Waar koop ik IGBT transistor voor Miele kookplaat?

Dag,

Zoek online shop waar ik drie componenten kan kopen (of liefhebber die vermogensgenerator Miele inductiekookplaat kan herstellen):
- 4 stuks RJH60F7A IGBT (vind ik niet online)
- 1 gelijkrichterbrug GBJ2510
- een keramische tube fuse 32mm x 6,3 mm

Mieke inductiekookplaat KM6115 geeft foutcode FE31.
Fabrikant inductie vermogensgenerator: EGO
Onderdeelnr component EGO 75.475.173.

Gelijkrichterbrug uitgemeten: is stukgegaan.
Ik zou ook de vermogenstransistoren willen vervangen in de hoop dat de inductiekookplaat weer werkt.

Dank voor je hulp om kookplaat 2e leven te gunnen en afval te vermijden.

Dag Pascal,
Dank voor je snelle reactie.

Die RJH60F7 kan in inderdaad niet meer vinden.

Misschien dat je deze kan gebruiken als vervanger. Ook 600V, 60A, iets hogere VC(on).

De gelijkrichtbrug hier...

Fuse waardes heb je niet genoemd dus die moet je zelf even zoeken.

Dit was allemaal even snel, zelf even goed controleren.

Als de gelijkrichter defect is heb je weinig kans dat je het zaakje kunt herstellen, meestal is er dan meer kapot dan de IGBT's.

LDmicro user.
jerome

Golden Member

"Weinig" is ook een kans. Voor men gaat bestellen wordt wel eerst de diagnose gedaan of het driver cirquit van de igbt's mee werd getrokken in de vernieling. Soms is het gewoon zichtbaar. Smd componentje met barst of gaatje in. De zenerdiode voorop. Ook de waardes van de grote condensatoren nazien. Bij toestellen met aanzienlijke werkuren gaan die dingen achteruit. Een eventuele sluiting van deze kan ook oorzaak van (boem)defect zijn. Dat de gelijkrichter ook stuk is getuigt zeker van een flinke optater.

Mrtn1988, MGP en jerome.
Bedankt voor jullie suggesties.

- De kookplaat heeft effectief een flinke knal gegeven tijdens zijn doodstrijd.
- Ik ben nogal handig, maar heb géén vorming in "elektriciteit/(vermogens)electronica".
- Ik denk dat ik hooguit 40 euro riskeer voor de herstelpoging.

Zou je me met deze extra wetenschap adviseren om het erop te wagen?

Merci, Johan

Nog vergeten te vermelden:
- Als je de kookplaat op zet, vermeldt ze een foutcode "FE31".
- In de sturing zitten twee prints: één voor de bediening van de knopjes en een tweede (power generator) waar de IGBT's en de gelijkrichterbrug op staan.
- De stroomaansluiting passeert op de print waar de bediening op zit. In dat stuk is de zekering (20A) gesmolten.
- Een Miele dealer heeft een diagnose gedaan. Als ik het juist begreep wordt de hele print van de power generator vervangen. (... aan een Miele-prijs die slecht is voor je humeur)

Ik zou er niet aan beginnen, maar je doet voor 40euro ervaring op ;)

LDmicro user.

Op 24 januari 2022 19:32:51 schreef MGP:
Als de gelijkrichter defect is heb je weinig kans dat je het zaakje kunt herstellen, meestal is er dan meer kapot dan de IGBT's.

de gelijkrichter knalt er juist door een gare igbt uit. doorgaans als de igbt warm zijn en dan stukgaan is de kans dat de gelijkrichter meegaat groter. dacht dat mijn fornuis ook dat probleem had toen ik het kreeg, was de grootste pit die in sluiting lag. de igbt geruild met de kleine pit en de kleine pit een ander type igbt gegeven die iets minder stroom aankonden.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Niets houdt hem tegen en zeker ik niet, bij pech is hij maar 40 euro kwijt.

LDmicro user.

Ik neem dit soort gokjes ook wel eens soms win en soms verlies je wat.

Een collega van me zegt altijd een hobby moet geld kosten en niks opbrengen want als je er aan verdient is het geen hobby meer. >:)

Je doet er sowieso wat ervaring zoals @mgp ook al zegt.

Je moet alleen weten wanneer je echt moet stoppen en niet uit frustratie proberen verder te gaan om het toch te fixen met als gevolg dat je dan 2x de waarde van printplaat kwijt bent. :S

Zou gewoon de brugcel controleren en de igbt's vervangen.

Niet storen a.u.b ben al gestoord genoeg!
Krelis Vonketrekker

Golden Member

Is er misschien iets gebeurt met de aansluiting.....De o los, bij 3 fazen aansluiting...steker-groepen kast?? dan kan het lekker VONKEN

Voor wat het waard is: bij mij zijn juni 2022 2 IGBTs in mijn Miele kookplaat kapot gegaan en vervangen door "Renesas RJH60F7 IGBT N-Channel 700V 60A Transistors *2 Stück" . Deze vond ik op ebay.de

Dat heeft het probleem destijds opgelost.

Nu een jaar later zijn overigens precies dezelfde twee IGBTs weer stuk. Dat gebeurde bij het gebuik van de boost stand.
De diagnose is vrij eenvoudig te stellen met een ohm meter: slechts enkel ohm weerstand tussen de poten van de transitor.

Dag Hobby100,

Bedankt voor je reactie.
Kookplaat was geen 2e leven gegund, of ik hem het nog verder om zeep geholpen.
Groeten,
Johan

De Boost stand was teveel voor de IGBTs, zwaardere waren een oplossing en tevens betere koeling..