Goedemiddag!

Ik ben Gavin, nieuw hier op dit forum.
Ik ben een werktuigbouwkundige die af en toe een beetje knutselt.
Ik heb een prachtige draaibank uit 1915, handgemaakt door de grootvader en overgrootvader van mijn vrouw.
Die is nog niet elektrisch aangedreven maar met een voetpedaal. Daar wil ik verandering in brengen.
Ik heb een samsung wasmachine motor en die wil ik er op gaan zetten, omdat dit ook het gebruiksgemak vergroot en een wens was van de grootvader van mijn vrouw.
Ik heb de draaibank gekregen als erfstuk en toevallig ging de elektronica van onze wasmachine kapot maar de motor is helemaal prima.

Ik ben geen elektrotechnicus dus vandaar de vraag of ik het op deze manier goed doe.
Ik heb het idee dat een steinmetz schakeling hier van toepassing is.

maartenbakker

Golden Member

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Welkom op het forum!

Het is een brushless DC motor, zo te zien bedoeld voor externe regeling (hoewel er DC-spanningen op het huis vermeld zijn). Je hebt dus een VFD (variable frequency drive) nodig om hem aan te sturen.

rew

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Bovenaan staat "brushless DC motor".

Hier heb je een "ESC" (*) voor nodig om die te laten draaien. Voor Samsung zijn die "goedkoop" te maken samen met de besturing van de wasmachine.

Zomaar "het net" er op zetten levert niet een draaiende motor op.

(*) Ohja, als de spanning > 60V wordt, dan gaan ze die VFD noemen.

Heb ook twijfel of het kan, zie ook bericht van maartenbakker

Kruimel

Honourable Member