Oude tv voorzien van composit aansluiting

Hallo, Ik heb een philips helm tv jaren 80. maar daar zit jammer genoeg alleen maar een rf aansluiting op. Kan hier ook een composit op gemaakt worden? En zo ja zou iemand dat voor mij kunnen doen? Ik ben niet zo handig namelijk

gr Fabian

Krelis Vonketrekker

Golden Member

Zal je beter kunnen oplossen met een modulator, de T.V. is inwendig niet voorzien van lichtnet scheiding!!

Oke, JA ik had al een rf naar av converter geprobeerd maar kreeg ik alleen maar zwart wit beeld mee en storend!

Frederick E. Terman

Honourable Member

Neem anders een oude videorecorder uit de kringloopwinkel, die geeft alles ook door naar een antenne-aansluiting.
(En eventueel kun je de modulator daaruit halen en apart in een doosje stoppen.)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

een oude spelcomputer heeft zo'n converter er los bijzitten doorgaans. kastje met een video ingang, rf uitgang en 5VDC ingang..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
harry64

Golden Member

Op 20 juli 2021 19:55:13 schreef faabberg:
Oke, JA ik had al een rf naar av converter geprobeerd maar kreeg ik alleen maar zwart wit beeld mee en storend!

Analoog videosignaal moet van precies de juiste hoogte zijn. Idem met het analoog audio. Spelcomputers willen daar nog wel eens van afwijken. Tevens geven heel goedkope modulatoren ook vaak veel storende harmonischen zodat het dan zoeken wordt welk signaal het juiste is. Echter dan dient de insturing wel in orde te zijn. Als je niet bekend bent met die analoge tv-techniek en geen meetapparatuur hebt, wordt het erg lastig om zomaar even iets in elkaar te zetten.

Je zou eventueel ook nog kunnen kijken of je een werkende videorecorder op de kop kan tikken, die hebben een scart of andere analoge ingangen die je dan kan gebruiken.

bedankt allemaal voor de inbfo! Ik heb toevallig nog een goed werkende videorecorder, die ga ik maar eens aansluiten dan! Gewoon op de scart ingang proberen dan?

gr Fabian

RAAF12

Golden Member

Op 20 juli 2021 20:24:06 schreef testman:
een oude spelcomputer heeft zo'n converter er los bijzitten doorgaans. kastje met een video ingang, rf uitgang en 5VDC ingang..

Met een SCART verloop bijgeleverd als de advertentie klopt.

https://www.mariosnes.nl/kopen.php?t=Super_Nintendo_Verkleurd&gcli…

De aansluiting gaat via de antenne kabel (RF-Switch), tulpstekker of SCART. HDMI bestond toen nog niet.

Maar als je niet zelf wil prutsen is er vast wel iemand in de buurt te vinden die wil helpen.

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op dinsdag 20 juli 2021 20:42:39 (20%)

Sine

Moderator

Ik kan er naast zitten, maar volgens mij zijn de Japanse famicom's NTSC(-J), dat gaat niet werken op een PAL TV, dan krijg je inderdaad (op z'n best) zwart/wit beeld.

Ook de modulators gaan niet werken als je ze er bij hebt, Japan had een heel ander RF systeem.

[Bericht gewijzigd door Sine op dinsdag 20 juli 2021 21:18:08 (23%)

Op 20 juli 2021 19:55:13 schreef faabberg:
Oke, JA ik had al een rf naar av converter geprobeerd maar kreeg ik alleen maar zwart wit beeld mee en storend!

een rf naar av convertor doet precies het omgekeerde van wat je verlangt..

zoals aangegeven kan een oude video met ingebouwde rf convertor de klus klaren (hij moet wel oud genoeg zijn :-) )
vaak vind je bij de vtr een knopje voor het uitsturen van een testbalk, zo kan je met de search function van de tv het juiste kanaal snel vinden. zonder testbalk is het vaak lastig, aangezien de vtr dan ook ruis uitstuurd, weliswaar is het dan VTR tunerruis, gemoduleerd op een kanaal, maar hoe zie je het verschil?

nou het leuke is, ik heb er eeen videorecorder tussen gezet en hij doet het perfect! MAar het beeld is zwart wit? dacht dat die philips tvs in de jaren 80 en 90 toch wel kleur zijn 8)7

Sine

Moderator

Je hebt Japanse game consoles, met een Japans video systeem. (NTSC-J)

Die gaan niet werken op een TV met een Europees videosysteem (PAL)

oja dat is waar idd. Ik heb ng wel een eurpese dreamcast, misschien dat die het wel doet normaal

Deze TV is kleur (zie de groene OSD), heb hem zelf ook al sinds 1989. Zit een Anubis-A chassis in dat je kunt ombouwen naar scart. Op de achterkant van het toestel is zelfs het vakje voor de scart al voorgedrukt in het plastic. Jaaaaaren geleden heb ik hem omgebouwd. Zou even moeten graven of ik daar nu een compleet anubis chassis uit donortoestel heb ingezet of bestaande heb omgebouwd.

Sine

Moderator

Je hebt Japanse game consoles, met een Japans video systeem. (NTSC-J)

Die gaan niet werken op een TV met een Europees videosysteem (PAL)

Geen idee of er een NTSC naar PAL converter bestaat, ik heb ze in ieder geval nog nooit gezien.
Dat is het voordeel van een moderne TV, die slikken zo ongeveer alle videosystemen.

-edit-

Ja, die bestaan:
https://www.aliexpress.com/item/32983069963.html
Hoe geweldig dat werkt is een gok, de framerates zijn ook verschillend.

[Bericht gewijzigd door Sine op dinsdag 20 juli 2021 21:25:25 (19%)

Op 20 juli 2021 21:21:52 schreef Dominic:
Deze TV is kleur (zie de groene OSD), heb hem zelf ook al sinds 1989. Zit een Anubis-A chassis in dat je kunt ombouwen naar scart. Op de achterkant van het toestel is zelfs het vakje voor de scart al voorgedrukt in het plastic. Jaaaaaren geleden heb ik hem omgebouwd. Zou even moeten graven of ik daar nu een compleet anubis chassis uit donortoestel heb ingezet of bestaande heb omgebouwd.

Dat zou wel mooi zijjn, idd omdat ik er al 1 zag ook met scart op google

Op 20 juli 2021 21:19:27 schreef faabberg:
MAar het beeld is zwart wit? dacht dat die philips tvs in de jaren 80 en 90 toch wel kleur zijn 8)7

tuurlijk was de helm in full colour :-)

zou de kleursaturatie misschien op 0 staan? heb je een afstandbediening?

ja de afstandbediening zit erbij, maar wat sine al zei, het zijn wel japanse consoles . maar proberen waard

Sine

Moderator

Nee, zonder converter NIET het proberen waard.

Dat werkt gewoon niet.

Ook niet stiekem 8)7

Gaat niet werken zonder normconverter. Deze toestellen vreten alleen een PAL B/G signaal.

Overigens zoek ik zelf nog de Philips 21PT350 en de Philips 14AA3324 met dit chassis. Helaas zie je die in Nederland door onze recyclingdrang bijna niet meer.

[Bericht gewijzigd door Dominic op dinsdag 20 juli 2021 21:27:33 (48%)

Nou kwam deze toevallig tegen op marktplaats, en omdat iedereen tegenwoordig van scart naar hdmi wil wil ik het omgekeerde omdat het mooi is! En dat zijn leuke tv modellen ook idd! EBay duitsland misschien?

Sine

Moderator

Een EU NES of SNES kun je er direct in prikken, gewoon op de antenne plug.

De Japanse uitvoeringen helaas niet.

Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Oo, je wil de spelconsoles die er onder staan (in de foto) erop aansluiten en ik zie daar ook de afstandsbediening :-)

zoals reeds geschreven, NTSC geeft zwart wit op een PAL tv.

maar normconvertors van NTSc naar PAL (zowel framerate als kleurconversie) koop je voor een klein bedrag (vroeger kostte dat meer dan een wagen) kwaliteit valt goed mee -gezien de prijs- je zit vaak om de paar beelden met een klein schokje in de bewegingen , gewoon omdat men frames "dropt".

Ja gekke is alleen ik heb nu een dreamcast eu er op aan gesloten via de videorecorder en dan heb ik wel geluid maar geen beeld |:(