluid, zeker bij het nieuwe type motor.

Mocht je met een "zware koga" zonder ondersteuning komen te blijven zitten: Ik heb mogelijk interesse om de fiets-met-motor over te nemen.

(de motorcontroller in het wiel haal ik er uit en ik plaats een externe motor controller en besturing.)

Op woensdag 7 augustus 2024 10:05:35 schreef fred101:
Is dit een topic kick of ben je vergeten er wat bij te typen ?

@@ sorry, nee had al 3 woordjes toegevoegd. nmaar zal nog wat duidelijke vragen bijzetten

Op woensdag 7 augustus 2024 11:32:25 schreef SparkyGSX:
hoi Sparky, aangepast hoor , dank voor je opmerking

Ik snap de meeste van je vragen niet, probeer eens wat duidelijk uit te leggen wat je precies van plan bent. Het is ook wel handig om even duidelijk te vermelden wat voor type accu, motor, en scherm je hebt.

De spanning naar 48V brengen kun je vergeten, tenzij je alle elektronica vervangt. 36V zou kunnen, maar niet met het oorsporkelijke BMS, en zonder dat BMS mis je noodzakelijke communicatie, dus dat gaat ook niet werken. Een 2de accu kun je niet zomaar parallel zetten, want die zou ruzie krijgen met de bestaande accu op de communicatiebus, en zonder die communicatie zou hij nooit aan (of weer uit) gaan. Er is een optie geweest om een accu is een soort fietstas als range extender te gebruiken, maar die had andere software.

Je kunt wel een Chineese controller gebruiken, maar bedenk dat dat veel minder fijn fietst dat de elektronica en software van Sparta, omdat die meet hoe hard jij trapt, en dat gebruikt om de mate van ondersteuning te bepalen. Daarbij geeft een Chineese controller doorgaans veel meer trillingen en geluid, zeker bij het nieuwe type motor.

hoi allemaal,
ondertussen een paar stappen verder.

ik heb op mijn koga tesla-s li-ion rechte accu's 9ah, achterwielmotor, een paar bananen geregeld 10 AH en 11 AH en dacht de accu's die goed waren over te zetten.

nu ik ze naast mekaar heb liggen zie ik de verschillen, de losse cellen, hebben een verschillende maatvoering. stom stom, banaan cellen, passen niet in de rechte accu 9ah die op de banaan lijkt.
De cellen zijn hier dunner van en 4 korte stringen, tov banaan 2 stringen, opzet met BMS light etc is hetzelfde .

dus nu alle ideeen moeten veranderen ;

ik heb een 24v 30ah pakket op de kop getikt met prachtige cellen. zeer goede kwaliteit.
ik heb ook een 350watt aliexpress set, de dual mode controller, schakelaar aan uit en een sw900 schermpje. die zijn nog onderweg.

ik wil zoveel mogelijk hergebruiken van de bekabeling. ik zal de 3 fase rechtstreeks van ali-controller omzetten op de spoelen van het achterwiel.

omdat ik geen gashandel wil gebruiken, maar gewoon met trappen , de motor aan. is het dan mogelijk om de bestaande PAS sensor (?)/ Hal sensoren opnieuw te gebruiken om de controller te laten weten dat de fiets in beweging is?

ik denk de printen bv in achterwiel te laten zitten, de 3 fase rechtstreeks aan te sluiten en de sensoren electronisch uit te lezen. ?

zit ik helemaal fout ?
misschien zoek ik nog wel het schema van zo een bekende, eerste sparta/ koga motorschakeling ?