Probleem met stroom actieve speakers in cafe! Help!

Beste Forumleden,

Ik heb recent mijn cafe voorzien een nieuw geluidsysteem. 2 zalen, met elke zaal 4 actieve speakers. Deze worden via xlr aangestuurd vanaf een zone mixer. Het betreft Behringer B210d speakers. Alle speakers zitten op een zelfde nieuw-aangelegde groep. De speakers staan continu aan. Verder zit er geen andere apparatuur op de groep.

De speakers functioneren opzich goed, en kan er een lekker feestje mee geven alleen heb ik toch een raar mankementje gevonden;

Wanneer ik smiddags in de zaak kom, en muziek aan wil zitten hoor ik soms geen geluid in 1 van de 2 zalen. Kijk ik bij de speakers staat de schakelaar op 'AAN' maar brand er geen power-lampje. Als ik dan de stroom stekker uit de speaker trek,de schakelaar op 'UIT' zet, licht het power-lampje heel even op en gaat dan weer uit. Als ik de stroom kabel er dan weer in doe, en de schakelaar om zet gaat de speaker gewoon aan en hoor ik weer geluid. Dit probleem heb ik niet elke dag, maar afgelopen tijd wel een paar keer gehad in zowel zaal 1 als zaal 2. Soms bij 1 speaker, soms bij meerdere in die zelfde ruimte. Wat is er aan de hand? Is het een standby functie, is er iets met de stroom toevoer?

Als iemand mij kan helpen met dit probleem wordt dat super gewaardeerd!
Alvast bedankt allen voor het lezen van mijn vraag.

Met vriendelijke groet,

Coen

Er zal wel iets mis gaan in de voeding van de speakers.
Het klinkt misschien een beetje onaardig maar in een dergelijke omgeving gebruik je geen Behringer.

Ik heb recent mijn cafe voorzien een nieuw geluidsysteem.

Dan is het aan de verkoper van je systeem om daar een antwoord/oplossing voor te vinden onder garantie.

Op 20 september 2021 18:00:01 schreef pa3gws:
Er zal wel iets mis gaan in de voeding van de speakers.
Het klinkt misschien een beetje onaardig maar in een dergelijke omgeving gebruik je geen Behringer.

Ik gebruik dit merk speakers omdat ze relatief goedkoop zijn, makkelijk te installeren zijn en een bak lawaai kunnen geven wanneer het feest is. Ze geven overigens prima geluid voor mijn doeleinden.

Maar een probleem met de voeding bij 8 speakers? Zou het een fout bij behringer kunnen zijn?

Iig bedankt voor je snelle reactie!

Behringer is prima. Automatisch inschakelen gebeurt pas wanneer het lijn-niveau een bepaalde waarde overschrijdt. Even iets harder zetten en ze gaan allemaal aan.

Philips motional feedback kende dit probleem ook: vooral in de nieuwere versie stuurapparaten: die hadden geen DC-puls op de line-out bij inschakelen! De oude stuurapparaten hadden dit "foutje" wel.

Of is dit gebrek een feature?

Op 20 september 2021 18:13:35 schreef elektrofix:
[...]Dan is het aan de verkoper van je systeem om daar een antwoord/oplossing voor te vinden onder garantie.

Heb ze gekocht bij Thomann. Maar denk dat je bedoelt dat ik dan Behringer moet contacten?

Op 20 september 2021 18:25:06 schreef Brightnoise:
Behringer is prima. Automatisch inschakelen gebeurt pas wanneer het lijn-niveau een bepaalde waarde overschrijdt. Even iets harder zetten en ze gaan allemaal aan.

Philips motional feedback kende dit probleem ook: vooral in de nieuwere versie stuurapparaten: die hadden geen DC-puls op de line-out bij inschakelen! De oude stuurapparaten hadden dit "foutje" wel.

TS stuurt met XLR = Balanced, dus DC zal wel niet...
Desal niettemin is het wele en idee om eens een keer flink uit te sturen en kijken of ze mee aan gaan.

Heb ze gekocht bij Thomann. Maar denk dat je bedoelt dat ik dan Behringer moet contacten?

Diegene waar je ze gekocht hebt (waar je ook aan betaald hebt) is in eerste instantie je aanspreekpunt.

In de manual zie ik tussen de superlatieven niets over een inschakelautomaat.
Het voelt zo op afstand alsof de processing soms vastloopt waarna de beveiliging ingrijpt.

Mijn persoonlijke smaak is overigens dit soort apparatuur wel degelijk uit te schakelen als er niemand is. Het gaat allemaal een keer kapot en dan is het prettig als er iemand in de buurt is.

Dan is Thomann de place to be en als die niet thuis geeft kun je nog naar de invoerder.

Desal niettemin is het wele en idee om eens een keer flink uit te sturen en kijken of ze mee aan gaan.

Zou dan toch in de manual mogen staan.
StandBy of Sleep Modus zou minstens toch door een knipperende of andere ledkleur mogen aangegeven worden dan PowerOn.
Maar hier misschien niet

Maar een probleem met de voeding bij 8 speakers? Zou het een fout bij behringer kunnen zijn?

Kwaliteitscontroles zijn maar steekproeven waar dit euvel zomaar doorheen kan glippen.
Zet er eens 2 bij je thuis om uit te sluiten dat het euvel toch zijn oorsprong vind door een spook (spikes? dips? ...?) op het elek net van je feestlocatie

Op 20 september 2021 18:25:06 schreef Brightnoise:

Dat van die MFB is nieuw voor mij een dc puls ? Als ik in het schema van een 22AH793 kijk zie ik niet echt een dc puls ergens verschijnen.

Maar het feit dat ze (vrijwel?) allemaal dit hebben maakt een exemplarisch defect onwaarschijnlijk.

Als een feature zodanig is dat de gebruiker er niets van zou moeten merken, dan kan je overwegen om het niet in de handleiding te zetten. Of dat verstandig is dat is een tweede (vraag Boeing, re: 737MAX).

Ik kan me voorstellen dat het ding in slaap-mode gaat en hoort aan te springen als er weer muziek is. En dat dit altijd goed werkte en zonder-merkbaar-effect-voor-de-gebruiker toen ze het testten. Maar mogelijk hadden ze bij dat testen de boel harder staan...

Dank allen voor jullie reacties!

Ik ga eens testen wat er gebeurd als ik het geluid harder zet of ze dan aanspringen. Blijft wel een erg apart geval. Anders ga ik Thomann of Behringer contacten.

Ik heb een soortgelijk probleem wel eens gehad met een oude game computer.
De pc wilde dan niet aan. Als ik dan de stekker er uit trok en de powerknop ingedrukt hield een aantal seconden, zodat je de pc soort van stroom-leeg maakt, en daarna stekker er weer in deed ging de pc gewoon weer naar behoren aan. Heeele vreemde gewaarwording. Mocht iemand nog iets te binnen schieten waar het mee zou te maken kunnen hebben hoor ik dat graag!

In iedergeval bedankt voor het meedenken iedereen!

Sluit even een gloeilamp (of flikker-gevoelige ledlamp) parallel aan met de stroomvoorziening van de speakers. Puur voor het geval dat er wat mis blijkt te zijn met de bekabeling.
Kan zomaar gebeuren.

Op 20 september 2021 19:58:00 schreef Peter112:
[...]

Dat van die MFB is nieuw voor mij een dc puls ? Als ik in het schema van een 22AH793 kijk zie ik niet echt een dc puls ergens verschijnen.

Nee, het is gewoon een inschakelverschijnsel! Geen bewuste DC maar een plop! En later was dat "ongewenste verschijnsel" door een beter design afwezig!

Op 20 september 2021 17:45:08 schreef CoenGoofy:

...
Kijk ik bij de speakers staat de schakelaar op 'AAN' maar brand er geen power-lampje. Als ik dan de stroom stekker uit de speaker trek,de schakelaar op 'UIT' zet, licht het power-lampje heel even op en gaat dan weer uit. Als ik de stroom kabel er dan weer in doe, en de schakelaar om zet gaat de speaker gewoon aan en hoor ik weer geluid.
...

Ik heb niet gekeken wat voor netaansluiting deze speakers hebben, maar als het een standaard Euro-connector is heb je grote kans dat deze er net niet ver genoeg inzit.

Dat heb ik met mijn Devine actieve speakers ook nog wel eens.
Een kort stukje Gaffa-tape over de Euro-connector plakken zodat hij wat dikker is wil dan wel helpen, vooral als het een vaste installatie is.

Op 20 september 2021 20:34:20 schreef Brightnoise:
[...]

En later was dat "ongewenste verschijnsel" door een beter design afwezig!

onder beter design versta ik ..een (reed)relais?

Op 21 september 2021 09:39:47 schreef Sine:
Daarvoor hebben ze powercon uitgevonden.

Dat klopt, maar een simpele zoektocht op Google toont toch echt een Euro.

en daarom is Behringer inderdaad goedkoop. Zou ook niet mijn keus zijn voor een prof installatie

Welk merk zou je dan kopen?
Behringer, Cool Audio, Midas, Turbosound, TC Electronic and TC-Helicon, Tannoy, Klark Teknik, Lab.gruppen, and Aston Microphones

allemaal lid van dezelfde groep ;)

Geen actieve speakers gewoon een paar goede passieve boxen met een paar gode versterkers.
Een mixer met meerdere zone's dan heb je alles op 1 plaats onder controle Volume toonregeling enz.

Op 21 september 2021 15:03:17 schreef High met Henk:
Welk merk zou je dan kopen?
Behringer, Cool Audio, Midas, Turbosound, TC Electronic and TC-Helicon, Tannoy, Klark Teknik, Lab.gruppen, and Aston Microphones

allemaal lid van dezelfde groep ;)

RCF, Master Audio, HK, Bose, EV? ;)

RCF ok,
EV OK

Disaster audio was vroeger niet veel
HK was ook goedkope troep
Bose moeten we het maar HELEMAAL niet over hebben (hebben ze ooit iets gemaakt wat fatsoenlijk klonk???)

MAar even afwachten wat TS vindt, want we dwalen nogal af...
Zo slecht klinkt Tehringer nu ook weer niet.

Mackie SRM450. In 2004 een zestal + subwoofers aangeschaft voor een societeit, later nog wat er bij. Het draait corona dienende nog steeds dagelijks.
Toen na vrij uitgebreide studie gekozen boven LEM, JBL e.d. juist omdat het nog helemaal linear was opgezet, en fatsoenlijk stil was. Geen spijt van gekregen, die hebben hun geld inmiddels wel opgebracht :)

Helaas niet meer te koop, als ik de huidige "SRM450" opzoek heeft die geen relatie meer met deze producten.

Daar voor hadden we een aantal Peavey, CS800's en HiSys, maar dat was met zoveel bedrijfsuren steeds een hoop gedoe qua vervuiling en schoonmaken. Passieve koeling van actieve speakers is zowel praktischer als betrouwbaarder gebleken.