Goedemiddag!

Ik ben Gavin, nieuw hier op dit forum.
Ik ben een werktuigbouwkundige die af en toe een beetje knutselt.
Ik heb een prachtige draaibank uit 1915, handgemaakt door de grootvader en overgrootvader van mijn vrouw.
Die is nog niet elektrisch aangedreven maar met een voetpedaal. Daar wil ik verandering in brengen.
Ik heb een samsung wasmachine motor en die wil ik er op gaan zetten, omdat dit ook het gebruiksgemak vergroot en een wens was van de grootvader van mijn vrouw.
Ik heb de draaibank gekregen als erfstuk en toevallig ging de elektronica van onze wasmachine kapot maar de motor is helemaal prima.

Ik ben geen elektrotechnicus dus vandaar de vraag of ik het op deze manier goed doe.
Ik heb het idee dat een steinmetz schakeling hier van toepassing is.

maartenbakker

Golden Member

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Welkom op het forum!

Het is een brushless DC motor, zo te zien bedoeld voor externe regeling (hoewel er DC-spanningen op het huis vermeld zijn). Je hebt dus een VFD (variable frequency drive) nodig om hem aan te sturen.

rew

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Bovenaan staat "brushless DC motor".

Hier heb je een "ESC" (*) voor nodig om die te laten draaien. Voor Samsung zijn die "goedkoop" te maken samen met de besturing van de wasmachine.

Zomaar "het net" er op zetten levert niet een draaiende motor op.

(*) Ohja, als de spanning > 60V wordt, dan gaan ze die VFD noemen.

Heb ook twijfel of het kan, zie ook bericht van maartenbakker

Kruimel

Honourable Member

Het zou nog steeds kunnen natuurlijk, maar de borstelmotors in wasmachines zijn meestal met een enorme overbrenging aan de trommel verbonden en draaien veel toeren (ergens in de 10.000den, beetje als een stofzuigermotor) en zullen evenredig weinig koppel hebben. Ik weet niet of de borstelloze varianten een andere overbrenging hebben, maar ik gok er op dat je op een draaibank te weinig koppel overhoudt.

edit: Deze ook, 10.950rpm.

Op 17 november 2021 16:04:53 schreef maartenbakker:
Welkom op het forum!

Het is een brushless DC motor, zo te zien bedoeld voor externe regeling (hoewel er DC-spanningen op het huis vermeld zijn). Je hebt dus een VFD (variable frequency drive) nodig om hem aan te sturen.

Ik was als regelaar en omvormer dit van plan.
En de draaibank zit een vliegwiel op, is geen directe aandrijving van de schaal.

henri62

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Dat gaat niet werken met die regelaar. Die is volgens mij juist bedoeld voor motoren MET koolborstels.
In dit geval hebben maartenbakker en rew het bij het rechte eind.

Je moet een FO hebben die dit soort motoren kan aansturen. Dan kom je snel uit in een prijsklasse boven de 200 euro.
Waarom dat "DC" bij die brushless staat weet ik ook niet, hoort er niet naar mijn mening.

rew

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 17 november 2021 21:20:14 schreef Kruimel:
Het zou nog steeds kunnen natuurlijk, maar de borstelmotors in wasmachines zijn meestal met een enorme overbrenging aan de trommel verbonden en draaien veel toeren (ergens in de 10.000den,

ter info: er zijn er ook die direct op de as zitten: 1400rpm voor het centrifugeren.

Kruimel

Honourable Member

Dat zou dan een ideale kandidaat zijn voor een draaibank, waar dit nog een zinvol toerental is. Moet je wel de aansturing goed krijgen, want met een beetje pech zit de aansturing in dezelfde chip gebakken als de rest van de wasmachine-aansturing...

Op 17 november 2021 23:20:27 schreef henri62:
Dat gaat niet werken met die regelaar. Die is volgens mij juist bedoeld voor motoren MET koolborstels.
In dit geval hebben maartenbakker en rew het bij het rechte eind.

Je moet een FO hebben die dit soort motoren kan aansturen. Dan kom je snel uit in een prijsklasse boven de 200 euro.
Waarom dat "DC" bij die brushless staat weet ik ook niet, hoort er niet naar mijn mening.

Ik was niet van plan om een berg geld uit te geven aan een regelaar.
Dan als een regeling als dat niet werkt dan wil ik hem op een vaste voeding zetten.
Dan ga ik een toerental regeling mechanisch maken.

De wasmachine trommel inclusief inhoud (8kg) werd direct door deze motor aangedreven
Het snaarwiel zat op de trommel gemonteerd. Het toerental van de trommel was 1400 toeren ja.
Het lijkt mij wel dat deze motor krachtig genoeg is om mijn vliegwiel aan te drijven van mijn draaibankje.

maartenbakker

Golden Member

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Maar om de motor goed of zelfs ueberhaupt te laten draaien zul je een VFD/ESC/soortgelijk regelapparaat nodig hebben. Het verschil tussen regelbaar en vast is 50 cent voor een potmeter die je erop aansluit. Zo'n regelaar zat ook in je wasmachine maar is waarschijnlijk niet makkelijk te hergebruiken.

Als je geluk hebt kun je zoiets op Aliexpress voor minder dan 200 euro bestellen, maar de goedkoopste types hebben mogelijk kwaliteitsproblemen.

Als je een andere wasmachinemotor zoekt, kun je die wel goedkoper aansturen. Een borstelmotor regel je simpelweg met de toegevoerde spanning (met de regelaar die je toont, of met een variac). Een ouderwetse inductiemotor (schaduwpoolmotor) door tussen wikkelingen om te schakelen en als enige extra onderdelen een paar condensatoren.

Nog mooier zou zijn een schaduwpoolmotor die qua toerental en vermogen beter op de toepassing is afgestemd. Paar tientjes op marktplaats als je er op het juiste moment bij bent?

rew

Het ding kan NIET direct aan het lichtnet zonder regelaar.

Het lichtnet is 400V dit ding is max 180V (of zoiets, vandaag niet nog een keer op die foto gekeken). En als je geen driefasen hebt, dan houdt het helemaal op.

Edit: Oeps. Op 50Hz is ie "max 30V", dan is 400V te veel. En hij is maar 90W.

[Bericht gewijzigd door rew op donderdag 18 november 2021 19:22:16 (15%)]

Het zou aan een 1f naar 3f VFD kunnen, maar of je voor een wasmachine motor zoveel moeite moet doen?

walkura

"Stupidity is also a gift of God, but one mustn't misuse it." - Pope John Paul II

Voor een draaibank zou ik gewoon een triac gestuurde AC motor nemen, denk dan aan een standaard wasmachine motor geen inverter gedreven.
Dat zou meer dan genoeg zijn (en simpel te bouwen)

Gratis af te halen voor je: boormachine, links en rechts draaiend, 350 Watt (of iets meer). Er zit een toerental regeling op. Is dat iets? Het is gewoon een koolborstel motor. Omgeving Eindhoven of Amsterdam.

Op 17 november 2021 16:13:58 schreef rew:
Bovenaan staat "brushless DC motor".

Tesla zou zich omkeren in zijn graf want dit lijkt me een driefazige asynchrone wisselstroommotor.
dat er in de machine een gelijkrichter zit en daarna een FO volgt, dat weet de motor helemaal niet.

Zo een vermelding zet je op de cataloog, niet op een onderdeel; de Koreanen zijn het Noorden kwijt :-)

Op 18 november 2021 13:26:05 schreef Gavjow:
[...]

n.

De wasmachine trommel inclusief inhoud (8kg) werd direct door deze motor aangedreven
Het snaarwiel zat op de trommel gemonteerd. Het toerental van de trommel was 1400 toeren ja.

onder direct aangedreven wordt verstaan dat er geen snaar dus ook geen snaarwiel aan te pas komt.., maar as op as gekoppeld.

Oo, als het met een (permanente ) magneet in de rotor is, dan is het een synchrone motor en is een aanloopvoorziening nodig.

In de wasmachine werd ie door een driver aangestuurd. Vanuit DC ac gemaakt. Dus misschien is 50 Hz wel veel te laag. En TS is niet echt in elektronica ervaren. Ik denk dat ie beter dat aanbod van Brightnoise kan aannemen.

[Bericht gewijzigd door harry64 op vrijdag 19 november 2021 02:41:05 (31%)]