Herstellen van printplaten

Heren,
Goede middag
Al een tijdje geleden dat ik van me laten horen heb,maar niettemin zekers niet vergeten
Wou een vraagske plaatsen
Welke winkels of instellingen houden zich bezig met het herstellen van witgoedprintplaten
Vroeger werkte ik samen met Euromast
Maar volgens me denken zijn die niet meer instaat om naar behoren deze te maken
Heb al enige keren modules opgestuurd ,maar daar ben ik een beetje van teruggekomen .
Ofwel zijn deze niet gemaakt of hebben ze er niet nr gekeken
En een woordje uitleg dat kan er ook niet meer af
Heb het een beetje gehad met hen
Woon in België
Alvast bedankt

Buiten hobbyisten word er helaas nog maar zelden gerepareerd door de witgoed reparateurs. Printenschuivers zijn het tegenwoordig.

mel

Golden Member

Zo,n print zou je zelf kunnen repareren, meestal zitten er geen exotische dingen op. Als er een microprocessor stuk is, is het meestal voor iedereen einde oefening..

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
bprosman

Golden Member

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
RAAF12

Golden Member

Ook in belsenland worden er nog PCB's gerepareerd
https://www.google.com/search?q=Herstellen+van+printplaten+belgie&…

Vaak de LNK of VIper IC met omringende componenten stuk in de voeding.

You Fix It, doet eigenlijk alleen standaard reparaties en de laatste tijd erg kinderachtig als je zelf een poging gedaan heb om te solderen.. dan heb je nog Euromaxx, vroeger erg veel printen voor hersteld, maar is door succes een beetje ten onder aan het gaan.. Ik repareer er niet meer voor daar er per week 20-30 printen op de deurmat stonden..( Naast mijn gewone werk niet te doen)

Ik zeg ga zelf meten en repareren, het is niet bijzonder moeilijk en printen hebben vaak dezelfde euvels..

Goedemorgen
Bedankt voor de snelle reactie
Ik geef het eerlijk toe mijn handelingen met bout en dergelijke zijn niet aan mij besteed
Maar toch bedankt
Zal Google eens aanspreken wat deze nog in zijn marge heeft
Toch bedankt

EricP

mét CE

Een simpele voeding repareren is meestal prima te doen. Maar om het spul te testen, wordt het al een lastiger verhaal. Feitelijk heb je daar de machine bij nodig (of iets wat die na doet) en dat voor elke versie.
Aangezien de boel steeds kleiner, uitgebreider en goedkoper gemaakt wordt... snap ik wel dat er steeds minder bedrijven brood in zien. We schijnen dit met z'n allen te willen. En met de steeds verdergaande aansprakelijkheid moet je je ook steeds verder gaan indekken. Ofwel: niet interessant meer. Koop maar een nieuwe.

GJ_

Moderator

Op 13 december 2021 08:26:35 schreef EricP:...En met de steeds verdergaande aansprakelijkheid moet je je ook steeds verder gaan indekken....

Ik zie weinigen die erg gebukt gaan onder steeds verder gaande aansprakelijkheid. Ik zie ook niet echt iets van verder gaande aansprakelijkheid. Ik zie wel consumenten die steeds beter worden in consumeren: een mankementje betekend weggooien en nieuw kopen.
Aan de andere kant heb ik een buurman die gewoon zijn brood verdiend met reparaties, van TV's tot koffieapparaten, GSM's enz enz.
Rijk word ie er niet van, maar het kan dus wel.

EricP

mét CE

Toch eens kijken wat er aan rechtszaken de pers haalt.
Voorbeeld van een paar weken geleden: klant wil een laptop hebben die tekenpakket X kan draaien. Tekenpakket X kost meerdere duizenden euro's. Leverancier maakt offerte. Levert laptop met een demo versie, gewoon om te laten zien dat die laptop doet wat de bedoeling is.
Klant gaat met die demoversie aan de gang en die stopt er na verloop van tijd mee (duh...). Vervolgens wordt de leverancier aansprakelijk gesteld, want die heeft ondeugdelijke software geleverd. Dat gaat naar de rechter. En de klant wint dat ook nog.

Dat was 10 jaar geleden volkomen ondenkbaar.

een mankementje betekend weggooien en nieuw kopen.

Het betekent het zelfs. Maar... ik zie toch ook steeds meer mensen die 'is dit nog te repareren?' roepen. Waarop ik dan vaak zeg... joh... dat kost je de helft van de nieuwwaarde (uren zijn nou eenmaal duur), het ding is 7 jaar oud. Koop gewoon een nieuwe.

die gewoon zijn brood verdiend met reparaties

Verdient of verdiende? Van die laatste categorie ken ik er ook nog wel een paar. Van de eerste... nog eentje. En die is het gezeur van consumenten ook meer dan zat ('U heeft dit 9 maanden geleden gerepareerd en nu is het weer stuk. Daardoor ging wel mijn weekendje weg de mist in. Ik stel U aansprakelijk!'). Einde van het jaar stopt hij er (mede) om die reden mee.

In Assen zit een zaak die nog gewoon reparaties aan PCBA's doet.

GJ_

Moderator

Op 13 december 2021 09:11:58 schreef EricP:Verdient of verdiende?

Gewoon verdiend. Winkel op een B locatie (twee deuren verder, ik zit ook niet echt op sjiek). Repareren is normaal nog altijd goedkoper dan nieuw. De helft van de nieuwwaarde is flink goedkoper toch? Ik laat hier alles repareren: de deur uit links zit die elektro reparatie, de deur uit rechts bij de buren de gouden schaar. Ook die heeft het gillend druk en verdient er een goede boterham.

Van het voorbeeld dat je aanhaald ben ik benieuwd naar het zaaknummer.

EDIT:
ah, je bedoeld
ECLI:NL:RBLIM:2019:3155
ECLI:NL:GHSHE:2020:3075
ECLI:NL:GHSHE:2021:3243
vage beloftes aan de keukentafel. :-)
Maar niks te maken met toegenomen aansprakelijkheden.

Op 12 december 2021 15:00:37 schreef PAT 16:
Welke winkels of instellingen houden zich bezig met het herstellen van witgoedprintplaten

Hallo PAT16, ik repareer iets van 10 printplaten per week (bedrijfsmatig), maar de eerlijkheid gebied me te zeggen dat dit maar heel sporadisch om witgoed gaat. Ook al gaat het wel vaak om een opgeblazen Viper/LNK etc. ;-)
Verder vervang ik bij een aantal merken ook de micro-processor en programmeer ik die.
Als je je emailadres in je profiel zet, dan kan ik je wel een emailtje sturen bij interesse.

mel

Golden Member

een print is een print...Repareren doe ik ook wel, hoewel ik nu met pensioen ben.. Maar dan heb ik meer tijd voor reparaties :)

Het liefst schakelende voedingen en hf apparatuur...

[Bericht gewijzigd door mel op maandag 13 december 2021 10:55:01 (18%)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Het is erg jammer dat reparaties, maar vooral onderdelen, vaak overpriced zijn. En dat hoeft zeker niet. Voorbeeldje:

Enkele jaren geleden de lagers in mijn wasmachine vervangen. Via mijn werk tegen inkoopsprijs (100+) een reparatie set gekocht. 2 a 3 uur werk en alles was weer klaar.

Als je daar een commercieel prijskaartje aan zou hangen dan kom je inderdaad op halve nieuwwaarde. Maar de machine draait ook alweer 3 jaar door.

Markant detail: bij de installatie beschadigde ik één van de lagers. Ik dacht; "wat naar zeg, nu moet ik wee een nieuwe set kopen". Echter, het type nummer van de lager stond er gewoon in gestanst. Via een online kogellager winkeltje deze lager besteld voor 6 euro + 3 euro verzendkosten.

Al met al bestond het vervangingspakket van Bosch uit twee lagers a 6 euro en een rubber pakking (gewoon een rubberen 'touw', niet speciaal ofzo). Als ik de lagers rechtstreeks bij lagerkoning.nl had gekocht was ik 12 euro kwijt, het pakket van Bosch was 100+, en daar is niets op verdiend. Maar helaas zetten ze de lagertypes niet in de handleiding...

mel

Golden Member

Het is echt schandalig wat ze soms vragen..Vroeger repareerde ik beroepsmatig scheepsradars. Voor een gerepareerde monitor print, alleen maar
een afbuigprint, had je een leuke middenklas auto voor kunnen kopen..Kosten onderdelen?Denk iets van 35 euro...

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Op 13 december 2021 13:22:55 schreef mel:
Het is echt schandalig wat ze soms vragen..Vroeger repareerde ik beroepsmatig scheepsradars. Voor een gerepareerde monitor print, alleen maar
een afbuigprint, had je een leuke middenklas auto voor kunnen kopen..Kosten onderdelen?Denk iets van 35 euro...

Op 13 december 2021 11:19:06 schreef Mrtn1988:
Het is erg jammer dat reparaties, maar vooral onderdelen, vaak overpriced zijn. En dat hoeft zeker niet.

Het is niet zo eenvoudig.. uiteraard kosten de onderdelen veel minder dan de prijs waaraan Bosch je ze verkoopt. maar Bosch heeft een verplichting tov de Bosch klant, de originele lagermaker niet. Als die originele lagermaker morgen zegt .. dit model maken we niet meer etc. Kortom, de witgoedfabrikant moet er voeldoende inkopen om service te blijven waarborgen, en dat voor vele onderdelen. kortom, heb je een hele stock vol, en waarschijnlijk gaat 90% daarvan binnen X jaar naar het schroot. dat behouden en al de rest kost ook geld.

GJ_

Moderator

Op 13 december 2021 11:19:06 schreef Mrtn1988:...overpriced...
...een commercieel prijskaartje...

Een commerieel prijskaartje is niet het zelfde als overpriced natuurlijk. Een reparateur moet ook nog een boterham kunnen verdienen. Mijn buurman heeft het behoorlijk druk, maar er staat geen dikke Mercedes voor de deur ;-)
Hij kan er goed van rondkomen, maar het is echt niet zo dat ie binnenloopt.

High met Henk

Special Member

Tja, hangt ook af van particulier of zakelijk.

in mijn werk hanteer ik: als het onder de 1000 euro is: weggooien en opnieuw kopen.
een monteur een dag inhuren kost bij ons al ca 1000 euro.

Voorbeeld waar men wellicht zelf kan: UPS geeft aan batterijen defect.
Ga je dan baterijen bestellen? Even een idee: batterijen kosten dus ca 400 euro + verzending + handling ben ik al 1000 euro kwijt. een complete UPS weet ik zeker van dat het goed is. Heb ook al vaak meegemaakt dat ding aangeeft batterijen defect en dan blijkt het BMS defect....

Kun je 2x...
Wordt anders als het snel gefixt moet zijn of er hoop papierwerk aan vast zit: zo had ik van de week een inmarsat station defect en ben daar met 5 services mee bezig geweest voor een paar weken... Werd duurder dan een nieuwe, maar anders moest ik allerhande instanties inlichten dat ik een andere gekocht en geinstalleerd had.

bij Particulieren geld dat helemaal niet echt:

.1 is snelheid minder een issue: dan maar even niet wassen. Doe je dat bij de buren, familie of wasserette.

.2 is kosten een issue, het mag niets kosten, want levert ook niets op. (zakelijk moet alles winst opleveren).
een wasmachine is mischien duur, maar een machine kost 800 euro: ik heb eens gekeken wat reparatie kost: das ook al snel 300 euro voor 1e bezoek. Kan nog een 2e bezoek bij komen en dan zit je ineens ook aan 500 of meer euro. bij 3e bezoek ben je dus pas break even. Maar als het part ook 250 euro kost. is dat ineens bij 2e bezoek.

.3 In mijn vorige verhaal was de PCB 250 euro. Daar kun je dus hooguit 8 uur aan zoeken. (1 dag) voor circa 30 euro per uur. en dat is een laag uur tarief. Bedenk wel dat je als ZZPér werkt, dus je materiaal en BTW etc. etc. moet je hier ook van betalen..

.4 Dan is er nog vaak de ellende van derden:
mooi voorbeeld van iemand ook hier die iets doet met voertuigen.
Auto heeft een probleem en gaat naar de dorpsgarage, want de garagist Henk is een toffe vent en weet toch veel van auto's...
hij werkt er enige tijd aan vervangt wat onderdelen en kosten zijn 800 euro
Vervolgens komt hij er niet uit en auto gaat naar merk dealer
spel herhaalt zich nu tegen dealer tarieven
totale kosten 1200 euro
Probleem blijft.
dus komt bij diagnostisch bedrijf terecht met de volgende melding:
Tja het heeft me nu al 2000 euro gekost: als het me nu nog 100 euro kost ruim ik hem wel op...
Sta je dan met je goede gedrag. voor 100 euro kun je net de sleutels aannemen en hem binnenrijden..

Bij een gespecialiseerd bedrifjvoertuig kost het misschien al 5000 euro als hij een dag niet rijdt... Iets meer als de 250 euro voor een huur auto voor een week bij een verhuurbedrijf..

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Heren
Allemaal bedankt om me zo te woord te staan
Ga binnenkort me eens bij een ander firma laten binnenvallen
Niet zo ver hiervandaan
Ook een bedrijf met 30 jaar ervaring
Tussen haakjes smd
u blijft me verbazen met over wat U allemaal weet ,bijna in alle gesprekken kom ik U tegen
Jammer dat U zover woont,ook al ben ik al over de 50,ik zou nog heel veel van jou kunnen leren
Dikke pluim en dat mag ook al gezegd worden of niet soms!!
Wou nog even inpikken op Euromast,2 jaar geleden voor Corona stuurde x aantal printen op en alles had ik de dag nadien hersteld
Nu heb ik 6 weken moeten wachten en altijd kwam er een andere uitvlucht dater iets mis was
Heb al meerdere malen een print opgestuurd van Samsung 11kg van een klant nu ben ik tot te constatatie gekomen dat er geen display is,heb dit al meerdere malen gemeld.
Denk je nu werkelijk dat ze een antwoord geven
Deze zijn wel betaald!.
Genoeg gezaagd
Tot de volgende
En alvast bedankt aan iedereen

Op 13 december 2021 16:29:04 schreef GJ_:
[...]Een commerieel prijskaartje is niet het zelfde als overpriced natuurlijk.

Klopt, dat zei ik dus ook niet...

Arco

Special Member

Prijs van spare parts moet normaal gesproken ook in overeenstemming zijn met de prijs van het hele apparaat...
Als je alle onderdelen tesamen los kunt bestellen voor een fractie van wat het gehele apparaat geassembleerd kost, dan krijg je ook opmerkingen daarover.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 14 december 2021 18:15:53 schreef Arco:
Prijs van spare parts moet normaal gesproken ook in overeenstemming zijn met de prijs van het hele apparaat...
Als je alle onderdelen tesamen los kunt bestellen voor een fractie van wat het gehele apparaat geassembleerd kost, dan krijg je ook opmerkingen daarover.

eeuh? kan me niet inbeelden dat dit zich ooit stelt als een probleem (als we het over een serieus apparaat hebben). alleen al de verpakkings en verzendkosten van alle onderdelen apart via een service route gaan 10 x meer zijn dan de commerciële verkoopswaarde. doe de test, bestel eens een bestaand model auto in onderdelen :-)