goede fotocel voor wieler detectie buiten

ik ben op zoek naar een goede fotocel om wielrenner over een finish lijn te detecteren.
Het gaat hier niet om het detecteren van individuen, maar gewoon een passerende fiets.
Gaten in frame en dergelijke zullen met software opgelost worden.

Een aantal eisen:
* minimale afstand 10m
* moet geen last hebben van zonlicht (wordt buiten gebruikt)
* mag geen/minimaal zichtbaar licht uitstralen voor camera's (als dit uberhaubt mogelijk is)
* liefst zo compact mogelijke bundel
* het is geen vaste installatie, dus uitrichten waarbij zender en ontvanger of reflector op een statief staan moet relatief eenvoudig zijn
* het moet batterij gevoed worden, dus liefst energie zuinig

Wat vragen in mijn eigen zoektocht:
* Zijn er voordelen voor een zender/ontvanger combinatie ipv een zender/ontvanger combi met reflector?
* wat zou beter werken, laser of infrarood
* kan ik bundel zelf smaller houden, door er een ge 3dprint kap omheen te maken

graag jullie advies

Geen ervaring.

Maar wel wat ideetjes:
- Laser geeft een scherpe smalle bundel. Is goed te detecteren, ook over grotere afstanden. Maar moet dan wel goed gericht worden en blijven. Dat kan een probleem zijn.

- Infrarood geeft een bredere bundel. Dus hoef je niet uit te lijnen.
Maar kan problemen geven met afstand.
Bundel smaller maken met een kap heeft geen nut. Een lens helpt wel. Je moet zoveel mogelijk licht op de sensor zien te krijgen.
Een kap/buis helpt wel op de ontvanger om omgevingslicht te weren.
En je moet het signaal moduleren. Dan kun je het versterken met smal-bandige versteker zodat je alleen het gewenste signaal doorkrijgt.

Dus ik zou gaan voor optie 2. Kan misschien ook wel met zichtbaar licht. Dat is gemakkelijker te richten en dan kun je ook een power-led als zender gebruiken.

PS:
Een zender met een iets bredere bundel is veel gemakkelijker te richten. Met een reflector wordt het richten erg kritisch en bij de minste verstoring zie je niks meer.

En ook bij de ontvanger kan een lens helpen om meer licht te vangen.

[Bericht gewijzigd door deKees op 19 juli 2021 14:02:44 (13%)]

CrossFireX

Golden Member

Een lidar scanner kan dit werk wel doen denk ik.

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.

ohja, het moet wel betaalbaar zijn ;)
200.- voor een setje lijkt me toch wel meer dan voldoende.
losse zender en ontvanger dus makkelijker te richten en in positie te houden?
bijkomende eis is dat het zowel op korte afstanden (1,5m) tot 10m moet werken.

Laser lijkt me ook te moeilijk richten

Richten zul je altijd moeten doen, anders gaat 't niet werken...
IR beams zijn er in vele soorten, maten, en prijzen...: https://www.banggood.com/Photoelectric-Single-IR-Beam-Detector-Active-

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Moet zeker kunnen voor 200,-

1 zelfbouw zend/ontvangstmodule met een groene laserdiode =< 10 mW en ontvanger.

1 'domme' reflector https://nl.rs-online.com/web/p/sensor-accessories/0404926

- de groene laserdiode is redelijk zichtbaar bij daglicht, dat maakt het uitlijnen simpeler
- als je de reflector midden op een wat groter wit paneel plaatst kan je makkelijker uitrichten. Eventueel zorgen voor schaduw op dit paneel.
- de laserdiode moduleren (~1kHz..40kHz)
- stoorlicht weghouden van de ontvanger
- ontvanger = lens + fotodiode + transimpedance amplifier (zelf bouwen is leuker en goedkoper)
- laserdiode zoveel mogelijk in lijn met optische as vd ontvanger plaatsen, afregeling met stelschroefjes voorzien.

Heb je hier wat aan?

de sensor/fotocel wil ik graag kant en klaar en degelijk, dus geen zelfbouw en geen alibabba.
Ik vermoed dat een Schneider/Omron of dat soort merken toch wel iets hebben?
In het kader tijd is ook geld, lijkt me dat betrouwbaarder en goedkoper uiteindelijk. Ik steek mijn tijd liever in de besturing die eromheen moet komen.
Tenzij een wat grotere laser detector makkelijk te maken is, qua uitrichten zou een wat groter oppervlak me wat makkelijker en betrouwbaarder lijken.

Dan is de straal toch erg compact, maar het detectievlak wat groter.

Ah oke, ik dacht even dat het een hobby project betreft.
Maarja als het professioneel is dan is E200,- weer heel erg weinig geld.

Wat is het probleem met timing systemen die gewoon te koop zijn?
Die komen met allerlei schitterende flauwekul zoals apps en een koppeling met rfid...

ik heb het destijds gedaan met die simpele IR lichtsluizen en een magneet.
schakeling voor dragracen van brommers.
1 lichtsluis aan de start (om een valse start te detecteren)
2de aan de finish lijn
3de 1 meter verder, zodat ik tussen finish en 1 meter verder de eindsnelheid nog kon berekenen

zoiets kost bij ali 10-15€ ofzo
https://asset.conrad.com/media10/isa/160267/c1/-/nl/504994_BB_00_FB/image.jpg

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Op 19 juli 2021 16:08:45 schreef kojazz:
Ah oke, ik dacht even dat het een hobby project betreft.
Maarja als het professioneel is dan is E200,- weer heel erg weinig geld.

Wat is het probleem met timing systemen die gewoon te koop zijn?
Die komen met allerlei schitterende flauwekul zoals apps en een koppeling met rfid...

de complete systemen zijn behoorlijk aan de prijs en doen niet helemaal wat we exact nodig hebben. Dus ik ontwikkel zelf de besturing en controller die vervolgens een trigger genereerd over ethernet. Die 200.- is enkel voor de lichtsluis.

marcob

Golden Member

'Out of the box' denkend: Een Camera met een tripwire functionaliteit?
Dus een virtuele streep door het beeld en bij elke doorkruising een signaal.

Door de camera in een bepaalde hoek te zetten kun je ook meerdere fietsers tegelijk zien. Hoe nauwkeurig het is durf ik niet te zeggen, heb nooit deze toepassing gezien.

Een WOK is ook maar een vergiet zonder gaatjes

Dat is idd ook een interessante aanpak, alleen wat verder van mijn kennis.

Je kan eens kijken bij radardetectoren. https://www.icomsdetections.com/nl/project/tmb-134/ Er zijn er meer. Dit is een willekeurig voorbeeld
Die zullen wel niet gratis zijn.

Bezoek mijn neefjes' site: www.tinuselectronics.nl
CrossFireX

Golden Member

Het systeem dat fcapri toont met reflector heb je ook met een laserstraal en kost niet eens zo veel meer. Minder gevoelig voor vuil en betrouwbaarder. Wordt in de industrie ook op grote schaal toegepast.
En ook gemakkelijker af te regelen, met een wit blad papier kan je de laserstraal volgen en richten.

heb je daar een type van dan?
Ik heb even gezocht op through beam laser sensoren,, maar dan blijken er toch veel met rode led te werken.

De reden dat ik voor laser zou willen gaan, is dat deze fotocellen praktisch naast een officiële tijd meet lichtsluis komen te hangen en die mogen absoluut niet interfereren met elkaar. Bij een laser weet ik zeker dat die erg smal gebundeld is. Als ik dan ook een actieve ontvanger gebruik ipv een reflector blijft het denk ik echt een mooie smalle bundel.

Sick, Leuze, Omron of dat soort merken moeten toch wel zoiets hebben?

GJ_

Moderator

Ik zie weer een boel I.R. suggesties maar daar is geen goede reden voor. Gewoon rood licht werkt veel gemakkelijker.
Vergeet ook alle ali en banggood oplossingen, dat is een garantie voor ellende. Ook Omron moet je in dit geval vergeten.

Goed fotocellen voor deze toepassing kun je beter zoeken bij merken als Leuze en Sick.
Leuze is in Nederland een klein team die je gewoon kunt bellen voor een goed advies. In dit geval wel even vermelden dat het voor buiten is.
Die 10 meter is met een losse zender en ontvanger geen enkel probleem. Een grote reflector moet ook kunnen maar gebruik dan zeker geen IR maar rood licht!

Voor die 200 euro voor een setje heb je echt wel iets knaps. Voor minder ook wel.

Op 20 juli 2021 01:52:38 schreef CrossFireX:
Het systeem dat fcapri toont met reflector heb je ook met een laserstraal en kost niet eens zo veel meer. Minder gevoelig voor vuil en betrouwbaarder. Wordt in de industrie ook op grote schaal toegepast.
En ook gemakkelijker af te regelen, met een wit blad papier kan je de laserstraal volgen en richten.

Laser word zo min mogelijk gebruikt. Met reflector moet je rekening houden met speciale reflectoren. In dit geval zou ik zeker geen laser nemen. Laser klinkt leuk maar is echt geen heilige graal.

IR of gewoon rood maakt meestal niks uit. Camera's (zonder IR filters) kunnen beide uitstekend zien...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard en software ontwikkeling: www.arcovox.com

De reden dat ik voor laser zou willen gaan, is dat deze fotocellen praktisch naast een officiële tijd meet lichtsluis komen te hangen en die mogen absoluut niet interfereren met elkaar. Bij een laser weet ik zeker dat die erg smal gebundeld is.

Op het moment dat de sporters de streep passeren is er een kans dat het licht van je systeem in het oog van de bestaande lichtsluis schijnt. Kan je beter wel goed testen.

BTW: Is het signaal van die bestaande lichtsluis niet 'af te tappen'?

Nog niet genoemd (*) in deze thread is dit: de meeste lichtsluizen werken met gepulst licht om ze minder gevoelig voor omgevingslicht te maken. En de pulsfrequentie geeft een limiet voor de resolutie.

(*): toch wel. Door deKees en kojazz

De meeste systemen werken rond een kilohertz en de reactietijd en ook de onzekerheid is in de orde van meerdere milliseconden.

CrossFireX

Golden Member

Ik zei dat omdat dat op LVD Lasermachine en Starmatik loader bij ons werk gebruikt wordt.

In tegenstelling tot wat GJ zegt heb je geen speciale reflectors nodig.
Er was er eentje kapot en toen hebben we dit vervangen door een witte fiets reflector, dit werkte gewoon.

Het systeem met laserstraal zit in een ronde lange behuizing met schroefdraad erop, ook de ontvanger zit daarin. Achteraan heb je twee leds, een groen voor in bedrijf en een gele led die uit is als de laserstraal gedetecteerd wordt door een reflector.

En zoals ik zei, zeer makkelijk te richten! Je kan de laserstraal zelfs goed zien op allerlei oppervlakten, dus richten op een reflector is kinderspel.

Het type kan ik nu even niet te weten komen, productie afdeling fabriek gesloten nu in het verlof.

GJ_

Moderator

Laser is in dit geval af te raden, daar blijf ik bij. Werkt gewoon niet in deze toepassing. Een laser is erg gevoelig voor "buitenomstandigheden" zoals regen.
Ook moet je met een lasersensor in een industriële omgeving al waarschuwingsstickers plakken. Bij een wieler evenement wil je gewoon geen lasers. Er lopen/kruipen daar kinderen, hondjes enz. Gewoon niet doen dus.
Een laser met standaard reflector is erg onhandig en onbetrouwbaar.

Op 20 juli 2021 10:22:10 schreef Arco:
IR of gewoon rood maakt meestal niks uit. Camera's (zonder IR filters) kunnen beide uitstekend zien...

Rood if IR is afhankelijk van de toepassing van groot belang. In dit geval is rood handig omdat het eenvoudig uit te richten moet zijn.

Op 20 juli 2021 10:58:12 schreef Brightnoise:
Nog niet genoemd (*) in deze thread is dit: de meeste lichtsluizen werken met gepulst licht om ze minder gevoelig voor omgevingslicht te maken. En de pulsfrequentie geeft een limiet voor de resolutie.

Veel wel. Daarom gaf ik aan dat de goedkope van Ali niet geschikt zijn omdat die meestal wel gevoelig zijn voor zonlicht.

ik heb even navraag gedaan bij Leuze.
De reflector lijkt me 1 niet gunstig voor het bestaande systeem, want dat reflecteerd ook hun signaal misschien ongunstig. En ik zou denken dat een laser op zo'n reflector alle kanten uit divergeerd?

Als er geen ander systeem hing, zou ik zeker voor de roodlicht cellen gaan, maar ik ben bang dat dat niet goed gaat met het andere systeem.

Dit andere systeem heeft helaas geen optie om op af te takken.
Tijdmetings systemen liggen meestal nogal gevoelig.

Die telslang, zou een alternatief zijn, maar dat is lastig verkrijgbaar en ik weet niet of het heel betrouwbaar werkt

eSe

Honourable Member

Een beetje ingewikkelder, maar zou moeten kunnen:

Raspberry Pi met camera en "fietser herkennings software", AI dus.

Maar is misschien voorbij de kennis van TS.

Groetjes,
eSe

A transistor protected by a fast-acting fuse will protect the fuse by blowing first.
CrossFireX

Golden Member

Het is maar een idee hoor, of het echt geschikt is voor jou weet ik niet. :)