Toner transfer problemen

Ik ben bezig met het leren etsen van printjes, zodat ik snel prototypes kan maken. Grotere hoeveelheden kan ik dan eventueel later in china laten maken.

Met een stuk pertinax printplaat dat ik 10 jaar geleden op de beurs in Rosmalen kocht, gaat het uit de kunst! Minuutje aanstrijken met het strijkijzer, en de toner kleeft zodanig sterk aan de print vast, dat ik het papier onder de kraan er af moet 'wassen'. Op de toner blijft een laagje papiervezels achter, zo goed is de adhesie.

Nu heb ik bij Conrad wat simpele pertinax printplaat gekocht. Maar wat ik ook probeer, ik krijg de adhesie niet goed. De meeste toner blijft achter op het papier, de baantjes blijven 'dun'.

Als test heb ik nog een restant oude printplaat gevonden, en exact hetzelfde gedaan: weer perfecte adhesie met de oude printplaat, met 100% dezelfde materialen en technieken die met de nieuwe tot 'halve sterkte' baantjes leiden.

Ik schuur het kleine beetje oxide weg met zeer fijne staalwol (0000 geloof ik), en daarna ontvet ik 'm met IPA. Ook nog een keer extra met aceton geprobeerd, maar steeds weer hetzelfde probleem.

Iemand enig idee waarom de toner wel aan de ene printplaat, maar niet aan de ander hecht? Ik begin een beetje gefrustreerd te raken omdat het met het oude cheapo materiaal werkelijk perfect werkt, maar met het nieuw gekochte totaal niet.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Het gladde papier gebruiken uit reclamefolders met een klein randje lijm even vastplekken op gewoon papier anders trekt die niet door de printer. Gewoon het strijkijzer er op zetten en eest 2 minuten door laten warmen. Als ondergrond een telefoonboek oid dat de warmte niet weglekt. Dan goed strijken vooaral langs te randen en nog even nabehandelen met een rubberen rol uit de foto donkere kamer techniek. Dan gooi je de nog hete print met papier in een bak koud water en laat die eventjes er in liggen. De rest weet je wel. Kleine onderbrekingen kan je met een watervaste stift nog repareren voordat je gaat etsen. Etsvloeitof goed heet maken bakje in Bad van Marie met kokend water zetten en print voortdurend in beweging houden. .

Ik kan me niet voorstellen dat er ander koper op die Conrad printen zit. Heb je wel dezelfde printer gebruikt voor beide tests?
Ik weet dat de toner wel anders kan zijn. Ik heb een paar jaar geleden een Brother led printer gekocht en de toner daarvan is niet te gebruiken met oplosmiddel-methode, de strijkijzer-methode heb ik daarmee niet geprobeerd.

EDIT: reactie op mel
Ik heb inderdaad ook wel eens koper gezien waarvan de structuur van de glasvezel te zien was door de koperlaag heen. Dan kun je met staalwol misschien niet goed het oxide uit de "groeven" verwijderen. Dat zou ook een oorzaak kunnen zijn. Op de foto van pa0fmy hierboven zie ik ook verschillen in de structuur van beide printen.

reading can seriously damage your ignorance
mel

Golden Member

De meeste printen hebben een glad oppervlak. Ik heb ook printen gezien die een erg onregelmatig oppervlak hebben. Voornamelijk bij "amerikaanse"printen.
Het kan zijn dat bij die laatste de hechting niet goed is.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Het lijkt er op dat ik het probleem gevonden heb. Ik had hetzelfde stuk transferpapier twee keer door de printer gehaald omdat ik er wat anders op wilde printen.
Het lijkt er op dat de toner beter hecht aan het papier, als het papier al een keer eerder door de printer is geweest. Geen idee hoe en waarom, maar dit is de enige oorzaak die ik kan vinden.

Ik heb nu wat afgedrukt op een vers stuk papier, de layout doormidden geknipt en de helften op een stukje Conrad, en op een stukje Rosmalenprint gestreken. In beide gevallen hechtte de toner nu goed aan de print.

Hopelijk geen toeval, hopelijk wordt dit topic niet vervolgd :+

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
KGE

Golden Member

Op 25 augustus 2021 13:23:32 schreef Ledlover:

Het lijkt er op dat de toner beter hecht aan het papier, als het papier al een keer eerder door de printer is geweest. Geen idee hoe en waarom, maar dit is de enige oorzaak die ik kan vinden.

Kan het zijn dat het transferpapier vochtig geworden is ?
Dat zou verklaren wanneer het een keer door de printer heen is geweest het beter gaat (in de printer wordt het papier flink heet gestookt).

Oh... als dat het is, dan zou dus het "licht vochtig" maken van het papier helpen om de toner van het papier te lossen. Dat zou geinig zijn als die truuk zou werken en we er op deze manier achter komen dat het daar aan ligt.

Achteraf (ik heb het al iets van 10 jaar niet meer geprobeerd) zou het best kunnen dat het de eerste keer best aardig ging en ik daarna papier heb hergebruikt ("Ziet ner nog prima uit") en dat het dan niet meer wilde lukken....

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Precies rew, zoiets vermoed ik. Ik zal volgende week eens zien wat er gebeurt als ik het papier droogstook op het strijkijzer, en dan door de printer voer.
Als het dan weer mislukt, dan ligt het dus aan de vochtigheidsgraad van het papier. Ik zal dan een mooie humidor voor het lab aanschaffen voor het op de juiste vochtigheid houden van het papier :+
Met een dubbele bodem voor de havana's.

De chemische methode (aceton gebruiken om de toner zacht te maken) werkt bij mij niet zo consistent als wat ik met de strijkijzermethode heb bereikt.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Het lossen met alcohol zoals dat bij de chemische methode wordt gebruikt zou mogelijk wel beter kunnen werken. Doordat alcohol zo vluchtig is zou dat wel eens het papier sneller kunnen verzadigen.

reading can seriously damage your ignorance

Ik ben er jaren geleden ook mee bezig geweest, de ene keer lukte het wel redelijk, niet echt perfect en de andere keer weer niet.
Ik heb er zelfs speciaal een laserprinter voor gekocht, afijn daar print ik nu gewoon op kalkpaier mijn lay-outs mee, dus voor niets heb ik die niet gekocht.

Maar met die toner transfer methode was ik gauw klaar, negen van de tien keer mislukte het.
Toen ben ik overgegaan op foto transfer methode.
Voor een paar euro heb ik een gezichtsbruiner gekocht, kalkpaier, ontwikkelaar (gootsteen ontstopper) aangeschaft.

Dat gepruts onder de kraan om papier resten te verwijderen heb ik niet meer.
Vijf tot tien minuten belichten, de ontwikkelaar in en klaar ben ik.
Alleen nog even etsen, dat is ook geen smeerboel bij mij met bruine prut.
Ik gebruik waterstof peroxide en 30% zoutzuur wat resulteert in een zeer schoon ets-middel bad.
Gewoon op kamer temperatuur, een ets-machine heb ik helemaal niet nodig.

Wat ik wil zeggen; stap maar af van die toner transfer methode en ga over op UV-belichting, dan krijg je een veel mooier en vooral schoner resultaat.

Telefunken Sender Systeme Berlin

De paar keer dat ik het heb getest, werkte het feilloos. Vandaar dat ik er nog even mee doorga.

Belichten blijft altijd een optie, maar dat betekent dat ik fotogevoelige print moet aanschaffen en een lichtbak moet maken. Niet zoveel zin in, als toner transfer gewoon blijft werken zoals het deed.

[Bericht gewijzigd door Ledlover op woensdag 25 augustus 2021 22:34:10 (52%)

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Waarom gebruik je Tranferpapier. Gewoon dat gladde papier waarvan je elke week enkele kilo's in de brievenbuis krijgt werkt prima. O.a. Hema, Expert, Aldi is prima als transferpapier te gebruiken. Ik heb al eens iemand zien werken met hittebestendige overhead sheets. Hij had het strijkijzer op zijn kop legde daar de print en de sheet op en drukte alles te samen met een rubberen fotoroller. Een ander systeem is gebruik maken van een lamineerapparaat op warmte basis en daar de print met sheet een keer of 10 doorheen laten lopen. Je hebt weer wat om te experimenteren.