Beste vrienden,

Ik heb hier enkele 40cm ventilatoren van nominaal 70W. Ze hebben drie snelheden en bij demontage merk ik dat deze eigenlijk voortkomen uit een keuzeschakelaar die een, twee of drie derde deel van de statorwikkelingen aanspreekt.

Maar zélfs de laagste snelheid is te groot.
Zou ik alles kunnen vertragen door via een transfo slechts 110V te voeden?

Ik veronderstel dat ik dan een transfo van een 300W nodig heb? Kan dit?

Waarschijnlijk té eenvoudig om te kunnen werken zonder schade en vandaar deze vraag.

Dank bij voorbaat voor jullie opmerkingen en kans van slagen.

Als test zou je twee ventilatoren in serie kunnen zetten en zien wat voor effecct het heeft. Andere mogelijkheid om te testen is ergens een variac zien te lenen, dan kun je traploos instellen en zien wat er gebeurt.

Het kan zijn dat bij lagere snelheid de temperatuur van de fan motor te hoog oploopt.

Als je meerdere ventilatoren samen wil voeden uit één transformator, zal het vermogen van de transformator gelijk moeten zijn aan de som van de afzonderlijke vermogens.

Met een 300VA trafo kan je 4 ventilatoren van 70W voeden.

In praktijk zal je wellicht toekomen met een trafo die "kleiner" is.
Immers het vermogen daalt met de derde macht ten opzicht van het toerental.
Dus als de verliezen gelijk mee dalen, heb je met halve snelheid voldoende aan een trafo van 40 VA.

Mijn buikgevoel zegt neem ergens iets van 150VA.

Let op dat ze nog met 100% betrouwbaarheid aanlopen als je ze trager dan de laagste trap gaat gebruiken.

Een andere optie is om de inlaat deels af te dekken. Dat heeft geen invloed op hoe betrouwbaar ze aanlopen.

Gaat er ook stroom naar de rotor? Ik dacht even dat "gaat naar de stator" een veldwikkeling zou zijn. En ik dacht even foutief dat een lagere spanning een nog trager draaiende ventilator zou opleveren. Maar helaas. Je hebt MEER veld nodig om hem dan langzamer te laten draaien. En de wikkelingen zullen wel gemaakt zijn voor 'max 230V" dus daar de spanning verhogen is zeker geen goed plan. Sorry.

Ze hebben drie snelheden en bij demontage merk ik dat deze eigenlijk voortkomen uit een keuzeschakelaar die een, twee of drie derde deel van de statorwikkelingen aanspreekt.

Is dat geen snelheidsregeling in combinatie met condensatoren?

Anders eens kijken wat ze hier hebben
https://www.ventilatieland.be/bediening-en-regelaars-transformator

Eigenlijk moet je de spanning op de stator maximaal houden en de spanning op de rotor verkleinen. Staan die in serie of parallel?

frequentieomvormer ervoor of de ven gedeeltelijk afdekken

Probeer eens een 5uF bedrijfscondensator in serie. Heel wat afzuigkappen werken zo als tussenstap.
@ deKees: zal vast geen gelijkstroommotor zijn

Het is ZEER moeilijk om ventilatoren die gemaakt zijn voor 230V~ langzamer te laten draaien.
De snelheid wordt bepaald door de frequentie.
Als de stroom teveel beperkt wordt, kan hij een duwtje overslaan, maar goed is dat niet! De boel gaat enorm brommen en spoelen kunnen doorbranden.
JE zou het beste uit de voeten kunnen met frequentieregelaar, maar die dingen zijn ook complex en daarbij vaak ook duur.
Probeer maar eens een Wisselspanning vlak te maken met de nodige gelijkrichters en condensatoren, om dit met een zuiver gegenereerde sinus te versterken zodat je genoeg vermogen hebt om de boel te laten draaien.

Als je dan toch iets wilt freubelen, kun je wellicht ergens gelijkstroommotoren op de kop tikken en die gebruiken.
Een paar computervans of zoiets. Als je toch maar weinig flow wilt hebben.

Je naam suggereert dat je wel eens tuiniert. Dat roept bij mij ook veel associaties op als het om regulering van ventilatoren en afzuigingen gaat. ;-)
Ik ben ook wel eens gevraagd voor wat leuke binnentuintjes geregelde ventilatoren en afzuiginstallaties te maken.
Ik gun iedereen z'n hobby, maar brand je nergens aan. :P

Het is ZEER moeilijk om ventilatoren die gemaakt zijn voor 230V~ langzamer te laten draaien.
De snelheid wordt bepaald door de frequentie.

Vele decennia geleden in een proefopstelling vastgesteld dat een 3f motor zijn 2800RPM al behaalde bij een spanning van zowat 3x 15V.
Met 1 vinger op de as kon je de motor wel stoppen, dus koppel 0,0...
Bij een ventilator zie ik een snelheidsregeling door spanningregeling binnen bepaalde grenzen mogelijk/haalbaar

Op 3 november 2021 20:32:51 schreef Fantomaz:

In het algemeen is dat een ZEER onjuist antwoord.

Zeker bij ventilatoren met een enkelfasige inductiemotor zoals deze.
Daar zijn kant en klare transformatoren voor leverbaar om die te kunnen "regelen"

En regelen is in dit geval de spanning zo ver verlagen dat je met de slip het toerental kunt instellen, dat werkt echt prima.
Ben je bang voor aanloopproblemen zet dan de ventilator eerst even op volle spanning en schakel dan omlaag.

Als je echt ruig wilt doen zijn er ook enkelfasige frequentieregelaars voor verkrijgbaar, maar in een geval als dit is dat nogal overkill.

[Bericht gewijzigd door Sine op (10%)]

Vermoedelijk gaat het om een rotor met kortsluitwikkelingen (kooianker), daar zul je dus niets aan kunnen bijregelen. Blijft over dat je het toerental met de spanning of met de frequentie kan regelen. Ik zou eerst gewoon de spanning proberen zoals aangegeven.

Hangt weer af van het type motor. Als de kooi van het kooianker een lage weerstand heeft, dan is het toerental slecht regelbaar. Als de kooi een relatief hoge weerstand heeft, dan is het toerental beter regelbaar.
Je snapt natuurlijk dat een hoge kooiweerstand extra verliezen geeft en een slecht koppel heeft. Rendement van zo'n motor is dus relatief slecht.
Aan de weerstand van de kooi kan je niks doen. Dat is gewoon een motoreigenschap.

Het gaat om dit ding. Ik heb er drie dezelfde en wil eventueel één apparaat kopen dat ik aan de voeding van 220 Zet. Door de beschermkooi kan je de vier schakelaar zien. Aan, V1, V2 en V3
Weet wel iets van elektriciteit, maar hoop dat jullie me de beste oplossing kunnen geven want zover gaat mijn kennis niet.
Ik tracht al jullie ideeën zo juist mogelijk te duiden, wat niet zo gemakkelijk is voor mij.
Toch al veel dank voor de vriendelijke antwoorden.
Heeft er iemand ook een url van trafo of andere regalaar die ik zou kunnen aanschaffen?

Is dit voor je roeitrainer?

Lees dit eens door, misschien schept dit duidelijkheid.

https://www.circuitsonline.net/artikelen/view/53

Ik weet niet of je handig bent, maar als dat zo is zou je zoiets kunnen maken.

Zoals reeds aangegeven, de twee ventilatoren elektrisch in serie schakelen. Dit is een eerste test om tot een mogelijke oplossing te komen.

De spanning over de motoren wordt dan plus minus gehalveerd (exacte spanningsval is afhankelijk van de belasting van de ventilatoren), maar het toerental zou moeten dalen.

Als dit werkt, kan je verder beginnen denken.

Een gewone huishoudventilator dus. Daar zit een schaduwpoolmotor met kooianker in. In de volksmond ook wel een kleine asynchroonmotor of een platenspelermotor genoemd.

Aan allen die hier hun best deden om me te helpen: hartelijk bedankt!
Ondertussen werk ik met een spanningsomvormer 220/110V van nominaal 100W. Het werkt prima! Eigenlijk heb ik nu 6 versnellingen ipv 3.
Zéér nuttig in de tussenseizoenen.
Ondertussen bouwde ik een Europees 220V stopcontactje op deze trafo, samen met een keuzeschakelaar, H en L. Op die manier kan de ventilator gewoon continu op de trafo aangesloten te blijven en hoef ik slechts de keuzeschakelaar te verzetten, naargelang gewone kamertemperatuur of intense zomerhitte.
Zowel de omvormer als het type ventilator zijn zeer populaire dingen die al jaren onder dezelfde vorm verkocht worden, dus ook nog in de toekomst bruikbaar.
trafo:
https://nedis.be/nl-be/product/elektra-voeding/inverters-omvormers/omv…
3 snelh. ventilator 40 cm:
https://www.lidl.be/p/nl-BE/silvercrest-vloerventilator-3-snelheden-70…