Jaren geleden kocht ik op een tweedehands audiobeurs een APART IMPMET impedantiemeter.

Het ding is tamelijk duur, maar ik kocht hem als defect voor 10 Euro.
De meter was niet defect en werkte goed, zeker op weerstanden, maar op luidsprekers en luidspreker ketens ging het meer dan eens fout.
Voorheen meette ik met een meetbrugje en een ander merk impedantiemeter. Het apparaat was dus niet defect, maar uit onderzoek bleek het bij een frequentie van 330Hz te meten.
Volgens de beschrijving van Apart is het bij die frequentie veel nauwkeuriger om te meten. Ook bij 100 Volt ketens.

Apart IMPMET

De Biamp Apart IMPMET is een impedantiemeter die de ware impedantie van luidsprekers en luidspreker lijnen op lage impedantie of in 100 volt systemen meet om overbelasting van de versterker te voorkomen. In vergelijking met andere impedantie meter, is de IMPMET veel nauwkeuriger omdat deze meet bij 330 Hz.

Niets blijkt minder waar. Ik heb de oscillator door de wijziging van een condensatortje naar 1000Hz gebracht en de meter werkt nu zoals het volgens mij hoort.
Apart maakt het toestelletje niet zelf, maar oorspronkelijk is het een ALL-SUN EM 480B. Het origineel werkt volgens de specs wel op 1000Hz.

Waarom zou Apart zijn naam eer aan doen door op een afwijkende frequentie te meten, afwijkend van vrijwel alle andere impedantiemeters. Sommige kunnen wel via de instellingen naar een andere frequentie, maar standaard lijkt toch 1000Hz te zijn. Ook worden luidsprekerimpedanties opgegeven bij 1000Hz en zelden of nooit bij 330 Hz.
Ik heb de meter al weer een aantal jaren, maar hij wordt nog steeds aangeboden en de meetfrequentie is onveranderd nog steeds 330 Hz.
Veel installateurs zullen er toch mee de boot in gaan.
Heeft iemand trouwens het schema van de ALL-SUN of Impmet?

[Bericht gewijzigd door buzzy op (10%)]

Dat is een meter voor 100V/70V systemen en is het beter om te meten met 330Hz volgens deze wiki, kijk naar de grafiek op welke freq. de laagste nominale impedantie van die speakers zitten.

Ik vraag mij af of je zomaar de frequentie moogt veranderen zonder dat dit invloed gaat geven aan het resultaat?

[Bericht gewijzigd door MGP op (13%)]

Het lijkt mij dat men wil meten waar hij het laagste is. Eigenlijk zou men dan echt even de karakteristiek op moeten nemen, maar allicht is 330 Hz een beter uitgangspunt dan 1 kHz.

Want waar het om gaat is dat de versterker op dat punt voldoende stroom moet kunnen leveren.

Op 1 april 2022 14:10:36 schreef Aart:
Het lijkt mij dat men wil weten waar hij het laagste is. Eigenlijk zou men dan echt even de karakteristiek op moeten nemen, maar allicht is 330 Hz een beter uitgangspunt dan 1 kHz.

tja, dan moet je met DC meten :-) maarre, het gaat niet alleen om luidsprekers, maar ook over de transformatoren die er tussen zitten, en die impedantie gaat ook omlaag naarmate de frequentie daalt..

aangezien 100V vaak = PA en dat vooral de stem en wat schelle muziek betreft (+ de geur van Hamburgers) is daar een meting bij 1kHz gebruikelijk.

Hi,

Impedantie metingen doe je over een groot deel van het frequentie gebied van de luidspreker/luidsprekernet!
Alleen op 330Hz, 440Hz, 1KHz meten is jezelf in de maling nemen...

Bij het bedrijf waar ik vroeger werkte had in een Impedantiemeter ontwikkeld en gebouwd die van 20Hz tot 20Hz ging.
Met een bereik vanaf 1Ω tot als ik het goed onthouden heb 20KΩ

Vooral bij grotere 70/100/140V LS netten wil je de impedantie over het hele gebruikte frequentie gebied weten.
regelmatig ging het mis bij fabriekshallen waar ze een commercieel radiostation aan hadden staan als arbeids vitamine.

De opgefokte hoenk laag van die stations zorgde voor een grote overbelasting van de versterkers door de te lage zelfinductie van de gebruikte transformatoren in de versterkers en die bij de luidsprekers zijn geplaats.

Ik weet nog bij de Bijenkorf in Amsterdam dat ik een luidsprekergroep had die tussen de 15 en 20Ω zou meten zijn,
deze luidspreker groep was beneden de 200Hz minimaal 3,2Ω!

Dus metertjes op één frequentie zijn wat mij betreft een "indicatie instrument" en ze zeggen weinig over de reëel situatie.

Groet,
Bram

Bij het bedrijf waar ik vroeger werkte had in een Impedantiemeter ontwikkeld en gebouwd die van 20Hz tot 20Hz ging.

Da's wel een hééél klein bereik... :)

Op 1 april 2022 14:55:39 schreef blackdog:

Bij het bedrijf waar ik vroeger werkte had in een Impedantiemeter ontwikkeld en gebouwd die van 20Hz tot 20kHz ging.
Met een bereik vanaf 1Ω tot als ik het goed onthouden heb 20KΩ

Vooral bij grotere 70/100/140V LS netten wil je de impedantie over het hele gebruikte frequentie gebied weten.
regelmatig ging het mis bij fabriekshallen waar ze een commercieel radiostation aan hadden staan als arbeids vitamine.

De opgefokte hoenk laag van die stations zorgde voor een grote overbelasting van de versterkers door de te lage zelfinductie van de gebruikte transformatoren in de versterkers en die bij de luidsprekers zijn geplaats.

dat kan natuurlijk ook gebeuren.. als je bijna Hifi met veel Bastonen over zo een systeem wil jagen, dan zijn de klassieke 100V trafo's veels te klein. Maar niet iedereen wil dat. vaak gaat het enkel over spraak en wat achtergrond tingel tangel.

Hi kris van damme, :-)

Ook bij luidsprekersystemen voor in de huiskamer kunnen erg lage impedanties voorkomen die bepaalde versterkers niet leuk vinden.
Dit met flinke fase verschuivingen zoals b.v. de Quad en andere electrostaten, maar ook bij meerweg systemen kan de impedantie flink zakken t.o.v. de aangegeven impedantie van de luidspreker.

Bij lage volumes t.o.v. het beschikbare versterker vermogen zijn er meestal geen problemen, dan is er namelijk voldoende stroom voor handen.
Bij hogere volumes gaat het dan mis, dit resulteerd in flinke extra vervorming(stroombegrensing treed in werking) of er gaat iets stuk, dit afhanklijk van de versterker en de belasting samen met de inhoud van de audio bron.

Groet,
Bram