Ik ben hier eerder al eens geweldig geholepen met motor-elektronica. Als ik hier niet voorzien was van de tips en adviezen was mijn zelfbouwmotor nooit goedgekeurd geworden. Nog dank daarvoor.
Maar we gaan verder met voor mensen die "denken" in schema's een relatief eenvoudige vraag. Ik heb voor de achterlichten van mijn motoraanhanger de volgende modules besteld en ga die passend maken in het originele achterlicht, kleine aanpassing.

Voltage: DC 12V

Huidige: 333mA

Vermogen: 36W (3W / LED)

Aantal LEDs: 12x LED/Licht

Nu branden deze light bars vrij fel, zou zo maar remlicht kunnen worden. Ik wil deze set wat zwakker laten branden, zijn dan nog fel genoeg om als achterlicht te fungeren, en dan na de weerstand de niet geknepen 12 volt toelaten, zodat mijn achterlichten meegaan met de remlichten.
Daar zou ik dan graag een advies over willen hebben wat ik dan tussen 12 volt en het achterlicht moet schakelen om dit effect te krijgen.

Groeten, Leon.

In bijlage de goedgekeurde motor, mogelijk gemaakt door Circuitsonline.

Ik neem aan dat je goedgekeurde lampen gebruikt. Dan moet je wel opletten dat je ze volgens specificatie gebruikt. Ik weet zo niet wat wel of niet mag. Ik heb twijfels over het gebruiken van dezelfde lamp als zowel achterlicht als remlicht. Maar het kan best dat het mag, misschien dat iemand hier het weet of kan opzoeken? Sparky?

Technisch gezien kan dit wel. Een weerstand in serie en een relaiscontact eroverheen voor remlicht.

Hou er rekening mee dat de LEDs waarschijnlijk een stroombron bevatten. Pas zodra de spanning genoeg is gezakt zal de stroom afnemen. En even opletten of de elektronica van de LED lamp niet uitvalt bij lagere spanningen.

Denk aan weerstanden in deze richting:
Voor een spanningval van 12V naar 10V bij 333 mA
(12-10)/0.333 = 6 Ohm, 1 Watt (0,6 wat overdimensioneren)
Ik vermoed dat de stroom constant blijft tot het punt dat er niet genoeg spanning voor de LEDs meer over is, vandaar deze manier van rekenen.

Het kan echter ook zijn dat de lamp domweg serieweerstanden bevat, dan ga je anders rekenen. Is het een Chinese lamp? Zie je elektronica zitten?

Welke module is het precies?
Heb je een link?
Kun je ze eens open maken en foto's van de binnen kant plaatsen?

Als die module een set LEDs met enkel een voorschakelweerstand bevat dan zou je er nog een weerstand voor kunnen zetten.
Dan maak je iets met relais of schakelaars zo dat bij remmen die weerstand wordt kortgesloten.

Huidige

Dat klinkt als een slechte vertaling van 'current'.
En die specificaties kloppen niet.
12V bij 0,333A is geen 36W.

Wat een mooi ding die motorfiets.

Om de hoeveelheid licht uit je achterlichtledje te kunnen regelen zou ik een pwm module gaan gebruiken denk ik.

Met twee weerstandjes zou je de pwm module op 100% kunnen instellen als je remt en 50 of 25% voor gewoon licht.

Ik zou niet gaan knutselen met een paar serieweerstanden of zoiets. Het kan daarmee wel maar de instellingen worden dan erg type led en ook temperatuursafhankelijk. En dat wil je eigenlijk niet.

Op 2 november 2021 16:47:09 schreef Knutselsmurf2:
In bijlage de goedgekeurde motor, mogelijk gemaakt door Circuitsonline.

:9~ :9~ :9~ :9~ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Dat is wat anders dan mijn (vroegere) 2001 HD Softail Heritage Classic...

Welke cilinderinhoud? (2/2.1 liter?)
S&S motor?

2V bij 0,333A is geen 36W.

Ik denk dat TS bedoelt 3W en lichtopbrengst gelijk aan een 36W lamp...
Dan klopt 't ook: 12V/0.333A = 3.996W (meeste ledlampen gebruiken 1W extra wat als verliezen in de driver blijft steken)

Het is inderdaad een Alie-module, vandaar die vreemde waarde, denk ik. Het was ook maar een hersenspinsel, maar ik heb dat eerder ook gedaan bij het achterlicht/remlicht van mijn motor. Is nu niet CE gekeurd, maar k voel me er wel veiliger door.
https://nl.aliexpress.com/item/1005003151354926.html?spm=a2g0s.9042311…
de verlichting die erin zat waren fietslampjes, erg onder de maat.
Maar als het te ingewikkeld gaat worden laat ik het voor wat het is. Maar op de motor willen we graag goed gezien worden.
https://lh3.googleusercontent.com/nC-BFipzhjb45-5o3Zc9ELCnqiGxm4Gma96LONIT0bHf1M14CmDWNE5fVO2O5nifakIeLMfgr--KqUxwV-oZvDoM912oOJpJ8ID8bFbecwrYENM0MCoit7HxJbK-fMz7aOi3v6tDsNslP1EuQ-sOsA8CCKAUxwFFr8Hic-SbwXNEU0v-w1QgbBVnYdJOP538l7fdlQbxR_VOIfwlEKWEkQiUTLdLPC5uxfaLawMuMK0GTgqhEG7QRGiWN5DcD69f1VDEqWWOeut_ESzQOoQFqGNztK49m8Mp8nquzrw9TiBFUxur32sfMPatlQabTl2zb9McF-_bK68V_CBVKoweSP0G4EZBbHUzZHef0gBA1fTphgABwl8TPU4SC3H1tAUTDUzVoUTcnf8o_Ae0jGaD-SMIiANtbXGizylPJEYIY42raUsn2TEerKdvDj41cVeNJPdDhcuX1AXnpVVmSQNMjSpPJxMEfB1IscsBp2EJpTDSuAPuw-QXobgL4baYNRpruXulZ7WADVmg259MCv6YF6_ClOyEQe1vTl4W_nsBYAtrE73j26_dL6TpruvpyOR5IRPsXi3EUtO_nXppNAdi8je3z17mwVFf6juDn3GxlfAqioDmaW42B3ArBwxdXQVfci4IrPHQDlb2VZGtkp-sPkLGdHdT-Ui7Yq8tEva3ONLoAfLstBbgoO33m3Fs3UZ-htdlEv0MldAZ0KenFST60r2A=w483-h322-no?authuser=0

DE Blauwe zelfbouw motor staat als Bluestar op kenteken en heeft een inhoud van 1600 CC

2 diode's en een flinke vermogens weerstand, meer hoeft dat toch niet te zijn , de waarde van de weerstand zal je zelf vast moeten stellen, Lineariteit is bij LED's ver te zoek, de helft van de stroom is niet de helft van de licht opbrengst.

Heb je een voeding met stroom regeling bij de hand?

Weerstanden zou ik in de licht unit bouwen gelijk een anti vocht oplossing. PWM-en is leuk maar dit zou ik zo basic mogelijk houden, wat er niet op zit kan ook niet stuk :)

[edit] een foto van het interieur (print met Led's en voedingsaansluiting zou welkom zijn. of een link naar de module.

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op (11%)]

Ik wil het ook simpel houden. Het linkje naar de module staat in het vorige bericht, als de specificaties al duidelijkheid geven.

@Knutselsmurf
Die remlichten van het plaatje lijken die nou oranje, dat is zeker niet toegestaan!

Dat komt vast door het flitslicht van het fototoestel, zijn echt rood. Maar dat is niet de discussie hier. En de regelgeving van de RDW ken ik inmiddels, als er maar CE instaat vinden ze het al snel goed. Ikzelf wil ook de juiste kleuren hanteren en dat gebeurt ook.?

Ze beweren echt 36W... Quote: Vermogen: 36W (3W / LED)

Dat betwijfel ik (wat niets af doet aan de bruikbaarheid!)
En dat klopt ook niet met de 333mA.

Ook staat er 12-24V, wat inderdaad een driver zou impliceren.

Je ontkomt niet aan domweg testen denk ik...

Ampere meter tussen accu en lamp om de stroom te meten. Vermoedelijk toch rond de 300mA.
In dat geval een 6 (of 10) ohm weerstandje ertussen zetten en kijken wat dat doet (zie Hoeben's post).