SantiOriginal
tv on my radio
Goedendag,
Sinds jaar en dag functioneert de linker draaiknop van mijn gasfornuis niet.
Omdat ik de koffiepot heb omgestoten over de draaiknoppen heb ik de draaiknoppen losgetrokken om alles schoon te maken.
Toen viel mij het volgende op:
De functionerende draaiknoppen via een klein metalen "as" (misschien niet het goede woord, klemmetje, clip)), overigens ernstig verroest- een na laatste foto -
Bij de defecte draaiknop - laatste foto -is de as/clip/klem afwezig.
Ik heb op internet geprobeerd te zoeken naar een soortgelijke probleem geen geluk.
Vraag: is het mogelijk dit probleem zelf op te lossen? Zijn er losse "asjes" verkrijgbaar? Ik ben geen groot technisch wonder ?, maar wil het wel eerst proberen - en niet de boel verergeren -.
Merk is onbekend, ik denk IKEA huismerk.
Hoop op jullie inbreng!
Ze hebben allemaal een As, alleen bij de linker zie je ook een sterschroef die de hele rail met assen vast houd.
fatbeard
Honourable Member
Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
Ik ben wel benieuwd naar wat er dan niet functioneert:
- hij zit vast en kan helemaal niet draaien
- hij draait dol
- hij draait 'gewoon' maar er gebeurt niets
De remedie is afhankelijk van de feitelijke storing:
- voorzichtig bewerken met kruipolie
- nieuw kraan binnenwerk (is zonder gedegen kennis van zaken niet te doen)
- sproeier schoonmaken
De sproeier zit onder de brander-insert en is er -soms- erg lastig uit te halen. Gebruik in elk geval géén boortje, de diameter van het gaatje luistert erg nauw.
SantiOriginal
tv on my radio
Op 22 mei 2021 10:58:12 schreef fatbeard:
[*]hij zit vast en kan helemaal niet draaien
@fatbeard: de knop zit muur en muurvast. Ook indrukken lukt niet. Ik heb wel een los stukje metaal eruit kunnen pulken, een stukje van de as. Ik denk dat je hiermee het kraan binnenwerk bedoelt?
fatbeard
Honourable Member
Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
Inderdaad.
Rondom de as goed schoonmaken met een (oude) tandenborstel en dan wat kruipolie.
Komt er daarmee geen beweging in zul je ofwel het kraanbinnenwerk of zelfs de hele kraan moeten vervangen. Niet iets om te doen zonder de juiste kennis of gereedschap: een klein lekje en je bent verder van huis...
Het losse stukje is hoogstwaarschijnlijk een bladveertje wat dient om de knop vast te klemmen op de as.
SantiOriginal
tv on my radio
Op 22 mei 2021 12:28:20 schreef fatbeard:
Inderdaad.
Rondom de as goed schoonmaken met een (oude) tandenborstel en dan wat kruipolie.
Komt er daarmee geen beweging in zul je ofwel het kraanbinnenwerk of zelfs de hele kraan moeten vervangen. Niet iets om te doen zonder de juiste kennis of gereedschap: een klein lekje en je bent verder van huis...Het losse stukje is hoogstwaarschijnlijk een bladveertje wat dient om de knop vast te klemmen op de as.
Dank voor je advies @fatbeard! Bladveertje, dat was het woord wat ik zocht! Aangezien de huidige bladveer vergaan is, zal er een nieuwe bevestigd moeten worden. (Cruciaal onderdeel, veiigheid?) Ik geloof dat je dan toch uitkomt bij het kraanbinnenwerk.
Enfin, ik ga eerst proberen met goed schoonmaken en kruipolie. Daar houd ik dan ook bij. De stekker had ik ook direct eruit getrokken na het morsen.
Bij geen geluk: is zo laten wel veilig? Is laten repareren mogelijk nog de moeite, of beter laten vervangen door een nieuwe kookplaat?
EricN
Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
Gaskranen bestaan uit 2 conische stukken die dmv kranenvet afgedicht worden. Geen rubbers of drg. Dus als er wat mis gaat met het kranenvet door bv dit op te lossen met een kruipolie dan blijft de boel niet dicht. Mss voorlopig even uit Tilburg wegblijven wegens explosiegevaar. We lezen het wel in de krant.
Mijn advies is omzichtig en met de nodige know how hieraan werken. Indien niet aanwezig moet je ofwel hulp inroepen of de gevolgen dragen. Merkloze toestanden mss beter zo laten, je hebt nog 4 vuren over.
SantiOriginal
tv on my radio
Op 22 mei 2021 13:26:56 schreef EricN:
Gaskranen bestaan uit 2 conische stukken die dmv kranenvet afgedicht worden. Geen rubbers of drg. Dus als er wat mis gaat met het kranenvet door bv dit op te lossen met een kruipolie dan blijft de boel niet dicht. Mss voorlopig even uit Tilburg wegblijven wegens explosiegevaar. We lezen het wel in de krant.Mijn advies is omzichtig en met de nodige know how hieraan werken. Indien niet aanwezig moet je ofwel hulp inroepen of de gevolgen dragen. Merkloze toestanden mss beter zo laten, je hebt nog 4 vuren over.
@ErichN: dank voor je advies. Dan laat ik het zo. Ik blijf er van af. Heb al die jaren prima ongestoord gekookt met 4 pitten.