Machinebesturing Emco tronic 1

maartenbakker

Golden Member

De monitor van deze besturingskast uit de jaren '80 gaat op testbeeld, maar de besturing doet het verder wel. Volgens een oud-monteur ligt dat meestal aan een omgevallen configuratiebitje (machineconstante 21 of T21). Rechtzetten zou kunnen door de machineconfigratie in te lezen vanaf cassette (er zit een microcassetteloopwerk in à la Philips P2000), maar dat bandje is er natuurlijk niet bij. Wel zit er een RS-232 interface op waarmee je vermoedelijk alles zou moeten kunnen wat je ook met de cassette kunt... Maar hoe?

Heeft iemand ervaring met deze machinebesturingen, of beschikking over documentatie?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
fripster

Golden Member

Hi Maarten,

Ik zou EMCO in Oostenrijk gewoon eens bellen. Die hebben best een goede service naar mijn mening. Je hebt hun product, dus zullen ze denk ik ook wel willen helpen.

https://www.emco-world.com/de/kundenservice/kundendienst.html

Succes!

Fripster

[Bericht gewijzigd door fripster op woensdag 30 maart 2022 22:00:56 (14%)

Eens een wirehead,altijd een wirehead.... gopher://fripster.ydns.eu
maartenbakker

Golden Member

Dankje! De eigenaar heeft al contact gehad en op die manier via een oud-monteur een tip gekregen, maar dat zou wel eens met een Nederlandse dealer kunnen zijn geweest. Contact met Oostenrijk is een goed idee.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op donderdag 31 maart 2022 02:50:04 (15%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Sine

Moderator

Op 30 maart 2022 16:14:16 schreef maartenbakker:
Wel zit er een RS-232 interface op waarmee je vermoedelijk alles zou moeten kunnen wat je ook met de cassette kunt... Maar hoe?

Dat klinkt alsof je er een domme terminal aan moet kunnen hangen.

Recht of crossed naar een pc met een terminal emulator (putty?) er op zou mijn eerste gok zijn.

maartenbakker

Golden Member

De eigenaar heeft er een PC aan hangen om instructies voor het werkstuk te bewerken en af te spelen, dat was ik vergeten erbij te vermelden. Dus die verbinding is er opzich. Alleen heb ik geen idee van de commando's om machineopties in te stellen en hij ook niet (misschien is de optie op die manier zelfs wel verkeerd komen te staan, realiseer ik me nu?!?). In de gewone manuals staat dat niet. Kom ik toch ook weer uit op Emco raadplegen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."