Hoe detecteert een Bosch condensdroger de afvoerwaterslang?

Zomaar nieuwsgierig.
Wij hebben een Bosch Maxx 7 Sensitive condensdroger. Je kunt deze gebruiken met de ingebouwde condenswater opvangbak, of een afvoerslang aansluiten, Bosch WTZ-1110.
https://www.bosch-home.nl/productoverzicht/wasmachines-en-drogers/acce…
Nadat je de slang hebt aangesloten hoef je niets in te stellen, de wasdroger schakelt zelf over.
Weet iemand hoe de wasdroger detecteert dat een afvoerslang is aangesloten?
In de handleiding staat enkel de consumenten-uitleg: "sluit de afvoerslang aan en de wasdroger gebruikt vanaf nu de afvoerslang". De service manual kan ik zo 1-2-3 niet vinden.

Wij kunnen ons enkel een palletje indenken dat ingedrukt wordt als je de slang aansluit, waarna de computer "slang OK" krijgt, maar de bijkeuken verbouwen om achter de wasdroger te kruipen zint ons ook weer niet. :D

60204

Western civilization? That would be a good idea! (HR '89-'12)

volgens mij detecteert ie dit simpelweg niet. De machine detecteert "opvangbak vol" bij gebruik van het reservoir, dmv een vlotter. Als de slang is aangesloten kan het reservoir niet gevuld worden.

High met Henk

Special Member

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Bedoel je nu zo lomp:
Ik vul reservoir en reservoir vol, dus gooi naar slang?

Verwacht ik niet.. zou mooie janboel worden als je reservoir een keer vergeet

Als het van het reservoir de slang in kan lopen zal dat reservoir niet erg vol raken ;)

KISS

Op 3 oktober 2021 14:31:40 schreef 60204:
volgens mij detecteert ie dit simpelweg niet. De machine detecteert "opvangbak vol" bij gebruik van het reservoir, dmv een vlotter. Als de slang is aangesloten kan het reservoir niet gevuld worden.

Dat kan alleen als de uitloopopening lager zit als de vlotter. Het niveau zal de vlotter nooit bereiken en het hele dorp loopt onder 8)7 Kan wel als je een dopje moet verwijderen om de slang aan te sluiten.

60204

Western civilization? That would be a good idea! (HR '89-'12)

nee, *

het condenswater wordt normaal naar het reservoir gepompt. Is het reservoir vol, vloeit er water via de overloop terug naar de condensopvang. Hierdoor wordt de vlotter onderin de machine bediend. En stopt de machine.
Als de slang is aangesloten wordt het water, normaalgezien, continu afgevoerd. De vlotter wordt dan enkel bediend als er door een of andere reden een probleem is met de afvoer.

zo werkt het althans bij mijn bosch condensdroger.

edit: *, normaal ben ik niet echt lomp. komt mss zo over :)

Geen dopje, slangetje dat naar reservoir loopt wordt losgekoppeld, afvoerslang aangesloten. Bij mijn model toch.

Op 3 oktober 2021 14:42:24 schreef 60204:
Geen dopje, slangetje dat naar reservoir loopt wordt losgekoppeld, afvoerslang aangesloten. Bij mijn model toch.

Verdraaid, daar zeg je wat. Ik vind net de installatie-handleiding van de afvoerslang, en daar wissel je idd bij 2 van de 3 modellen de slangen van positie. Simpel. 8)7
Eén model heeft één pijpje, model zonder reservoir?
https://media3.bosch-home.com/Documents/8001013017_A.pdf

De wasdroger is bij ons gekomen uit een erfenis, we hebben 'm daar zo van z'n plek gehaald en hier neergezet.
Installatie-handleiding van de afvoerslang was natuurlijk al afgevoerd. :)