vmsw
Veilig Met Stroom Werken! (VMSW) en METEN = 100% zeker weten!
Kan er misschien niet een deel bijkomen voor zwakstroom (>50), eigenlijk het tegenovergestelde van HF (<50V). Want er komen zoveel dingen bij overig die eigenlijk daar beter bij passen 
Naar mijn idee is 'zwakstroom' toch echt <50V.
En wat heeft HF met zwamstroom te maken? Of bedoel je HV (>50V)?
Sponcebert
Ik ben er klaar mee voor
Daar heb je ook wel weer gelijk in... Grmbl..
Ben maar even uit gegaan van wat in de volksmond zwakstroom is. Moet dus eigenlijk zwakspanning of zo heten? Of wordt het laagspanning? Maar ja... 230V is voor velen toch laagspanning, maar geen zwakstroom.
Klik tuuuuuuuuuuuuuuut 
Sponcebert
Ik ben er klaar mee voor
Om nog lastiger te worden, het gaat bij veiligheid niet of de spanning hoog is, maar of de stroom niet te groot wordt. Goede manier is weer om te zorgen dat de spanning laag blijft. Door je lichaam dan. CE noemt 50 / 1500 Volt ( AC )ook low voltage. Daaronder heet het Extra Low Voltage.
Anoniem
ArjanEmm
AKA fry, Stichting EMM, ElectroMagnetic Magnificence
In het elektriciteitsnet spreek je van laagspanning 230 V, 10-15kV middenspanning en daarboven pas hoogspanning.
Hier kun je eindeloos over door gaan.
Op 18 november 2004 13:51:07 schreef Marco69:
Naar mijn idee is 'zwakstroom' toch echt <50V.En wat heeft HF met zwamstroom te maken? Of bedoel je HV (>50V)?
Marco69 heeft het onbedoeld nog het best omschreven denk ik zo. 
Jonathan
"Theorie is alleen te rechtvaardigen als 'n vorm van praktijk. De praktijk staat niet terecht voor 't hooggerechtshof van de theorie" (Stephan Toulmin)
Op 18 november 2004 13:11:00 schreef vmsw:
Kan er misschien niet een deel bijkomen voor zwakstroom (>50), eigenlijk het tegenovergestelde van HF (<50V). Want er komen zoveel dingen bij overig die eigenlijk daar beter bij passen
U bedoeld een sectie laagspanning zoals we hoogspannnig (HV) hebben
helaas valt veel wat met elektronica te maken heeft, in deze sectie daar we toch meestal toch met lagere spanning werken
Motiveer u vraag eens iets beter want we denken naast elkaar waarschijnlijk 
@ fry
naar mijn weten was het
U<1000 laagspanning
1000<U<36000 middenspanning
U>36000 hoogspanning
het verschil zit hem in de toestand van het lijk na elektrocutie (toch voor netten)
weinig -> verbrand -> verdampt/verkoolt
Op 18 november 2004 15:34:39 schreef tjerndebiel:
laagspanning? onder de 42 volgens de richlijne
lees eens het sticky HV-topic voor meer info 
[Bericht gewijzigd door Jonathan op ]
Anoniem
Op 18 november 2004 19:45:48 schreef fry:
In het elektriciteitsnet spreek je van laagspanning 230 V, 10-15kV middenspanning en daarboven pas hoogspanning.Hier kun je eindeloos over door gaan.
[...]
Marco69 heeft het onbedoeld nog het best omschreven denk ik zo.
Wat's in a name? Dat zijn afspraken die men in een bepaald tijdperk genomen heeft om dingen praktisch te kunnen indelen. Het is heel goed mogelijk dat die verhoudingen vandaag niet meer relevant zijn, maar soms blijven de namen.
Moest er een huis-tuin en keukentoepassing komen voor teslatransfo's dan zou 10 kV algauw als laagspanning gelden. Ooit noemde men 100 MHz: "Very High Frequency":-)
[Bericht gewijzigd door Anoniem op ]
Jonathan
"Theorie is alleen te rechtvaardigen als 'n vorm van praktijk. De praktijk staat niet terecht voor 't hooggerechtshof van de theorie" (Stephan Toulmin)
Op 19 november 2004 21:49:36 schreef grotedikken:
Moest er een huis-tuin en keukentoepassing komen voor teslatransfo's dan zou 10 kV algauw als laagspanning gelden. Ooit noemde men 100 MHz: "Very High Frequency":-)
heb je wel gelijk in, men definieert grenzen en intervallen naar zaken die op dat moment van toepassing zijn. Vooruitgang doet deze wijzigen.
Daarom zette ik bij bij mijn antwoord ook dat ik sprak in termen van "netten"
ArjanEmm
AKA fry, Stichting EMM, ElectroMagnetic Magnificence
naar mijn weten was het
U<1000 laagspanning
1000<U<36000 middenspanning
U>36000 hoogspanning
Ik neem aan dat je gelijk hebt, het is je vakgebied toch ? Woor mij was het een snelle google
Ik wilde vooral aangeven dat zwam- stroom of spanning wel een goede term was. In de verschillende deelgebieden van de elektronica worden verschillende normen gehanteerd. Wat is veilig, onder de 50 v dus dat is laag spanning, terwijl bij het net < 1000 v laagspanning is.
Een hoogspannings condensator heet bij veel fabrikanten al vaak zo boven de 100 v.
Wat is hoog frequent, iemand die met zenders speelt vind 1 Ghz wel een hoop. Terwijl een pwm op 100 kHz toch wel erg hoogfrequent is.
Gezwam 
vmsw
Veilig Met Stroom Werken! (VMSW) en METEN = 100% zeker weten!
Maar eigenlijk was mijn vraag om een forumonderdeel die gaat over lagere voltages. Ik weet niet hoe je het dan moet noemen.... maar het gaat om het idee.