Button B magimix (lungo) vervangen

Ik heb een (Nespresso) Magimix M195MILK CN koffiezetter. De rechter drukknop begint slechter te werken. Ik denk dat het zo'n rubber toets is met een koolstoflaagje, dat begint te weigeren, net als bij sommige afstandsbedieningen.
Ik heb de doc van de Nespresso Citiz&Milk EF485 Range D, maar volgens mij is dat dezelfde machine.
http://www.olino.org/blog/nl/wp-content/uploads/2014/09/MagixmixManual
Feitelijk bestaat het volgens de doc die ik heb uit een buttonprint en een button knop. De button print is kennelijk alleen leverbaar met aangesloten besturingsprint.
Vermoedelijk is een nieuwe knop voldoende.
Wie heeft dat wel eens uit elkaar gehad en waar bestel je de onderdelen? Achter de onderdelen staan geen bestelnummers o.i.d.
Op de tekening is het pos 8

Ik ken enkel de Krups en deze lijkt er als 2 druppels water op.(delonghi)
Is deze dezelfde:
ES0054814

What do we want? TIME TRAVEL. When do we want it? IT'S IRRELEVANT.

Op 16 augustus 2021 18:47:06 schreef EricN:
Ik ken enkel de Krups en deze lijkt er als 2 druppels water op.(delonghi)
Is deze dezelfde:
ES0054814

In de link die ik gaf, staat de documentatie. Op pag 22 ev staan de typeplaatjes, ook van Delonghi en Krups. Het nummer dat je noemde staat daar dan weer niet bij.

Nee. Uiteraard niet. Hetgeen waar jij op zoek naar bent kan ik niet als leverbaar vinden. Vandaar dat ik het onderdeel van een volgens mij identieke krups aanreikte. Dit is niet het magimix stuk maar het krups stuk. Vandaar de vraag: ziet er dat identiek uit?

Shiptronic

Golden Member

De meeste AB's zijn te redden door de print en rubberknoppen te reiningen, heb je dat hier ook geprobeerd?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Op 17 augustus 2021 14:14:54 schreef EricN:
Nee. Uiteraard niet. Hetgeen waar jij op zoek naar bent kan ik niet als leverbaar vinden. Vandaar dat ik het onderdeel van een volgens mij identieke krups aanreikte. Dit is niet het magimix stuk maar het krups stuk. Vandaar de vraag: ziet er dat identiek uit?

Volgens mij is het dezelfde machine. In de docu komen alle vier merken voor en ik denk dat Krups de eigenlijke fabrikant is.
Ik moet het doen met de docu die ik heb. Gezien de waarschuwingen bij demontage over scherpe randen en beschadigen van bedrading (kennelijk is dat risico groot) wil ik het apparaat pas demonteren, als ik de onderdelen heb, maar weet niet wat los leverbaar is en door wie.
Het lijken de bekende rubberen koolstof toetsen en daarvan is waarschijnlijk het koolstoflaagje slecht.

De printjes, zitten vast aan de besturing (pag 116)

Een deel van de stuklijst (pag 154)

.
De knop B (no 11 op pag150)

Op 17 augustus 2021 14:56:20 schreef Shiptronic:
De meeste AB's zijn te redden door de print en rubberknoppen te reiningen, heb je dat hier ook geprobeerd?

Ik heb alleen vermoedens wat voor toetsen het zijn. Als het inderdaad siliconen knoppen zijn met een koolstoflaagje, dan is het feitelijk verloren zaak voor de knoppen. Voor afstandsbedieningen met dergelijke toetsen heb ik wel eens een reparatiesetje gehad, vloeistof met wat er in. Uiteindelijk werd het toch een nieuwe AB, omdat het resultaat pover was enomdat de toetsenmatjes niet los geleverd worden.
Ik heb de machine nog niet open gehad, omdat ik eerst de goede materialen wil hebben, toetsen of toetsen+printjes.
Ik ben niet bang om wat te demonteren, maar het apparaat zit volgens de docu behoorlijk vol en er wordt ook aangegeven voorzichtig te zijn om bedrading niet te beschadigen.
Inderdaad, bedrading met (hittebestendige)siliconen isolatie is zo beschadigd door scherpe randen etc.

Ach zo. Als dan geen onderdeel moest aangereikt krijgen hier kan je alsnog met deze proberen moest het ooit zover komen dat hij uit elkaar ligt. Dit onderdeel is wel in voorraad

Aan zoiets moet je denken. (deze zijn helaas van een ander model Nespresso)
Ik heb wel eens een koolstof padje van een oude afstandsbediening met een stukje siliconen en al getransplanteerd naar zo'n knop (wegsnijden en nieuwe stukje met 1-sec-lijm vastzetten) en dat heeft nog jaren gewerkt.

Ik kan je altijd de 'lungo' van dit paar als donor toesturen, mogelijk past hij zelfs zondermeer, want het ronde gat in het huis bepaald zijn plaats en dat gat wordt verder afgesloten door de siliconen rand aan de basis van de knop.

Op het printje er onder zit niets anders dan 2 contactvlakjes, een ledje (met mogelijk een voorschakel weerstandje) + drie draden naar het stekkertje op het systemboard.

[Bericht gewijzigd door Drambuie op 17 augustus 2021 17:22:03 (41%)]

Van iets dat stuk is leer je het meest.

Volgens mij heb ik nu twee aanbiedingen voor knop B, Lungo.
Wat moet het kosten? per email

Ik plak meestal alufolie op die rubber toetsen, werkt uitstekend. (moet bij veel gebruik wel na een jaartje soms vervangen worden.)
Of (indien mogelijk) een 'tactile dome' eronder leggen:

https://telamcoinc.com/wp-content/uploads/2016/10/Telamco_GraphicOverlay-StainlessSteel.jpg

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 17 augustus 2021 17:59:05 schreef buzzy:
Volgens mij heb ik nu twee aanbiedingen voor knop B, Lungo.
Wat moet het kosten? per email

Mocht je (ook) die van mijn afbeeldingen bedoelen? Dat is niet de juiste! (van een ander model) Mogelijk past hij ook of is hij passend te maken, maar ik zou voor de juiste van @EricN gaan, die ook los te bestellen is.
https://ersatzteildirect.de/de/DeLonghi-Kapselmaschinen-Taste-EN166-EN

Van iets dat stuk is leer je het meest.
Shiptronic

Golden Member

Bij AB's was het vaak voldoende om ze gewoon met een sopje af te wassen, een cola en huid vet weer verwijderd waren werkte het prima.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.