Ben wel eens toe aan een ander decoupeer machine. Goedkope dingen zijn vaak scheef, of dubieus. Marktplaats, is ook niet echt een succes gebleken. (rot anker bijvoorbeeld) En nieuwe van kwaliteit boven budget. Waar zouden jullie gaan zoeken/ kijken ?
vergeten
Golden Member
Doorgaans ben ik duidelijk bij wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Dit is een elektronica forum, niet echt logisch om daar een aankoopadvies te vragen voor tweedehands (elektrisch)gereedschap.
Wellicht kan dat in de "koffiecorner" maar om daar toegang te krijgen moet je een donatie doen.
benleentje
Golden Member
En nieuwe van kwaliteit boven budget.
Dan is het wel handig om even aan te geven wat je budget is.
Zelf heb ik ook een tijdje geworsteld met diverse slechte decoupeerzaag machines en heb er toch weer 1 bij de gamma gekocht van het merk gamma. Ik had al een slijptol van het merk gamma en al bij al het best goed spul.
Maar ik decoupeerzaag alleen als ik er met mijn minicircelkzaag niet bij kan en het toch netjes moet.
Dus naast de vraag van je budget wat is je gebruik 1x de week 1x in de maand oid.
Marktplaats, is ook niet echt een succes gebleken. (rot anker bijvoorbeeld)
Zal ook wel met de prijs te maken heb goed spul is ook op marktplaats 2de hands nog duur. Een 2de hands Makita is vaak duurder dan mijn nieuwe gamma zaag, maar op het werk hebben we een Makita maar die koste ook gewoon 400,- nieuw.
Als je 2de hands wil maar toch iets van garantie kijk dan eens bij used products.
Daar staat toevallig een festool, beter merk is er niet. Maar wel weer duurder dan mijn gamma zaag. Maar ook wel veel beter.
https://www.usedproductsalkmaar.nl/festool-ps-300-eq-decoupeerzaag.htm…
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
een makita decoupeerzaag heb je al nieuw voor 9 tientjes, ik zou geen 2e hands ding gaan zoeken dan. de 4329K is 90 euro, en de 4350fct doet 150€ maar dat is ook een degelijker apparaat met toerenregeling.
Ja , had ik me ook bedacht dat t niet helemaal in t straatje past. Maar toch ook een forum met veel techneuten die, vaak ook met ander gereedschap werken, dacht ik. Sleutelen aan auto?, scooters etc, of wasmachines openhalen. Dan heb je toch al gauw t een en ander in je toolbox nodig dacht ik zo. . Huismerk bouwmarkt goede ervaring mee. Ok. Tnx. Used Products inderdaad wel eens gegluurd naar gereedschap, maar vind ze vaak prijzig. Tijdens zon crisis dat de bouw beetje stil lag een makita gekocht, maar dat waren niet de koolborstels, maar dus een verrot anker. . Weggegooid geld. En Aldi dingen kon ik bijna gelijk terug brengen. Heb nu een antieke skil. Kwam uit een ervenis. Ach toch grappig. Werd bij mij gedumpt. Wel leuk een nog puntgave metalen gereedschapskist en wat dozen met machines. Oude Bosch boormachine. Met opzetstukken. Helaas ontbrak er wat. Maar kon je schijfen via bijzetstuk opzetten. Naja. gebruik meestal mijn veel lichtere boormachine. Met handspankop. Zit al aardig wat speling in, maar super voor altijd en overal. Als t niet super precies hoeft. En die geen hard beton tegenkomt. Maar daar heb ik wel weer andere monsters voor. Met inbus om zaagjes vast te zetten. Kan wel elk type zaagj erin duwen. Maar t maatje inbus is engels ofzo. Niet gangbaar. Vijl de hele tijd inbus haakjes op maat. Komen er ook niet uit. Anders had ik ze vervangen voor iets beters. Vandaag schutting bij iemand hersteld. Plankjes pallethout zagen. Balkje. door. Met geduld en geen kracht zetten kwam die er wel doorheen. En recht. Goedkope dingen lijken mooi te snorren en dan is de zaagsnede scheef bij een deur, amdat de ophanging van de pendel brak is. Vaak gebruiken ? neu, maar ja een festool met van die geleiders *kwijl * kwijl* maar bij gebrek daaraan moeten lange stukken dus ook met een decoupeer. Heb wel een circelzaag op een tafel, maar kan ook maar weinig mee. Randj ergens af. Dus. Solide bouw is van belang. En niet dat je peperdure zaagjes moet kopen. Want zaagjes... breken zo af, Bi dit ding omdat die inbus boutjes lostrillen , wat beweging en pats, zaagje kaduuk... budget... 50- ? betrouwbaar ding voor niet teveel... maar weinig voor prul en brol heeft ook geen zin. Had mijn energie contract bijtijds verlengt en vastgezet. Dus nu moet ik ff wat investeren. Zal wel 70 a 80 zijn minimaal realistisch gezien...
[Bericht gewijzigd door R1476 op dinsdag 29 maart 2022 23:33:49 (16%)]
testman
een merk ding uit den oude doosch is nog degelijk gebouwd, op t werk is het leeuwendeel van de decoupeerzagen 20 jaar en meer oud. geen 230V meer maar op accu als er toch iets vervangen moet worden. de boutjes in die oude dingen zijn doorgaans M4 of M5. heb weleens 1 boutje vervangen die verrot gedraaid was, maatje groter draad in getapt. boutje met een puntje nemen scheelt ook in de borging. van de 4350fct weet ik dat er snelwissel opzit voor de zaagjes..
benleentje
Golden Member
Tja voor 50,- euro koop je gewoonlijk geen enkel goede decoupeerzaag. Of om het even goed elektrisch gereedschap, of je moet eens mazel hebben. Mijn ferm reciprozaag was maar 35 euro, maar tot nu toe onverwoestbaar.
Maar toch zie ik dat mijn gamma decoupeerzaag ook maar 31,- heeft gekost. Ik heb er toevallig 2 dagen geleden was bochtig spul mee gezaagt en dat ziet er goed uit. De zaag zit met een klem mechanisme dus geen schroeven meer. Dat was en is ook mijn belangrijkste eis, met die schroefjes werkt het bij mij gewoon nooit.
https://www.gamma.nl/assortiment/gamma-decoupeerzaag-dz-600w/p/B557645
Used Products inderdaad wel eens gegluurd naar gereedschap, maar vind ze vaak prijzig.
Dat komt ook omdat het dan over echt duur gereedschap gaat. 2 machines kunnen uiterlijk wel op elkaar lijken maar binnenin totaal verschillend in kwaliteit zijn.
Een goedkope beton boormachine boort toch een stuk lanzamer als een dure en de goedkope trilt ook veel meer wat slecht is voor je handen en polsen als je er lang mee werkt. Maar als je een keer paar gaatjes boort wat maakt het uit dat je 2x zo lang bezig bent.
Bij used product zag ik ook 2x een black en decker maar dat is nieuw uit de doos al niet lekker.
Nu zie ik ineens een andere black en decker nog een blauwe van originele merk toen black en decker nog in eigen beheer was. Tegenwoordig is het alleen nog de naam, maar niet meer de kwaliteit.
https://www.usedproductshelmond.nl/black-ampdecker-cs1250l-circelzaag-…
[Bericht gewijzigd door benleentje op dinsdag 29 maart 2022 23:50:34 (21%)]
Op 29 maart 2022 23:18:13 schreef testman:
een makita decoupeerzaag heb je al nieuw voor 9 tientjes, ik zou geen 2e hands ding gaan zoeken dan. de 4329K is 90 euro, en de 4350fct doet 150€ maar dat is ook een degelijker apparaat met toerenregeling.
Das wel handig, gelijk een model nr erbij. Die tweede had ik met dat rotte anker geloof ik... Ff duck duck go-en. online voor 78. bij de bouwmarkt, op MP Gamma Goes, ( zelfde bouwmarkt) nieuw in koffer voor 60... Is dat zoiets als Dr martens boots op Waterlooplein, dat dan de zool van de linkerschoen na drie maanden los ligt ? Slechte / afgekeurde batch ? ;-p Of verschil tussen winkel en magazijn ?
gewoon ff nieuwsgierig...
benleentje
Golden Member
de 4329K is 90 euro,
Maar ook weer met een schroef, mijn gamma machinetje van 31 is zonder schroef en zaagt heel behoorlijk. Binnen 4 seconde vervang je een zaagblad. Ok bij Redbull doen ze het sneller maar voor mijn doen heel behoorlijk .
https://www.gamma.nl/assortiment/gamma-decoupeerzaag-dz-600w/p/B557645
een makita decoupeerzaag heb je al nieuw voor 9 tientjes, ik zou geen 2e hands ding gaan zoeken dan.
Dan zou ik bij used product voor 89,- voor de festool gaan dat is machine van 377,-
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Je kunt nog bij HBM kijken, maar ook daar geldt dat de betere machienes een stuk duurder zijn.
Scheppach kun je beter mijden, tenzij je het ding maar ees per jaar gebruikt.
Overigens zagen decoupeerzagen nooit helemaal recht en/of haaks.
Als je dat wilt over een grotere lengte, kun je beter naar een invalzaag zoeken.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Op 30 maart 2022 11:51:25 schreef Tidak Ada:
Overigens zagen decoupeerzagen nooit helemaal recht en/of haaks.
Als je dat wilt over een grotere lengte, kun je beter naar een invalzaag zoeken.
Ik kocht ooit een B&D die volgens de winkel als beste uit de consumenten bond kwam. Dat ding kon nog geen cm haaks zagen. Test op gezocht, scoorde hoog op alles behalve het zagen...... Toen waren we op de zaak wat aan het bouwen en een van de jongens had zijn eigen zaag meegenomen (ik dacht Makita) en dat ding zaagde wel aardig haaks.
Toen wat later zag ik een aanbieding (50% korting) van wat ELU gereedschap van een dealer die er mee stopte. Daar toen een frees en decoupeerzaag gekocht. Nog best veel geld maar dat ding zaagt wel behoorlijk haaks. Echt super haaks lukt volgens mij alleen maar met een circelzaag. Dat is grofweg 20 jaar geleden en die dingen werken nog steeds probleemloos.
Mijn boor(hamer) is net zo oud en van DeWalt, toen ze alleen maar professioneel gereedschap maakte. Ding is zwaar mishandeld maar werkt nog steeds perfect. Mijn haakse slijper is ook van DeWald uit die zelfde tijd en die heb ik echt veel gebruikt toen ik nog aan oldtimer autos en motoren werkte. Ik had daarvoor de beste versie van Skill. Die heeft het een jaar of 5 vol gehouden.
Op de zaak gebruikte ik een Fein schroefmachine. Die heb ik bewaard en is nu, ik denk, minstens 40 jaar oud. We hebben hem een keer laten repareren (koolborstels) maar verder was hij niet kapot te krijgen. Helaas passen er geen standaard bits in, de enige bit die ik heb is de grootste maat kruiskop.
Ik koop alleen goede kwaliteit gereedschap (alles, dus ook bv schroevendraaiers). Alles waar ik ooit een uitzondering voor gemaakt heb, leeft niet meer of werkte gewoon niet goed. Uitzondering is wat klein spul voor electronica wat ik weinig gebruik. Mijn electronica gereedschap is ook 90% echt goed spul maar ook wat eenvoudiger spul (merken als toolcraft, stanley, proxxon) omdat dat niet zwaar gebruikt wordt. Goed gereedschap gaat je hele leven mee maar belangrijker, het werkt vaak gewoon beter en/of past beter (bv schroevendraaiers) Ik koop bv alleen kobalt boren, die boren zoveel beter en de meeste heb ik in 20 jaar gebruik nog niet hoeven slijpen.
Ik heb 3 Makita schroefboren, niet kapot te krijgen, helaas heb ik nog maar 1 goede accu
buckfast_beekeeper
Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
Vraag je eerst af hoe dikwijls je iets gaat gebruiken en wat je ervan verwacht. Gebruik je een boorhamer een paar maal per jaar voor een paar minuten, dan is een goedkoop toestel meer dan toereikend. Je hebt dan echt geen Hilti van meerdere honderd euro nodig.
Een accu schroef/boormachine heb ik echter niet gezocht in het DHZ segment. Een deftige Makita die er nu al vele honderden schroeven en boorgaatjes heeft opzitten.
De Makita 4350 lijkt me voor eigen gebruik een zeer degelijke machine met een lange levensduur.
@fred101: kies bij proxxon uit de profesional serie en je hebt degelijk materiaal. Ondertussen toch al wat zaken van deze serie in gebruik (oa momentsleutel) zonder enig probleem.
Ik heb een oude Makita haakse slijptol 2000W. Die draait ook al ruim 40 jaar en is in de beginjaren, tijdens het verbouwen, meer dan mishandeld. Gans het huis, alle muren uitgeslepen om roofing tussen te steken.Op een bepaald ogenblik hadden we op het werk ijzer door te slijpen. Een Metabo 2000W stopte gewoon met slijpen. Dag er na de Makita er aan en die heeft nergens gestopt.
[Bericht gewijzigd door buckfast_beekeeper op woensdag 30 maart 2022 12:30:06 (35%)]
Een goede decoupeerzaag is gewoon direct afhankelijk van de prijs. Goed recht zagen doen er maar weinig, enigszins aardig is de Bosch (liefst blauwe) , of een Makita, en als het echt goed en recht moet neem ik nog steeds de Festool die ik 20 jaar geleden van mijn vader kreeg en 1 keer de ontstoorcondensator heb moeten vervangen die in sluiting lag. Die laatste
(Festool) krijg ik ook niet meer versleten, degelijk aluminium huis en constructie.
Uiteraard kan ik niet in iemands portemonnee kijken maar zelfs al gebruik ik een stuk gereedschap maar 1 keer per jaar dan wil ik nog steeds dat het werkt en me niet ergeren.
Kijk anders eens op Amazon.DE , Duitse prijzen liggen lager dan hier en verzending naar NL gaat snel.
Elektrisch gereedschap op MP heb ik zo'n beetje opgegeven, kwam iets te vaak gereedschap (zeker het duurdere) tegen wat uit iemand anders' bus verdwenen was.
Op 30 maart 2022 12:22:53 schreef fred101:
[...]Ik kocht ooit een B&D die volgens de winkel als beste uit de consumenten bond kwam. Dat ding kon nog geen cm haaks zagen. Test op gezocht, scoorde hoog op alles behalve het zagen......
Je moet van de consumentenbond ook geen tests lezen van dingen waar een stekker aan zit.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Ook niet van dingen waar geen steker aanzit.
Op 30 maart 2022 13:30:50 schreef maartenbakker:
Ook niet van dingen waar geen steker aanzit.
Met alle online reviews is het een beetje een achterhaald concept.
buckfast_beekeeper
Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
En bij de reviews is het dan weer de vraag hoe correct ze zijn. Ook al meegemaakt dat ik een, terecht, slechte review schreef en deze werd dan asap verwijderd. Krijg je een mailtje dat het niet volgens hun regels is dat je een negatieve review schrijft. Weet je weer waar je de volgende keer niet moet bestellen.
Na een week kan ik ook niet gaan vertellen dat een nieuw gekocht apparaat deugdelijk is.
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Ik denk inderdaad dat je bij Tweakrs beter uitkomt dan bij de CB.
Ik heb al 50 jaar een Makita decoupeerzaag, maar helaas zijn die jongens overgegaan op 'standaard zaagjes', maar die passen niet.
Makita had vroeger haar eigen systeem. De originele zaagjes zijn bijna niet aan te komen. Een van de fijne dingen is dat je daar aluminiumcarbide zaagjes bij kon krijgen. Daar kan je tegels en glas mee zagen.
[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op woensdag 30 maart 2022 15:21:48 (22%)]
Op 30 maart 2022 15:16:35 schreef Tidak Ada:
Ik denk inderdaad dat je bij Tweakrs beter uitkomt dan bij de CB.Ik heb al 50 jaar een Makita decoupeerzaag, maar helaas zijn die jongens overgegaan op 'standaard zaagjes', maar die passen niet.
Makita had vroeger haar eigen systeem. De originele zaagjes zijn bijna niet aan te komen.
Een van de fijne dingen is dat je daar aluminiumcarbide zaagjes bij kon krijgen. Daar kan je tegels en glas mee zagen.
Deze ?
https://www.praxis.nl/gereedschap-installatiemateriaal/elektrisch-gere…
Die gebruik ik voor tegels.
testman
Op 30 maart 2022 15:16:35 schreef Tidak Ada:
Ik denk inderdaad dat je bij Tweakrs beter uitkomt dan bij de CB.Ik heb al 50 jaar een Makita decoupeerzaag, maar helaas zijn die jongens overgegaan op 'standaard zaagjes', maar die passen niet.
Makita had vroeger haar eigen systeem. De originele zaagjes zijn bijna niet aan te komen.
Een van de fijne dingen is dat je daar aluminiumcarbide zaagjes bij kon krijgen. Daar kan je tegels en glas mee zagen.
zal nog een oranje makita zijn dan..
weardguy
http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
Zelf heb ik m'n twee Metabo schroefmachines van de Used Products aangeschaft. Naast restpartijen komt het ook wel voor dat mensen zo'n ding kopen en dan in de financiële problemen raken en er ongebruikt dus weer vanaf moeten.
De eerste Metabo, een Impuls BZ12 uit m'n hoofd, heeft zelfs nog een accu-revisie ondergaan (NiCd's gaar, NiMh's van Nkon erin gestopt) en doet het nog altijd probleemloos.
testman
Op 30 maart 2022 18:05:26 schreef weardguy:
Zelf heb ik m'n twee Metabo schroefmachines van de Used Products aangeschaft. Naast restpartijen komt het ook wel voor dat mensen zo'n ding kopen en dan in de financiële problemen raken en er ongebruikt dus weer vanaf moeten.De eerste Metabo, een Impuls BZ12 uit m'n hoofd, heeft zelfs nog een accu-revisie ondergaan (NiCd's gaar, NiMh's van Nkon erin gestopt) en doet het nog altijd probleemloos.
de bsz12 was mn laatste metabo tol en tevens laatste nicd machine. toen naar makita gegaan. heb de originele liion accu's nog die zijn inmiddels 15 jaar oud en werken nog. de Ri is wel enorm geworden uiteraard. komen vaak zat nieuwere kapotte packs voorbij, dus kan nog vooruit. bouw machines met gare accupacks om, heb hitachi, hilti, metabo, enz al naar liion schuif accu's omgebouwd.
Jinny
Golden Member
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Mijn Hitachi accuboormachine (14.4V) mag nu al een jaartje van z'n pensioen genieten in de loods.
Doet ie alleen nog maar schroefjes.
Dit na een jaar of 5 regelmatig 50 tot 80 keer een 76mm komboor door een plaat te duwen.
Onderweg een batterij wisselen en weer verder.
De nieuwe (Metabo 18V) had als eerste klusje ook gelijk iets van 60 gaten 76mm.
Inmiddels ook een Metabo multitool erbij.... (zelfde accu)
Doe mij maar pro gereedschap...
testman
de 76-200mm gatzagen nekken schroeftollen in rap tempo. die grote massa kan de koplager en mechanische rem niet aan. regelmatig tandwielkasten vervangen en bij de sterkste tollen gaat vaker de bldc driver in rook op. die print loont het niet om te vervangen, 20€ meer heb je een hele nieuwe tol. heb van sommige machines 75% van de onderdelen op voorraad liggen.
benleentje
Golden Member
Doe mij maar pro gereedschap...
Voor jouw is het wel anders jij bent zelf ook een eigen ondernemer. Jouw gereedschap moet het gewoon doen anders geen inkomsten.
Hier thuis voor het verbouwen van mijn huis gebruik ik 1x per jaar een decoupeerzaag omdat ik een goede inval mini cirkelzaag heb. En dan kan je de gok wel eens wagen om er 1 bij de gamma te kopen voor 31,-
En toch is die verrassend goed.
die grote massa kan de koplager en mechanische rem niet aan.
Hangt er sterk vanaf hoe je met je gereedschap omgaat, zolang de komboor gewoon aan het zagen is gaat dat wel goed. Mijn collega's waren juist de professionals met gereedschap die kregen alles kapot .
[Bericht gewijzigd door benleentje op woensdag 30 maart 2022 20:13:43 (25%)]